tectyleren...doen of laten doen??
lijkt me op zicht duidelijk verhaal. Ik wil mijn auto opnieuw laten tectyleren omdat hij toch wel op een paar puntje roest vertoont. Vooral op de draagbalken onder de voorstoelen zeg maar en verder er voor- en achterwielophangingen, wielkasten hier en daar.
Het lijkt me best wel een heel karwei dit allemaal zelf te doen en om eerlijk te zijn heb ik er totaal geen zin in, maar ik wil het perse gedaan hebben omdat de roest nu nog te stoppen is en het dus een inverstering is in mijn auto.
Dus, zal ik het zelf doen, dus hoeveel tijd kost het ongeveer (incl drogen enz), of laten doen (iemand prijsindicatie?? ) ??
Het lijkt me best wel een heel karwei dit allemaal zelf te doen en om eerlijk te zijn heb ik er totaal geen zin in, maar ik wil het perse gedaan hebben omdat de roest nu nog te stoppen is en het dus een inverstering is in mijn auto.
Dus, zal ik het zelf doen, dus hoeveel tijd kost het ongeveer (incl drogen enz), of laten doen (iemand prijsindicatie?? ) ??
je kan het wel zelf doen, maar ik geloof dat je niet zomaar meer met een spuitbussie een eind weg mag spuiten.
maar er zijn iig genoeg bedrijven die het voor niet al teveel geld doen, bel even rond zou ik zeggen.
maar er zijn iig genoeg bedrijven die het voor niet al teveel geld doen, bel even rond zou ik zeggen.

Immer wieder die verdammte Holländer
Kan je toch niet veel fout aan doen, behalve dat je er zelf zo ranzig van wordt... 

-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb zelf mn dorpels getectyleerd.(binnen en buiten)
Niets aan.
Het spuit erop als vettige verf.(iets wateriger)
Koop wel VEEL van die bende.
Want je moet er niet zunig mee doen.
En voor dat je t weet is de bus alweer leeg.
Droogtijd is wel aanzienlijk.
Bij mij waren de dorpels pas de volgende dag ECHT helemaal goed droog.
Maar een beetje 'plakkerig' blijft t volgens mij altijd.
good luck.
Niets aan.
Het spuit erop als vettige verf.(iets wateriger)
Koop wel VEEL van die bende.
Want je moet er niet zunig mee doen.
En voor dat je t weet is de bus alweer leeg.
Droogtijd is wel aanzienlijk.
Bij mij waren de dorpels pas de volgende dag ECHT helemaal goed droog.
Maar een beetje 'plakkerig' blijft t volgens mij altijd.
good luck.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
een beetje plakkerig blijft het idd zeer lang. Maar wanneer je heel de onderkant gaat doen is het dan verstandig om met spuitbusjes te werken??? In de bitumen (of zoiets) zetten, is dat ook geen optie. Is volgens mij nog iets dikker (en plakkeriger), maar ik kan me voorstellen dat dat een beter effect heeft
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ik heb dit ook eens gedaan met mijn oude GTT, je kunt het beter zelf doen, laten doen is echt een heleboel geld, aangezien we dit allemaal in de auto willen steken!
Je koopt 2 bussen tectyl (zijn zwarte bussen van ongeveer 1,5 liter per stuk) Steek de onderkant af waar het roestig is en begin met goed te schuren. Daarna overig stof met een doek weghalen. De tectyl is net zwarte stroop. Lekker dik aanbrengen, Zeker ook te doen in de wielkasten, de meeste GTT's hebben hier namelijk wel een roestplekje. Als je alles hebt getectyleerd zul je zeker een mmoi resultaat hebben! PS: Doe met een klein kwastje ook de remleidingen aantippen onder de auto! (uiteraard ook eerst een beetje opschuren!) 


Eigenlijk wel ja. je zou je auto op een hoge krik kunnen zetten maar is een beetje latig werken het makkelijkste is een brug of put.Merijn schreef:Probleem blijft dat je er wel een brug voor nodig hebt, hè... Of zie ik dat verkeerd?
NiX©
Kuil graven?Jelmer schreef:Eigenlijk wel ja. je zou je auto op een hoge krik kunnen zetten maar is een beetje latig werken het makkelijkste is een brug of put.Merijn schreef:Probleem blijft dat je er wel een brug voor nodig hebt, hè... Of zie ik dat verkeerd?
Mrtn = Maarten
ik kan niet beschikken over een brug of een put en met de krik lijkt me geen goed plan aangezien mede daardoor ik aan de tectyl moet...Jelmer schreef:Eigenlijk wel ja. je zou je auto op een hoge krik kunnen zetten maar is een beetje latig werken het makkelijkste is een brug of put.Merijn schreef:Probleem blijft dat je er wel een brug voor nodig hebt, hè... Of zie ik dat verkeerd?
Hierboven zei iemand (kan nu ff niet meer lezen wie) dat je niet alle delen kon tectyleren...Wat moet je wel doen en wat moet je niet doen?
Dorpels, bodemplaat en wielkasten wel, lijkt me duidelijk. Maar hoe zit het met dingen zoals hitteschild van de uitlaat bij de benzinetank, achteras en dat soort crap?
En heeft er verder nog iemand een soort van prijsindicatie? Weet ik tenminste of ze me af zetten als ik naar een prijs vraag mocht ik het laten doen...
helaas...vind papa niet leukMrtn schreef:Jelmer schreef:
Kuil graven?

NIEMAND??!?!?!haaz schreef:ik kan niet beschikken over een brug of een put en met de krik lijkt me geen goed plan aangezien mede daardoor ik aan de tectyl moet...Jelmer schreef:Eigenlijk wel ja. je zou je auto op een hoge krik kunnen zetten maar is een beetje latig werken het makkelijkste is een brug of put.Merijn schreef:Probleem blijft dat je er wel een brug voor nodig hebt, hè... Of zie ik dat verkeerd?
Hierboven zei iemand (kan nu ff niet meer lezen wie) dat je niet alle delen kon tectyleren...Wat moet je wel doen en wat moet je niet doen?
Dorpels, bodemplaat en wielkasten wel, lijkt me duidelijk. Maar hoe zit het met dingen zoals hitteschild van de uitlaat bij de benzinetank, achteras en dat soort crap?
En heeft er verder nog iemand een soort van prijsindicatie? Weet ik tenminste of ze me af zetten als ik naar een prijs vraag mocht ik het laten doen...
Wat mijn pa altijd deed met opel kadetjes, het achterzijscherm begon altijd bij de wielkassen roest te vormen omdat er verdampt water boven in de schermen kwan en daar weer boven condenseerde en in de schermen rolde ofzo. Hij spuit de delen waar hij niet bij kan helemaal vol met vet
Die vieze dikke zwarte prut die ze ook voor de smering bij bulldozers gebruiken.
Hij heeft nooit last van roest aan zijn auto's. Dus het zal wel werken dat vet verhaal.
Nu kan mijn auto op de put dus voor mij is het geen probleem tectyleren.

Hij heeft nooit last van roest aan zijn auto's. Dus het zal wel werken dat vet verhaal.
Nu kan mijn auto op de put dus voor mij is het geen probleem tectyleren.
heb vanmiddag een pot tectyl gehaald...ga t toch maar zelf doen.
Iemand tips wat wel te doen? Bodem en subframe motor wel, wielkasten wel, achteras....NOg meer??
Iemand tips wat wel te doen? Bodem en subframe motor wel, wielkasten wel, achteras....NOg meer??
Alles waar roest op kan 

achteras hoef je niet in te smeren, tank ook niet, wel weer onder de tank, je gehele bodem eigenlijk en je subframe moet je gewoon in de verf zetten.
Onder de plastickappen van je wielkasten natuurlijk ook.
Onder de plastickappen van je wielkasten natuurlijk ook.
Mrtn = Maarten
moet ik mijn hele benzinetank eraf halen dan?? en met plastic kappen van de wielkasten bedoel je de binnenkanten mee, neem ik aan...niet hele schurbord toch??Mrtn schreef:achteras hoef je niet in te smeren, tank ook niet, wel weer onder de tank, je gehele bodem eigenlijk en je subframe moet je gewoon in de verf zetten.
Onder de plastickappen van je wielkasten natuurlijk ook.
most ik ook tectyleren onder mijn benzinetank of niet??
OF gewoon waar ik bij kan die meuk neer knallen??
OF gewoon waar ik bij kan die meuk neer knallen??
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Als je geen brug/kuil hebt lijkt t me niet simpel om 'even' onder je tank te tectyleren...
Simpel:
zie je roest?
opschuren-> tectyl(of welk goedje dan ook) erover knallen-> drogen-> bonne résultat!
En voor de rest gewoon zoveel mogelijk bodem/dorpel/wielkast meteeen meenemen.
Als je eenmaal aan t spuite bent blijf je doorgaan.
Spray Away!
Simpel:
zie je roest?
opschuren-> tectyl(of welk goedje dan ook) erover knallen-> drogen-> bonne résultat!

En voor de rest gewoon zoveel mogelijk bodem/dorpel/wielkast meteeen meenemen.
Als je eenmaal aan t spuite bent blijf je doorgaan.

Spray Away!
zal me vriendin leuk vinden....spir@l schreef: Spray Away!




-de binnenkant van kokers enzo kan je beter met was behandelen ipv tectyl. was blijft vrijzacht, en zal iedere keer dat de auto heet wordt ('s zomers) verder in de naadjes kruipen.
Bij het inspuiten is het zo dun als kruipolie. Neem amberkleur, das de goeie. (tectyl-brezan)
de buienkant met gewone teer-tectyl. dat wordt wat harder.
- het gaat dus voornamelijk om de naadjes en kiertjes. Binnen en buiten. De grote vlakken insmeren heeft maar een beperkt effect omdat daar de roest niet begint.
- tectyleer alleen als de auto door en door droog is.
ook binnenin de kokers. Als je in de kokers een beetje modderprut met het tectyl insluit, dan ben je juist verder van huis.
dus tectyleer je alleen 's zomers, als het een week loeiheet is geweest.
- na het tectyleren de auto op kranten zetten, want het druipt nog een dag na.
- kokers/deuren van binnen gaat beter met zon hulpstuk met 'injectorslang' (E10,- oid) voor losse tectyl patronen. Aansluiten op de luchtcompressor.
- doe het je helemaal profie: ook bij de brezan: plastic dopjes om gaten die je in de kokers geboord hebt weer af te dichten. Als je gaatjes boord kan je er helemaal goed bij.
- kokers roesten van binnenuit.!!!!!
- als we dan toch bezig zijn: zorg dat je bij de garage of bandenboer of waar dan ook, dat je auto nooooit opgekrikt wordt met rubber blokken onder de kokerbalk. Ook al zie je geen schade, het staal is ongetwijfeld even in en uitgeveerd, en er zitten barstjes in de lak. Over 3 jaar zal de roest hier in zitten.
Bij het inspuiten is het zo dun als kruipolie. Neem amberkleur, das de goeie. (tectyl-brezan)
de buienkant met gewone teer-tectyl. dat wordt wat harder.
- het gaat dus voornamelijk om de naadjes en kiertjes. Binnen en buiten. De grote vlakken insmeren heeft maar een beperkt effect omdat daar de roest niet begint.
- tectyleer alleen als de auto door en door droog is.
ook binnenin de kokers. Als je in de kokers een beetje modderprut met het tectyl insluit, dan ben je juist verder van huis.
dus tectyleer je alleen 's zomers, als het een week loeiheet is geweest.
- na het tectyleren de auto op kranten zetten, want het druipt nog een dag na.
- kokers/deuren van binnen gaat beter met zon hulpstuk met 'injectorslang' (E10,- oid) voor losse tectyl patronen. Aansluiten op de luchtcompressor.
- doe het je helemaal profie: ook bij de brezan: plastic dopjes om gaten die je in de kokers geboord hebt weer af te dichten. Als je gaatjes boord kan je er helemaal goed bij.
- kokers roesten van binnenuit.!!!!!
- als we dan toch bezig zijn: zorg dat je bij de garage of bandenboer of waar dan ook, dat je auto nooooit opgekrikt wordt met rubber blokken onder de kokerbalk. Ook al zie je geen schade, het staal is ongetwijfeld even in en uitgeveerd, en er zitten barstjes in de lak. Over 3 jaar zal de roest hier in zitten.
misschien hele stomme vraag, maar hoe kom ik binnen in mijn koker? Er zit toch nergens een gat ofzo, omdat je het hebt over gaten boren...als je een gaatje boort kun je toch nooit overal bij??
meestal als je de bekleding weghaald kan je zo in de kokers kijken. En vaak hebben kokers ontwateringsgaten onderaan.
en lukt het nog niet dan boor je een gat op een slimme plek.
dat brezan tectylbussenhulpstuk (ventielgaatjesnippeltjedingetje
) heeft een injectorslang van 60 cm lang ofzo. die schuif je helemaal naar binnen, en al injecterend trek je um er langzaam uit. Dus tijdens het zingen de kerk uit, snappie?
daarna plastic doppie van E0.10 ps erin klara.
en lukt het nog niet dan boor je een gat op een slimme plek.
dat brezan tectylbussenhulpstuk (ventielgaatjesnippeltjedingetje

daarna plastic doppie van E0.10 ps erin klara.
auto helemaal vol gooien met ML op de punten waar dat kan.misschien de dorpels.zoveel dat als je door de bocht gaat het hoort klotsen
.
onderkant van de auto gewoon helemaal zwart spuiten met tectyl,en niet te lang in die damp staan want daar ga je rare dingen van zien als je teveel binnen krijgt
.
zo doe ik dat altijd
tom


onderkant van de auto gewoon helemaal zwart spuiten met tectyl,en niet te lang in die damp staan want daar ga je rare dingen van zien als je teveel binnen krijgt

zo doe ik dat altijd
tom
mijn clio zegt pssssjjt
a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Kijk es naar mijn koker ... gat genoeg ..haaz (lambal) schreef:misschien hele stomme vraag, maar hoe kom ik binnen in mijn koker? Er zit toch nergens een gat ofzo, omdat je het hebt over gaten boren...als je een gaatje boort kun je toch nooit overal bij??

das nou misschien het verschil tussen jou turbo en mijn clio: rot - niet rotRiël schreef:Kijk es naar mijn koker ... gat genoeg ..haaz (lambal) schreef:misschien hele stomme vraag, maar hoe kom ik binnen in mijn koker? Er zit toch nergens een gat ofzo, omdat je het hebt over gaten boren...als je een gaatje boort kun je toch nooit overal bij??

En dat niet rot wou ik graag zo houden

durf het eigenlijk niet te zegggen....maar ben nog niet begonnen...ik heb NU me oude kloffie aan...lig er over vijf minuten onder...
dit was dus niet helemaal waar. Ik was van plan het toen te gaan doen, maar kwam erachter dat ik er te weinig tijd voor had.~Haaz~ schreef:durf het eigenlijk niet te zegggen....maar ben nog niet begonnen...ik heb NU me oude kloffie aan...lig er over vijf minuten onder...
Ik heb de auto vrijdag binnengezet (in onze garage) en de verwarming loeiheet gezet, leek wel een sauna daarbinnen

Eerst alle plastic kappen uit de wielkasten gehaald. Nou, ik stond echt versteld hoeveel zand daar onderuit kwam. Maar aan de andere kant was ik ook heel blij om geen spatje roest te herkennen. Ook niet op de bekende achterschutbordplekkies

Eerst alles goed schoongeborsteld met een normale handveger. Toen de meeste delen die nog erg vies waren met de staalborstel schoongemaakt. Toen de hele handel met een doek nagewreven (een droge wel teverstaan). Toen met de spuitbus ML aan de gang gegaan. Heb nu op vier wielkasten 500 ml ML zitten, vond ik wel genoeg. Vooral alle lasnaden en hoeken in t plaatwerk volgespoten. Dit lekker een uurtje of 24 laten drogen en toen met de kwast een lekkere laag tectyl erop geknald.
De vier wielkasten staan nu allevier te drogen, vanavond doe ik er nog een tweede laag overheen, voor de zekerheid.
De bodem ben ik nu aant schoonmaken, maar heb er nog wel een paar vraagjes over.
De uitlaat heb ik er helemaal af gehaald, althans vanaf de kat. Dit leek me handiger werken. Maar nu zijn mijn hitteschildjes best wel verroest. Dit zijn dus de hitteschildjes tussen de uitlaat en de bodem. Ze zijn nog wel heel en redelijk stevig, maar is het beter om 'nieuwe' op de sloop te halen of de oude gewoon schuren en opnieuw spuiten of tectyl over te knallen?
Verder wat betreft de benzinetank. Ik heb geen brug, dus doe alles met krik en kleine bokjes. Maar ik heb geen ruimte/mogelijkheid om de tank eronderuit te halen. Nu heb ik met een soort van kleine schoorsteenveger de ruimten tussen de bovenkant van de tank en de bodem schoongemaakt voor zover ik kan. Als ik hier nou veel ML inspuit, dus met dat lange slangetje wat je ook gebruikt voor de dorpels, is deze plek dan voldoende beschermd? Ik moet zeggen dat de auto nog erg goed in de tectyl zat, er was geen roestplekje te zien. Maar heeft iemand ervaring met dit tankgedeelte?
Dan verder nog een vraagie over de achteras. Kan ik deze as ook insmeren met tectyl? Ik zie geen reden om het niet te doen....Hetzelfde geldt voor de draagarmen aan de voorkant...
Verder moet ik het subframe nog doen. Kortom nog genoeg werk te verrichten, maar ik hoop voor 3 nov klaar te zijn...Dat moet maar !!!

volgens mij stonden in mijn vorige reply nog enige vragen 
