What to do with 'barbequed' engine? IT'S ALIVE/APK-perikelen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

De schade lijkt op dit moment idd mee te vallen.

De belangrijke onderdelen zelf zien er, op een beetje aanslag na, goed(werkzaam) uit.

Maar ik wil eigenlijk voor de zekerheid mn carb uit elkaar halen om te checken voor poeder of wat dan ook.

Is dit goed te doen?
Of kan ik dat maar beter overlaten aan.....?



Verder is volgens mij de veroorzaker van al dit drama een lekkende benzineslang bij mn carb. :evil:
Want die is veruit het ergst verkoold.

Ik zal morgen mn toetsenbord wel even vervuilen met mn gore klauwen om een aantal fotootjes te plaatsen.
Geeft je een idee van de situatie.


maazzl.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Carb is goed te doen, zitten een paar veertjes en pinnetjes in moet je ff opletten hoe je ze eruit haalt zo moeten ze ook terug erin he, logisch, maar is heel makkelijk.

Als de carb heet is geworden kan het wel zijn dat de membraampjes erin slecht zijn of vervormd zijn. Dus toch ff checken. Revisieset kost 67 eur bij improve tuning, ik merkte het aan mijn gt, dus als je toch bezig bent?

Groeten!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

foto's van motor staan on-line!

http://spiral.esmartweb.com/bbq.html


Thanx Riel.
Ik zal es gaan kijken.
Ik heb nou toch mooi de tijd om alles netjes in orde te maken.


mazzl.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Als je ff door het schrik beeld heen kijkt is dit best wel te fixen...

Flink alles met de staal borstel schoonmaken en alles wat gesmolten is vervangen.

Maar het blijft een triest aanzicht :(

Ik heb ff snel aan me pa gevraagd hoe je het het beste schoon kunt maken ... zo snel mogelijk met water. Het is gewoon zout met poeder.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De schade is inderdaad redelijk beperkt gebleven. Je was er duidelijk snel bij met de blusser. Gelukkig.
Veel succes met de verdere schoonmaak werkzaamheden en de revisie van de carburateur. Gelukkig is de Solex een eenvoudige carburateur, en met een revisiesetje moet je hem weer als nieuw kunnen krijgen.
Hopelijk kan je snel weer de weg op. En ook nog succes gewenst met het vinden van een nieuwe baan om dat dan weer te financieren!
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Het makkelijkst schoonmaken gaat natuurlijk met een stoom hogedruk spuit maar dan zou ik eerst alle delen waterdicht maken waar het water naar nare plekken kan lopen.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat gaat allemaal wel goed komen!
Schade is gelukkig vrij beperkt gebleven door snel blussen.
Je ziet ook dat het maar een klein deel is dat geroosterd is.
de rest is gewoon ok, op aanslag van het poeder na.

Check ook de topic in chat(gezellig hè vakantieman....) voor pics vlak na het blussen.... :(
DAn zie je dat er al flink wat schoongemaakt is.


mazzl.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik had het gezien jah van wit weer naar zwart

Is je lak aan de buitenkant nog een beetje in goede staat?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Lak aan de buitenkant is niet aangetast. :)

Die had ik meteen daarna met water afgespoeld om schade daaraan te voorkomen.
Mn vrienden dachten dat die andere foto's gewoon 'overbelicht' waren...
Nope. Dat is allemaal poeder!
:lol:


mazzl.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ah man de hogedrukspuit erop! Hupsa! Onsteking ff eraf en dan blaaazen met die spuit! :) succes!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Bij dit plaatje krijg toch wel maffe gedachten :D

[img]http://people.a2000.nl/gjansen/druiper.jpg[/img]
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:lol:

Hij had een beetje last van gonorroe....
Maar daar hebben we wel wat voor hoor....

"i suggest....AMPUTATION"
:D


mazzl.
Anonymous

hahaha

spiral je GT heeft een druiperd !

:lol: :lol: :lol:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:lol:

Ploegah....wat hebben we weer dezelfde gedachten...
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

:lol:

check picture name
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ben schreef::lol:

check picture name
:lol: :lol:
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Ben schreef::lol:

check picture name

haha cool man... hoe kom je erbij.

:lol: :lol:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok ok...enough allready!
Genoeg geluld over mn druiper. :wink:


UPDATE:

Weer lekker wezen klussen.
Vooral flink schoonmaken.
Tarik wat zit dr een dikke laag scheiss over mn onderblok!
Niet te kort!
Echt een koek van bende.

Problemen van vandaag:

1) Turbo demonteren.
Ik wil die olieleiding bovenop de turbo loskrijgen zodat ik mn turbo eraf kan halen.
Maaaarrr....
Nou zijn ALLE bevestigingsbouten op dat ding maatje 13, behalve dat kreng van die olieleiding!
Maatje 12 past net niet.
En met maatje 13 draai ik door en mol ik de moer/bout! :( :evil:
Whats up with this?!?!?!?
Is dit een vreemde maat??
Engels misschien? i don't know.
Istie verrot en had dat OOK een maatje 13 moeten zijn??

Annyhoe...ik krijg die er dus niet af.
Nou zocht ik even naar een andere mogelijkheid....
Op die olieleiding zit verder(richting blok) weer een groot verbindingsstuk.
Ik heb geprobeerd om hem daar los te draaien maar dat ging niet helemaal geloof ik.
Het zijn ook drie delen waar een sleutel om past...
KAn ik hem hier ook loshalen op een of andere manier??
Dan zou ik iig mn turbo eruit kunnen halen(met een stukje olieleiding er nog op).

Wie heeft een idee?

2) Scheur/barst in uitlaatspruitstuk... :(
Ik zag in mn uitlaatspruitstuk een barst zitten.
Dit is niet goed hè?......
k u t.
Kan ik beter meteen vervangen hè?.....
k l o t e.
Gaat me hoogstwaarschijnlijk veel geld kosten hè?
t i e f u s.
:( :evil: :(
word ik nie blij van.
Hoeveel kost zoiets ongeveer?
Volgens mij fokking veel hè?
scheisse-zooi.
Of kan ik er gewoon mee door rijden?
Het is alleen een barst.
Maar ja...dat word natuurlijk steeds erger en erger en erger en......tja.... :(


ideeen annybody over de twee vragen?!?!
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Maatje 12 uitveilen of ooit gehoord van een waterpomptang? :)

Uitlaat spruitstuk moet iemand hier nog wel hebben liggen voor 60 eurotjes of minder. De mijne heb ik helaas al verkocht :) en ik heb geen zin om op de sloop een uitlaatspruitstuk er af te gaan lopen sleutelen want dat is een bleep! werk.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

waarom kom ik nou nooit op zulk soort simpele oplossingen??!?!

Ik voel me dan meteen weer knutsel-rookie.
oh wacht....dat ben ik ook! :lol:


annyhoe....

waterpomptang zat ik ook aan te denken.
Maar dat ding zit wel erg goed vast...(sleutel 13 pakte hem NET niet goed en bij veel kracht schoot-ie door)..dus ik dacht dat dat dan ook niet zou gaan lukken.
Dat vijlen is misschien wel een optie.

En een spruitstuk....
Is dat tweedehands goed te doen?
En wat kost een nieuwe??
En van de sloop....tja...dan ben ik wel even zoet met het demonteren denk ik....
Maar het zou eventueel kunnen.
Zet ik gewoon een tentje op de sloop. :p

Iemand nog een (goed) spruitstuk te koop?
60Euro vind ik nog heel goed te doen trouwens!
Gaat het misschien weer meevallen...


thanx!
turborap
Berichten: 84
Lid geworden op: di 21 mei 2002 11:26
Locatie: Eindhoven

- Uitlaatspruitstuk: moet geen probleem zijn om te krijgen, vraag eens aan marinus in z'n topic div. te koop
- doorrijden ermee: als ie echt gaat lekken en hij lekt een 'leuke' kant op loopt dat meteen in de papieren. Gas is ongeveer 1000 graden, dat snijdt overal doorheen.
- Turbo olieleiding:
Bovenop de turbo loshalen: de moer is van lichtmetaal en zit altijd %%$&%$#@ vast. Ik heb de mijne losgehaald met een griptang, ff een paar keer de moer-kop 'kneden' met de tang, dan komt ie zo los
De leiding splitsen in boven/onder: is mij niet gelukt :(
Dan kan je nog de onderste bevestiging aan het blok losmaken (maatje 19 of zo, groot iid), en het M5 boutje waar de bovenkant mee aan de kop vast zit.
Nadeel: koper pakkingringen
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

ALs je hard genoeg in je waterpomptang knijpt glipt hij echt niet weg :) Beetje de Konan uithangen hoor anders schiet het niet op :D

2dehands bestte doen uitlaat spruitstuk let alleen wel op of hij neit gescheurd is :)
cliomaniac
Berichten: 520
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: savage eb 64

koop nuw duh soeperwrensch its ventestik
if it isn't possible it is not impossible
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

:lol: :lol:

P.S. vanaf heden is mijn sinterklaas-icon in effect. Wij vieren de periode van het jaar dat er weer kruidnoten te koop zijn. Sinterklaas forever! :p
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ok...ik zit weer even in dubio...


Ik heb dat klere ding van de olietoevoer eindelijk los weten te wrikken.

Maar nu....

Ik vraag me af waar die turbo nou precies los moet/mag/kan.
Ik heb veel beschrijvingen gevonden(hele ochtend mee bezig geweest...), maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Nou jaa...misschien twijfel ik gewoon nog wel te veel. Ik wil gewoon geen shit aan mn turbo verkloten zie je. Better safe than sorry....

Hij zit met 4 bouten/moeren vast aan uitlaatspruitstuk(aan elke kant twee. Erg lastig bijkomen...)die moeten los.(das duidelijk)
Maar hij zit aan de uitlaatkant vast aan een elleboogje die weer een de uitlaat vastzit.
Die elleboog zit met 4 bouten/moeren aan turbo vast.
Die op zinn beurt wer met twee bouten/moeren vast zit aan de uitlaat.(met een "knijp-ring-constructie"ofziets dergelijks??)


Moet die elleboog(4 bouten) er nu af of moet die op de turbo blijven zitten en moet het geheel alleen van de uitlaat (2bouten) af??

Ik "begrijp" uit de beschrijvingen dat er 2 bouten los moeten aan de uitlaat zijde van de turbo.....dus dan zou dat de laatste optie zijn(=elleboog nog vast).(???)

Of maakt t geen donder uit waar je hem loshaald...?


Wie geeft me t verlossende woord?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Haynes zegt Onder Hoofdstuk 3, sectie 27 (Turbocharger - removal and refitting):
"8. Unscrew the two bolts from the flange securing the angled exhaust pipe to the turbocharger outlet."
en:
"11. Uncrew the nuts securing the turbocharger to the end of the exhaust manifold then withdraw it from the car."

Zij beschouwen de 'exhaust outlet elbow' dus als een deel van de turbo, dat als 1 geheel wordt verwijderd.

Succes
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Matijs schreef:Haynes zegt Onder Hoofdstuk 3, sectie 27 (Turbocharger - removal and refitting):
"8. Unscrew the two bolts from the flange securing the angled exhaust pipe to the turbocharger outlet."
en:
"11. Uncrew the nuts securing the turbocharger to the end of the exhaust manifold then withdraw it from the car."

Zij beschouwen de 'exhaust outlet elbow' dus als een deel van de turbo, dat als 1 geheel wordt verwijderd.

Succes
klopt wel maar je kan hem ook loshalen voor je de turbo verwijdert hoor,dus je kunt kiezen he .
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Waarom takel je het blok er niet gewoon zo uit?

[img]http://people.a2000.nl/gjansen/Z1.JPG[/img]

Want straks ga je lopen kloten om het in en uitlaatspsruitstuk eraf te krijgen daar werd ik niet vrolijk van.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Van die turbo dacht ik al.

Maar nu weet ik t dan tenminste zeker.


Maar goed....
zover ben ik dus NOGSTEEDS NIET!!!
Ik word helemaal para van dat kleere ding! :evil:

Want hoe ONMOGELIJK kan je een turbo aan een spruitstuk vastmaken zeg!?
ongelofelijk.
Ik merk dat ik niet over de juiste 'tools' beschik om de moeren aan de kant van t spruitstuk los te krijgen.
Onmogelijke plek om met 'gewone'sleutels bij te komen en ook geen ruimte om een slag te maken dankzij allerlei shite.

Toen dacht ik: Als ik nou het complete spruitstuk INCLUSIEF turbo eruit vis?!

dus....spruitstuk loshalen....
stuit ik GOD@&*!@ME op het zefde probleem!! :evil:
Moeren die aan de onderzijde van het inlaatstuk zitten.
Die zitten dus net zo onmogelijk.

Dat gaat dus ook niet door.


Ik heb dus waarschijnlijk andere tools nodig.
Een dunne/korte sleutel misschien met zo'n gewricht erin.
Daarme zou het misschien wel te doen zijn.


Hoe hebben de mensen die hun turbo hebben losgehaald dit gedaan man?!
Welke gereedschap?

Ik baal dr best wel van want ik schiet vandaag echt voor geen meter op.

Ach wat.
Ik heb verders toch alle tijd van de wereld. :p


als iemand me nog iets kan adviseren...please do so!
Ik ga later nog wel naar de werkplek waar ik normaal sta.(ik sta nu voor de deur)
Daar ligt een zoot meer gereedschap.
misschien dat daar nog iets handigs tussen zit...



thanx mensen.


EDIT: tja...blok eruit....
dat zou opzich wel makkelijk zijn.
Maar ik kan t hier nergens kwijt man.
Dan zou ik mn bakkie naar de werkplaats moeten slepen....
hmmmm...toch es even over nadenken....
Is dat redelijk eenvoudig met een takel voor elkaar te krijgen om dat blok eruit te vissen?
Ik heb dat nog nooit gedaan of gezien.
Laatst gewijzigd door spir@l op vr 20 sep 2002 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Tip 1 wees uitermate voorzichtig met die rot bouten bij je uitlaatspruitstuk en turbo want ze breken zo af als je flink kracht zet. En dan kan je gaan boren en tappen en dat wil je al helemaal niet...
Anonymous

Hoe ik het heb gedaan ?

alles om de turbo heen/in de buurt van de turbo weghalen. (luchtfilter, intercooler, ontstekingsmodule alles wat je er uit kan halen hup weg ermee.)

Vervolgens gewoon klooien pielen poeren en raggen totdat je hem loshebt (duurde bij mij ook nog wel ff). Oh ja die bovenste bouten zitten gewoon in je spruitstuk gedraaid, de onderste zitten met een bout en een moer ! Das dus helemaal lastig. Gelukkig roest het daar ook nooit :( It's 'a hell of a job' maar het lukt je vast wel. Ik heb die bouten aan de onderkant eerst ff lekker in de kruipolie gezet.

dat elleboogding had ik er gelijk afgehaald, zit alleen maar in de weg.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ben-> thanx voor de tip, maar hoe kan ik nou uitermate voorzichtig zijn en tegelijkertijd:
Ben schreef:Beetje de Konan uithangen hoor anders schiet het niet op
?????

:wink: :lol:

Maar ik snap t. Het laatste wat ik wil is dat ze breken.
Maar ja...ze moeten toch los.



VErder is alles om de turbo al weg.(zoiezo is bijna alles al weg behalve spruiten/turbo en blok+kop)
BEHALVE dat vaatje van de remvloeistof.

Verder ben ik idd ook blij dat het daar nooooooit roest.... :evil:

Maar er is kennelijk dus geen handig "truukje" voor.
Gewoon kloten met verschillende type sleutels tot dat je een ons weegt.
Nou, ik woog net dus al een ons! :p
Maar ik ben alweer aan t afvallen dus ik ga dr later wel weer tegenaan.


mazzl.
Anonymous

Don't make me come over and help you again !

:lol: :lol: :lol:
Anonymous

Op een gegeven moment zat mijn rechterhand zo vast dat ik hem niet meer loskreeg. :-(

Stond ik daar in mijn eentje in de loods vastgeketend ana mijn auto :lol:

Maar na vijf minuten wrikken was tie weer terug.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

:lol:

ALs je behoefte hebt om mijn rampen pics te zien moet ff checken op http://people.a2000.nl/gjansen/
en dan de pics die met X, Y en Z beginnen bekijken
Plaats reactie