[R19-16v] temperatuursensor kapot ?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Arjen

De motor van mijn 19 heeft de laatste tijd het volgende probleem:

- op benzine: bij koude start loopt hij vrij langzaam en het toerental schommelt tussen 700 en 1000 rpm. Het lijkt dan net of de motor "verzuipt". Soms slaat hij dan ook af.

- op gas rijdt hij prima tenzij het weer ernstig veranderd. Oftewel de buitentemperatuur zakt bijv van 20 naar 8 graden. Hij wil dan soms iets inhouden. Ook regelt de gascomputer het mengsel dan niet meer goed. Of constant te rijk of constant te arm. Wanneer ik de gascomputer dan ff reset dan is het weer een tijdje over.

Voor zover ik weet gebruikt het LPG-systeem dezelfde sensoren als het benzine-injectie-systeem.
Is er iemand die enig idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen ?
jacco 16v

ga eens langs reno en laat je auto eens uitlezen met de XR 25 dan kun je zien of je sensor van de water tempratuur nog okee is.
heb dat ook ooit eens gehad.
liep koud ook erg beroerd knallen in de uitlaat en bijna niet meer op het gas reageeren enzo.
het bleek dat de temp sensor kapot was.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen

Ben nog ff verder gaan koekeloeren om te kijken of ik nog wat kon ontdekken op het probleem te verklaren. Ik heb het volgende ontdekt:

-verbruik is met zo'n 15% toegenomen sinds de motor minder goed loopt.

-Wanneer ik het gas haast helemaal dicht heb (constante snelheid) begint de LPG computer weer mooi bij te regelen. Dit kan ik zien aan het knipperen van een lampje op mijn gasmeter.

-Bij stilstaan voor een stoplicht regelt hij ook gewoon bij.

Ik heb dus de indruk dat het probleem ligt bij de MAP-sensor of de pot-meter van de gasklep. Weet iemand hoe ik die kan testen of weet iemand wat het meest waarschijnlijke is?
Arjen

Niemand een idee ? ben vanmiddag vrij dus dan zou ik mooi ff kunnen kijken. Elke keer de computer resetten wordt onderhand ook vervelend.

Ik heb hier thuis wel doormeet gegevens van de temp-sensoren, maar niet van de MAP en gasklepsensor.
Serge1916V

Je kan het beste toch echt ff snel langs de Reno gaan en het daar laten uitlezen.

Ik weet niet of ze bij jou bij de Reno relaxed zijn.
Maar in eindhoven(nuenen)Renault Janssen zijn ze echt wel relaxed.

Daar lezen ze de auto gewoon ff uit als je langskomt met je probleem.
Veel succes man

Het kan de thermostaat zijn, anders zou ik het zo ff snel niet weten. sorry....

Gr
Serge
Arjen

Mijn dealer is ook heel relaxed, maar ze kunnen de computer niet uitlezen. Ik heb er een andere chip in zitten. En verstand van mijn LPG-systeem hebben ze niet echt. Wil dus eigelijk zelf het probleem zien te klaren.
Serge1916V

KLopt ja, de meeste garages hebben geen verstand van LPG installaties. :-*

Helaas ik kan je niet verder helpen......

Iemand anders die deze jongeman kan helpen ?!
:wink:

L@ter
gille
Contacteer:

Arjen schreef:Mijn dealer is ook heel relaxed, maar ze kunnen de computer niet uitlezen. Ik heb er een andere chip in zitten. En verstand van mijn LPG-systeem hebben ze niet echt. Wil dus eigelijk zelf het probleem zien te klaren.
probeer dan met de originele chip,en zie dan of het nog zo is kun je hem ook laten uitmeten zo
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Of ga eens kijken bij het bedrijf wat de lpg er in heeft gezet. Of was het een "haas" actie?

Misschien kunnen die je verder helpen. Of misschien toch je originele chip gebruiken.

Succes er mee. Frits
Arjen

Ik rij al een paar jaar met die andere chip. Lijkt me sterk dat het daar aan ligt.

Het is een LPI-systeem dat speciaal voor mijn 19 16v gemaakt is. Dus absoluut geen haas-aktie. Alleen zit de maker nu net ff een week in het buitenland. Vandaar dus mijn vraag.
Plaats reactie