[R5GTT]Electr. bestuurde pneumatische klep

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Stefijn

Ik wil mijne GTT ook opvoeren dmv het verhogen van de turbodruk.

Nu wil ik dit doen met een aan/uitknop, zodat ik naar eigen wens de hogere turbodruk kan inschakelen danwel uitschakelen.
Geen draaiknop, omdat traploos verstellen niet interessant is, in de praktijk gebruik je toch alleen of standaard of vol aan.

Zoiets:
[img]http://www.vehicle-wiring-products.co.u ... /60540.GIF[/img]

Liefst nog met een lampje of ledje -al dan niet in de knop zelf- als waarschuwing dat het gebeuren ingeschakeld is.

Maar dat houdt dus in dat ik een electronisch inschakelbare pneumatische klep nodig heb.
Ik heb alleen geen idee waar ik die kan krijgen, en welke specificaties dat ding moet hebben.

Wie heeft een goed advies :)
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Dat idee heb ik ook al een tijdje :)

Ik heb in mijn GTT van de vorige eigenaar al een schakelaar ge-erfd met een sleuteltje. Dat wil ik ervoor gebruiken.
Sleuteltje heb ik alleen, dus als iemand anders rijdt (de vriendin bv) kan ze niet hoger dan standaard druk.

Ik zal het zometeen eens aan een instrumentman vragen hier op de zaak, of hij iets weet.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Mark G
Contacteer:

Het eerste waar ik aan denk is een bedrijf die LPG installaties inbouwen. Maar welk type...?
Geen idee...
Als het werkt wil ik er zeker meer over weten!
Anonymous

Hans schreef:Dat idee heb ik ook al een tijdje :)

Ik heb in mijn GTT van de vorige eigenaar al een schakelaar ge-erfd met een sleuteltje. Dat wil ik ervoor gebruiken.
Sleuteltje heb ik alleen, dus als iemand anders rijdt (de vriendin bv) kan ze niet hoger dan standaard druk.

Ik zal het zometeen eens aan een instrumentman vragen hier op de zaak, of hij iets weet.
hehehe

het 'valet parking' systeem. Dit hebben ze ook op sommige corvette's (met lotus motor) is echt ideaal. Hier gaat het dan om of tie 16 of 32 kleppen moet gebruiken.
Stefijn

ehm...daarmee schakel je toch een paar cilinders uit? Geen kleppen?
Maar goed, laten we niet afdwalen, dit topic gaat over electronische pneumatische kleppen :)

Het probleem is dat ik ook niet weet hoe de klep precies moet werken. Open/dicht, of halfopen in een bepaalde mate...
Ik weet dat er mensen zijn die een handbediende pneumatische klep hebben. Hoe werkt die klep precies, technisch gesproken, wat doet die klep.?

Het enige dat ik dan hoef te doen is zon zelfde klep vinden, maar dan electronisch aangestuurd.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Ploegah schreef:
Hans schreef:Dat idee heb ik ook al een tijdje :)

hehehe

het 'valet parking' systeem. Dit hebben ze ook op sommige corvette's (met lotus motor) is echt ideaal. Hier gaat het dan om of tie 16 of 32 kleppen moet gebruiken.
Ik dacht dat je bij de corvette gewoon een van de cilinderbanken uitschakelde.
Maar weet het ook niet zeker
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Stefijn schreef:ehm...daarmee schakel je toch een paar cilinders uit? Geen kleppen?
Maar goed, laten we niet afdwalen, dit topic gaat over electronische pneumatische kleppen :)

Het probleem is dat ik ook niet weet hoe de klep precies moet werken. Open/dicht, of halfopen in een bepaalde mate...
Ik weet dat er mensen zijn die een handbediende pneumatische klep hebben. Hoe werkt die klep precies, technisch gesproken, wat doet die klep.?

Het enige dat ik dan hoef te doen is zon zelfde klep vinden, maar dan electronisch aangestuurd.
Ik ga het gebruiken in combinatie met een verstelbare turbodruk draaiknop die ik al heb.
Dan is het simpel, je zet gewoon de klep in de slang naar die draaiknop, klep dicht --> draaiknop doet niets dus standaard druk, klep open --> draaiknop werkt gewoon en je kunt de druk opschroeven.

Als je het zonder draaiknop doet wordt het wat moeilijker denk ik, want dan moet je om de druk op te schroeven een bepaalde hoeveelheid lucht weg laten lekken (hetzelfde als de draaiknop in feite doet)
Stefijn

Dan kun je beter de draaiknop open zetten en op een bepaalde druk afstellen, en dan met de knop (electrische pneumatische klep) de boel open zetten.
Dat draaien schijnt nogal een werk te zijn...

Idd heb je anders het probleem dat de klep een bepaalde hoeveelheid druk moet doorlaten, hmm..

Wordt dan voor mij denk ik ook een combinatie van een draaiknop voor de afstelling en een elec. pneum. knop voor het aan en uitschakelen.

Iemand een idee waar je zo'n klep kunt krijgen?
Laatst gewijzigd door Stefijn op ma 9 sep 2002 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Mark G
Contacteer:

Mark G schreef:Het eerste waar ik aan denk is een bedrijf die LPG installaties inbouwen.
:wink:
Stefijn

o ja :)
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Stefijn schreef:Dan kun je beter de draaiknop open zetten en op een bepaalde druk afstellen, en dan met de knop (electrische pneumatische klep) de boel open zetten.
Dat draaien schijnt nogal een werk te zijn...

Idd heb je anders het probleem dat de klep een bepaalde hoeveelheid druk moet doorlaten, hmm..

Wordt dan voor mij denk ik ook een combinatie van een draaiknop voor de afstelling en een elec. pneum. knop voor het aan en uitschakelen.

Iemand een idee waar je zo'n klep kunt krijgen?
Dat draaien is bij mij geen werk hoor. 3/4 slag en ik heb volle druk, dus da's zo gebeurd.
Morgen is onze instrumenten-expert er weer, dan ga ik eens vragen of hij iets weet.
Mark G
Contacteer:

Dat draaien is bij mij geen werk hoor. 3/4 slag en ik heb volle druk,
Zelf gemaakt of ergens bij een tuner gekocht?
Indien gekocht... Waar? :p
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Gekocht bij GT Tuning.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Overigens levert BBPerformance ze ook, ik weet alleen niet hoeveel je daaraan moet draaien, ze zijn wel wat goedkoper.
Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Steven
Car: M536

Hebben we het hier gewoon over simpele bleedvalve's? Die dingen zijn echt belachelijk duur voor zo'n simpel ding. Maja ik had er toevallig 1 bij me vorige auto :)

Goed je moet ene LPG-afsluitklep hebben, die sluit je aan op je bleedvalve en tadaa...

Ik moet alleen nog ff uitvinden waar die lpg afsluiter normaal zitten in een auto, dan kan ik es gaan zoeken op de sloop.
Stefijn

Het schijnt dat die bleedvalve van Improve tuning 10x gedraaid moet worden (of zoiets). Ja, dat werkt natuurlijk niet.

Maar dan nog, een grote rode knop op je dash om in te meppen is natuurlijk veel gaver dan welke draaiknop dan ook! :lol: TOK!, woooossh! :D

Dus ik wil dat zowieso, zal vanmiddag es bij me garage informeren, tnx for the tips so far
Menno

Een lpg afsluiter (of elk willekeurig reutelklepje dat je op de sloop van een auto aftrekt), is geschikt om voor no-money een "schakelbaar vermogen" te hebben. De hoge druk afstelling doe je door een vernauwinkje (+- 1 mm?) in de slang te proppen. Wil je 't af kunnen stellen? Prop het ijzeren gedeelte van een kroonsteentje in een slang, en t werkt.
rev it like a rental
Steven

Keej en WAAR zit dat lpg-afsluitertje precies?
Ergens in de buurt van het injectiegedeelte ofzo? Ik heb wel een plaatje gezien (van Hotshot) dus ik weet wel een beetje hoe zo'n ding eruit ziet, alleen nu nog in de auto.

Dan ga ik binnenkort ff langs de sloop :)
Menno

zo'n ding zit vlak voor de verdamper. En die zit dan weer op zomaar een willekeurige plek in de motorruimte waar plaats is. :p
rev it like a rental
Steven

Hmm naja binnenkort dan maar eens op de sloop koekeloeren. Iig bedankt voor je verhelderende antwoord ;)
Stefijn

me 2 :)

Die menno komt altijd binnenvallen met goeie tips :)
Stefijn

Oke, ik heb wat gevonden: bij één bedrijf een stelschroef voor het instellen van de druk, voor 15 euro. Gewoon een simpel dingetje dat ingesteld kan worden door het indraaien van een naald en verder niks. Goed zat.
Bij een ander bedrijf een elektromagnetisch ventiel (jaja :) ) ook voor 15 euro. Oftewel: electronisch af te sluiten klep.

Eén probleem: ik zet die stelschroef voor de actuator (toch?). Bij het oplopen van de druk wordt de actuator later dichtgedrukt omdat de stelschroef de druk tegenhoudt, waardoor het geheel dus later dichtgeknepen wordt: maximale druk.

Maar nu wil ik dit in- en uitschakelen met het electr. ventiel, maar daar gaat iets mis. Als ik dat ventiel voor of na de stelschroef zet, dan heb ik bij "open" de ingestelde druk, maar bij "dicht" reageert de actuator helemaal NIET meer, waardoor ik dus oneindig hoge druk krijg (BOEM!).

Nu had ik dit wel mooi bedacht met een knop om de hoge druk in en uit te kunnen schakelen, maar volgens mij snap ik iets niet helemaal :lol:

Zowieso, een bleedvalve laat lucht ontsnappen zodat de actuator later open gaat. Werkt dat ook door het afknijpen van de luchttoevoer met die stelnaald?
Menno

ok, nog een keertje dan.

Wat je moet doen is wat druk weg laten lekken. In de slang naar de waste-gate zet je dus een T-stuk, en in de aftakking zet je je afstelbare lekje. Je kan je voorstellen dat wanneer die aftakking oneindig groot is, alle druk weglekt, en de waste-gate gaat nooit open: turbodruk tot aan de hemel.
Met een klein gaatje laat je een beetje weg lekken, daardoor moet er meer druk 't circuit in, voordat de waste-gate open gaat.

Door in de aftakking ook de elektrische klep te zetten, kan je 't lek afsluiten, en heb je de originele druk weer terug.
rev it like a rental
Steven

Watvoor bedrijf wasda, waar je dat ventieltje hebt gekocht, Stefijn?

Ik moet er ook 1 hebben :)
Stefijn

Menno, moet het zo worden? En heb ik de actuator en wastegate goed aangegeven of is het net andersom?
btw..plaatje gejat van TinoŽs site :)

[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/cupc ... dvalve.jpg[/img]

Btw, wat gebeurt er als je de "afvoer" terug aansluit naar vóór de turbo, zodat de daar afgevoerde druk niet "verloren" gaat?

Enne Steven, ik heb m nog niet gekocht, ik wil eerst weten hoe het allemaal moet :)
Overigens was dat ding nog wat goedkoper, 9 euro zelfs, en ik geloof voor 6mm slangen.

Dat was bij een bedrijf "Vogels Autogassystemen" in Son bij Eindhoven. Maar goed, elk autogassystemenbedrijf zal ze kunnen leveren.
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 7 jan 2003 17:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Steven

Keej ik kan je wel vertellen dat ie zo niet goed aangesloten zit, hier heb je een plaatje zoals Hotshot em wil gaan aansturen. Hier zitten dan 2 gasafsluiters op, dat hoeft ook weer niet 1 is genoeg.

Maar tis wel duidelijk zo, toch?

[img]http://www.r5gtturbo.nl/pics/restaurati ... uitleg.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Steven op wo 11 sep 2002 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Stefijn

hmm...het cupcircuit heb ik niet veranderd, dat plaatje was zo. En die klep en bleedvalve heb ik toch aangesloten zoals Menno zei?
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Stefijn schreef:Menno, moet het zo worden? En heb ik de actuator en wastegate goed aangegeven?

btw..plaatje gejat van TinoŽs site :)

[img]http://members.home.nl/stefijn/cupcircu ... dvalve.jpg[/img]

Btw, wat gebeurt er als je de "afvoer" terug aansluit naar vóór de turbo, zodat de daar afgevoerde druk niet "verloren" gaat?

Enne Steven, ik heb m nog niet gekocht, ik wil eerst weten hoe het allemaal moet :)
Overigens was dat ding nog wat goedkoper, 9 euro zelfs, en ik geloof voor 6mm slangen.

Dat was bij een bedrijf "Vogels Autogassystemen" in Son bij Eindhoven. Maar goed, elk autogassystemenbedrijf zal ze kunnen leveren.
Zo zou hij volgens mij perfect moeten werken.
Met de klep open laat je druk "weglekken" en zal dus je turbodruk hoger moeten zijn voordat de waste-gate geopend wordt.
Met de klep dicht heb je altijd originele druk.
Steven

Nee dus, kijk je moet de bleedvalve tussen de slang zetten en dan de afsluiter op het aftakkinkje van de bleedvalve.
Stefijn

Bij Hotshot zit alleen de klep en de bleedvalve van plaats verwisseld, maar dat maakt toch niet uit? Uiteindelijk gaat het erom dat de klep alles afsluit en dat werkt of ie nou voor of na de bleedvalve zit.

Edit: o nee, die draaiknop van hem zit IN de leiding van carburateur naar actuator. Hij knijpt m dus meer af dan dat ie druk laat aflekken....of zie ik de werking van dat draaiding van hem verkeerd.
Menno

inderdaad, helemaal goed zo.

Die lucht die je weg laat lekken is vies en vettig, en kan je dus beter niet naar buiten gooien, ivm stank. Daarom beter teruggooien in 't luchtfilter. Qua prestaties gaat dat nix uitmaken, die lucht is immers al drukloos. (daarnaast is 't ook maar weinig.)
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer

Stefijn schreef: Btw, wat gebeurt er als je de "afvoer" terug aansluit naar vóór de turbo, zodat de daar afgevoerde druk niet "verloren" gaat?

Dan gaat er geen druk weg, en gaat de actuator gewoon bij 0,6 bar open staan. (origineel dus)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

Riël schreef:
Stefijn schreef: Btw, wat gebeurt er als je de "afvoer" terug aansluit naar vóór de turbo, zodat de daar afgevoerde druk niet "verloren" gaat?

Dan gaat er geen druk weg, en gaat de actuator gewoon bij 0,6 bar open staan. (origineel dus)
vóór de turbo, dus drukloos. Zie post hierboven
rev it like a rental
Stefijn

Maar wordt je filter dan niet ontzettend goor?~
Ik zou de afvoer ook kunnen aansluiten bij de "Bolt" in het plaatje, dan komt ie in de uitlaat, of is dat geen goed idee...
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Gewoon een slang vanaf je bleedvalve terugvoeren naar onder de motorkap. Centimeter of 5 uit het schutbord laten steken.
Echt vuil zal het er niet van worden onder de kap hoor.
Stefijn

Oke, nou moet wel lukken dan :) ik denk dat ik m in de uitlaat laat uitkomen, lijkt me wel een mooie oplossing.

Stelschroef: 15 euro
Ventiel: 9 euro

Dit weekend maar es cupcircuit proberen te maken (als me auto het weer doet dan bedoel ik :( electroprobs ) en dan maandag effe die dingen halen.
Plaats reactie