Eh helaas, hij is "gewoon" gebaseerd op de 850i. De 850csi is een special met een 380pk sterke krachtbron met 5,6liter inhoud ! Alpina bouwde hier automaat versies van op bestelling omdat Bmw deze niet aanbood. Alpina sterkste B12 was de 431pk sterke 6,0liter variant, ook gebaseerd op de 850i met 5,4liter (ge-update) 320pk V12
Nog een roddel. Op de papieren van de 850csi staat vermeld M8. Dit komot omdat deze werkelijk in de pijplijn stond. Met de S70 motor die later in de McLaren F1 zijn debuut maakte ! Alleen nu in 550pk vorm.
Deze motor bestaat uit twee gecombineerde gietmallen van de M 6-cilinder met een gemeenschappelijke krukkast. En het was de eerste 4kleps V12 door Bmw ontworpen. Hij is door Paul Rosche (nocken-paule aka BmwŽs motorengod en dat is niet overdreven) op een bierviltje of servetje geschetst
Deze motor was schrikbarend duur om te produceren. Daarom is de M8 afgeschoten en staat ergens bij Bmw M in de opslag totdat deze vernietigd wordt
Oh ja een McLaren motorenman beweerde dat de S70 motor tussen de 900 en 1000pk kan leveren richting 10.000min-1. Atmospherisch wel te verstaan

[img]
http://www.e31.net/pics/M8.jpg[/img]
[img]
http://www.e31.net/pics/S701.jpg[/img]