Verschil tussen turbo's???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Robke
Car: Lexus IS250

Ik hoor vaak allerlei mensen praten over verschillende soorten turbo's. Wat zijn nou de wezenlijke verschillen tussen een gewone, een hybride, een compressor en een supercharger????

Een maat van mij gaat misschien morgen een ander motorblok kopen voor z'n Toyota Corolla (erg he?!) en dat is een 1.6 16V met supercharger en die schijnt meer als 200 pk aan vermogen te hebben.
Scheelt het dan echt zoveel of je een conventionele turbo hebt of bijvoorbeeld zo'n supercharger???
Riël
Über-Spammer

Gewone is een gewone
Hybride is een andere inlaatdiameter als uitlaatdiameter of zoiets
Compressor is een mechanisch aangedreven 'turbo'
Supercharger is ook zoiets maar heftiger ofzo.

Zie je ik weet het helemaal niet zo goed :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Contacteer:

Turbo = aangedreven door uitlaatgassen.
Supercharger = rechtstreeks aangedreven d.m.v. een riem op de krukas.

Met een Supercharger heb je geen lag, dus reageerd die sneller als een turbo. Het vermogen heeft er niets mee te maken. Ze hadden dat ook met een turbo kunnen doen. Doe maar eens een Search!

S :D nder
Riël
Über-Spammer

Okee, maar dan het verschil tussen een supercharger en een compressor.
Martijnberk
Contacteer:

dat is juist hetzelfde, ze worden allebei aangedreven door de motor zelf en niet door de uitlaatgassen....
Riël
Über-Spammer

Ja dat snap ik, maar waarom heten ze dan anders? Ik stel me een supercharger ook voor met zo'n kolos die door de motorkap steekt á la die zwarte bak van The Fast and the Furious :D
Zj*rZ

volgens mij klinkt supercharger gewoon iets heftiger maar is het gewoon de Engelse benaming voor een compressor.
Michel S.
Contacteer:

Turbo en compressor/supercharger is qua werking anders, maar ook qua vermogen hoor.

Turbo haalt energie uit de uitlaatgassen. Is een weerstand in het uitlaat systeem en houdt dus de boel een beetje op.

Een supercharger laat het uitlaat systeem ongedeerd, maar haalt vermogen van de krukas af. Een supercharger neemt over het algemeen veel vermogen weg.
Dus je motor moet veel meer vermogen leveren om op hetzelfde effectief vermogen uit te komen.
Neem een G60. Die verdubbeld het vermogen van een motorblok. maar neemt daar weer iets van 20-30 pk van weg voor zichzelf.
Ik geloof dat de compressor een iets andere werking heeft(bais is gelijkt) waardoor die niet meer zoveel power voor zichzelf pakt. Want het lullige is dat wanneer je de G-lader of supercharger niet nodig hebt, het ding wel vermogen slikt. En daar moet je voor tanken.
Maar een compressor verbruikt dacht ik iets van 4 PK in tegen stelling tot de Glader b.v.
Maar een supercharger zal wel een groot uitgevallen compressor zijn. De Hybride turbo onder de compressors???
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Floris
Contacteer:

Check ff deze url.

http://www.turboworld.nl
Plaats reactie