hello,
ik ben van plan om spoorverbreders te nemen voor de rs, nou heb ik renault zelf al gevraagd of dit mogelijk is i.v.m ESP dat op de wagen zit. Volgens renault zelf is het niet verstandig om dan spoorverbreders te plaatsen maar ik zie zelf niet waarom het niet kan. Bruno(ataf), waar op dit moment mijn wagen staat, heeft ook al hier en daar geinformeerd en zegt dat het geen problemen moet opleveren.
Misschien dat hier iemand over dit probleem wat meer weet te vertellen.
ESP = Elektronisch Stabiliteitsprogramma herstelt, tijdens extreme omstandigheden, de koers van de auto door de afwijking ten opzichte van de door de bestuurder gegeven commando's te corrigeren. Dit gebeurt door een of twee wielen af te remmen en het motorkoppel te verlagen.
dank u..
Spoorverbreders i.c.m. ESP
Schijnt toch problemen te geven als je iets aan het onderstel doet.
Bijv een Seat Leon Cupra en een Alfa 147 met ESP mag/kun je maar max. 2 cm verlagen.
Hoe het met spoorverbreders zit weet ik niet.
Bijv een Seat Leon Cupra en een Alfa 147 met ESP mag/kun je maar max. 2 cm verlagen.
Hoe het met spoorverbreders zit weet ik niet.
ESP werkt voornamelijk door de parameters voorzien door een tweetal (dwars)versnellings opnemers en een stuurhoeksensor. Ook zijn er nog verschillende andere parameters waaronder snelheid. Aangezien het hier een zeer gevoelig systeem betreft zou ik hier zeer voorzichtig mee zijn. Nog afgezien van de juridische consequenties met een nog in de garantie zittende auto (niet toegestane produktwijzigingen).Rasit.. schreef:hello,
ik ben van plan om spoorverbreders te nemen voor de rs, nou heb ik renault zelf al gevraagd of dit mogelijk is i.v.m ESP dat op de wagen zit. Volgens renault zelf is het niet verstandig om dan spoorverbreders te plaatsen maar ik zie zelf niet waarom het niet kan. Bruno(ataf), waar op dit moment mijn wagen staat, heeft ook al hier en daar geinformeerd en zegt dat het geen problemen moet opleveren.
Misschien dat hier iemand over dit probleem wat meer weet te vertellen.
ESP = Elektronisch Stabiliteitsprogramma herstelt, tijdens extreme omstandigheden, de koers van de auto door de afwijking ten opzichte van de door de bestuurder gegeven commando's te corrigeren. Dit gebeurt door een of twee wielen af te remmen en het motorkoppel te verlagen.
dank u..
In principe is een grotere spoorbreedte positief. Een bredere afsteuning van de auto zorgt voor een hogere spoorkracht en dus meer grip en dus een hogere bochtsnelheid en een stabielere auto.
Alleen nu komt het probleem. De verhouding tussen spoorbreedte voor en achter en ook de wagenhoogte voor en achter (ivm verlaging) bepaalt in grote lijnen het grensgedrag van de auto (daar werkt ESP). Als je nu de verhouding spoorbreedte voor en achter gaat wijzigen, door er 10mm aan toe te voegen, of de wagenhoogte wijzigt riskeer je een foutieve werking van het ESP.
Het kan zijn dat het systeem niet meer anticipeert door de verhoogde stabiliteit en het gewijzigde uitbreekgedrag en dus niet, te laat of te vroeg reageert. Dat het systeem hierdoor niet optimaal zal functioneren is inherent aan de opzet van ESP. Heb je je instructieboekje of aanwijzingen al doorgelezen over dit soort wijzigingen ?
Door deze wijzigingen toe te passen breng je jezelf en de inzittenden mogelijk in gevaar !
En denk maar niet dat één keertje de auto het ESP werkgebied injagen laat zien ofdat het functioneert onder alle omstandigheden. Waarschijnlijk gaat het pas fout als je met 4-man een bocht in de Alpen verkeerd inschat

Liever niet doen dus...
-
- Contacteer:
't Is maar een gok, maar ik kan me voorstellen dat ESP is afgesteld binnen bepaalde marges voor hoogte, spoorbreedte, etc. Als je dat gaat veranderen, kan het zijn dat ESP uitgaat van waarden die niet langer geldig zijn en de auto anders gaat reageren.
Als ik Renault was, zou ik sowieso nooit zeggen dat je het zonder probleem kunt doen, al was het maar omdat het juridische gevolgen zou kunnen hebben.
Dus het kan zijn dat spoorverbreden geen problemen oplevert, maar ik zou het zeker goed uitzoeken.
- Peter
Als ik Renault was, zou ik sowieso nooit zeggen dat je het zonder probleem kunt doen, al was het maar omdat het juridische gevolgen zou kunnen hebben.
Dus het kan zijn dat spoorverbreden geen problemen oplevert, maar ik zou het zeker goed uitzoeken.
- Peter
-
- Contacteer:
makkelijke keuze ESP dus, ik zal pers. nooit spacers zetten op mijn vooras waar de aandrijfing zit,ik kan me niet voorstellen dat dit niet ten koste gaat van je wegligging, maar dat is voor iedereen persoonlijk uiteraard.Rasit.. schreef:het is wel zo dat je het kan uitzetten.. tis maar wat je belangrijker vindt dan denk ik maar, beetje breder uiterlijk of esp, ehmmmm