[clio16V] problemen met koude start, HELP!!!!
Ik heb een probleem met m'n Clio.
Als ik hem 's morgens start, loopt hij erg beroerd, de toeren schommelen dan tussen de 300 en 500 tpm volgens de toerenteller.
Na zo'n 5 tot 15 seconden gaat hij hoger in toeren lopen.
Als ik gas geef terwijl hij zo stottert verzuipt hij bijna, dan stottert hij nog harder.
Als hij dan eindelijk fatsoenlijk loopt, komt er een mooie blauw/witte wolk uit de uitlaat.
Ik denk zelf dat het iets met de ontsteking te maken heeft, ik weet alleen niet waar ik moet zoeken.
Er zitten nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor en ontstekingsmodule op, dus daar zal het niet zo gauw aan liggen.
Wie o wie weet het?
Als ik hem 's morgens start, loopt hij erg beroerd, de toeren schommelen dan tussen de 300 en 500 tpm volgens de toerenteller.
Na zo'n 5 tot 15 seconden gaat hij hoger in toeren lopen.
Als ik gas geef terwijl hij zo stottert verzuipt hij bijna, dan stottert hij nog harder.
Als hij dan eindelijk fatsoenlijk loopt, komt er een mooie blauw/witte wolk uit de uitlaat.
Ik denk zelf dat het iets met de ontsteking te maken heeft, ik weet alleen niet waar ik moet zoeken.
Er zitten nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor en ontstekingsmodule op, dus daar zal het niet zo gauw aan liggen.
Wie o wie weet het?
Laatst gewijzigd door Robke op wo 16 okt 2002 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Cupblokjes hebben geen koudloop. Mijne viel altijd direct stil of moest em zelf aan de praat houden met gaspedaal.
Ik heb geen cupblok, het is een standaard blok.
Ik heb net even een stuk gereden en het viel me op dat de toerenteller vooral boven de 4000 tpm. begon te dansen tijdens vol doortrekken, ook hield hij een beetje in.
Boven de 6000 tpm. trok hij ook niet erg vlot meer door, terwijl hij normaal gesproken tot de 7000 goed doortrekt.
Dus het is dan waarschijnlijk een injector of heeft iemand een beter idee????
Ik heb net even een stuk gereden en het viel me op dat de toerenteller vooral boven de 4000 tpm. begon te dansen tijdens vol doortrekken, ook hield hij een beetje in.
Boven de 6000 tpm. trok hij ook niet erg vlot meer door, terwijl hij normaal gesproken tot de 7000 goed doortrekt.
Dus het is dan waarschijnlijk een injector of heeft iemand een beter idee????
zoals je 't nu beschrijft klinkt 't niet echt als een injectorprobleem. Als je toerental wegflikkert, terwijl je ontsteking verders helemaal voor elkaar is, verdenk ik de toerentalopnemer, of de bedrading hiervan. Die zit op je koppelingshuis. Als zo'n ding gammel is wil 't gedrag ook nog wel eens temperatuurafhankelijk worden. Je kunt er niet echt zinvol iets aan doormeten, dus eventueel een ander proberen.
Als 't signaal tijdens het rijden wegvalt, hoort je check-engine lampje te gaan branden, maar die zal 't bij jou waarschijnlijk uberhaupt niet doen, omdat je een cup-computer hebt. Eventueel een std computer er in hangen dus.
Als 't signaal tijdens het rijden wegvalt, hoort je check-engine lampje te gaan branden, maar die zal 't bij jou waarschijnlijk uberhaupt niet doen, omdat je een cup-computer hebt. Eventueel een std computer er in hangen dus.
rev it like a rental
-
- Contacteer:
Mijn Clio slaat ook gelijk af als je hem koud start , je moet hem dan zelf ff aan de praat houden . Na een meter of 50 rijden blijft ie wel mooi stationair lopen . Er zit bij mij ook een cup-computer in . Dit is al zolang als ik hem heb , ik ben er nu wel aangewend .
Ik heb gisteren even de andere opnemer erin gezet en vanmorgen viel me iets op.
Als hij redelijk goed loopt, dus zo'n 1200 tpm. op een koude motor, en ik schakel een zware verbruiker in zoals de ramen of de achterruitverwarming, begint hij ineens 500 tpm. te lopen.
Het schommelen van de toerenteller is ook niet weg trouwens.
Nu weet ik echt niet wat er aan de hand is, misschien heeft de computer een slechte massa????
Als hij redelijk goed loopt, dus zo'n 1200 tpm. op een koude motor, en ik schakel een zware verbruiker in zoals de ramen of de achterruitverwarming, begint hij ineens 500 tpm. te lopen.
Nu weet ik echt niet wat er aan de hand is, misschien heeft de computer een slechte massa????
Nou, ik heb de standaard computer erop gehangen en als ik veel verbruikers ingeschakeld heb, loopt hij nog steeds niet goed.
Hij loopt wel iets beter op de std. computer, maar dat lijkt me logisch, de computer is dus nog goed.
Heeft er iemand nog goede ideeen, want ik weet het echt niet meer.
Hij loopt wel iets beter op de std. computer, maar dat lijkt me logisch, de computer is dus nog goed.
Heeft er iemand nog goede ideeen, want ik weet het echt niet meer.

-
Ik zou ff na laten kijken of the lambsonde(ofzoiets) dat ding wat in de uitlaat zit nog goed is.
Want de mijne liep ook niet goed als ie koud was.
Toen is dat ding vervangen en toen liep ie perfect.
Ze stonden er toen ook van te kijken dat ie liep met dat defecte ding want het gaf helemaal geen signaal.
Veel Suc6
Want de mijne liep ook niet goed als ie koud was.
Toen is dat ding vervangen en toen liep ie perfect.
Ze stonden er toen ook van te kijken dat ie liep met dat defecte ding want het gaf helemaal geen signaal.

Veel Suc6
Ik vermoed dat je lambda sonde kapot is. Ik had dezelfde verschijnselen vorig jaar, nieuwe sonde erin en klaar. Het mengsel is dan niet goed. Is ie koud heeft ie een probleem, dat ie daarna op zo'n 1200 rpm gaat lopen is gewoon je noodprogramma, dat duurt effies voor het inschakelt. Dan krijgt ie gewoon genoeg lucht en benzine.
Succes,
Succes,

ZestienV
robclio16V schreef:Ik heb gisteren even de andere opnemer erin gezet en vanmorgen viel me iets op.
Accu. Kan zijn dat ie te zwaar aan de dynamo moet trekken hé...
Hmmmm, lijkt me sterk, de accu is pas 3/4 jaar oud en er staan nog 2 extra accu's aangesloten.Riël schreef:robclio16V schreef:Ik heb gisteren even de andere opnemer erin gezet en vanmorgen viel me iets op.
Accu. Kan zijn dat ie te zwaar aan de dynamo moet trekken hé...

Ik kan niet meer wijzer worden, ik ben al hartstikke wijs.
Oooo wacht, je bedoelt of ik al weet wat het is???
Het is de lambdasonde, maar dat teringding zit helemaal vastgerot, en ik kan er haast niet bij. Heeft toch wel nadelen zo'n verlaagde auto.

Oooo wacht, je bedoelt of ik al weet wat het is???

Het is de lambdasonde, maar dat teringding zit helemaal vastgerot, en ik kan er haast niet bij. Heeft toch wel nadelen zo'n verlaagde auto.
paar groentekissies kopen...?? Kun je m daar op zettenrobclio16V schreef:Ik kan niet meer wijzer worden, ik ben al hartstikke wijs.![]()
![]()
Oooo wacht, je bedoelt of ik al weet wat het is???![]()

Ik word er nu echt gek van.
Vandaag maar weer aan de computer gehangen bij de dealer, een cupcomputer kunnen ze dus niet uitlezen. :-*
Ok, dan de standaard computer er even ophangen, die pipo wist niet een hoe dat vast zat, dus ik deed het maar, was het tenminste binnen 3 minuten gebeurd.
Aan de computer gehangen, bleek er nergens een storing ofzoiets in te zitten, maar hij loopt wel beroerd.
Als hij nu warm is stottert hij ook al, als ik in z'n 1, 2 of 3 boven de 3500 tpm. kom of te veel gas geef, gaat hij stotteren als een gek.
Op de snelweg plankgas doortrekken naar de 170 geeft weer geen problemen.
Ik heb nu echt geen idee meer wat het kan zijn, alle sensoren werken volgens de computer naar behoren. Stationair loopt hij ook niet al te best, volgens de computer schommelt het toerental tussen de 840 en de 960 tpm. met een warme motor.
Is het dan misschien de temperatuursensor in het inlaatspruitstuk? Zou wel vreemd zijn natuurlijk, omdat hij nu dus op een warme motor ook klote loopt.
Vandaag maar weer aan de computer gehangen bij de dealer, een cupcomputer kunnen ze dus niet uitlezen. :-*
Ok, dan de standaard computer er even ophangen, die pipo wist niet een hoe dat vast zat, dus ik deed het maar, was het tenminste binnen 3 minuten gebeurd.
Aan de computer gehangen, bleek er nergens een storing ofzoiets in te zitten, maar hij loopt wel beroerd.
Als hij nu warm is stottert hij ook al, als ik in z'n 1, 2 of 3 boven de 3500 tpm. kom of te veel gas geef, gaat hij stotteren als een gek.
Op de snelweg plankgas doortrekken naar de 170 geeft weer geen problemen.

Ik heb nu echt geen idee meer wat het kan zijn, alle sensoren werken volgens de computer naar behoren. Stationair loopt hij ook niet al te best, volgens de computer schommelt het toerental tussen de 840 en de 960 tpm. met een warme motor.
Is het dan misschien de temperatuursensor in het inlaatspruitstuk? Zou wel vreemd zijn natuurlijk, omdat hij nu dus op een warme motor ook klote loopt.
Robert van Bambost had volgens mij exact hetzelfde probleem en dat bleek toch de lamda sonde te zijn. Wel vreemd dat ie het met een nieuwe ook doet. Ding is splinternieuw? Misschien je benzinepomp verrot?
Alle massa's zijn allemaal goed.
Het vreemde is wel dat m'n auto warm ook rot loopt sinds ik zondag een keer met licht spinnende wielen optrok, daarvoor reed hij nog redelijk goed op een warme motor.
Het vreemde is wel dat m'n auto warm ook rot loopt sinds ik zondag een keer met licht spinnende wielen optrok, daarvoor reed hij nog redelijk goed op een warme motor.
gaat gelijk wel heel serieus worden, maar kan het de distributie zijn???, hoe oud is je riem??, 1 tandje verspringen kan genoeg zijn voor beroerd lopen, hoeft alleen nog niet gelijk te betekenen dat je 16 nieuwe kleppen nodig hebt (gelukkig). mischien vergezocht maar daar zitten nog net geen sensoren direct op te meten.....dast enige wak nog kan bedenken....
De distributieriem is een goede 2 maanden oud met net zo'n oude spanrollen, dus wel erg vreemd allemaal.
Ik heb echt geen idee meer wat het kan zijn.
Het spruitstuk lekt wel een klein beetje, maar dat zou niet zoveel uit mogen maken volgens mij.
Ik heb echt geen idee meer wat het kan zijn.
Het spruitstuk lekt wel een klein beetje, maar dat zou niet zoveel uit mogen maken volgens mij.
Ik heb net even gebeld met een paar mensen en een van de weinige opties is nog dat er iets mis is met de injectoren.
Weet iemand toevallig hoe die los moeten, want laatst had ik eens gekeken en gevoeld, maar die injectorrail zit wel erg vast moet ik zeggen.
Weet iemand toevallig hoe die los moeten, want laatst had ik eens gekeken en gevoeld, maar die injectorrail zit wel erg vast moet ik zeggen.
-
- Contacteer:
Zo iets heb ik ook gehad met de clio , na veel zoeken kwam ik er achter dat de benzinepomp te weinig opbrengst had . Toen ik de pomp uit de tank haalde zat het zeefje verstopt dat onder op de pomp zit . Mijn auto hield vaak (niet altijd)heel erg in vooral als je vermogen er in komt .
Je kan een opbrengst meting doen door de brandstof retour leiding los te halen en daar een losse slang op vast te maken en deze in een maat beker te doen . Daarna verbind je de brandstof pomp relais door( zit links voor onder een kapje naast je accu)en kijk je hoeveel hij pompt . Als ik het goed herrinner moet hij ongeveer 0,6 liter pompen in 30 seconden. (Bij mij was het maar 0.1 liter in 60 seconden
)
Er zit ook nog een drukregelaar op het eind van de inspuitbuis die zou je ook nog kunnen controleren , mischien valt je brandstofdruk wel weg .
Succes
Je kan een opbrengst meting doen door de brandstof retour leiding los te halen en daar een losse slang op vast te maken en deze in een maat beker te doen . Daarna verbind je de brandstof pomp relais door( zit links voor onder een kapje naast je accu)en kijk je hoeveel hij pompt . Als ik het goed herrinner moet hij ongeveer 0,6 liter pompen in 30 seconden. (Bij mij was het maar 0.1 liter in 60 seconden

Er zit ook nog een drukregelaar op het eind van de inspuitbuis die zou je ook nog kunnen controleren , mischien valt je brandstofdruk wel weg .
Succes
Loop het toch nog eens na wil je... Dat stotteren wat jij beschrijft heb ik ook gehad.robclio16V schreef: Er zitten nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor en ontstekingsmodule op, dus daar zal het niet zo gauw aan liggen.
Wie o wie weet het?
In het begin alleen een beetje bij koude motor, vervolgens ook bij warm... bij doortrekken 'no problemo'... en uiteindelijk loopt het beesie als een tractor. dan weer wel dan weer niet... ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel!
Ik had ook zoiets van bougies en kabels etc. liggen er net een maand of 3 op, dus kan niet... was het uiteindelijk wel

Maar goed, ben in feite ook maar een leek... kan echter wel putten uit eigen ervaringen.
Dus nogmaals het zal wel dom overkomen, excusi voor de geleerden onder ons

greetz & succes,
Nielske (want ik wil die 16klepper van je as vrijdag toch echt wel bewonderen op de F.N.O.)
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Cause u ain't get a second chance!!!
-
Toen ik dat probleem had toen was ik naar de Reno garage gegaan en dat daar nagevraagd wat het zou kunnen zijn. Hij vertelde mij dat het of de lambdasonde of de thermostaat zou zijn. Want na 11 jaar zou die thermostaat wel vaker kapot gaan bij zulke auto's clio 16V's en 19 16V's!!
Ik heb net alle stekkers even nagekeken en schoongemaakt, waar mogelijk.
Hij loopt nu iets beter, maar dat weet ik vanavond wat precieser. Hij loopt nu nog zo'n 800-900 tpm. dus stationair is het hetzelfde, maar met optrekken zal het denk ik wel over zijn, want de massa op de versnellingsbak had niet echt een goed contact meer.
Maar ik zal vanavond even kijken of hij nu wat beter loopt.
Hij loopt nu iets beter, maar dat weet ik vanavond wat precieser. Hij loopt nu nog zo'n 800-900 tpm. dus stationair is het hetzelfde, maar met optrekken zal het denk ik wel over zijn, want de massa op de versnellingsbak had niet echt een goed contact meer.
Maar ik zal vanavond even kijken of hij nu wat beter loopt.