Zoals het topic al verklapt ga ik als alles meezit a.s. donderdag een proefrit maken in een renault clio RSi uit '94 met 60.000 op de teller. (ga er vanuit dat dit klopt)
Aangezien ik er serieus in geinteresseerd ben vroeg ik mij af of iemand nog wat tips voor mij heeft waaraan je kan merken of het nou een goeie koop is wat ik ga doen, of dat ik er maar beter vanaf kan blijven.
Groeten,
Marcel
[Update] Proefrit RSi, wie heeft er tips?
-
Kijk of ie motorisch in orde is en of de auto geen roest heeft. Volgens mij heb je dat al bekeken neem ik aan. 60.000 km is zeker een mooie stand.
Voor de rest moet ik zeggen dat het een superauto is.
Succes met de proefrit
.
Succes met de proefrit

De bekende clio dingetjes
Achterschermen goed nakijken.
Succes verder
Achterschermen goed nakijken.
Succes verder
Dankje, ik ben neit zo heel erg technisch, dus kan ik moeilijk zien of ie motorisch in orde is, maar als ie rijdt zonder bokken en hij trekt lekker en hij remt goed zonder scheef trekken, dan lijkt het mij voldoende.*Stephan_RSI* schreef:Kijk of ie motorisch in orde is en of de auto geen roest heeft. Volgens mij heb je dat al bekeken neem ik aan. 60.000 km is zeker een mooie stand.
Succes met de proefrit.
(Ja ok, ook even kijken of er geen zwetende motor in ligt)
Don't walk the grass... smoke it
-
Of misschien handig om langs een garage te gaan rijden die je kent en het ff laten nachecken je motor of een vriend meenemen die veel verstand ervan heeft.
Kheb niet zo heel veel tijd met dat ding, en ik rij 's avonds omdat ik overdag aan het werk ben (nu ook, heheh) maar hij staat bij een bovag garage... neem aan dat dat wel iets betekent qua kwaliteit enzo?
-
Ja precies en dan moet de garantie ook wel goed wezen denk.
-
-kijk bij de koppakking/klepdeksel deze niet te nat is...
-keerring bij distributie wil nog wel eens lekken, helaas kan je dit alleen zien als je de kapjes weghaald.
-kijk onder de auto naar overdadig tectyl gebruik, skirts die met extra schroeven gemonteerd zijn, olie lekkage bak/motor?
-naden bij deuren etc gelijk?
het bokken is een veel voorkomend probleem bij de 1.8 blokjes van ome renault, vooral als je lekker een stukje gereden hebt en dan in de file terechtkomt
-keerring bij distributie wil nog wel eens lekken, helaas kan je dit alleen zien als je de kapjes weghaald.
-kijk onder de auto naar overdadig tectyl gebruik, skirts die met extra schroeven gemonteerd zijn, olie lekkage bak/motor?
-naden bij deuren etc gelijk?
het bokken is een veel voorkomend probleem bij de 1.8 blokjes van ome renault, vooral als je lekker een stukje gereden hebt en dan in de file terechtkomt

Coupe 2.0 IDE 

Bovag zegt niks. Kun je net zo goed genaaid worden (de mijne komt ook bij een bovag-garage vandaan!oxje schreef:Kheb niet zo heel veel tijd met dat ding, en ik rij 's avonds omdat ik overdag aan het werk ben (nu ook, heheh) maar hij staat bij een bovag garage... neem aan dat dat wel iets betekent qua kwaliteit enzo?

Precies, laat je niet opnaaien door de verkoper en geloof al die mooie praatjes bij voorbaat niet.
Doe twijfelachtig, dat je het allemaal nog niet weet, dat je even wil verder kijken voor één met een iets lager prijs etc etc.
Geef 'm dus niet het gevoel dat je deze auto kosten wat het kost wil hebben.
Misschien zakt ie nog wel wat in prijs of doet ie er wat leuks bij.
Geloof ook niet dat er bv. 3 andere geíntresseerde zijn die hem willen kopen, want als dit echt het geval is zou ie zich niet druk maken of jij 'm nu wel of niet koopt.
Haal er je voordeel uit zou ik zeggen en veel plezier donderdag.
Doe twijfelachtig, dat je het allemaal nog niet weet, dat je even wil verder kijken voor één met een iets lager prijs etc etc.
Geef 'm dus niet het gevoel dat je deze auto kosten wat het kost wil hebben.
Misschien zakt ie nog wel wat in prijs of doet ie er wat leuks bij.
Geloof ook niet dat er bv. 3 andere geíntresseerde zijn die hem willen kopen, want als dit echt het geval is zou ie zich niet druk maken of jij 'm nu wel of niet koopt.
Haal er je voordeel uit zou ik zeggen en veel plezier donderdag.
Mrtn = Maarten
-
- Contacteer:
Bovag staat niet automatisch voor kwaliteit. Onze Clio kwam ook bij een Bovag garage weg en er mankeerde wel het één en 't ander aan; motorsteun die niet vast zat, versnellingsbak kapot e.d.oxje schreef:maar hij staat bij een bovag garage... neem aan dat dat wel iets betekent qua kwaliteit enzo?
'k Wil niet zeggen dat 'jouw' Bovag garage niet goed zou zijn, maar wou het toch even kwijt...
ken je niet iemand dieeven met je mee kan gaan kijken rond hoe laat wou je gaan mischien kaan ik je wel effe van dienst zijn ik kom donderdag toch naar maastricht.
-
- Car: Renault 5 GT Turbo
je kan b.v. ook kijken naar de bestuurder stoel als deze b.v. is door gezakt of hij heeft extreme slijtage heeft deze auto meer gereden dan 60000 of vraag anders naar het autopaspoort van de auto zal het bedrijf zo kunnen krijgen

't bedrijfje is ook lid van NAP, dus ook dat is minder waarschijnlijk (kan altijd, ik weet et)wilco blue schreef:je kan b.v. ook kijken naar de bestuurder stoel als deze b.v. is door gezakt of hij heeft extreme slijtage heeft deze auto meer gereden dan 60000 of vraag anders naar het autopaspoort van de auto zal het bedrijf zo kunnen krijgen
-
- Moderator
- Car: Megane
Gewoon de standaard dingen van een clio bekijken zijn wel bekend denk ik zo 
-
Er zijn zoveel dingen waar je op kunt letten:
- stuurspeling: bij stilstaan stuur naar links/rechts draaien en kijken of wielen ook meteen meedraaien, zo niet ergens speling in stuurinrichting.Merk je ook tijdens rijden, zweverig stuurgevoel.
- bij gas geven en direct gas los, voel je dat het lijkt of de versnellingsbak los zit, motorsteun(en) kapot.Kun je ook controleren als je de auto op de handrem hebt staan en je in de 1 de koppeling laat opkomen, als je het motorblok ziet kantelen, steun kapot.
- tijdens rijden: brommend geluid vanuit de wielen, wiellager(s) versleten. In bochten links of rechts doekdoekdoek-geluid, aandijfas stuk. Suisend geluid, kan komen uit versnellingsbak.
-tijdens stilstaan met lopendmotor: geratel duidt meestal op versleten druklager koppeling, bij in trappen koppelingspedaal is dit meestal weg.
- bijgas geven warme motor:blauwe rook, olie, witte rook, waterdamp(kan koppaking zijn)
- conroleer de naden of er grote kieren zijn, kan schade zijn geweest.
- verder het uitlaatsysteem, maar dat hoor je wel. Profiel v/d banden.
Tip, ga niet alleen, maar neem iemand mee, altijd makkelijk als je wat testjes uitvoert zoals hierboven.
Er zijn vast nog meer tips, maar die posten die andere wel
Suc6 donderdag
- stuurspeling: bij stilstaan stuur naar links/rechts draaien en kijken of wielen ook meteen meedraaien, zo niet ergens speling in stuurinrichting.Merk je ook tijdens rijden, zweverig stuurgevoel.
- bij gas geven en direct gas los, voel je dat het lijkt of de versnellingsbak los zit, motorsteun(en) kapot.Kun je ook controleren als je de auto op de handrem hebt staan en je in de 1 de koppeling laat opkomen, als je het motorblok ziet kantelen, steun kapot.
- tijdens rijden: brommend geluid vanuit de wielen, wiellager(s) versleten. In bochten links of rechts doekdoekdoek-geluid, aandijfas stuk. Suisend geluid, kan komen uit versnellingsbak.
-tijdens stilstaan met lopendmotor: geratel duidt meestal op versleten druklager koppeling, bij in trappen koppelingspedaal is dit meestal weg.
- bijgas geven warme motor:blauwe rook, olie, witte rook, waterdamp(kan koppaking zijn)
- conroleer de naden of er grote kieren zijn, kan schade zijn geweest.
- verder het uitlaatsysteem, maar dat hoor je wel. Profiel v/d banden.
Tip, ga niet alleen, maar neem iemand mee, altijd makkelijk als je wat testjes uitvoert zoals hierboven.
Er zijn vast nog meer tips, maar die posten die andere wel
Suc6 donderdag

-
- Car: Talisman sedan
- Contacteer:
Na een rontonde in z'n 5 optrekken, weet je gelijk of de koppeling goed is.
Die van de bestuurdersstoel is ook een goeie.
Neem een poetsdoek mee en kijk es naar de kleur van de olie.
Succes
Die van de bestuurdersstoel is ook een goeie.
Neem een poetsdoek mee en kijk es naar de kleur van de olie.
Succes
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
en als hij over garantie en zo begint, zorg dat alles wat hij belooft ook echt zwart op wit staat. gebeurd vaak zat dat, ook bij BOVAG bedrijven, het niet goed op papier staat, en dat je reparaties toch zelf moet betalen terwijl je dacht dat het binnen de gegeven garantie viel.
Is idd een goeie tip maar kijk ook naar dingen zoals stuur, versnellingspook en matjes. Liggen er van die cheapo dingen in ? Dit zijn 'handelaars matjes' (kosten niets en zijn binnen een maand naar de klote) en zullen de oude waarschijnlijk wel op zijn geweest.RenaultclioII16v (Peter) schreef: Die van de bestuurdersstoel is ook een goeie.
-
- Car: Talisman sedan
- Contacteer:
Ja idd, wanneer is de proefrit?Ploegah schreef: Is idd een goeie tip maar kijk ook naar dingen zoals stuur, versnellingspook en matjes. Liggen er van die cheapo dingen in ? Dit zijn 'handelaars matjes' (kosten niets en zijn binnen een maand naar de klote) en zullen de oude waarschijnlijk wel op zijn geweest.
Cleaned Style
Projecttopic
Projecttopic
Mijn vader gaat mee, die heeft er gelukkig meer verstand van dan ik.RenaultclioII16v (Peter) schreef:Ja idd, wanneer is de proefrit?Ploegah schreef: Is idd een goeie tip maar kijk ook naar dingen zoals stuur, versnellingspook en matjes. Liggen er van die cheapo dingen in ? Dit zijn 'handelaars matjes' (kosten niets en zijn binnen een maand naar de klote) en zullen de oude waarschijnlijk wel op zijn geweest.
De proefrit is donderdag avond 19:00, eerder heb ik geen tijd ivm werk enzo.
Maar die matten boeien me niet zo want die gaan er toch uit

Bedankt voor de tips allemaal, wist niet dat er zoveel mis kon zijn aan een auto

-
ik heb bij mijn eerst autootje , clio Rsi uit 1993 met 138000 km een aankoopkeuring laten doen bij Renault Rotterdam( nu doen ze het niet meer geloof ik)
Dat kosste toen fl 200,- , maar ik heb er nooit spijt van gehad
succes
Dat kosste toen fl 200,- , maar ik heb er nooit spijt van gehad
succes
Maar ploegah bedeolde niet dat je moet zorgen dat er dure matten in moeten liggen, maar dat als de matten erg versleten zijn of dat er vrij nieuwe goedkope shit inligt dat je dan ff goed moet kijken, omdat de auto dan waarschijnlijk "intensief" gebruikt is.oxje schreef:Mijn vader gaat mee, die heeft er gelukkig meer verstand van dan ik.RenaultclioII16v (Peter) schreef:Ja idd, wanneer is de proefrit?Ploegah schreef: Is idd een goeie tip maar kijk ook naar dingen zoals stuur, versnellingspook en matjes. Liggen er van die cheapo dingen in ? Dit zijn 'handelaars matjes' (kosten niets en zijn binnen een maand naar de klote) en zullen de oude waarschijnlijk wel op zijn geweest.
De proefrit is donderdag avond 19:00, eerder heb ik geen tijd ivm werk enzo.
Maar die matten boeien me niet zo want die gaan er toch uit
Bedankt voor de tips allemaal, wist niet dat er zoveel mis kon zijn aan een auto
P.S. Laat je leiden door je verstand en niet door je gevoel! Al is dat soms erg moeilijk!

Fijn,
kreeg net een telefoontje van de garage dat de auto gistermiddag verkocht is

De man had in eerste instantie keuze uit een alfa 155 en de clio, naja dan had ik het ook wel geweten
Maar 't is wel balen... magoed we gaan verder zoeken.
Iemand toevallig nog een goeie 16v in de aanbieding?
kreeg net een telefoontje van de garage dat de auto gistermiddag verkocht is

De man had in eerste instantie keuze uit een alfa 155 en de clio, naja dan had ik het ook wel geweten

Maar 't is wel balen... magoed we gaan verder zoeken.
Iemand toevallig nog een goeie 16v in de aanbieding?