ik heb een renault 19 gtr 1.4
nou is natuurlijk mijn vraag
kan ik een turbo inbouwen?
en hoe maak ik anders mijn auto wat sneller?
het is overigens geen 16v
jammer genoeg!!!!!!!!!!!
en hoe krijg ik nou eindelijk eens een avatar onder mijn nick!!!!!!!!!!!!!!!???????????
kan er een turbo bij mij ingebouwd worden????
Doe mij maar de JBL GTI A6000 Versterker!!
heeft u misschien 10.000 pleuro's voor mij?
toch wel 

Ik heb op mijne r19 1400 c1j motor een turbo gezet... ging over de 160pk op testbank samen met mijn dubbele carb... nokkenas... kamwielen... sportluchtfilter...bougies + kabels... vervroegde ontsteking... directe uitlaat en zelf gemaakte collector...
Toch spijtig dat die turbo niet mag voor de belgische wet en dus de technische controle... zondr turbo kom ik aan 97 pk en rijdt ook nog wel te gek... genoeg zelf om de nieuwelingen in +1600 te volgen ... daarmee bedoel ik astra 16v clio rsi pug gti golf enz en alle dieseltjes zelfs tdi's maar die turbo's daar ga ik niet mee mee...
Toch spijtig dat die turbo niet mag voor de belgische wet en dus de technische controle... zondr turbo kom ik aan 97 pk en rijdt ook nog wel te gek... genoeg zelf om de nieuwelingen in +1600 te volgen ... daarmee bedoel ik astra 16v clio rsi pug gti golf enz en alle dieseltjes zelfs tdi's maar die turbo's daar ga ik niet mee mee...
hier ga je veel reacties op krijgen :-DPitjes schreef:Ik heb op mijne r19 1400 c1j motor een turbo gezet... ging over de 160pk op testbank samen met mijn dubbele carb... nokkenas... kamwielen... sportluchtfilter...bougies + kabels... vervroegde ontsteking... directe uitlaat en zelf gemaakte collector...
Klinkt me bekend in de oren en de discussie is al vaker voorgekomen.
In principe (van horen zeggen) verschilt de motor uit de R19 nogal met de motor uit de GTT, al zijn het beide Cleon motoren.
Het schijnt dat de GTT motor sterke zuigers, drijfstangen etc etc heeft, ik heb het zelf nooit nagekeken.
Dus een turbo op je blok zetten is niet zo simpel als je de boel heel wilt houden
Een 16V kopen is beter qua wegligging, uiterlijk, vermogen, interieur en prijs
In principe (van horen zeggen) verschilt de motor uit de R19 nogal met de motor uit de GTT, al zijn het beide Cleon motoren.
Het schijnt dat de GTT motor sterke zuigers, drijfstangen etc etc heeft, ik heb het zelf nooit nagekeken.
Dus een turbo op je blok zetten is niet zo simpel als je de boel heel wilt houden
Een 16V kopen is beter qua wegligging, uiterlijk, vermogen, interieur en prijs
Waarom het wiel opnieuw uitvinden ? Werk volgens het KISS-principe, namelijk Keep It Stupid Simple !Rafe schreef:ik heb een renault 19 gtr 1.4
jammer genoeg!!!!!!!!!!!
Simpelweg een C1J turbomotor kopen, er zijn er genoeg ! Wissel deze om met de originele 1400-motor en je bent voor de aandrijflijn klaar. Kun je in de tussentijd fijn doorrijden met je 19.
De JB3 009 versnellingsbak kan ivm de overbrengings-verhoudingen ook handig zijn. Zeker voor een zwaarder model als de 19 is een "korte" bak niet verkeerd. Zeker als je het gebrek aan koppel onderin overweegt.
Probeer meteen de motorsteunen te vervangen voor wat steviger exemplaren !? Qua tuning voor de motor zijn hier voorbeelden genoeg ! Een ander uitlaatsysteem ivm de diameter ? Extra isolatie van het schutbord voor de uitgestraalde warmte ? Etc, etc, etc...
Om de wegligging naar een hoger niveau te tillen moet je de voortrein en achteras van een 16v uitvoering monteren. Dat hier een set bredere (15")velgen incluis bredere banden bijhoren spreekt voor zich.
O ja, de remmen van een 16v kunnen ook wel handig zijn...

Het stuurhuis van een 16v heeft een snellere overbrenging en geeft een betere terugkoppeling naar het stuurwiel. Je kunt een stuurbekrachtigingspomp van een Express hiervoor gebruiken, deze is nl. elektrisch.
Al met al niet zo eenvoudig en als dit je afschrikt moet je zeker niet beginnen aan de ombouw naar een turbo. En waarschijnlijk is het lonender om simpelweg een 16v te kopen

Succes...
Jaja, tuurlijk...Pitjes schreef:Ik heb op mijne r19 1400 c1j motor een turbo gezet... ging over de 160pk op testbank samen met mijn dubbele carb... nokkenas... kamwielen... sportluchtfilter...bougies + kabels... vervroegde ontsteking... directe uitlaat en zelf gemaakte collector...

Als hij op de testbank is geweest heb je dan een uitdraai ervan. Met die 160 pk ben ik wel benieuwd wat het koppel is.Pitjes schreef:Ik heb op mijne r19 1400 c1j motor een turbo gezet... ging over de 160pk op testbank samen met mijn dubbele carb... nokkenas... kamwielen... sportluchtfilter...bougies + kabels... vervroegde ontsteking... directe uitlaat en zelf gemaakte collector...
Waarom zou dat in Belgie niet mogen om een turbo op je 19 te zetten. Ik ken iemand en die heeft jaren rondgereden met een 19 16v met turbo...nooit probs gehad met de keuring??!!
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Dit onthou ik ff !!!speedline schreef:Waarom het wiel opnieuw uitvinden ? Werk volgens het KISS-principe, namelijk Keep It Stupid Simple !Rafe schreef:ik heb een renault 19 gtr 1.4
jammer genoeg!!!!!!!!!!!
Simpelweg een C1J turbomotor kopen, er zijn er genoeg ! Wissel deze om met de originele 1400-motor en je bent voor de aandrijflijn klaar. Kun je in de tussentijd fijn doorrijden met je 19.
De JB3 009 versnellingsbak kan ivm de overbrengings-verhoudingen ook handig zijn. Zeker voor een zwaarder model als de 19 is een "korte" bak niet verkeerd. Zeker als je het gebrek aan koppel onderin overweegt.
Probeer meteen de motorsteunen te vervangen voor wat steviger exemplaren !? Qua tuning voor de motor zijn hier voorbeelden genoeg ! Een ander uitlaatsysteem ivm de diameter ? Extra isolatie van het schutbord voor de uitgestraalde warmte ? Etc, etc, etc...
Om de wegligging naar een hoger niveau te tillen moet je de voortrein en achteras van een 16v uitvoering monteren. Dat hier een set bredere (15")velgen incluis bredere banden bijhoren spreekt voor zich.
O ja, de remmen van een 16v kunnen ook wel handig zijn...![]()
Het stuurhuis van een 16v heeft een snellere overbrenging en geeft een betere terugkoppeling naar het stuurwiel. Je kunt een stuurbekrachtigingspomp van een Express hiervoor gebruiken, deze is nl. elektrisch.
Al met al niet zo eenvoudig en als dit je afschrikt moet je zeker niet beginnen aan de ombouw naar een turbo. En waarschijnlijk is het lonender om simpelweg een 16v te kopenOok met de wederverkoop in gedachten.
Succes...
very very very THNXS