Heej jongens,
Waarom mag er eigenlijk geen warme lucht in een luchtfilter komen? Krijg je dan minder goede verbranding of gaat je motor dan naar de kl#te??
Ken somwan ekspleen even?
Waarom geen warme lucht in openluchtfilter?
-
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
My only limit, is the limit of my car!
-
- Contacteer:
Warme lucht betekend minder vermogen omdat de lucht uitzet als het warm is en er dus minder ruimte is om brandstof mee te nemen je verbrandingkamer in
Check http://www.howstuffworks.com en je komt er heel snel achter! Ik vroeg het me een tijdje geleden ook af en ben die site op gaan zoeken. In combinatie met (bewegende) plaatjes kom je heel veel te weten over de verbrandingsmotor.
Maar ik denk dat genoeg mensen het je zo kunnen vertellen. Ik kan het niet zo goed uitleggen.

Maar ik denk dat genoeg mensen het je zo kunnen vertellen. Ik kan het niet zo goed uitleggen.

-
- Erelid - RvT
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Er mag wel warme lucht in gaan, maar met het oog op performance is het beter om koude lucht te nemen.Super 5 Devil schreef:Heej jongens,
Waarom mag er eigenlijk geen warme lucht in een luchtfilter komen? Krijg je dan minder goede verbranding of gaat je motor dan naar de kl#te??
Ken somwan ekspleen even?
Koude lucht is makkelijker te comprimeren en kan dus meer worden toegevoegd (en meer benzine) waardoor we weer een stukje harder rijden

.:: TurboPowerr ::.
kouwe lucht bevat meer zuurstofmoleculen dan warme meer zuurstof betekent grotere explosie in verbrandingskamer wat resulteert in meer vermogen uiteindelijk dan 
vergleijk de prestaties en pit van je autootje eens in de zomer en dan eens in de winter.

vergleijk de prestaties en pit van je autootje eens in de zomer en dan eens in de winter.
-
- Moderator
- Car: MB
heb je wel eens een puchje gehad (met de cilinder dus in de buitenlucht). Dan merk je het verschil ook heel goed. Op een ietwat mistige morgen in het najaar zal hij veel beter trekken dan op een zomerse middag. 
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
Het kan zijn dat dit filter je extra vermogen oplevert maar de verhalen dat dit zo'n 8 tot 10 pk winst geeft zijn onzin. Als je inderdaad extra vermogen er door wilt hebben moet je goed kijken waar je dit filter plaatst. Als je hem boven de versnellingsbak hangt (de voorgeschreven plaats), zal de winst nihil zijn, misschien verlies je er wel wat op! Dat komt omdat de lucht daar erg warm is en dat is erg ongunstig, de motor moet juist koude lucht hebben! Warmere lucht heeft een lagere luchtdichtheid. Per 10C dat de lucht warmer wordt, zakt de luchtdichtheid met 3%. Dat betekent simpelweg 3% vermogensverlies.
Even een sommetje:
De buitenlucht is 20 C, de lucht die het filter aanzuigt 40 C. Dan verlies je:
136 (standaard vermogen) x 0.06 (6%= 2x 10 C) = ruim 8 pk!!! (*)
In dit geval moet je proberen de lucht van buiten de auto aan te zuigen.
Mijn eigen ervaring is dat de motor boven de 4000TPM wel harder leek te trekken, maar onderin het toerengebied meer moeite had met accelereren. Het geluid was overigens wel fantastisch!! En daar ging het mij ook wel een beetje om.
Even een sommetje:
De buitenlucht is 20 C, de lucht die het filter aanzuigt 40 C. Dan verlies je:
136 (standaard vermogen) x 0.06 (6%= 2x 10 C) = ruim 8 pk!!! (*)
In dit geval moet je proberen de lucht van buiten de auto aan te zuigen.
Mijn eigen ervaring is dat de motor boven de 4000TPM wel harder leek te trekken, maar onderin het toerengebied meer moeite had met accelereren. Het geluid was overigens wel fantastisch!! En daar ging het mij ook wel een beetje om.
Uhm... Dit is volgens mij niet juist, toch? Het is niet zozeer dat koude lucht meer zuurstofmoleculen bevat, maar koude lucht minder volume nodig heeft, dan dezelfde hoeveelheid warme lucht. Dat maakt het verschil, als ik me niet vergis!ed_pret schreef:kouwe lucht bevat meer zuurstofmoleculen dan warme meer zuurstof betekent grotere explosie in verbrandingskamer wat resulteert in meer vermogen uiteindelijk dan
ja tis maar hoe je het bekijkt.
kijk minder volume kan je weer zien als er past meer in.
argh ik weet niet precies meer hoor, bier heeft toch een nadelige werking.
Laten we ff een voorbeeldtje pakken:
verbranding 100 Zuurstofmoleculen met 1 lt benzine levert 1 pk
koude lucht 1m3 bevat 100 O2 moleculen en warme lucht 1m3 bevat 80 O2 moleculen (hiermee is iedereen het toch wel eens??De warme lucht heeft meer volume nodig om aan de 100 O2 te kunnen voldoen)
dus form:
(aantal O2/100)x 1lt benzine= . pl
nou koude sit wordt dus 1 pk en warme sit 80/100=0.8 pk
Dit zijn wel allemaal fictieve waarden he, cilinderruimte zou dan dus 1m3 moeten zijn
Er zijn krachten welk de moculen bij elkaar houden(cohesie?) of van elkaar afstoten(adhesie?) Bij een stijgende Temperatuur stoten de moleculen elkaar meer af. Dus het volume van de stof neemt toe, 100 moleculen passen in koude stand precies in 1 m3 maar in warme toestand stoten ze elkaar af waardoor er meer volume onstaat.
Misschien dat ik zo wat duidelijker ben.
Maar katen we het gewoon kort houden : KOUWE LUGGIE IS BETAH DAN WAMME LUGGIE...
Dus allemaal gat in je motorkap zagen en je luchtfilter eruit laten steken
[/i]
kijk minder volume kan je weer zien als er past meer in.
argh ik weet niet precies meer hoor, bier heeft toch een nadelige werking.
Laten we ff een voorbeeldtje pakken:
verbranding 100 Zuurstofmoleculen met 1 lt benzine levert 1 pk
koude lucht 1m3 bevat 100 O2 moleculen en warme lucht 1m3 bevat 80 O2 moleculen (hiermee is iedereen het toch wel eens??De warme lucht heeft meer volume nodig om aan de 100 O2 te kunnen voldoen)
dus form:
(aantal O2/100)x 1lt benzine= . pl
nou koude sit wordt dus 1 pk en warme sit 80/100=0.8 pk
Dit zijn wel allemaal fictieve waarden he, cilinderruimte zou dan dus 1m3 moeten zijn

Er zijn krachten welk de moculen bij elkaar houden(cohesie?) of van elkaar afstoten(adhesie?) Bij een stijgende Temperatuur stoten de moleculen elkaar meer af. Dus het volume van de stof neemt toe, 100 moleculen passen in koude stand precies in 1 m3 maar in warme toestand stoten ze elkaar af waardoor er meer volume onstaat.
Misschien dat ik zo wat duidelijker ben.
Maar katen we het gewoon kort houden : KOUWE LUGGIE IS BETAH DAN WAMME LUGGIE...

Dus allemaal gat in je motorkap zagen en je luchtfilter eruit laten steken

[/i]
ALS koude lucht minder volume nodig heeft zullen er DUS meer moleculen in hetzelfde volume zitten. Oftewel, het een zegt hetzelfde als het ander.Merijn schreef: Het is niet zozeer dat koude lucht meer zuurstofmoleculen bevat, maar koude lucht minder volume nodig heeft, dan dezelfde hoeveelheid warme lucht. Dat maakt het verschil, als ik me niet vergis!
Maar in elk geval hoe kouder je explosieve mengsel, benzine plus lucht, hoe meer mengsel er in je cylinder past.
Dat is ook de functie van een nitro installatie, deze bevriest als het ware je explosieve mengsel, waardoor je veel meer explosief mengsel in je motor kan verwerken, waardoor je tijdelijk veel meer vermogen hebt.
Daarom is koude lucht fijn voor je vermogen en warme lucht matig voor je vermogen.
Als je het zo bekijkt is het inderdaad zo, ja...Merijn.V schreef:ALS koude lucht minder volume nodig heeft zullen er DUS meer moleculen in hetzelfde volume zitten. Oftewel, het een zegt hetzelfde als het ander.
Als je uitgaat van een gesloten systeem, en dan zal de druk dus lager zijn.Merijn schreef:Lijkt me niet, dus... Dan is het volume kleiner, maar het percentage zuurstofmoleculen is toch ceht hetzelfde gebleven... Maar ik snap 'm, ja!Merijn.V schreef:ALS koude lucht minder volume nodig heeft zullen er DUS meer moleculen in hetzelfde volume zitten. Oftewel, het een zegt hetzelfde als het ander.
Feit is als je een ballon met 1 liter lucht hebt en je koelt hem af, dan wordt het 0,8 liter bijvoorbeeld bij dezelfde hoeveelheid lucht molekulen.
Een cylinder vervormd onder de hoeveelheid lucht niet zoals een balon en zal verwacht ik, (begeef me nu op glas ijs want ik weet geen moer van verbrandingsmotoren)gewoon zijn cylinder met hetzelfde volume (in liters) volzuigen met explosief mengsel, DUS er zal meer explosief mengsel inpassen.
Dus zullen er ook meer luchtmolekulen in het mengsel zitten. (Meer lucht betekent gelukkig ook meer zuurstof).
Dus je hebt ongelijk, maar goed het gaat me niet om wie er gelijk heeft. Het gaat erom dat degene die de vraag stelde waarom koude lucht interessanter is voor het vermogen van je motor.
P.S. Ik zie net dat je je post al hebt aangepast

Ik heb 'm net al aangepast!
Ik begrijp je verhaal... Het is inderdaad zo, ja, maar het is niet zo dat er in koude lucht meer zuurstofmoleculen zitten. Dat is namelijk alleen zo als je het gaat afzetten tegen het volume, maar dat even terzijde. Dat is alles wat ik wilde zeggen! 

En nu even goed onderbouwen...
Één van de parameters, voor het motormanagementsysteem van bijvoorbeeld een F7P motor in een Clio 16v, is inlaatlucht temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur, hoe kleiner de dichtheid van de lucht. Dus zijn er minder zuurstofmoleculen per volume-eenheid aanwezig. Dan kan er bij oplopende temperatuur dus minder brandstof ingespoten worden om lambda 1 (1kg brandstof op 14,7kg lucht) te handhaven. Dit is dus primair om de uitstoot te verminderen. Maar het blijft een feit dat er bij oplopende temperatuur minder vermogen ontwikkeld wordt. Simpelweg omdat er minder zuurstof aanwezig is om de verbranding zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dit onafhankelijk wat voor mengselbereiding er op de motor aanwezig is !
Voor sommige motoren kan een open luchtfilter tot defecten aan de luchtmassameter leiden. Er zet zich meer vuil af op de massameter, en als deze zichzelf schoonbrandt leidt dit tot defecten door vastbranden van vuil e.d. (Bijvoorbeeld Subaru Impreza GT, Vw TDIŽs.) Misschien wordt het tijd dat mensen eens beseffen of fabrikanten voor de lol verlijmde luchtfilters toepassen !).
Dus schroef er fijn een open luchtfilter op ! :-*
Let wel dat dit een versimpelde redenering is !
Één van de parameters, voor het motormanagementsysteem van bijvoorbeeld een F7P motor in een Clio 16v, is inlaatlucht temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur, hoe kleiner de dichtheid van de lucht. Dus zijn er minder zuurstofmoleculen per volume-eenheid aanwezig. Dan kan er bij oplopende temperatuur dus minder brandstof ingespoten worden om lambda 1 (1kg brandstof op 14,7kg lucht) te handhaven. Dit is dus primair om de uitstoot te verminderen. Maar het blijft een feit dat er bij oplopende temperatuur minder vermogen ontwikkeld wordt. Simpelweg omdat er minder zuurstof aanwezig is om de verbranding zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dit onafhankelijk wat voor mengselbereiding er op de motor aanwezig is !
Voor sommige motoren kan een open luchtfilter tot defecten aan de luchtmassameter leiden. Er zet zich meer vuil af op de massameter, en als deze zichzelf schoonbrandt leidt dit tot defecten door vastbranden van vuil e.d. (Bijvoorbeeld Subaru Impreza GT, Vw TDIŽs.) Misschien wordt het tijd dat mensen eens beseffen of fabrikanten voor de lol verlijmde luchtfilters toepassen !).
Dus schroef er fijn een open luchtfilter op ! :-*
Let wel dat dit een versimpelde redenering is !
Laatst gewijzigd door speedline op wo 6 nov 2002 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
nou das wel duidelijk zo.
Dus zullen enkele nieuwelingen meteen denken: dan hang je er toch een vrieskast voor, nog kouwer is nog meer vermogen!
Maar zo werkt dat niet, want benzine verbrand alleen als het verdampt is. Dus het gaat goed tot een bepaalde temperatuur. Met een GTT (eenvoudig carburateurtje) heb je er 's winters al last van.
Dus zullen enkele nieuwelingen meteen denken: dan hang je er toch een vrieskast voor, nog kouwer is nog meer vermogen!
Maar zo werkt dat niet, want benzine verbrand alleen als het verdampt is. Dus het gaat goed tot een bepaalde temperatuur. Met een GTT (eenvoudig carburateurtje) heb je er 's winters al last van.