[Clio 16v] tikken van koude motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

de motor van mijn clio 16v tikt als ie koud is (net na het starten dus). Als je dan effe in de auto rijd is het zo over. De motor is dan 50-60 graden en tikt niet meer. Wie weet wat het probleem is.??
Hans R.

Als ik het goed heb dan heeft een 16v hydraulische klepstoters.
Dus als de motor koud is dan is de olie uit de klepstoters gelopen en dan zijn je kleppen niet helemaal goed gesteld en tikken ze dus een beetje.

Als de motor wat warmer is zit er voldoende olie in en is het tikken dus ook gestopt.

In de klepstoters zit dus olie en door die oliedruk worden de kleppen met de juiste speling automatisch gesteld.
Laatst gewijzigd door Hans R. op ma 7 okt 2002 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
RO 16v

Ik heb precies hetzelfde probleem maar alleen als ie een nacht heeft stilgestaan en als ik dan ongeveer 500 meter heb gereden is het over en loopt hij perfect.
rasit..

bij een auto-materialen shop heb je van dat spul dat je bij je olie kan gooien om het tikken tegen te gaan, bij mij hielp het toen..
Ron RS

rasit.. schreef:bij een auto-materialen shop heb je van dat spul dat je bij je olie kan gooien om het tikken tegen te gaan, bij mij hielp het toen..
Ja maar nou doet hij het toch niet meer :lol:
Merijn.V
Contacteer:

rasit.. schreef:bij een auto-materialen shop heb je van dat spul dat je bij je olie kan gooien om het tikken tegen te gaan, bij mij hielp het toen..
Als je kleppen stoppen met tikken als de motor op bedrijfstemperatuur is, dan hoef je er geen rotzooi bij te gooien.

Rij hem niet geforceerd warm, probeer je oliedruk een beetje normaal te houden. Die zakt naarmate hij warmer wordt tot een normaal niveau. Blijf laag in de toeren tot je olie temperatuur duidelijk boven de 80 graden komt.
Pure Clio Driver

Ik weet er alles van dat je een motor warm moet rijden voor je die rechter voet wat verder omlaag kan drukken.

Bij mij was er een schermpje uit de motor waardoor er vuil in kwam.

Gevolg 1: zuigerveren versleten.

Gevolg 2: ik stond bekend bij een automaterialenzaak als rijder van een olieboot.

Achteraf heb ik het idee dat de vorige eigenaar op de hoogte was van dit probleempje.

Ik kon amper naar bijvoorbeeld Arnhem rijden. Dan begon ie alweer te tikken en moest er weer een paar liter in.....

Ok ok, het kwam niet alleen door het schermpje dat mistte, maar ook omdat ik niet helemaal warm liet draaien. Stom natuurlijk!!!

Nu is mijn motor van de clio 16v gerevisseerd en hoef ik af en toe mijn oliepeil maar even bij te vullen. Hij rijdt weer geweldig!!! En ik heb dat zelfde tikje als hij koud is... Vooral nu het kwik weer wat omlaag gaat!!!
Pure Clio Driver....
Robke
Car: Lexus IS250

De mijne tikte heel af en toe als ik hem starte en hij had meer als 2 dagen stilgestaan. Als hij dan tikte was het maar echt voor hooguit 3 seconden en het was weg.
Hij verbruikte eerst denk ik iets van 1 liter olie op de 750/1000 km, nu 1 liter op de 3000/4000 km.
Nadat ik het blok uit elkaar getrokken heb heeft hij geen tikje meer gegeven. Behalve natuurlijk toen ik hem weer voor de eerste keer starte toen hij weer in elkaar zat. :lol:
Marco16V
Contacteer:

Het tikken komt inderdaad van de hydraulische klepstoters. Het kan geen kwaad indien het niet te lang aanhoud, na koude start. (10-20 sec)
Als die op bedrijfstemperatuur is (minimaal 80 graden) mag die niet meer tikken!

Als het toch langer aanhoud zijn de stoters (beginnend) versleten.

Iets dunnere olie wil ook wel helpen.
Clio Grand Prix 16V (404)
RonaldClio16v
Contacteer:

Ik had het nog nooit meegemaakt dat getik, tot dat de olie een keer ververst was toen tikte hij ineens als hij had stilgestaan. Ook de olie druk meter komt een stuk verder omhoog naar het verversen van de olie. Iemang hier een verklaaring voor?
AT YOUR SERVICE
Tom
Moderator
Car: MB

RonaldClio16v schreef:Ik had het nog nooit meegemaakt dat getik, tot dat de olie een keer ververst was toen tikte hij ineens als hij had stilgestaan. Ook de olie druk meter komt een stuk verder omhoog naar het verversen van de olie. Iemang hier een verklaaring voor?
olie niet meer verversen :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

RonaldClio16v schreef:Ik had het nog nooit meegemaakt dat getik, tot dat de olie een keer ververst was toen tikte hij ineens als hij had stilgestaan. Ook de olie druk meter komt een stuk verder omhoog naar het verversen van de olie. Iemang hier een verklaaring voor?

De f7p blokjes kunnen niet zo goed tegen te dunne olie. Zeker als de motortje al wat ouder zijn gaan ze bij te dunne (= verse nieuwe olie, 0/5W40), tikken. Dat je meer oliedruk hebt is ook logisch, je hebt immers nieuwe olie, das altijd beter voor de oliedruk. Hoge oliedruk is niet erg, je moet alleen opletten met warmrijden. Nieuwe blokken hebben juist hoge oliedruk dus das ok. Dat tikken komt gewoon doordat bv de olie al een tijd niet ververst is geweest. De oude olie en prut hoopt zich op in bv de klepstoters. Nu vernieuw je je olie en daar de nieuwe olie wordt de prut die in de klepstoters zat weggespoeld waardoor er ie op den duur gaat tikken. Dus enerzijds te dunne olie en anderzijds prut dat wegspeoeld door de nw olie en die het tikken enigszins opving. Nieuwe klepstoters kosten 25 euro/stuk!

De dunne olie zakt ook sneller naar beneden waardoor bij een koude start de hydrolische klepstoters zich eerst met olie moeten vullen.
RonaldClio16v
Contacteer:

Tanx het is mij duidelijk.
AT YOUR SERVICE
Serge1916V

F7P BLOKKEN = 10W50 of 5W50 of 15W50 of 20W50

Grtzz
Anonymous

Elf levert de 5w50 niet meer. In de F7R gebruikte ik gewoon 10w40 Synthese van Elf.
Robke

Ik heb in de mijne 10W40 half synt. zitten en het geeft me absoluut geen problemen.
Johan
Contacteer:

Merijn.V schreef:Rij hem niet geforceerd warm, probeer je oliedruk een beetje normaal te houden. Die zakt naarmate hij warmer wordt tot een normaal niveau. Blijf laag in de toeren tot je olie temperatuur duidelijk boven de 80 graden komt.
ik rij hem altijd rustig warm. Ik kom nu nooit boven de 4000 rpm bij het warm rijden. ik heb er nu 10W40 Kendall olie (half syteet) er in. Hij verbruikt echt niet veel olie. Heb er nu 2000 km mee gereden en er is maar een klein beetje uit nog geen 0.25 liter. meestal is het getik na 500 m rijden wel over maar als ie langer heeft stilgestaan dan duurt het ook iest langer. Als de motor zegmaar 50 graden is het altijd over
Robke

4000 tpm.?? Dat vind ik persoonlijk erg veel, ik rij hem liever tot de 2500 tpm. warm.
Johan
Contacteer:

robclio16V schreef:4000 tpm.?? Dat vind ik persoonlijk erg veel, ik rij hem liever tot de 2500 tpm. warm.
nooit boven de 4000 rpm dus meestal tussen de 2500 en de 3000 in de 3 de versnelling. maar ik moet nog al eens terugschakelen naar 2 voor van die k*t kinderen op een fiets die met z'n 6e langs elkaar fietsen. :( dus dan zit je ook al weer snel aan de 4000 rpm
Laatst gewijzigd door Johan op di 8 okt 2002 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron RS

nooit boven de 4000 rpm dus meestal tussen de 2500 en de 3000 in de 3 de versnelling. maar ik moet nog al eens terugschakelen naar 2 voor van die k*t kinderen op een fiets die met z'n 6e langs elkaar fietsen. :(
O daar hoef je niet voor te remmen joh :D
Ron RS

ruitenwisser aan en gas er op.
Johan
Contacteer:

tja kan ook natuurlijk :lol:
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Serge1916V schreef:F7P BLOKKEN = 10W50 of 5W50 of 15W50 of 20W50

Grtzz
Kun je dit ook onderbouwen?
Ik lees overal 10W40 voor de F7P en dat is dan ook wat ik er in ga kieperen. 5W50 of 20W50 lijkt me ook wel een verschil.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Johan
Contacteer:

Grtzz
hier bekijk dit topic maar eens: http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=7082
Arjen

Daarom heb ik ook mijn vraag gesteld in het Olietalk-topic. In het Alpine-magazine stond dat Renault 10W50 adviseert, maar dat 10W40 duidelijk de betere keus zou zijn. Ook rijden de meeste mensen (ikzelf ook) met 10W40. Maar op een kaart van ELF staat ook 10W50. Omdat die olie dus iets dikker is en mijn motor ook wel iets pluimt leek het me misschien beter die 10W50 voortaan te nemen. Heb jij het boekje nog van je Clio ?
Arjen

Johan de clio man schreef:

Grtzz
hier bekijk dit topic maar eens: http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=7082
Dit is wel een heel mooi verhaal, maar het geeft me nog geen duidelijkheid. De 1 zegt dat het 10W40 moet zijn, de andere weer 10W50.
RO 16v

De beste olie voor een f7p motor is 10w/40 van elf(sti competition) of kroon olie 10w/40.
De elf olie gebruiken ze ook op het cirquit vroeger in de clio cup en daarna in de megane cup en het wordt nog steeds toe gepast, deze informatie heb ik van verschillende monteurs uit de race wereld.

Ik rij zelf ook met de sti competition 10w/40 en heb er nikx over te klagen.
jacco 16v

als mijn oude clio koud was (daar rijdt nu mijn broer in) tikte de kleppen niet maar ik had elke morgen het geluid van kantelende zuigers.
ongeveer zoals een alfa 33 altijd doet.
na een kilometer rijden is het ook weg
heeft niemand anders dit?
toen ik de kop eraf had zag de boel er niet versleten uit geen stootranden in de cilinder wanden ofzo.
er is ook nooit geragd met de auto.
koud=(max 3000tpm en op de eerste trap van het gaspedaal)
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Stylo

Is de 16V rijder of de 16V zelf getikt???? :D :lol:
Patrick L.

Mijn Clio tikt er s`morgens ook lekker op los :D . Vooral nu het wat koeler begint te worden, soms is het meteen weg, soms duurt het behoorlijk lang. Ik gebruik 10w40 Penzoil halfsynth.Ik moet zeggen dat ik best wat olie verbruik, 1l op 1200km denk ik. Ik weet niet of dit door het merk olie komt of dat de motor langzaam aan revisie toe is, staat nu 203.000km op de klok. Verder nog geen blauw pluimpje te zien, dus zal wel meevallen. Volgende beurt eens kijken of ik hier ergens aan Elf olie kan komen, mischien verbruikt ie dan minder.
Merijn.V
Contacteer:

Patrick L. schreef:Mijn Clio tikt er s`morgens ook lekker op los :D . Vooral nu het wat koeler begint te worden, soms is het meteen weg, soms duurt het behoorlijk lang. Ik gebruik 10w40 Penzoil halfsynth.Ik moet zeggen dat ik best wat olie verbruik, 1l op 1200km denk ik. Ik weet niet of dit door het merk olie komt of dat de motor langzaam aan revisie toe is, staat nu 203.000km op de klok. Verder nog geen blauw pluimpje te zien, dus zal wel meevallen. Volgende beurt eens kijken of ik hier ergens aan Elf olie kan komen, mischien verbruikt ie dan minder.
Ik zou eens checken of je oliekeerringen er nog allemaal onbeschadigd opzitten.

In mijn geval was mijn grote olieverbruik verdwenen na het plaatsen van nieuwe oliekeerring op de krukas.
Patrick L.

Merijn.V schreef:
Patrick L. schreef:Mijn Clio tikt er s`morgens ook lekker op los :D . Vooral nu het wat koeler begint te worden, soms is het meteen weg, soms duurt het behoorlijk lang. Ik gebruik 10w40 Penzoil halfsynth.Ik moet zeggen dat ik best wat olie verbruik, 1l op 1200km denk ik. Ik weet niet of dit door het merk olie komt of dat de motor langzaam aan revisie toe is, staat nu 203.000km op de klok. Verder nog geen blauw pluimpje te zien, dus zal wel meevallen. Volgende beurt eens kijken of ik hier ergens aan Elf olie kan komen, mischien verbruikt ie dan minder.
Ik zou eens checken of je oliekeerringen er nog allemaal onbeschadigd opzitten.

In mijn geval was mijn grote olieverbruik verdwenen na het plaatsen van nieuwe oliekeerring op de krukas.
Ik heb geen oliekekkages, dus de keerringen zijn wel ok denk ik. oorzaak zal wel liggen in enige motorslijtage na zoveel km`s.
Anonymous

De krukaskeerring tussen motor en bak gaat er bij de f7 blokjes zo tussenuit. Vanuit daar gaat de motor olie verliezen en kan waarschijnlijk ook een deel van het olieverbuik aan te wijden zijn. Kijk maar eens of er oliezweet zit tussen motor en bak.
Merijn.V
Contacteer:

Zeeuw schreef:De krukaskeerring tussen motor en bak gaat er bij de f7 blokjes zo tussenuit. Vanuit daar gaat de motor olie verliezen en kan waarschijnlijk ook een deel van het olieverbuik aan te wijden zijn. Kijk maar eens of er oliezweet zit tussen motor en bak.
Mijn orginele williebak was inderdaad erg ranzig en vet van binnen. Dussuh.....
Patrick L.

Zeeuw schreef:De krukaskeerring tussen motor en bak gaat er bij de f7 blokjes zo tussenuit. Vanuit daar gaat de motor olie verliezen en kan waarschijnlijk ook een deel van het olieverbuik aan te wijden zijn. Kijk maar eens of er oliezweet zit tussen motor en bak.
Ik zal een kijken, maar zover ik weet is mijn blokje droog. Bij 175.000km is het blok eruit geweest en is er een revisiebak opgekomen, toen zijn ook alle riemen en keerringen vernieuwd, gelukkig was de auto toen nog in bezit van de vorige eigenaar :D . Dus ik denk niet dat het die keerringen zijn. Mischien ligt het ook aan het merk olie wat ik gebruik, Penzzoil. ga de volgende beurt een ander merk proberen, wel 10w40 zoals nu.
Plaats reactie