2 geluiden (normaal?) bij open luchtfilter

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jpp_GTX

Hoi,

Vandaag heb ik op mijn renault 5 GTX een K&N open luchtfilter (filtercharger) geplaatst. Echter als ik er nu mee rij dan hoor ik 2 verschillende geluiden.

1: ik heb een tweetrapscarburateur en als ik het gaspedaal zo diep mogelijk in de 1e trap induw dan hoor ik een schel fluitend geluid (aanzuig?).

2: In de tweede trap komt er een diepe zware "bwoap" bij dit klinkt echt lekker. >-)

Is dit altijd zo, en waarom hoor ik die "bwoap" niet in de 1e trap?
Hoe zit het nu met de afstelling van de motor?

groeten Jan-Paul.
Arjen

Dat schelle fluitende geluid dat hoort bij het filter. Klinkt een beetje alsof een V-snaar slipt.
*Stephan_RSI*

Klopt heb ik ook met mijn filter, in alle versnellingen hoor ik dat aanzuig geluid van lucht. In alle versnellingen hoor ik ook dat boawwwp geluid behalve in de eerste en dat is volgens mij goed.
Het is ook zo als je de eerste versnelling helemaal intrapt moet je binnen 2 seconden weer naar de 2e dus volgens mij hoor je het dan ook niet omdat de eerste heel snel gaat. (ik heb niet zoveel verstand van auto's, maar dit denk ik ervan dus als het niet goed is verbeter me dan).
Bart V

dat bwoaap geluid hoor je luider naarmate je de motor meer belast. Als je gewoon gasgeeft in zn vrij hoor je het ook niet, omdat de motor dan geen arbeid hoeft te leveren. Dat bwoaap geluid hoorde je bij mij altijd vanaf 3500 toeren ofzo. (hij is er weer af) Als je hem doortrekt tot de 5000 gaat hij idd heerlijk brullen.
Mickael

Het geluid klopt.

Het heeft volgens mij te maken met de eerst gasklep en de tweede gasklep. Althans bij een clio16V, ik weet niet zeker of dat hetzelfde is bij jou, maar het lijkt me wel.
robert

ja dat klopt allemaal,

het schelle sis geluid is het ineens vollopen met lucht van het inlaatspruitstuk. Zon beetje hetzelfde als een ventiel uit een band halen, maar dan maar eventjes.

het boaap is het geluid van de inlaat tuning dat op gang komt bij volgas.

goeie geluidsdemping he, zon orgineel filter.
jpp_GTX

nou bedankt weet ik in ieder geval dat ik het zaakje goed gemonteerd heb.

Maar 1 dingetje nog, waarom hoor ik bij de 1e trap helemaal geen "bwoap" ook niet als ik max. accelereer in de 1e trap? Het is echt alleen maar in de 2e trap dat dat geluid het gefluit overstemd.

Het is bij mij niet echt gesis maar meer een fluittoon.
Matijs
Contacteer:

Der zitten natuurlijk niet voor niks twee trappen op. De eerste trap is voor oma's, de tweede is voor echte mannen :D 8) >-)
robert

De 1e trap is maar een klein gaatje. Het inlaatspruitstuk is dan nog niet echt open met de buitenwereld verbonden. Tuningspulsen (dat is dus de boaap herrie) komen dan nog niet ongehinderd naar buiten.
Matijs
Contacteer:

dat zeg ik :lol:
Marco16V
Contacteer:

jpp_GTX schreef:Hoi,

Vandaag heb ik op mijn renault 5 GTX een K&N open luchtfilter (filtercharger) geplaatst. Echter als ik er nu mee rij dan hoor ik 2 verschillende geluiden.

1: ik heb een tweetrapscarburateur en als ik het gaspedaal zo diep mogelijk in de 1e trap induw dan hoor ik een schel fluitend geluid (aanzuig?).

2: In de tweede trap komt er een diepe zware "bwoap" bij dit klinkt echt lekker. >-)

Is dit altijd zo, en waarom hoor ik die "bwoap" niet in de 1e trap?
Hoe zit het nu met de afstelling van de motor?

groeten Jan-Paul.
Dat gesis komt van aangezogen lucht die door een kleine opening gaat van de gasklep (dat fluit een beetje) Op het moment dat de 2e klep helemaal openstaat werkt het inlaatspruitstuk als een soort klankkast de aangezogen lucht resoneert en wordt door het openluchtfilter niet gedempt.

Afstelling hoeft niet veranderd te worden alleen in de winter moet je zorgen voor warme luchttoevoer, (of het originele filter terrug Zetten) anders heb je kans dat de carberateur bevriest tijdens het rijden als het buiten erg koud is.
Clio Grand Prix 16V (404)
jpp_GTX

oke dank voor de info, weer wat geleerd vandaag,

echter nu zit ik nog met de carterontluchting, want er zat een slang daarvoor in het luchtfilterhuis waardoor de dampen weer de motor ingingen.

Er komt een slang van het blok (voorkant) naar de onderzijde van de carburateur, en onderweg zit daar een aftakking van die naar het luchtfilterhuis gaat.

Wat moet ik met die aftakking doen? (er komt vettige lucht uit)

Jan-Paul.
robert

een nette aansluiting daarvoor maken op het luchtfilterhuis.
twingoturbo

Ik ondervind hetzelfde met n dumbvalve. In de 1e versnelling maakt ie n veel minder psssst geluid of fietspomp geluid dan de 2e enz.
Matijs
Contacteer:

twingoturbo schreef:Ik ondervind hetzelfde met n dumbvalve. In de 1e versnelling maakt ie n veel minder psssst geluid of fietspomp geluid dan de 2e enz.
Tsja dat krijg je met een dumb valve, die zijn niet zo slim en hebben pas een versnelling later door wat er aan de hand is :lol:
Maar ff serieus, een dumPvalve gaat pas open als er ook daadwerkelijk overdruk te dumpen valt. In de eerste versnelling levert de motor nog niet voldoende arbeid en dus uitlaatgassen om de turbo effectief aan te drijven, vandaar geen grote overdruk en geen harde sis. Simpel...[/i]
twingoturbo

ooooooow, dus dat is 't!
keej dan. :D
Plaats reactie