[clio16V] problemen met koude start, HELP!!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb een probleem met m'n Clio.
Als ik hem 's morgens start, loopt hij erg beroerd, de toeren schommelen dan tussen de 300 en 500 tpm volgens de toerenteller.
Na zo'n 5 tot 15 seconden gaat hij hoger in toeren lopen.
Als ik gas geef terwijl hij zo stottert verzuipt hij bijna, dan stottert hij nog harder.

Als hij dan eindelijk fatsoenlijk loopt, komt er een mooie blauw/witte wolk uit de uitlaat.

Ik denk zelf dat het iets met de ontsteking te maken heeft, ik weet alleen niet waar ik moet zoeken.

Er zitten nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor en ontstekingsmodule op, dus daar zal het niet zo gauw aan liggen.

Wie o wie weet het?
Laatst gewijzigd door Robke op wo 16 okt 2002 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zou het niet te maken kunnen hebben met de dalende buitentemp. icm jouw afgedraaide vliegwiel??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Nee, want als ik dan gewoon gas zou geven, zou hij niet zo moeilijk moeten doen volgens mij.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

kebh met mijn 16v wel eens gehad dat, wanneer ie een tijd stil had gestaan, 1 injector wat moeite had om op gang te komen. Hij liep dan eerst ff op 3 poten.
Zou je ff kunnen checken.
rev it like a rental
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het is ook zo dat hoe langer hij stilstaat, hoe langer het duurt voor hij normaler loopt.

Menno, hoe kan ik controleren of de injectoren goed zijn?
Anonymous

Cupblokjes hebben geen koudloop. Mijne viel altijd direct stil of moest em zelf aan de praat houden met gaspedaal.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb geen cupblok, het is een standaard blok.

Ik heb net even een stuk gereden en het viel me op dat de toerenteller vooral boven de 4000 tpm. begon te dansen tijdens vol doortrekken, ook hield hij een beetje in.
Boven de 6000 tpm. trok hij ook niet erg vlot meer door, terwijl hij normaal gesproken tot de 7000 goed doortrekt.

Dus het is dan waarschijnlijk een injector of heeft iemand een beter idee????
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

zoals je 't nu beschrijft klinkt 't niet echt als een injectorprobleem. Als je toerental wegflikkert, terwijl je ontsteking verders helemaal voor elkaar is, verdenk ik de toerentalopnemer, of de bedrading hiervan. Die zit op je koppelingshuis. Als zo'n ding gammel is wil 't gedrag ook nog wel eens temperatuurafhankelijk worden. Je kunt er niet echt zinvol iets aan doormeten, dus eventueel een ander proberen.
Als 't signaal tijdens het rijden wegvalt, hoort je check-engine lampje te gaan branden, maar die zal 't bij jou waarschijnlijk uberhaupt niet doen, omdat je een cup-computer hebt. Eventueel een std computer er in hangen dus.
rev it like a rental
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik zal morgen eens een andere opnemer erop zetten, die heb ik toch nog 1 liggen.
En ik zal ook de std computer eens proberen, alvast bedankt voor de info in ieder geval.
:wink:
Marcel (mlg)
Berichten: 658
Lid geworden op: do 17 mei 2001 0:00
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Mijn Clio slaat ook gelijk af als je hem koud start , je moet hem dan zelf ff aan de praat houden . Na een meter of 50 rijden blijft ie wel mooi stationair lopen . Er zit bij mij ook een cup-computer in . Dit is al zolang als ik hem heb , ik ben er nu wel aangewend .
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb gisteren even de andere opnemer erin gezet en vanmorgen viel me iets op.
Als hij redelijk goed loopt, dus zo'n 1200 tpm. op een koude motor, en ik schakel een zware verbruiker in zoals de ramen of de achterruitverwarming, begint hij ineens 500 tpm. te lopen.

Het schommelen van de toerenteller is ook niet weg trouwens.

Nu weet ik echt niet wat er aan de hand is, misschien heeft de computer een slechte massa????
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Nou, ik heb de standaard computer erop gehangen en als ik veel verbruikers ingeschakeld heb, loopt hij nog steeds niet goed.
Hij loopt wel iets beter op de std. computer, maar dat lijkt me logisch, de computer is dus nog goed.

Heeft er iemand nog goede ideeen, want ik weet het echt niet meer. :(
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Ik zou ff na laten kijken of the lambsonde(ofzoiets) dat ding wat in de uitlaat zit nog goed is.
Want de mijne liep ook niet goed als ie koud was.
Toen is dat ding vervangen en toen liep ie perfect.
Ze stonden er toen ook van te kijken dat ie liep met dat defecte ding want het gaf helemaal geen signaal. :)


Veel Suc6
Cozmo
Berichten: 43
Lid geworden op: di 26 mar 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

Ik vermoed dat je lambda sonde kapot is. Ik had dezelfde verschijnselen vorig jaar, nieuwe sonde erin en klaar. Het mengsel is dan niet goed. Is ie koud heeft ie een probleem, dat ie daarna op zo'n 1200 rpm gaat lopen is gewoon je noodprogramma, dat duurt effies voor het inschakelt. Dan krijgt ie gewoon genoeg lucht en benzine.
Succes, 8)
ZestienV
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dan zal ik die eens door laten meten maandag.
Alvast bedankt in ieder geval. 8)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

robclio16V schreef:Ik heb gisteren even de andere opnemer erin gezet en vanmorgen viel me iets op.
Als hij redelijk goed loopt, dus zo'n 1200 tpm. op een koude motor, en ik schakel een zware verbruiker in zoals de ramen of de achterruitverwarming, begint hij ineens 500 tpm. te lopen.

Het schommelen van de toerenteller is ook niet weg trouwens.

Nu weet ik echt niet wat er aan de hand is, misschien heeft de computer een slechte massa????

Accu. Kan zijn dat ie te zwaar aan de dynamo moet trekken hé...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Riël schreef:
robclio16V schreef:Ik heb gisteren even de andere opnemer erin gezet en vanmorgen viel me iets op.
Als hij redelijk goed loopt, dus zo'n 1200 tpm. op een koude motor, en ik schakel een zware verbruiker in zoals de ramen of de achterruitverwarming, begint hij ineens 500 tpm. te lopen.

Het schommelen van de toerenteller is ook niet weg trouwens.

Nu weet ik echt niet wat er aan de hand is, misschien heeft de computer een slechte massa????

Accu. Kan zijn dat ie te zwaar aan de dynamo moet trekken hé...
Hmmmm, lijkt me sterk, de accu is pas 3/4 jaar oud en er staan nog 2 extra accu's aangesloten. :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

al iets wijzer geworden Rob?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik kan niet meer wijzer worden, ik ben al hartstikke wijs. :lol: :lol:
Oooo wacht, je bedoelt of ik al weet wat het is??? :D
Het is de lambdasonde, maar dat teringding zit helemaal vastgerot, en ik kan er haast niet bij. Heeft toch wel nadelen zo'n verlaagde auto.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

robclio16V schreef:Ik kan niet meer wijzer worden, ik ben al hartstikke wijs. :lol: :lol:
Oooo wacht, je bedoelt of ik al weet wat het is??? :D
Het is de lambdasonde, maar dat teringding zit helemaal vastgerot, en ik kan er haast niet bij. Heeft toch wel nadelen zo'n verlaagde auto.
paar groentekissies kopen...?? Kun je m daar op zetten :D :lol: :lol: :lol:
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik word er nu echt gek van.
Vandaag maar weer aan de computer gehangen bij de dealer, een cupcomputer kunnen ze dus niet uitlezen. :-*
Ok, dan de standaard computer er even ophangen, die pipo wist niet een hoe dat vast zat, dus ik deed het maar, was het tenminste binnen 3 minuten gebeurd.

Aan de computer gehangen, bleek er nergens een storing ofzoiets in te zitten, maar hij loopt wel beroerd.
Als hij nu warm is stottert hij ook al, als ik in z'n 1, 2 of 3 boven de 3500 tpm. kom of te veel gas geef, gaat hij stotteren als een gek.
Op de snelweg plankgas doortrekken naar de 170 geeft weer geen problemen. :(

Ik heb nu echt geen idee meer wat het kan zijn, alle sensoren werken volgens de computer naar behoren. Stationair loopt hij ook niet al te best, volgens de computer schommelt het toerental tussen de 840 en de 960 tpm. met een warme motor.

Is het dan misschien de temperatuursensor in het inlaatspruitstuk? Zou wel vreemd zijn natuurlijk, omdat hij nu dus op een warme motor ook klote loopt.
Anonymous

Zou weleens een lamda sonde kunnen zijn.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Zeeuw schreef:Zou weleens een lamda sonde kunnen zijn.
Lambda sonde is goed, zit net een nieuwe in.....
Anonymous

Robert van Bambost had volgens mij exact hetzelfde probleem en dat bleek toch de lamda sonde te zijn. Wel vreemd dat ie het met een nieuwe ook doet. Ding is splinternieuw? Misschien je benzinepomp verrot?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hij krijgt genoeg brandstof, hij stinkt in ieder geval gruwelijk naar benzine als ik hem net gestart heb.

Op de computer gaf hij trouwens ook een goed lambasignaal af, dus die is perfect.
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

Kzou ff mn aarde aansluitingen tbv blok nakijken, vanaf koets of accu..........verder wel rare symptomen??!!
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Alle massa's zijn allemaal goed.

Het vreemde is wel dat m'n auto warm ook rot loopt sinds ik zondag een keer met licht spinnende wielen optrok, daarvoor reed hij nog redelijk goed op een warme motor.
mdmx
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Waal x A2 ;-)

gaat gelijk wel heel serieus worden, maar kan het de distributie zijn???, hoe oud is je riem??, 1 tandje verspringen kan genoeg zijn voor beroerd lopen, hoeft alleen nog niet gelijk te betekenen dat je 16 nieuwe kleppen nodig hebt (gelukkig). mischien vergezocht maar daar zitten nog net geen sensoren direct op te meten.....dast enige wak nog kan bedenken....
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

De distributieriem is een goede 2 maanden oud met net zo'n oude spanrollen, dus wel erg vreemd allemaal.

Ik heb echt geen idee meer wat het kan zijn.

Het spruitstuk lekt wel een klein beetje, maar dat zou niet zoveel uit mogen maken volgens mij.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb net even gebeld met een paar mensen en een van de weinige opties is nog dat er iets mis is met de injectoren.
Weet iemand toevallig hoe die los moeten, want laatst had ik eens gekeken en gevoeld, maar die injectorrail zit wel erg vast moet ik zeggen.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

de rail zit met een paar boutjes aan de kop vast.
Als je die los hebt, kan je de rail er met injectoren en al uit trekken.
rev it like a rental
Marcel (mlg)
Berichten: 658
Lid geworden op: do 17 mei 2001 0:00
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Zo iets heb ik ook gehad met de clio , na veel zoeken kwam ik er achter dat de benzinepomp te weinig opbrengst had . Toen ik de pomp uit de tank haalde zat het zeefje verstopt dat onder op de pomp zit . Mijn auto hield vaak (niet altijd)heel erg in vooral als je vermogen er in komt .

Je kan een opbrengst meting doen door de brandstof retour leiding los te halen en daar een losse slang op vast te maken en deze in een maat beker te doen . Daarna verbind je de brandstof pomp relais door( zit links voor onder een kapje naast je accu)en kijk je hoeveel hij pompt . Als ik het goed herrinner moet hij ongeveer 0,6 liter pompen in 30 seconden. (Bij mij was het maar 0.1 liter in 60 seconden :evil: )

Er zit ook nog een drukregelaar op het eind van de inspuitbuis die zou je ook nog kunnen controleren , mischien valt je brandstofdruk wel weg .

Succes
Nielske
Berichten: 431
Lid geworden op: di 24 sep 2002 18:44
Locatie: Deurne (NL)

robclio16V schreef: Er zitten nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor en ontstekingsmodule op, dus daar zal het niet zo gauw aan liggen.

Wie o wie weet het?
Loop het toch nog eens na wil je... Dat stotteren wat jij beschrijft heb ik ook gehad.
In het begin alleen een beetje bij koude motor, vervolgens ook bij warm... bij doortrekken 'no problemo'... en uiteindelijk loopt het beesie als een tractor. dan weer wel dan weer niet... ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel!

Ik had ook zoiets van bougies en kabels etc. liggen er net een maand of 3 op, dus kan niet... was het uiteindelijk wel :evil:

Maar goed, ben in feite ook maar een leek... kan echter wel putten uit eigen ervaringen.
Dus nogmaals het zal wel dom overkomen, excusi voor de geleerden onder ons :) , maar loop het nog es na wil je...

greetz & succes,
Nielske (want ik wil die 16klepper van je as vrijdag toch echt wel bewonderen op de F.N.O.)
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Toen ik dat probleem had toen was ik naar de Reno garage gegaan en dat daar nagevraagd wat het zou kunnen zijn. Hij vertelde mij dat het of de lambdasonde of de thermostaat zou zijn. Want na 11 jaar zou die thermostaat wel vaker kapot gaan bij zulke auto's clio 16V's en 19 16V's!!
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb net alle stekkers even nagekeken en schoongemaakt, waar mogelijk.
Hij loopt nu iets beter, maar dat weet ik vanavond wat precieser. Hij loopt nu nog zo'n 800-900 tpm. dus stationair is het hetzelfde, maar met optrekken zal het denk ik wel over zijn, want de massa op de versnellingsbak had niet echt een goed contact meer.

Maar ik zal vanavond even kijken of hij nu wat beter loopt.
Plaats reactie