Stukken metaal gevonden in carter UPDATE 5: DE UITSLAG!!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En ben jij dat of je broertje? :D
Anonymous

is er nou eigenlijk al gekeken als de axiale lager er nog zit of niet?????????????????

want dat vraag ik me nu toch af
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Druklagers zitten er nog netjes in. Binnenkort ga ik grondig op onderzoek. Blok gaat tot het laatste schroefje uitelkaar. Ik zal niet rusten voordat hij weer loopt, maakt niet uit hoe lang het duurt, maakt niet uit wat het kost :evil: THIS IS PERSONAL!!! >-)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:En ben jij dat of je broertje? :D
Mijn Huisgenoot. Mijn broertje en ik zijn Utrechters. Of dat dan nog erger is of minder erg moet je zelf maar uitmaken :wink:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Update 4

Vandaag dus het blok eruit gehaald en een ander C2J blok erin gehangen.
Eerst bij Boels een motortakel gehuurd. Kon net in de Alfa 155 van mijn huisgenoot. Duur, maarja zonder lukt ook niet echt. Duurde allemaal verschrikkelijk lang daar bij Boels. Hebben die gekken daar op een zaterdag slechts 2 mannetjes rondlopen, waarvan er 1 ook nog eens zoek is. Lekker dan. Maargoed, na een half uur wachten werden wij goed geholpen.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/ZK01.jpg[/img]
Daarna het blok opgehaald Bij Renault specialist Eindhoven. De donorauto bleek een R11 te zijn.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/ZK02.jpg[/img]
Blok in de auto en rap naar huis. We kunnen niet wachten eindelijk te beginnen!
Er uit takelen ging zeer voorspoedig, ondanks dat het voor ons alledrie de eerste keer was, en dankzij ons voorbereidende werk twee weken geleden.
Al snel bungelde de boosdoener hulpeloos in de lucht.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/ZK03.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/ZK04.jpg[/img]
Toen de beide blokken naast elkaar gelegd en eens 'zoek de verschillen' gedaan tussen het R5 C2J 788 en het R11 C2J J720-blok(uit m'n hoofd). Bleek nog wel wat werk om het een en ander over te zetten.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/ZK05.jpg[/img]
Bovendien bleek uit het werkplaatshandboek (Thanx Daaf!) dat het C2J 788 blok het ingewikkeldste R5 blok is dat ooit is geproduceerd. Met een pulsiar systeem en een uitlaatgas-recirculatiesysteem. Dit is omdat dit blok een Duits/Zwitsers blok is. Vraag me niet hoe dit blok dan weer in een origineel Nederlandse auto terecht komt...
Kortom, dat kon eenvoudiger! >-) Een hoop dingen hoefden we dus niet over te zetten, scheelde weer. Desondanks begon de tijd te dringen, want om vijf uur moest de takel weer bij Boels op de stoep liggen Dat werd krap. :( Hoewel het ons lukte de motor in een kwartiertje op zijn plek te takelen, leek het mij toch een leuk idee even de Boels te bellen dat het wel eens een minutje later zou kunnen worden. Het broekie dat de telefoon opnam was van mening dat dat dan mijn probleem was, want hij wilde naar huis, en had 's avonds ook nog een feestje. PARDON?!?! "Of u moet echt vlakbij wonen". "Ja, ik woon vlakbij, we komen er nu aan, maar het kan een minuutje zijn". "Anders moet u hem maandagochtend maar terugbrengen" Maar dan heb ik dus geen vervoer nee :( "Nouja", antwoordde het menneke "om vijf uur gaat het hek dicht, en dicht is dicht". "lekker dan", reageerde ik terwijl ik een poging deed de hoorn door de telefoon heen te slaan. Hufter! :evil:
Die hebben daar dus echt niet van het woord service gehoord?! Ja als je iets komt halen, maar terugbrengen is voor hun financieel niet interessant :evil:
Dus wij als een haas dat ding ingeklapt en in de auto geflikkerd. En wij waren dus inderdaad om 1 over vijf bij Boels, en het hek was inderdaad dicht. GODV%$#@*&^$# :evil: :evil:
Nouja, morgen de 5 afbouwen :) , en dan maandag maar die gigantische motortakel achterin de GTS proberen te duwen. Gelukkig is het niet ver rijden naar die flikkers van Boels. :-* Maar die horen nog van mij. Maandag face to face + een mooie brief naar het hoofdkantoor. Ik zal er alles aan doen om die gast ontslagen te krijgen.
Laatst gewijzigd door Matijs op ma 23 sep 2002 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Jaah, hij doet het weer!!! 8) :) :D :lol:
Nog even de carb. en de schakelpook afstellen en dan eens even een stukje proefrijden. Nieuwe blok klinkt goed.
Morgen een uitgebreid verslag. Als daar tenminste iemand op zit te wachten....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Weet je wel al waar die plak metaal vandaan kwam dan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik loop nu naar de garage om het oude blok in hapklare brokken te ontleden, en dan ga ik een grondig onderzoek starten.
Mijn Broertje is inmiddels met het vijfje op weg naar Scheveningen, en hij loopt prima. Vanochtend nog even een lange dunne schroevendraaier gekocht om de carburateur af te kunnen stellen (wat zit die mengselschroef op een onmogelijke plek!!). Nog een paar kleine dingetjes te doen, maar dat komt volgend weekend weer.
Het is allemaal gelukt. En dat voor een first-time autosleutelaar! Ik = happy :)

Edit: Nog even over Boels: Vanochtend waren er wat meer meegaande mensen aan het werk bij Boels, want toen ik mijn 1-minuut-te-laat-relaas vertelde rekende hij alsnog maar 1 dag huur. Toppie, zo hoort het, dat is nou service. Kortom: eind goed, al goed.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

mooi man :)

Heel veel suc6 nog verder.. en leuk zeg al die foto's :)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als ik zo een beetje mijn fantasie gebruik, en die stukjes in elkaar puzzel, dan komt er een halve maan/sikkelvormig stuk blik uit.
Met nog meer fantasie zou je daar dan misschien het axiaal glijlager van de krukas mee kunnen uitshimmen.

Geen idee of dat zou kunnen.

Ik dacht eerst aan een rechthoekig stuk blik dat je tussen een lagerkap en de achterkant van een glijlager stopt, das een (heel matig en heel goedkoop) paardemiddel om te grote lagerspeling weg te poetsen.

Gezien de dikte van het blik zal het 1 van die 2 mogelijkheden wel geweest zijn. :(
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

robert schreef:als ik zo een beetje mijn fantasie gebruik, en die stukjes in elkaar puzzel, dan komt er een halve maan/sikkelvormig stuk blik uit.
Met nog meer fantasie zou je daar dan misschien het axiaal glijlager van de krukas mee kunnen uitshimmen.

Geen idee of dat zou kunnen.

Ik dacht eerst aan een rechthoekig stuk blik dat je tussen een lagerkap en de achterkant van een glijlager stopt, das een (heel matig en heel goedkoop) paardemiddel om te grote lagerspeling weg te poetsen.

Gezien de dikte van het blik zal het 1 van die 2 mogelijkheden wel geweest zijn. :(
Dit zijn ook de meest waarschijnlijke opties die ik had bedacht, plus nog de 'het is een keer in het carter achtergebleven'-theorie. Voorlopig heb ik voor de eerste twee nog geen aanwijzingen kunnen vinden. Maar zoals gezegd, het officiele onderzoek moet nog beginnen... Voorlopig ben ik heel blij dat het ons gelukt is de motor te vervangen en het geheel weer rijdend te krijgen :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Update 5: De Uitslag! 8)
En de winnaars zijn: Marius, Tino en Jacco 16v [img]http://www.smilies.nl/party/luxhello.gif[/img]

Het was toch een lager. Echter geen krukaslager of druklager, maar een drijfstanglager (cyl.4) Zoals eerder vermeld waren de lagers er slecht aan toe, maar voor deze ene was het echt allemaal teveel geworden... De lagerschalen zijn gaan ronddraaien, waarbij het zo warm is geworden dat de lagers deels naarbuiten uitgedrukt zijn (dat zijn dus die dunne stukken die wij in het carter vonden), waarna de lager uiteindelijk is vastgelast aan de drijfstang. Dit heeft de drijfstang ook niet echt veel goeds gedaan, want die is behoorlijk krom geslagen. We mogen van geluk spreken dat hij niet gebroken is, want dat was de schade een heel stuk groter geweest...

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Kapotte ... _klein.jpg[/img]
Zoals je ziet heeft het redelijk wat geweld gekost om de drijfstang van de krukas af te krijgen, omdat de lagerschalen 90 graden gedraaid zaten (en ook nog vastgelast dus).

Dat zag er dus zo uit:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Kapotte ... klein2.jpg[/img]
Bij 'Gat' is het lipje dat het draaien van de lagerschaal moet voorkomen afgebroken. Bij A en B is aan de randen van de lagers het uitgedrukte materiaal te zien, dat in dunne 'schijfjes' naar buiten steekt. (Lastig scherp te krijgen als je geen spiegelreflex camera hebt :( )
Needless to say dat dit alles de krukas ook niet echt veel goeds heeft gedaan :( Verder is het blok overigens in redelijke staat (voor iets dat al 200.000 km heeft gelopen dan tenminste).

Ik weet nog niet precies wat ik met dit blok ga doen. Voorlopig ga ik het bij wijze van hobby/leerschool helemaal uitelkaar halen en schoonmaken, en dan misschien voorzichtig aan revisie gaan denken. Niet zo zeer om weer met het blok te gaan rijden, maar om meer te weten te komen over de werkingen van het 1400cc blok. Altijd handig om die kennis paraat te hebben als ik over een tijdje een GT Turbo heb.
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Yess ik kan weer slapen.

Wat een gigantische vervorming zeg. Goed idee om het tot op de bodem uit te zoeken, idd erg leerzaam.
Bedankt voor het verslag.
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Auw k#t !
Dat ziet er minder uit. En ik maar denken dat mijn drijfstang lager versleten was.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik hou het nog steeds op een stuk blik om, blijkbaar, een drijfstanglagerschaal op te spannen, en zo de speling te verminderen. Het zal er tussenuit gelopen zijn, waarna natuurlijk de lagerschaal te los zit. Dat smeert niet en dit loopt vervolgens kapot.

Uitgeperst lagermateriaal (witmetaal, vergelijk maar met een soort lood of tin) ziet er nooit uit als dit dunne blik. De stalen rug van de lagerschaal zit nog op de drijfstang, dus dat is het ook niet.

( one hundred and fourty... :lol: )
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Tja zou ook kunnen idd.
Het lijkt of de lagerschaal al zijn materiaal nog heeft. Maar hij is compleet vervormd, dus dat is ook weer moeilijk te zeggen.

Maar een stuk blik op de drijfstang? Het zou kunnen maar het lijkt me niet dat ze er een stuk blik geplaatst hebben om het lager op zijn plek te houden, dat is wel een ontzettende beun constructie.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ben ik met je eens dat dat een beunoplossing is.

Ik heb wel eens gelezen dat dat in 3e wereldlanden (totaal geen middelen dus) een methode is. "gebruikelijk" is dat je dan papier gebruikt. Krantepapier is ongeveer 0.05mm dik, en gewoon A4 papier ongeveer 0.1 mm dus daarmee kan je wat te grote lagerspeling weer een beetje oplappen. Maar het houdt natuurlijk niet lang.

Het kan zijn dat het lager al een keer is uitgelopen.
Als de drijfstang dan zo rond de krukas ligt te bonken dat kan het bigendoog wat uitslaan en uitrekken, gewoon groter worden dus. Bij revisie meet je ook het bigend op om dit te checken. Stel dat het bigendoog te groot is uitgerekt, dan klemmen de lagerschalen niet meer, en zou iemand kunnen besluiten dit op te vullen met dun blik...
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Aha, op die manier.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Robert,
Kan je dan ook verklaren waarop dit maar bij 1 drijfstang het geval zou zijn? Bij de andere drijfstangen zit er geen blik tussen de lager en de drijfstang.
Als ik de code die op de lagers staan opschrijf, kan iemand daaraan zien of dit de originele maat lagers is of dat er inderdaad al een keer 'revisie' is gepleegd?
Ik zal nog even proberen wat close-ups te maken van de vervormde lagers, dat geeft misschien nog wat meer duidelijkheid voor mensen als Robert die weten waar ze het over hebben...
Ik wil graag weten hoe het nou precies zit, want dan kan ik bepalen of ik die vent van wie mijn broertje die auto heeft gekocht nog eens aan de tand moet voelen :evil:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik heb mijn best gedaan op een paar fototjes, maar het gaat niet van harte met mijn cameraatje...
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/DetailLagers03.jpg[/img][img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/DetailLagers05.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/DetailLagers06.jpg[/img][img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/DetailLagers07.jpg[/img]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

robert schreef:Uitgeperst lagermateriaal (witmetaal, vergelijk maar met een soort lood of tin) ziet er nooit uit als dit dunne blik. De stalen rug van de lagerschaal zit nog op de drijfstang, dus dat is het ook niet.
Ik heb nog eens even zitten kijken, maar ik ben bang dat er alleen nog maar de stalen rug over is! Als ik een lager van een andere drijfstang erbij pak, dan is dat witmetaal er daar al bijna helemaal afgesleten. Ik weet niet hoe dik dat laagje witmetaal moet zijn, maar op die lagers is dit nog maar 1 a 2 tiende millimeter, schat ik. Bij de gesmolten lager is dit er dus helemaal af. Het uitgedrukte materiaal is dus waarschijnlijk de stalen rug waar jij van spreekt.
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

is het niet latoenkoper. Dat wordt wel vaker gebruikt
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

geen idee waarom het maar bij 1 lager gebeurt is.

je kan es kijken of het 'blik' magnetisch is. Zoja-> van staal dus geen witmetaal.
Zo nee dan is het witmetaal of het kan theoretisch nog van rvs zijn. Maar blik is meestal niet van rvs.
Het is niet gelig of roodachtig dus we denken niet aan messing of koper.
Hou dan es een blikje in de vlam van het gasfornuis.
rood -> rvs, smelten -> witmetaal.

(Geen idee bij welke temp witmetaal smelt, ik schat zo 500-600 celcius.)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ja, het is magnetisch, dat hadden we al een keer gecheckt. Dus dan zou het staal moeten zijn. Een gasfornuis hebben we trouwens niet, maar dat is dan ook niet nodig.
Ze zijn dus gewoon erg versleten :p Understatement van het jaar :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Achteraf gezien had ik trouwens toen ik de kop eraf had al kunnen weten dat het probleem bij de 4e cilinder zat, want die kleppen zijn duidelijk meer aangeslagen dan de anderen.
Al doende leert men 8)
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Kleppen.jpg[/img]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

daar zie je op de foto nix van hoor.
en aldoende leest men c.q. ikke dan.
want ik had nog niet gezien dat je het magnetische al getest had. (want tis toch aardige info Hallooo: spul is van staal)
en hele volkstammen hadden het al over shim-blik gehad. :p
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Op de foto zie je dat de meest linker klep (= uitlaatklep cilinder 4) een hele andere kleur heeft dan de andere uitlaatkleppen.
En je hebt goed gelezen hoor. Helemaal aan het begin van dit avontuur kwam mijn huisgenoot onder het koken op het idee de scherven eens tegen de magneet waar de keukenmessen aanhangen te houden. En jawel, magnetisch... Ik ben toen vergeten deze informatie ook op het forum te zetten omdat mijn prioriteit toen was de auto z.s.m. weer rijdend te krijgen. Pas net toen jij er naar vroeg herinnerde ik het mij weer.
Plaats reactie