...dusss...wat heb ik gesloopt :(

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Stefijn

Ik zat te eikelen met de metertjes die ik in me auto heb aangesloten in de middenconsole. Ik had de voltmeter even losgehaald om het lampje er in te zetten.
Op een gegeven moment viel de voltmeter uit mijn hand, met de 2 contactjes aan de achterkant PRECIES op de rand van het metalen radiorack :evil: :evil:

Kortsluiting natuurlijk, en wat rook uit de middenconsole. Volgens mij ook een tik links uit het dashboard. Op dat moment liep de motor nog, dus ik uitgezet, en daarna kreeg ik m niet meer aan.

Alles werkt nu nog, behalve het contact. De lichten, dashboardverlichting, ook de verlichting van de metertjes, dat werkt nog, maar starten doet ie niet meer, hij reageert nergens meer op bij het draaien van de sleutel. Tevens geeft (natuurlijk) de voltmeter geen voltage meer aan.
De plus van de voltmeter komt van het contact af.

Er zijn geen kapotte zekeringen :( dus wat is er nu - waarschijnlijk - naar de klote :(

Heb nu de accupool maar losgehaald, want ik zag het al voor me: lig ik te pitten gaat me auto in rook op! :( :( :(
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 10 sep 2002 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

mmm ... relaisje ergens?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ben

Het spijt me maar ik moest wel ff stiekem lachen in mezelf. Pure pech. Ik zie mezelf al helemaal zitten eikelen in die auto :) gebeurd mij ook altijd.

Meer dan een relais of zekering kan ik ook niet verzinnen...
Anonymous

En wat hebben we geleerd?

Altijd de minpool loshalen als men aan electrische onderdelen van een auto werkt :lol:
Stefijn

handig ja, dat weet ik ook wel, maar ik moest alleen effe het fittinkje van het lampje dr in zetten, lampje was uit het metertje gevallen

Niemand nog ideeen behalve relais en zekeringen? Zekeringen iig niet want die zijn allemaal nog goed. Het zal idd wel een relais zijn want ik hoorde iets tikken links in het dashboard :(

Fijn dat jullie er de humor van inzien
Goof

Klnikt bekend, dit, heel bekend :(:)
Niets kan gemaakt worden zonder door e.o.a. onhandige actie iets te slopen. :(
Mrtn
Car: R5GTT

Had je alleen een geschakelde + op de voltmeter aangesloten, zonder de - dus.
Beetje moeilijk als je niet weet welk (stroom)circuit je moet afzoeken op errors
M.a.w. hoe had je die voltmeter al aangesloten?
Mrtn = Maarten
Stefijn

De + van de voltmeter hangt aan een draad waarop ook de radio zit aangesloten. De spanning hiervan komt van het contactslot (1e stand)

De - is dezelfde als de aarding van de radio.

De kortsluiting werd veroorzaakt doordat de plus en min van de voltmeter kontakt met elkaar maakten via het metaal van het radiorack.

Ook de + en - van de olietemperatuurmeter zitten hier op.

Tevens zit de aarding van de lampjes van de meters op dezelfde aarding, de + van de lampjes komt van het lichtcircuit (de verlichting werkt dus nog steeds, ook de dashboardverlichting en die van de metertjes)

Helaas heb ik geen zekeringen in deze draden gezet, maar dat ga ik nu wel doen :(
Hoeveel Ampere zou een zekering voor bijv. een voltmeter moeten bedragen?
Stefijn

Hij doet het weer. Er zijn geen draden gesmolten (maar waar kwam de rook dan vandaan?), geen zekeringen kapot.
Wel waren de draden van de alarmresetknop afgesprongen (soldeer was gewoon losgeknald) en met die draden dr op doet ie het weer

Ik heb alleen even alle extra zooi die ik aangesloten heb eraf gehaald om alles opnieuw en gezekerd aan te sluiten..

Kan me dat niet meer gebeuren :(
Marius

Mooi.
Stefijn

Jep, die soldeer functioneerde als een zekering :) heb ik weer geluk gehad 8)
Plaats reactie