stuurhuis

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
J. Reekers
Contacteer:

Ik kan een tweedehands stuurhuis kopen voor mijn clio Williams. Nou wou ik graag weten of er op het bekrachtigt stuurhuis ook een nummer op staat waaraan ik kan zien of hij van een clio 16V of Williams afkomstig is. Weet iemand dat nummer of weet waaraan ik het kan zien of hij op mijn Williams past?
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Dat past, ik heb een willie stuurhuis op mijn 16v
J. Reekers
Contacteer:

Ik weet wel dat het past. Alle clio 1 hadden de zelfde maat maar de torzie in het stuurhuis is anders. De clio 16V en Williams zijn precies het zelfde. Maar wat staat er op een stuurhuis (type plaatje of zo)?
speedline

J. Reekers schreef:Ik weet wel dat het past. Alle clio 1 hadden de zelfde maat maar de torzie in het stuurhuis is anders. De clio 16V en Williams zijn precies het zelfde. Maar wat staat er op een stuurhuis (type plaatje of zo)?
Een (bekrachtigd) Williams stuurhuis heeft langere spoorstangen. Dit i.v.m. de 34mm grotere spoorbreedte t.o.v. de 16v uitvoering...
J. Reekers
Contacteer:

Dus met andere woorden het stuurhuis van een 16V past niet op een Williams
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

speedline schreef:
J. Reekers schreef:Ik weet wel dat het past. Alle clio 1 hadden de zelfde maat maar de torzie in het stuurhuis is anders. De clio 16V en Williams zijn precies het zelfde. Maar wat staat er op een stuurhuis (type plaatje of zo)?
Een (bekrachtigd) Williams stuurhuis heeft langere spoorstangen. Dit i.v.m. de 34mm grotere spoorbreedte t.o.v. de 16v uitvoering...
Dat is wat ik ook altijd gehoord heb.

Spoortstangen moet je dus inderdaad naar kijken, maar stuurhuis moet passen.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Menno

die spoorstangen kan je gewoon overzetten.
vooral erg leuk als 't stuurhuis al gemonteerd is :p
rev it like a rental
speedline

J. Reekers schreef:Dus met andere woorden het stuurhuis van een 16V past niet op een Williams
Het past wel degelijk. Het verschilt alleen door de spoorstangen. Het kan zo verwisseld worden ! Bij een 16v is het een mooie gelegenheid om de voorzijde naar Williams niveau te "upgraden" d.m.v. Williams/ 19 16v/ coupe draagarmen en de bijbehorende stabilisatorstang ! Er horen dan ook Williams fusees bij met een iets afwijkende geometrie. Het remsysteem is identiek. Ofdat de veerpoten gelijk zijn durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Dit i.v.m. demperafstelling en veerhardheid.

Er horen dan ook 7J brede 15" velgen bij van de juiste ET-waarde !

Door de grotere spoorbreedte en de bredere velgen til je de wegligging (lees bochtsnelheid, grensgedrag en balans) naar een hoger niveau. De auto stuurt beter in, gekenmerkt door veel minder onderstuur en een veel beter te controleren overstuurgedrag. De stuurprecisie neemt door de bredere velgen ook toe.

Succes...
speedline

Menno schreef:die spoorstangen kan je gewoon overzetten.
Dit is idd een rotklus :-* Maar met speciaal gereedschap een "fluitje van een cent". Je kunt de spoorstangen waarschijnlijk ver genoeg indraaien voor een goede sporing bij 16v spoorbreedte. Maar neem meteen de kleine moeite om de draagarmen en de stabi te vervangen. Een setje hardere draagarmbussen (proflex of noeste arbeid) werpt ook zijn vruchten af.

8)
speedline

Torzie... ???

Je zult een andere overbrengings-reductie bedoelen.

Bij de "snelle" (stuurhuis)uitvoeringen verdraaien namelijk de gestuurde wielen meer bij een gelijke stuurverdraaing dan bij een "normaal" stuurhuis. Dit levert een betere feedback naar de handen, en een sportievere rijsensatie op.

8)
Robke
Car: Lexus IS250

speedline schreef:
J. Reekers schreef:Dus met andere woorden het stuurhuis van een 16V past niet op een Williams
Het past wel degelijk. Het verschilt alleen door de spoorstangen. Het kan zo verwisseld worden ! Bij een 16v is het een mooie gelegenheid om de voorzijde naar Williams niveau te "upgraden" d.m.v. Williams/ 19 16v/ coupe draagarmen en de bijbehorende stabilisatorstang ! Er horen dan ook Williams fusees bij met een iets afwijkende geometrie. Het remsysteem is identiek. Ofdat de veerpoten gelijk zijn durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Dit i.v.m. demperafstelling en veerhardheid.

Door de grotere spoorbreedte en de bredere velgen til je de wegligging (lees bochtsnelheid, grensgedrag en balans) naar een hoger niveau. De auto stuurt beter in, gekenmerkt door veel minder onderstuur en een veel beter te controleren overstuurgedrag. De stuurprecisie neemt door de bredere velgen ook toe.

Succes...
Moet je dan ook niet Williams aandrijfassen erin zetten??
speedline

robclio16V schreef:
speedline schreef:

Succes...
Moet je dan ook niet Williams aandrijfassen erin zetten??
Oeps, je hebt helemaal gelijk...
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Menno schreef:die spoorstangen kan je gewoon overzetten.
Nou, zeker! Heb ik net gedaan bij mijn Baccara. Kostte me 3 avonden. Rechtsvoor moest de complete wielophanging weg. Maar het resultaat is dan ook perfect. Beide binnenste kogels hadden 2 a 3mm speling :D
Dat speciale gereedschap hebben ze alleen bij de dealer. Maar met een "moordenaar" lukt het ook. Wel eerst de borgring doorslijpen.....
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
J. Reekers
Contacteer:

Ik hoor het al. Veel te ingewikkeld en een mindere wegligging moet ik al helemaal niet hebben.
Maar als ik het goed begrijp heeft Williams, 19 16V en de coupe het zelfde stuurhui en de zelfde spoorstang! Als dat zo is zoek ik er daar 1 van. Want wie wil er nou mindere wegligging hebben.
speedline

J. Reekers schreef:Ik hoor het al. Veel te ingewikkeld en een mindere wegligging moet ik al helemaal niet hebben.
Maar als ik het goed begrijp heeft Williams, 19 16V en de coupe het zelfde stuurhui en de zelfde spoorstang! Als dat zo is zoek ik er daar 1 van. Want wie wil er nou mindere wegligging hebben.

Veel te ingewikkeld ? Je begrijpt het idd. niet goed heb ik het idee... No offence, btw !

* coupe is onbekrachtigd stuurhuis met de snelste overbrenging van alle alternatieven
* de draagarmen van een Williams, 19 16v en de coupe zijn gelijk van geometrie, niet geheel van vorm
* als je stuurbekrachtiging wilt houden zit je vast aan het Williams stuurhuis
* bekrachtigd 19 16v stuurhuis is naar mijn weten iets langzamer, maar dat weet ik niet 100% zeker
* de stabilisatorstang van een Williams en een coupe zijn volgens mij beide evendik namelijk 23mm...
* als je bij een Clio 16v wilt upgraden naar Williams spec. dien je Willi aandrijfassen te gebruiken, ofdat de 19 16v assen passen durf ik niet met zekerheid te zeggen

Simpelgesteld moet je voor je eigen veiligheid de setting kopiëren van de betere versie en daarbij niets vergeten... Dus ook de stabistang en de achteras niet vergeten !
J. Reekers
Contacteer:

Nou ik snap het nog steeds niet helemaal. Mijn stuurhuis is lek eens in de zo veel tijd moet ik iets olie bij vullen (is niet erg veel). Moet ik dan iets weer gebruiken of wat. Ik zie een stuurhuis als een blok waar door olie gestuurd door het pompje gemakkelijker wordt. Hoe verder je stuurt hoe verder de kleppen los gaan en als de ene groter is dan de ander dan past die niet.
Als ik bij de renault dealer vraag of die van een clio Williams en 16V zeggen ze dat ze gelijk zijn hoe zit dat dan?
speedline

J. Reekers schreef:Nou ik snap het nog steeds niet helemaal. Mijn stuurhuis is lek eens in de zo veel tijd moet ik iets olie bij vullen (is niet erg veel). Moet ik dan iets weer gebruiken of wat. Ik zie een stuurhuis als een blok waar door olie gestuurd door het pompje gemakkelijker wordt. Hoe verder je stuurt hoe verder de kleppen los gaan en als de ene groter is dan de ander dan past die niet.
Als ik bij de renault dealer vraag of die van een clio Williams en 16V zeggen ze dat ze gelijk zijn hoe zit dat dan?
Het stuurhuis is gelijk maar de spoorstangen die eraan vastzitten niet ! En dat is nu waar het om draait bij de 16v en Williams. Als je de sporing stelt met 16v spoorstangen op een Williams gebruik je maar een klein stukje van het schroefdraad. Dit levert dus een grotere kans op defecten !

Dus je kunt een 16v stuurhuis gebruiken maar dan dien je wel de spoorstangen over te zetten !
J. Reekers
Contacteer:

Ik denk dat ik hem nu wel begrijp. De spoorstang die ik nu in mijn kaporte stuurhuis heb zitten moet ik er uit halen en die monteren in het goede stuurhuis. Die van een clio 16V afkomstig is.
Is dit een lastige klus voor een automonteur of is dat wel te doen. Jullie snappen wel dat ik dit niet zelf ging doen denk ik :lol: .
Plaats reactie