kan er een turbo bij mij ingebouwd worden????

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Rafe
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 31 jul 2002 18:30
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

ik heb een renault 19 gtr 1.4
nou is natuurlijk mijn vraag
kan ik een turbo inbouwen?
en hoe maak ik anders mijn auto wat sneller?
het is overigens geen 16v
jammer genoeg!!!!!!!!!!!



en hoe krijg ik nou eindelijk eens een avatar onder mijn nick!!!!!!!!!!!!!!!???????????
Doe mij maar de JBL GTI A6000 Versterker!!
heeft u misschien 10.000 pleuro's voor mij?
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

denk dat het verstandiger is om eerst een 16v te kopen
Rafe
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 31 jul 2002 18:30
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

toch wel :(
Doe mij maar de JBL GTI A6000 Versterker!!
heeft u misschien 10.000 pleuro's voor mij?
Anonymous

Ik heb op mijne r19 1400 c1j motor een turbo gezet... ging over de 160pk op testbank samen met mijn dubbele carb... nokkenas... kamwielen... sportluchtfilter...bougies + kabels... vervroegde ontsteking... directe uitlaat en zelf gemaakte collector...
Toch spijtig dat die turbo niet mag voor de belgische wet en dus de technische controle... zondr turbo kom ik aan 97 pk en rijdt ook nog wel te gek... genoeg zelf om de nieuwelingen in +1600 te volgen ... daarmee bedoel ik astra 16v clio rsi pug gti golf enz en alle dieseltjes zelfs tdi's maar die turbo's daar ga ik niet mee mee...
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Pitjes schreef:Ik heb op mijne r19 1400 c1j motor een turbo gezet... ging over de 160pk op testbank samen met mijn dubbele carb... nokkenas... kamwielen... sportluchtfilter...bougies + kabels... vervroegde ontsteking... directe uitlaat en zelf gemaakte collector...
Toch spijtig dat die turbo niet mag voor de belgische wet en dus de technische controle... zondr turbo kom ik aan 97 pk en rijdt ook nog wel te gek... genoeg zelf om de nieuwelingen in +1600 te volgen ... daarmee bedoel ik astra 16v clio rsi pug gti golf enz en alle dieseltjes zelfs tdi's maar die turbo's daar ga ik niet mee mee...
hier ga je veel reacties op krijgen :-D
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Ik zwijg :lol:
Anonymous

Klinkt me bekend in de oren en de discussie is al vaker voorgekomen.

In principe (van horen zeggen) verschilt de motor uit de R19 nogal met de motor uit de GTT, al zijn het beide Cleon motoren.
Het schijnt dat de GTT motor sterke zuigers, drijfstangen etc etc heeft, ik heb het zelf nooit nagekeken.
Dus een turbo op je blok zetten is niet zo simpel als je de boel heel wilt houden

Een 16V kopen is beter qua wegligging, uiterlijk, vermogen, interieur en prijs
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Vergeet de compressie niet.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Rafe schreef:ik heb een renault 19 gtr 1.4
nou is natuurlijk mijn vraag
kan ik een turbo inbouwen?
en hoe maak ik anders mijn auto wat sneller?
het is overigens geen 16v
jammer genoeg!!!!!!!!!!!
Waarom het wiel opnieuw uitvinden ? Werk volgens het KISS-principe, namelijk Keep It Stupid Simple !

Simpelweg een C1J turbomotor kopen, er zijn er genoeg ! Wissel deze om met de originele 1400-motor en je bent voor de aandrijflijn klaar. Kun je in de tussentijd fijn doorrijden met je 19.

De JB3 009 versnellingsbak kan ivm de overbrengings-verhoudingen ook handig zijn. Zeker voor een zwaarder model als de 19 is een "korte" bak niet verkeerd. Zeker als je het gebrek aan koppel onderin overweegt.

Probeer meteen de motorsteunen te vervangen voor wat steviger exemplaren !? Qua tuning voor de motor zijn hier voorbeelden genoeg ! Een ander uitlaatsysteem ivm de diameter ? Extra isolatie van het schutbord voor de uitgestraalde warmte ? Etc, etc, etc...

Om de wegligging naar een hoger niveau te tillen moet je de voortrein en achteras van een 16v uitvoering monteren. Dat hier een set bredere (15")velgen incluis bredere banden bijhoren spreekt voor zich.
O ja, de remmen van een 16v kunnen ook wel handig zijn... :D

Het stuurhuis van een 16v heeft een snellere overbrenging en geeft een betere terugkoppeling naar het stuurwiel. Je kunt een stuurbekrachtigingspomp van een Express hiervoor gebruiken, deze is nl. elektrisch.

Al met al niet zo eenvoudig en als dit je afschrikt moet je zeker niet beginnen aan de ombouw naar een turbo. En waarschijnlijk is het lonender om simpelweg een 16v te kopen :lol: Ook met de wederverkoop in gedachten.

Succes...
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Pitjes schreef:Ik heb op mijne r19 1400 c1j motor een turbo gezet... ging over de 160pk op testbank samen met mijn dubbele carb... nokkenas... kamwielen... sportluchtfilter...bougies + kabels... vervroegde ontsteking... directe uitlaat en zelf gemaakte collector...
Toch spijtig dat die turbo niet mag voor de belgische wet en dus de technische controle... zondr turbo kom ik aan 97 pk en rijdt ook nog wel te gek... genoeg zelf om de nieuwelingen in +1600 te volgen ... daarmee bedoel ik astra 16v clio rsi pug gti golf enz en alle dieseltjes zelfs tdi's maar die turbo's daar ga ik niet mee mee...
Jaja, tuurlijk... :lol: :wink:
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Pitjes schreef:Ik heb op mijne r19 1400 c1j motor een turbo gezet... ging over de 160pk op testbank samen met mijn dubbele carb... nokkenas... kamwielen... sportluchtfilter...bougies + kabels... vervroegde ontsteking... directe uitlaat en zelf gemaakte collector...
Toch spijtig dat die turbo niet mag voor de belgische wet en dus de technische controle... zondr turbo kom ik aan 97 pk en rijdt ook nog wel te gek... genoeg zelf om de nieuwelingen in +1600 te volgen ... daarmee bedoel ik astra 16v clio rsi pug gti golf enz en alle dieseltjes zelfs tdi's maar die turbo's daar ga ik niet mee mee...
Als hij op de testbank is geweest heb je dan een uitdraai ervan. Met die 160 pk ben ik wel benieuwd wat het koppel is.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En dan vergeet je daarbij nog een heel belangrijke vraag: welke testbank...
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Steven (Fiets) schreef:En dan vergeet je daarbij nog een heel belangrijke vraag: welke testbank...
Precies welke bank??? Goeie vraag want sommige hebben een afwijking tussen de 10 en 30 procent.
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Waarom zou dat in Belgie niet mogen om een turbo op je 19 te zetten. Ik ken iemand en die heeft jaren rondgereden met een 19 16v met turbo...nooit probs gehad met de keuring??!!
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Rafe
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 31 jul 2002 18:30
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

speedline schreef:
Rafe schreef:ik heb een renault 19 gtr 1.4
nou is natuurlijk mijn vraag
kan ik een turbo inbouwen?
en hoe maak ik anders mijn auto wat sneller?
het is overigens geen 16v
jammer genoeg!!!!!!!!!!!
Waarom het wiel opnieuw uitvinden ? Werk volgens het KISS-principe, namelijk Keep It Stupid Simple !

Simpelweg een C1J turbomotor kopen, er zijn er genoeg ! Wissel deze om met de originele 1400-motor en je bent voor de aandrijflijn klaar. Kun je in de tussentijd fijn doorrijden met je 19.

De JB3 009 versnellingsbak kan ivm de overbrengings-verhoudingen ook handig zijn. Zeker voor een zwaarder model als de 19 is een "korte" bak niet verkeerd. Zeker als je het gebrek aan koppel onderin overweegt.

Probeer meteen de motorsteunen te vervangen voor wat steviger exemplaren !? Qua tuning voor de motor zijn hier voorbeelden genoeg ! Een ander uitlaatsysteem ivm de diameter ? Extra isolatie van het schutbord voor de uitgestraalde warmte ? Etc, etc, etc...

Om de wegligging naar een hoger niveau te tillen moet je de voortrein en achteras van een 16v uitvoering monteren. Dat hier een set bredere (15")velgen incluis bredere banden bijhoren spreekt voor zich.
O ja, de remmen van een 16v kunnen ook wel handig zijn... :D

Het stuurhuis van een 16v heeft een snellere overbrenging en geeft een betere terugkoppeling naar het stuurwiel. Je kunt een stuurbekrachtigingspomp van een Express hiervoor gebruiken, deze is nl. elektrisch.

Al met al niet zo eenvoudig en als dit je afschrikt moet je zeker niet beginnen aan de ombouw naar een turbo. En waarschijnlijk is het lonender om simpelweg een 16v te kopen :lol: Ook met de wederverkoop in gedachten.

Succes...
Dit onthou ik ff !!!
very very very THNXS :)
Doe mij maar de JBL GTI A6000 Versterker!!
heeft u misschien 10.000 pleuro's voor mij?
Plaats reactie