Elektrisch probleem dashboard (opgelost)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Hoi! Een mede 19 16v rijder heeft een probleem met zijn dashboard verlichting. Hij heeft wat problemen om in te loggen hier, dus plaats ik zijn probleem/vraag hier. Ik zal eerst ff zijn verhaal plaatsen.

Toen hij z'n mistlampen aan zette donderde de naald van z'n toerenteller naar beneden en de naald van de temperatuurmeter schoot omhoog. Tevens gingen er allerlei lampjes branden op z'n dashboard en de dashverlichting brandde op halve kracht. Hij dacht dat het aan z'n draadboom in z'n dash lag en heeft toen z'n dash vervangen voor een andere, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Kan iemand vertellen wat de mogelijke oorzaak kan zijn. Hijzelf denkt aan de massa.

Namens mij en Ramon alvast bedankt.

Gr. Marcel :)
Laatst gewijzigd door Marcel (Mr. Bacardi Cola) op za 28 sep 2002 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Bart V

zou een massaprobleem kunnen zijn. Ligt er niet ergens een draad tegen massa aan bij de mistlampschakelaar ofzo?????? heb je de schakelaar van je mistlampen al nagekeken?? Mischien maakt deze sluiting met massa, waardoor je metertjes en lampjes raar gaan doen.

Succes
Mrtn
Car: R5GTT

de toerenteller en temperatuurmeter zijn elektronisch geregeld, de massa van deze meters zitten 'centraal'op het tellerpaneel, dus alle lampjes die kunnen branden maken gebruik van deze massa.
Bij het inschakelen van de mistlampen gaat dus ook het lampje hiervan branden op het tellerpaneel, er zal dus ergens een lekstroompje zitten die deze massa ontregeld, waar waarschijnlijk alleen de toerenteller en temp.meter op reageren en slechte massa is géén of slechte werking.
Mrtn = Maarten

extra info: Ramon heeft de stekkers in de relaiskast inde motorruimte losgekoppelt en dan blijft het probleem zich nog steeds voort doen. Zijn auto staat ondertussen bij oompje Renault voor een apk beurt en hier word dus ook naar gekeken.
Cozmo

Heb hetzelfde gehad. Bij mij was het sluiting in de bedrading van de rechtermistlamp, zo'n 50 cm van de lamp af. Gek genoeg deden ze het wel en ook geen zekeringen door. Gaat trouwens wel over een clio.
Succes!
ZestienV
Bart V

Mrtn schreef:de toerenteller en temperatuurmeter zijn elektronisch geregeld, de massa van deze meters zitten 'centraal'op het tellerpaneel, dus alle lampjes die kunnen branden maken gebruik van deze massa.
Bij het inschakelen van de mistlampen gaat dus ook het lampje hiervan branden op het tellerpaneel, er zal dus ergens een lekstroompje zitten die deze massa ontregeld, waar waarschijnlijk alleen de toerenteller en temp.meter op reageren en slechte massa is géén of slechte werking.
Hij heeft een ander instrumentenpaneel geprobeerd, en dat hielp niet. Ik zou zeggen dat het dan niet in het paneel zit, maar in de bedrading ernaartoe, of idd in de mistlamp bedrading of de schakelaar er naartoe. Je zou kunnen proberen om alle stekkers los te halen die met je mistlampen te maken hebben, dus ook ff het relais eruit trekken bij de zekeringskast. Als het probleem dan opgelost is, weet je inelkgeval waar je moet gaan zoeken.

Greetz

ff een update: Ramon heeft gevonden wat het probleem was, nl. een spoorbreuk in het cockpitje?? Hij heeft de boel gesoldeerd en alles werkt op 1 ding na. De trip computer geeft de snelhied aan en niet meer de afgelegde km en hoeveel km hij nog kan rijden totdat hij weer moet gaan tanken. Weet iemand wat dit kan zijn?
Bart V

okee,

Hij geeft dus de WEL de gemiddelde snelheid aan?? Maar niet meer de afgelegde afstand EN het rijbereik op de tankinhoud?????? zeg ik het zo goed??

Dus temp, verbruik en gem. verbruik geeft hij wel aan??

Als ik het goed zeg kan ik me maar 1 ding bedenken, en dat is dat de tripcomp stuk is. Mischien een opdonder gehad door verkeerde massa. Ik heb net zo'n ding ingebouwd, en heb wat geexpirimenteerd met zon ding, resultaat is dat ik er hier 2 heb liggen die kapot zijn gegaan door het aansluiten van verkeerde massa.(kortsluiting) Alleen die reageren helemaal niet meer, en geven ook geen waardes meer aan, die van jouw nog wel, dus mischien een andere oorzaak, kom je denk ik alleen achter als je hem vervangt. Je kan op de sloop een kijkje nemen voor een comp, je kan hem ook uit een renault 21 halen, die vind je genoeg MET trip comp. Alleen het printje van de computer verwisselen en klaar. (zit in je instrumentenpaneel).

Succes
ramon16V
Contacteer:

ga morgen wel ff ander printje halen,kan ide van een clio er ook in?
hoe kan het dat die 67 liter aan geeft inplaats van 55 liter?
groeten ramon16v
Bart V

Als ie 67 aangeeft is ie kapot. Heb dit ook gehad (mijne gaf 70 aan) Geeft je buitentemp meter toevallig ook 50 graden aan??? Een clio heeft geen boordcomp, dat display ziet er wel hetzelfde uit, maar kan alleen de buitentemperatuur aangeven, dus daar heb je niks aan.

Succes.
ramon16V
Contacteer:

temp.geeft redelijk goed aan scheelt misschien 1 of 2 graden.
kan je die dingen niet resetten?
ramon16V
Contacteer:

weet jij toevallig of dat mogelijk is,de spraak module uit een r 25 inbouwen in een 19 16v?
Bart V

Het enige wat je aan de computer kan "reseten" is zekering 23 in je zekeringskast eruit trekken en er weer in stoppen, hij is dan al zn gegevens kwijt en begint opnieuw met tellen enzo, maar dat gaat niet helpen.

Spraakmodule zal je vast wel in kunnen bouwen, maar ik denk dat het veel werk is, en het lijkt mij persoonlijk hoogst irritant :-D Ik heb hier het schema mocht je geinteresseerd zijn.

Greetz
ramon16V
Contacteer:

kan je die mailen??
Menno

Bart V schreef:Het enige wat je aan de computer kan "reseten" is zekering 23 in je zekeringskast eruit trekken en er weer in stoppen, hij is dan al zn gegevens kwijt en begint opnieuw met tellen enzo, maar dat gaat niet helpen.

Spraakmodule zal je vast wel in kunnen bouwen, maar ik denk dat het veel werk is, en het lijkt mij persoonlijk hoogst irritant :-D Ik heb hier het schema mocht je geinteresseerd zijn.

Greetz
normaal reset je 'm door het stokje van je dagteller ff rechtsom te draaien.
rev it like a rental
ramon16V
Contacteer:

volgens mij is dat alleen om de dag teller op nul te zetten of doet die dan nog meer resetten?
ramon16V
Contacteer:

menno je hebt het helemaal goed alles doet het weer moest inderdaad ff dag teller knopje gebruiken om alles weer tot leven te brengen

dank jullie voor de info
groeten ramon16v

Ramon, alles is opgelost? Toppie! :)

Groet,

Marcel
ramon16V
Contacteer:

ja hoot marcel alles is goed gekomen.
met dank aan de mensen die gereageerd hebben
en natuurlijk aan marcel
Bart V

Menno schreef:
Bart V schreef:Het enige wat je aan de computer kan "reseten" is zekering 23 in je zekeringskast eruit trekken en er weer in stoppen, hij is dan al zn gegevens kwijt en begint opnieuw met tellen enzo, maar dat gaat niet helpen.

Greetz
normaal reset je 'm door het stokje van je dagteller ff rechtsom te draaien.
Ja met het stokkie kan het ook idd :-D Maar als je de zekering eruit trekt weet je zeker dat hij helemaal is gereset. Met dat stokkie reset hij ook wel alles, maar is hij niet spanningsloos geweest. Nouja zal wel niet uitmaken.

Ramon, ik zal dat schema naar je mailen.

Greetz
ramon16V
Contacteer:

is goed ik zie het wel verschijnen
Plaats reactie