inbouwen 16v motor
Ik wil binnenkort een 16v blok uit een r19 of Clio in mijn Renault 5GTE gaan bouwen. Nu wilde ik weten of iemand hier dit al eens eerder had gedaan en of er veel aanpassingen nodig zijn.
Kan ik mijn eigen versnellingsbak gebruiken?
Moet ik een grotere radiateur monteren of kan ik dezelfde gebruiken?
Zijn er veel aanpassingen nodig aan ophangpunten?
Of is het gewoon een kwestie van motor erin hangen kabelboom leggen en dan starten?
Kan ik mijn eigen versnellingsbak gebruiken?
Moet ik een grotere radiateur monteren of kan ik dezelfde gebruiken?
Zijn er veel aanpassingen nodig aan ophangpunten?
Of is het gewoon een kwestie van motor erin hangen kabelboom leggen en dan starten?
-
- Moderator
- Car: Megane
Ik zou zeggen koop dan gewoon een echt clio 16V of een 5gtt want het is veel werk met veel risico's dat waarschijnlijk ook nog veel geld kan gaan kosten.
Maar je moet het natuurlijk zelf weten
Maar je moet het natuurlijk zelf weten
Wat is nu gaver dan een 5GTE met een 16v blok!
Het lijkt mij in ieder geval op het eerste gezicht niet zo moeilijk omdat het onderblok van een 16v hetzelfde is als van het standaard 1700 blokje dat er nu in ligt.
Ik hoor het wel van jullie
Het lijkt mij in ieder geval op het eerste gezicht niet zo moeilijk omdat het onderblok van een 16v hetzelfde is als van het standaard 1700 blokje dat er nu in ligt.
Ik hoor het wel van jullie
-
past wel, mischien kun je ook eens op duitse sites kijken, daar doen ze dit vaker.
-
- Contacteer:
het moet allemaal vrij aardig te doen zijn hoor
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Lijkt me idd best te doen. Ruimte gebrek zal het grootste probleem worden. Het is zeker mogelijk, zal alleen wel het 1 en ander aangepast moeten gaan worden. Ik denk dat je je huidige bak weln behouden. Die van een 16V is volgens mij constructie technisch hetzelfde, alleen de eindoverbrenging is anders. Maar het mooiste is natuurlijk als je een bak van een 16V hebt.
Succes
Succes
Laatst gewijzigd door Bart V op di 24 sep 2002 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Kabelboom zal de meeste problemen opleveren. Tevens zal je de bak moeten aanpassen of beter nog een bak van een 16v erin zetten. Verder zul je de remmen aan moeten passen omdat je standaard al 40 pk extra gaat hebben. Kortom, tis niet eenvoudig en zeker niet goedkoop maar wel te doen.
Heb het een keer gezien in Dulmen(dl)
Er is echt geen ruimte meer over, zal zeker een hele
moeilijke klus worden.
Dus niet even blokkies wisselen hoor!!!
moeilijke klus worden.
Clio 16V heeft toch een ander (kleiner) inlaatspruitstuk i.v.m ruimteprobleem??ArjanR19 schreef:Heb het een keer gezien in Dulmen(dl)
moeilijke klus worden.
How about een GTE met een 16V motor erin met een Turbo erop. Heb je toch een GT turboRudo schreef:Eeeuuh, een GTE met een GT-Turbo blok?!Scooter schreef:Wat is nu gaver dan een 5GTE met een 16v blok!![]()

-
Hij is wel in de GT Turbo te bouwen. Je moet dan rechtsvoor de motorsteun
van een GTE of GTX gebruiken en de dynamosteun van een Clio Diesel omdat je
stuurbekrachtigingspomp vervalt. Verder kun je alle motorsteunen gebruiken.
Het volgende probleem : de radiateur. De aansluitingen van de originele GT
Turbo radiateur zitten voor het Clio blok op de verkeerde plaats. Je kunt daarvoor een Renault 5 Diesel radiateur gebruiken, die tevens wat groter is
als de GT radiateur.
Verder moet je de complete kabelboom overzetten op de GT met
injectiecomputer en al. Ook moet je het klokkenpaneel van een Clio 16V
gebruiken omdat de Clio 16V en Williams voor de kilometerteller een kabel
gebruiken met daarin een digitale omvormer. en de R5 GT teller is
electronisch.
Dus het is wel zeer goed te doen alleen heel veel werk.
Verder moet je eigelijk een complete clio 16v kopen omdat je veel van de auto nodig hebt.
van een GTE of GTX gebruiken en de dynamosteun van een Clio Diesel omdat je
stuurbekrachtigingspomp vervalt. Verder kun je alle motorsteunen gebruiken.
Het volgende probleem : de radiateur. De aansluitingen van de originele GT
Turbo radiateur zitten voor het Clio blok op de verkeerde plaats. Je kunt daarvoor een Renault 5 Diesel radiateur gebruiken, die tevens wat groter is
als de GT radiateur.
Verder moet je de complete kabelboom overzetten op de GT met
injectiecomputer en al. Ook moet je het klokkenpaneel van een Clio 16V
gebruiken omdat de Clio 16V en Williams voor de kilometerteller een kabel
gebruiken met daarin een digitale omvormer. en de R5 GT teller is
electronisch.
Dus het is wel zeer goed te doen alleen heel veel werk.
Verder moet je eigelijk een complete clio 16v kopen omdat je veel van de auto nodig hebt.
-
Hier het bewijs dat het past:
[img]http://home.planet.nl/~boer8500/F16.jpg[/img]
Zelf gemaakte foto bij 5 Treffen in Duitsland.
[img]http://home.planet.nl/~boer8500/F16.jpg[/img]
Zelf gemaakte foto bij 5 Treffen in Duitsland.
Ik vind het nog wel meevallen.....
Is er eigenlijk nog verschil tussen het blok uit de R19 en Clio....
En wat zijn de verschillen tussen de versnellingsbakken van een GTE, Clio of 19
Weet iemand misschien de verhoudingen????
Ik ga ervoor nu alleen nog een schade clio ogf R19 zien te regelen... Als iemand er een weet te staan hoor ik het graag
Is er eigenlijk nog verschil tussen het blok uit de R19 en Clio....
En wat zijn de verschillen tussen de versnellingsbakken van een GTE, Clio of 19
Weet iemand misschien de verhoudingen????
Ik ga ervoor nu alleen nog een schade clio ogf R19 zien te regelen... Als iemand er een weet te staan hoor ik het graag

Bakverhoudingen zijn idd anders. Weet niet in hoeverre de bouw van de bak anders is. Kan makkelijk zijn, lijkt me logisch, dat een 16v bak sterker is. Mooiste is idd een schadeclio op de kop te tikken, kun je direct de remmen overzetten. Op marktplaats staan er 2 met schade voor rond de 1000 euro.
-
- Über-Spammer
dit was ik aan het zoeken.
momenteel heb ik 2 clio 16v's die ik ben aan het opknappen. morgen ga ik een gte halen die te koop stond. en raad eens: ik heb nog een 16v blok liggen. word wel iets voor komende winter/voorjaar. ik ben erg blij als iemand nog hints en tips kan geven over onderdelen die ik ga nodig hebben.
ik heb remmen van een 16v, motor en bak, koeling, bedrading, computer, enz enz enz. alleen dat spul van de diesel clio niet. kan ik trouwens het beste de achteras gebruiken van de clio 16? die zou wat breder zijn?
momenteel heb ik 2 clio 16v's die ik ben aan het opknappen. morgen ga ik een gte halen die te koop stond. en raad eens: ik heb nog een 16v blok liggen. word wel iets voor komende winter/voorjaar. ik ben erg blij als iemand nog hints en tips kan geven over onderdelen die ik ga nodig hebben.
ik heb remmen van een 16v, motor en bak, koeling, bedrading, computer, enz enz enz. alleen dat spul van de diesel clio niet. kan ik trouwens het beste de achteras gebruiken van de clio 16? die zou wat breder zijn?
-
- Car: Renault Clio III RS
Ik heb hier ooit een link neer gezet met wat je allemaal nodog hebt voor de verbouwing. Ik ga ff zoeken of ik hem nog kan vinden.J-P-S schreef:dit was ik aan het zoeken.
Edit: gefunden: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... dere+motor
dat kan wel een leuk project worden! Achteras van een GTT is voldoende, als je die van de 16V erop zet heb je weer velgen met een et-waarde nodig. Voorremmerij van de 16V is echt super, je ligt zowat met je snufferd op het stuur 

Mrtn = Maarten
-
- Über-Spammer
oke,
bedankt voor de info tot nog toe. het moet dus allemaal gaan. ik heb net gemaild met degene wat er een te koop heeft staan op marktplaats. de bedrading zou het moeilijkste zijn. echter met een complete kabelboom van een 16v moet het toch grotendeels een kwestie van ''klik klik'' overzetten zijn toch?
en over de achteras, wat is de reden eigenlijk dat men een 16v as monteert? oke je lagers staan verder naar buiten, maar door de andere et komen de wielen weer naar binnen.
bedankt voor de info tot nog toe. het moet dus allemaal gaan. ik heb net gemaild met degene wat er een te koop heeft staan op marktplaats. de bedrading zou het moeilijkste zijn. echter met een complete kabelboom van een 16v moet het toch grotendeels een kwestie van ''klik klik'' overzetten zijn toch?
en over de achteras, wat is de reden eigenlijk dat men een 16v as monteert? oke je lagers staan verder naar buiten, maar door de andere et komen de wielen weer naar binnen.
-
- Contacteer:
En een orginele radiauteur van een 16v gebruiken?
-
- Über-Spammer
ik dacht dat de meesten een radiateur monteren van een 5 diesel. ik kan ter zijner tijd altijd meten en de grootst mogelijke monteren. op de duitse sites verbouwen ze het front meestal wat waardoor een hogere radiateur erin past.
handige sites trouwens van hemeco.de hier is wel veel info af te halen. ik lees al dat ik het beste het complete dash en dergelijke eruit kan halen.
handige sites trouwens van hemeco.de hier is wel veel info af te halen. ik lees al dat ik het beste het complete dash en dergelijke eruit kan halen.
-
- Über-Spammer
heb jij een 16v blok? ik zag namelijk dat de ruimte (dikte) erg beperkt is. vandaar dat het frontoppervlak vergroten misschien een betere oplossing is. wat is het dikte verschil tussen een gewone 5 en een diesel, een centimeter?Ik heb ook een R5diesel radiateur, het onderste pijpje (uitgang) staat goed en hijs groot+dik
-
- Contacteer:
Hij heeft een volvo 1.7T volgens mij toch?
-
- Contacteer:
Bijna goed
Volvo 2.0Turbo

Volvo 2.0Turbo

Een 19 16v blok is makkelijker (of op zijn minst de steunen, en de distributiekap). Een clio blok hangt namelijk, een 19 blok staat op het subframe.
-
- Über-Spammer
ik heb enkel een clio 16v blok. dit word door de meesten gebruikt las ik op duitse sites.