In het topic "Rateling bij het insturen naar rechts..." heb ik al het één ander gevraagd over een ratel bij het insturen naar links (was iemand anders zn topic), nu heb ik met zware regenval als ik door een grote plas rij of over een wegdek waar het water op ligt (zoals gisteren) ook een zwaar "resonerend" geluid. Ik dacht eerst dus altijd dat dit de aandrijving was, maar aangezien het gisteren file rijden was en het geluid zijn kop op stak heb ik maar ff wat getest.
Het geluid is echt zwaar, een soort resonerend geluid, het is zo zwaar dat het boven mn motor uitkomt en het hele dashboard 'lijkt' mee te trillen. Ook voel ik de trilling in het gaspedaal. Het lijkt aan de ene kant een beetje op een lekke uitlaat, maar als ik het gas los laat zijn er geen plofjes ofzo (weet niet of dit hoort bij een lekke uitlaat). Heb hem dus ff in zijn vrij gezet om te kijken of het de aandrijving was en...Nee, met de koppeling in en gas erop blijft het geluid gewoon, ook in zjn vrij (stilstaand) blijft het geluid met gasgeven, als ik dan flink het gas intrap lijkt het echt net alsof er een verschrikkelijk asociale sportuitlaat op mn auto zit. Als ik dan een paar keer gas geef sterft het geluid langzaam af en klinkt alles weer normaal. Dit gebeurt me dus echt alleen bij zware regenval!
Het gaat hier (nog steeds) om een R19 1.4e uit 93!
Wie heeft enig idee wat dit kan zijn???
Resonantie? Lekke uitlaat?
Is het ook als de auto koud is. Als het uitlaatspruitstuk koud is kan het ergens tegenaan zitten wat een trilling in de carrosserie veroorzaakt. Maar het lijkt me eerlijk gezegt sterk.
Uitlaat kan de boosdoener zijn, maar de relatie met water is niet te zeggen.
Uitlaat kan de boosdoener zijn, maar de relatie met water is niet te zeggen.
Misschien je spruitstukpakking. Bij mij was ie echt helemaal kapot en toen hoorde je als je gas gaf ook een enorme pokkeherrie, maar het was meer een tractorgeluid. Misschien dat ie bij jou maar een klein beetje lekt en dat i.c.m. de nattigheid je het beter hoort.
Mzl en suc6
Mzl en suc6
Ja tis eigenlijk heel vaag. Spruitstuk hangt gewoon "vrij" dus lijkt me niet dattie ergens tegenaan trilt. Het geluid komt echt alleen maar voor met regen, tot nu toe ook alleen maar als die warm is. Als ik er mee blijf rijden houd het geluid aan, maar als ik sltilstaand ga "gassen" houd het even aan en sterft het langzaam af lijkt wel. Dan klinkt ie weer gewoon normaal. Zat zelf dus idd aan uitlaat te denken, maar wat voor invloed heeft die regen (plassen) dan????
Motorsteunen .... ?
Xplain please?Riël schreef:Motorsteunen .... ?
Heb namelijk toen ik de auto net had wel opgemerkt dat er een steun niet goed zat. (beetje trillen van het blok met optrekken), maar na vervanging vd dynamo was dit over (blok is er toen half uit geweest).
-
Hmm...nu je het hier over de pakking van het spruitstuk hebt:FrankR19 schreef:Misschien je spruitstukpakking. Bij mij was ie echt helemaal kapot en toen hoorde je als je gas gaf ook een enorme pokkeherrie, maar het was meer een tractorgeluid. Misschien dat ie bij jou maar een klein beetje lekt en dat i.c.m. de nattigheid je het beter hoort.
Mzl en suc6
Heb sinds dat ik 'm een keer echt hard heb doorgetrokken in z'n toeren, last van een "rot" geluid bij gasgeven. Net of dat de uitlaat rot is ook al is het niet echt een zwaar geluid te noemen. Ik dacht zelf eigenlijk al dat het de spruitstukpakking was. Alleen bij gasgeven en vooral tussen 2000 en 3000 toeren hoor je dat geluid goed.
Zou het rotte geluid aan de pakking van het spruitstuk kunnen liggen (uitlaat is verder niet lek) en is het makkelijk te controleren of het inderdaad de pakking van 't spruitstuk is?
Misschien is het toch hetzelfde als bij jou Jeroen...alleen zou ik niet snappen wat de nattigheid dan voor invloed heeft. Het geluid verschilt dan denk ik ook per auto en de grootte van het lek.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Audi 80 met GTI motor
heb het ook een tijdje gehad met mijn clio, maar niet echt heel erg hard en alleen in rechterbochten...wat bleek, met uitlaat trilde dan net tegen het hitteschild van de benzinetank aan, maarkte ook een pokkeherrie. Kweet niet of het bij jou t geval is, maar je zou kunnen kijken...succes ermee iig 

Kan de motorsteun zijn, die trilt in zijn ophanging dan, resoneert bij het toerental. Plassen hebben misschien iets te maken met de aandrijving van de wielen, als er eentje meer weerstand ondervind als je er door rijdt komt dat tot uiting in een aandrijfas.
Controleer je motorsteunen eens goed, trillingen kunnen daar altijd vandaan komen. Als dat het niet is, zoek je toch verder?
Ja kan ze controleren door het blok op te krikken en te kijken of de rubbers niet gescheurd zijn of gewoon niet fatsoendelijk uit zien. Kijk ook of de achterste vastzit. (Achter de versnellingsbak) Misschien is het rubbertje van je voorste middelste motorsteun eraf? Heb het nog niet gezien dat dat kan gebeuren maar dan rammelt het blok ook op je subframe.
Controleer je motorsteunen eens goed, trillingen kunnen daar altijd vandaan komen. Als dat het niet is, zoek je toch verder?
Ja kan ze controleren door het blok op te krikken en te kijken of de rubbers niet gescheurd zijn of gewoon niet fatsoendelijk uit zien. Kijk ook of de achterste vastzit. (Achter de versnellingsbak) Misschien is het rubbertje van je voorste middelste motorsteun eraf? Heb het nog niet gezien dat dat kan gebeuren maar dan rammelt het blok ook op je subframe.
Wiellager??? Demper kaduuk? Uitlaatspruitstuk ?jeroen.k schreef:In het topic "Rateling bij het insturen naar rechts..." heb ik al het één ander gevraagd over een ratel bij het insturen naar links (was iemand anders zn topic), nu heb ik met zware regenval als ik door een grote plas rij of over een wegdek waar het water op ligt (zoals gisteren) ook een zwaar "resonerend" geluid. Ik dacht eerst dus altijd dat dit de aandrijving was, maar aangezien het gisteren file rijden was en het geluid zijn kop op stak heb ik maar ff wat getest.
Het geluid is echt zwaar, een soort resonerend geluid, het is zo zwaar dat het boven mn motor uitkomt en het hele dashboard 'lijkt' mee te trillen. Ook voel ik de trilling in het gaspedaal. Het lijkt aan de ene kant een beetje op een lekke uitlaat, maar als ik het gas los laat zijn er geen plofjes ofzo (weet niet of dit hoort bij een lekke uitlaat). Heb hem dus ff in zijn vrij gezet om te kijken of het de aandrijving was en...Nee, met de koppeling in en gas erop blijft het geluid gewoon, ook in zjn vrij (stilstaand) blijft het geluid met gasgeven, als ik dan flink het gas intrap lijkt het echt net alsof er een verschrikkelijk asociale sportuitlaat op mn auto zit. Als ik dan een paar keer gas geef sterft het geluid langzaam af en klinkt alles weer normaal. Dit gebeurt me dus echt alleen bij zware regenval!
Het gaat hier (nog steeds) om een R19 1.4e uit 93!
Wie heeft enig idee wat dit kan zijn???
Uitlaat resoneert doordat deze tegen het chassis aan zit?
is uitlaat ken dat heb ik ook soms is je losse coon nog goed of heb je die niet en hangt je uitlaat in alle bevestigingen juist.
"losse coon"?? zou niet weten wat dat is! Uitlaat hangt verder goed.saturn schreef:is uitlaat ken dat heb ik ook soms is je losse coon nog goed of heb je die niet en hangt je uitlaat in alle bevestigingen juist.
Ik zat zelf eerst ook aan lagers e.d. te denken, maar dan zou hij het continu moeten doen dit is echt alleen bij regen. Zoals Riel net zei denk ik dus ook dat het komt omdat één wiel meer weerstand heeft als de ander, maar hoe kan het dan dat met koppeling in/stilstaand of in zn vrij het geluid blijft? Dan moet het dus ergens anders zitten lijkt me. Meest voor de hand liggend lijkt mn uitlaat, maar hoe controleer ik of daar wat mee is?
dit zou zeer goed kunnen dat dit je uitlaatspruitstuk pakking is ,ik heb hetzelfde gehad,als je hem s"morgens start hoor je een heel dof geluid net alsof je uitlaat lek is ,en met optrekken hoor je ook een heel wazig dof geluid,te controleren is het niet echt, je ziet het pas als je het spruitstuk eraf hebt,ik heb het samen met riel gedaan enne ik moet zeggen het leukste sleutelwerk is het niet ,er moet best veel los worden gegooid en dan maar niet te spreken over die bouten die onder het spruitstuk zitten verborgen< he rielTurbo-Peer schreef:Hmm...nu je het hier over de pakking van het spruitstuk hebt:FrankR19 schreef:Misschien je spruitstukpakking. Bij mij was ie echt helemaal kapot en toen hoorde je als je gas gaf ook een enorme pokkeherrie, maar het was meer een tractorgeluid. Misschien dat ie bij jou maar een klein beetje lekt en dat i.c.m. de nattigheid je het beter hoort.
Mzl en suc6
Heb sinds dat ik 'm een keer echt hard heb doorgetrokken in z'n toeren, last van een "rot" geluid bij gasgeven. Net of dat de uitlaat rot is ook al is het niet echt een zwaar geluid te noemen. Ik dacht zelf eigenlijk al dat het de spruitstukpakking was. Alleen bij gasgeven en vooral tussen 2000 en 3000 toeren hoor je dat geluid goed.
Zou het rotte geluid aan de pakking van het spruitstuk kunnen liggen (uitlaat is verder niet lek) en is het makkelijk te controleren of het inderdaad de pakking van 't spruitstuk is?
Misschien is het toch hetzelfde als bij jou Jeroen...alleen zou ik niet snappen wat de nattigheid dan voor invloed heeft. Het geluid verschilt dan denk ik ook per auto en de grootte van het lek.

gewoon loshalen die hap en controleren,maar zoals jullie het omschrijven denk ik dat het de pakking is van het uitlaatspruitstuk,waar je het een beetje aan merkt is dat de auto iets langzamer oppakt onder het rijden en bij het optrekken,tenminste daar merkte ik het aan en ook aan het geluid natuurlijk,wat je ook kunt doen is ff gas geven onder de kap en dan luisteren bij het spruitstuk ,dan moet je het echt horen ,dat die valse lucht pakt daaro ,
wazige beschrijving maar ben ook maar een leek op het gebied van techniek

-
jeroen.k schreef:Zal goed kunnen idd jah. Alleen zal het bij mij makkelijker te vervangen zijn, heb een 19 1.4 (dus ruimte genoeg en geen turbo)
Jeroen, kijk even of je uitlaat helemaal los hangt onder de auto en niet ergens tegenaan komt. Had precies hetzelfde met de clio 1.4 van mijn moeder. echt een kloterig ratelgeluid, meestal bij gasgeven. Bleek dat de uitlaat te weinig speling had dus als je gas gaf ratelde hhjij tegen iets anders van ijzer aan met als gevolg een klotegeluid..
Suc6
-
Weet iemand misschien of er nog speciale oorzaken kunnen zijn van een lekke pakking van het spruitstuk, of gewoon slijtage in combinatie met een keer flinke druk erop (een keer flink gas gegeven).marco schreef:dit zou zeer goed kunnen dat dit je uitlaatspruitstuk pakking is ,ik heb hetzelfde gehad,als je hem s"morgens start hoor je een heel dof geluid net alsof je uitlaat lek is ,en met optrekken hoor je ook een heel wazig dof geluid,te controleren is het niet echt, je ziet het pas als je het spruitstuk eraf hebt,ik heb het samen met riel gedaan enne ik moet zeggen het leukste sleutelwerk is het niet ,er moet best veel los worden gegooid en dan maar niet te spreken over die bouten die onder het spruitstuk zitten verborgen< he rielTurbo-Peer schreef:Hmm...nu je het hier over de pakking van het spruitstuk hebt:FrankR19 schreef:Misschien je spruitstukpakking. Bij mij was ie echt helemaal kapot en toen hoorde je als je gas gaf ook een enorme pokkeherrie, maar het was meer een tractorgeluid. Misschien dat ie bij jou maar een klein beetje lekt en dat i.c.m. de nattigheid je het beter hoort.
Mzl en suc6
Misschien is het toch hetzelfde als bij jou Jeroen...alleen zou ik niet snappen wat de nattigheid dan voor invloed heeft. Het geluid verschilt dan denk ik ook per auto en de grootte van het lek.>
gewoon loshalen die hap en controleren,maar zoals jullie het omschrijven denk ik dat het de pakking is van het uitlaatspruitstuk,waar je het een beetje aan merkt is dat de auto iets langzamer oppakt onder het rijden en bij het optrekken,tenminste daar merkte ik het aan en ook aan het geluid natuurlijk,wat je ook kunt doen is ff gas geven onder de kap en dan luisteren bij het spruitstuk ,dan moet je het echt horen ,dat die valse lucht pakt daaro ,
wazige beschrijving maar ben ook maar een leek op het gebied van techniek![]()
Vrees inderdaad dat het dat is...weer een leuk klusje voor m'n monteur (een maat van me) en myself

Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Audi 80 met GTI motor
Audi 80 met GTI motor
dat zou ik niet weten joh heb nog nooit een 19 1.4jeroen.k schreef:Zal goed kunnen idd jah. Alleen zal het bij mij makkelijker te vervangen zijn, heb een 19 1.4 (dus ruimte genoeg en geen turbo)
gezien vanonder de kap