Probleem met terugschakelen!!!!
-
Hebt iemand dit misschien eerder gehad?? Als ik rij en ik wil terugschakelen naar mijn 2e versnelling voelt het net alsof hij er niet lekker in zijn versnelling gaat. Net alsof er iets tegen elkaar aan schuift om schramt zoiets (moeilijk uit te leggen). Maar als ik stilsta en dan terugschakel naar mijn 2e versnelling dan doet ie het wel zonder problemen.
Ik schakel ongeveer bij 30 a 40 km/u terug als ik dat rare geluid hoor en voel.
Kan iemand mij helpen om het probleem op te lossen???
Ik schakel ongeveer bij 30 a 40 km/u terug als ik dat rare geluid hoor en voel.
Kan iemand mij helpen om het probleem op te lossen???
-
Gaat het dan vanzelf over?? Want ik heb het al best een tijd (ongeveer een maandje).Frank V. schreef:volgens mij is het je synchromesch van de 2deversnelling, komt wel vaker voor. doordat je hem tehard in de versnelling "ragt". dan moet je het voorlopig maar doen met iets tussen gas.
Hoeft niet perse het synchro mes te zijn. Bij mijn 16V was er een probleem met de koppeling, die bleef kleven waardoor de bak bleef draaien. Ik kon hierdoor slecht van 3 naar twee. Bij jou gaat het als je stilstaat wel dus klinkt voor mij als soortgelijk probleem. Ik heb toen een bus remmen reiniger door m'n koppelingshuis gespoelt, daarna de koppeling beetje ingebakken en probleem voorbij.
Succes,
Succes,

ZestienV
-
.Cozmo schreef:Hoeft niet perse het synchro mes te zijn. Bij mijn 16V was er een probleem met de koppeling, die bleef kleven waardoor de bak bleef draaien. Ik kon hierdoor slecht van 3 naar twee. Bij jou gaat het als je stilstaat wel dus klinkt voor mij als soortgelijk probleem. Ik heb toen een bus remmen reiniger door m'n koppelingshuis gespoelt, daarna de koppeling beetje ingebakken en probleem voorbij.
Succes,
Ja precies' zo'n soort geluid was het, het leek alsof de bak bleef doordraaien. Ik zal dat ff proberen in de hoop dat het is opgelost.
Alvast bedankt.
Misschien een tijdelijke oplossing:
Als je van 3 naar 2 schakelt, ga dan alvorens je 'm naar beneden in de 2e versnelling wil duwen eerst een klein stukje omhoog (dus richting 1). Bij de GSi (ja, sorry jongens) van een vriend van mij werkte dit. Het is naturlijk geen oplossing, maar wel een manier om het niet verder te mollen.
Succes!
Als je van 3 naar 2 schakelt, ga dan alvorens je 'm naar beneden in de 2e versnelling wil duwen eerst een klein stukje omhoog (dus richting 1). Bij de GSi (ja, sorry jongens) van een vriend van mij werkte dit. Het is naturlijk geen oplossing, maar wel een manier om het niet verder te mollen.
Succes!
*Stephan_RSI* schreef:Gaat het dan vanzelf over?? Want ik heb het al best een tijd (ongeveer een maandje).Frank V. schreef:volgens mij is het je synchromesch van de 2deversnelling, komt wel vaker voor. doordat je hem tehard in de versnelling "ragt". dan moet je het voorlopig maar doen met iets tussen gas.

Het gaat vanzelf over, na inlevering van een hoop teurohŽs... Reviseren dus !
-
Heb ik weer veel aan!!!!!!speedline schreef:*Stephan_RSI* schreef:Gaat het dan vanzelf over?? Want ik heb het al best een tijd (ongeveer een maandje).Frank V. schreef:volgens mij is het je synchromesch van de 2deversnelling, komt wel vaker voor. doordat je hem tehard in de versnelling "ragt". dan moet je het voorlopig maar doen met iets tussen gas.![]()
![]()
:-*
Het gaat vanzelf over, na inlevering van een hoop teurohŽs... Reviseren dus !
Sorry, je hebt er idd. niets aan. Alleen wordt ik een beetje moe van de vraag "gaat het vanzelf over na verloop van tijd ?". Want daar kan ik bijna geen serieus antwoord op geven. Je synchromesh-ringen zijn waarschijnlijk versleten. Je versnellingsbak moet dus gereviseerd worden om het geheel weer in goede staat te krijgen ! En bij deze bakken geldt dat dan alle lagers, versleten tandwielen, afdichtingen, pakkingen, etc. vernieuwd dienen te worden !*Stephan_RSI* schreef:Heb ik weer veel aan!!!!!!
Succes... !
Goh, nergens lees ik iets over olie bevullen, oliepeil controleren of verversen van de bakolie.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en olie verversen doet wonderen
Hoe dat komt ? Als je hebt gereden met een te laag bakoliepeil slijt de bak een stuk harder door de veel hogere temperaturen. De schade die dan is ontstaan los je namelijk niet op met bijvullen of verversen. Je voorkomt wel vergaande schade met verversen door het verwijderen van vuildeeltjes.Willem S schreef:Goh, nergens lees ik iets over olie bevullen, oliepeil controleren of verversen van de bakolie.
En wonderen in techniek bestaan niet...
Soms lees ik dat anderen er anders over denkenspeedline schreef:En wonderen in techniek bestaan niet...

Ik heb ooit eens ervaren dat de versnellingsbak erg rot schakelde, toen heb ik de versnellingsbak olie ververst met de voorgeschreven olie (ELF TRW80 geloof ik) en toen schakelde de bak weer als behoren.
-
klopt het dat de achteruit bij een clio rsi 1997 niet gesynchroniseerd is (en dat hij dus daarom af en toe een rateltje geeft)???
Een gesynchroniseerde achteruit is zoiezo een zeldzaamheid. En nee de achteruit van een JB of JC bak is niet gesynchroniseerd. Een Safrane heeft dat echter wel ![rsi]peerke schreef:klopt het dat de achteruit bij een clio rsi 1997 niet gesynchroniseerd is (en dat hij dus daarom af en toe een rateltje geeft)???
Je dient ook even te wachten met het inschakelen na het intrappen van de koppeling. Of schakel een vooruitversnelling in en dan de achteruit. Synchroniseren via een omweg noemen we dat !
Je bakolie vervangen is inderdaad een hele goede optie. Ik denk toch dat om een of andere reden je koppeling blijft "kleven". ( Kabel, stelmechanisme pedaal, drukgroep droog/versleten). Als je tijdens rijden je wagen uit laat rollen, koppeling in en voorzichtig van drie naar twee en hem er dan tegenaan legt maar niet erin zet. als je dan tandjes voelt heb je hoogstwaarschijnlijk een van deze probs.
veel succes man
veel succes man
ZestienV
-
Ik ga eerst dan proberen de bakolie te vervangen in de hoop dat hij het weer goed gaat doen. Bedankt allemaal voor de info.Cozmo schreef:Je bakolie vervangen is inderdaad een hele goede optie. Ik denk toch dat om een of andere reden je koppeling blijft "kleven". ( Kabel, stelmechanisme pedaal, drukgroep droog/versleten). Als je tijdens rijden je wagen uit laat rollen, koppeling in en voorzichtig van drie naar twee en hem er dan tegenaan legt maar niet erin zet. als je dan tandjes voelt heb je hoogstwaarschijnlijk een van deze probs.
veel succes man
Doet ie het bij koude motor of warme motor (bak)? Als ie het bij warme motor niet meer doet dan is het de olie anders synchromesh ringen.
-
Hij doet het bij warme en koude motor, dus best wel k*t dan
.

-
Hoeveel kost ongeveer het reviseren van een versnellingsbak dan?? En hoeveel kost het om een bak van een megane erin te laten monteren?? En heeft iemand misschien zo'n megane bak te koop liggen???RO 16v schreef:Als je versnellingsbak toch gereviseerd moet worden kan je ook kijken naar een bak van een megane, trek je nog sneller weg.
*Stephan_RSI* schreef:Hoeveel kost ongeveer het reviseren van een versnellingsbak dan?? En hoeveel kost het om een bak van een megane erin te laten monteren?? En heeft iemand misschien zo'n megane bak te koop liggen???RO 16v schreef:Als je versnellingsbak toch gereviseerd moet worden kan je ook kijken naar een bak van een megane, trek je nog sneller weg.
Je weet toch wel dat je motor er ook uit moet!!!
Kosten revisie verschillen, ligt eraan wat er allemaal vervangen moet worden.
Als je bak gereviseerd moet worden moet hij er toch uit, dus dan kan je meteen wisselen.
Kosten ruilbak bij renault was iets van 1100 euro en het kan goedkoper.
-
de tering eej, wat n prijzen.
-
- Moderator
- Car: Megane
Dat probleem heb ik ook wel is maar dan vooral als me motor koud is.(ik denk gewoon 1 van de clio kwaaltjes
)
-
Jezus de t*ring, hier word ik niet blij van. Ik wist niet dat de motor er ook uit moest
. Ik hoop dat het met het verversen van de bakolie goed komt maar dat zal wel niet. Anders heel hard sparen en hopen dat ik aankomende zaterdag ff de jackpot wint met loterij. 1100 euro heb ik zo ff niet 1,2,3 (een bekende kwaal bij de studenten).

-
Zo'n megane bak is dat een JC5 serie???
-
En ik kan de bak zonder problemen en aanpassingen erin plaatsen?? Weet iemand misschien ook een site waar ik goedkoop 2e handse versnellingbakken kan kopen?
Bak kan er zonder probleem onder, Je hoeft niet een jc5 er op hangen kan ook een 16v bak zijn.*Stephan_RSI* schreef:En ik kan de bak zonder problemen en aanpassingen erin plaatsen?? Weet iemand misschien ook een site waar ik goedkoop 2e handse versnellingbakken kan kopen?
Volgen mij heeft holtrop wel wat of misschien veban in rijswijk voor aderessen moet je effe zoeken staan ergens op het forum.
Bij een megane bak moet je wat kloten met de baksteun. Geloof dat marcel tromp nog cup bakken heeft liggen (jb3).
-
Ik heb eergister mijn bakolie ververst en het probleem is er jammer genoeg nog steeds
. Dus de oplossing is dus om de versnellingsbak te laten reviseren of een ander versnellingsbak erin te laten monteren. Maar ik zat te denken om mijn motor ook meteen te laten reviseren, want hij moet er toch uit. Weet iemand misshcien hoeveel het kost om hem te laten blueprinten bij achterberg en ook om een megane bak erin te laten zetten?
En hoeveel pk win ik ermee met het blueprinten van mijn blok?
Groetjes Stephan

En hoeveel pk win ik ermee met het blueprinten van mijn blok?
Groetjes Stephan
-
hmmm blueprinten...neem maar een berg geld mee naar Achterberg. Rond de 3000 pleuro ben je snel kwijt.
-
Ok geen goed idee dus
. Maar toch bedankt voor de snelle reactie.

Achterberg is niet goedkoop een 16v blok blueprinten kost dacht ik 3500 euro misschien dat een rsi blok iets goedkoper is maar zal niet veel schelen.
Het beste wat je kan doen om extra pk''s te krijgen is een 16v blok of willy blok erin te hangen.
Dan ben je ongeveer even veel kwijt als het blueprinten van jouw motor.
Als je de bak zelf hebt kost het je niks extra om te laten monteren omdat je bak er toch uit moet als je wat aan de motor laat doen teminste. En anders betaal je dacht ik 500 euro voor het laten uitbouwen en inbouwen en dan komt de bak er nog bij.
Maar ik ben van mening dat er goedkopere bedrijven zijn moet je alleen gaan zoeken. Misschien Veban in Rijswijk.
Ik hoop dat je wat aan de info hebt.
Het beste wat je kan doen om extra pk''s te krijgen is een 16v blok of willy blok erin te hangen.
Dan ben je ongeveer even veel kwijt als het blueprinten van jouw motor.
Als je de bak zelf hebt kost het je niks extra om te laten monteren omdat je bak er toch uit moet als je wat aan de motor laat doen teminste. En anders betaal je dacht ik 500 euro voor het laten uitbouwen en inbouwen en dan komt de bak er nog bij.
Maar ik ben van mening dat er goedkopere bedrijven zijn moet je alleen gaan zoeken. Misschien Veban in Rijswijk.
Ik hoop dat je wat aan de info hebt.

-
Jazeker, bedankt voor de info, maar ga eerst flink sparen, want met het geld wat ik nu heb kan ik niet eens een blok eruit en erin laten hangen
.
Groetjes Stephan

Groetjes Stephan