koelvloeistof bruin?!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

De koelvloeistof in mijn Rsi is bruin van kleur (in koelvloeistoftankje)Bij mijn vorige auto (clio 16V)was dit groen.

Moet ik me zorgen gaan maken , of zijn er gewoon verschillende kleurtjes koelvloeistof, of heeft het te maken met hoelang het er in zit.

Bij de weg..er zijn geen merkbare problemen zoals rookwolken of slecht lopende motor.

Peerke
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

aub even kijken waar je een nieuw topic post, deze had in nl.techniek gemogen...
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Ik heb ook een rood bruine koelvloeistof erin zitten.

Ik weet zeker dat het bij mij klopt. Wat ik ervan weet is dat de wat oudere type koelvloeistof rood/bruin zijn en de nieuwere groen.

Misschien is het wel slim om het te vervangen, zeker als je er niet zeker van ben dat het nog goed is.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

oude type nieuwe type?

Je zult bedoelen dat oude koelvloeistof bruin is!
Hoort in principe groen te zijn en koelvloeistof hoor je met elke beurt te vervangen.

Aangezien je verder geen problemen hebt denk ik dat je vloeistof gewoon oud is (ff vervangen). Kan ook zijn dat er vaak water in gezeten heeft en er van alles is gaan roesten, krijg je ook troep in je vloeistof.

Als je koppakking kapot is krijg je vaak olie in je vloeistof, wairdt ie ook bruin van (mmar lijkt me niet aangezien je verder geen probs heb)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het word veroorzaakt door roest in het koelsysteem. Hoef je je niet druk over te maken, is een vaak voorkomend probleem bij (oudere) renaults. Wel is het verstandig om een keer te verversen en eventueel te spoelen.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

jeroen.k schreef:oude type nieuwe type?

Je zult bedoelen dat oude koelvloeistof bruin is!
Hoort in principe groen te zijn en koelvloeistof hoor je met elke beurt te vervangen.

Aangezien je verder geen problemen hebt denk ik dat je vloeistof gewoon oud is (ff vervangen). Kan ook zijn dat er vaak water in gezeten heeft en er van alles is gaan roesten, krijg je ook troep in je vloeistof.

Als je koppakking kapot is krijg je vaak olie in je vloeistof, wairdt ie ook bruin van (mmar lijkt me niet aangezien je verder geen probs heb)
jeroen voordat je dit soort dingen ga beantwoorden moet je wel even iets over het onderwerp gaan leren
koelvloeistof wordt niet bij elke beurt vervangen
das je olie
verkleuring van de koelvloeistof is wel idd gevolg van roest omdat het hoofd bestansdeel water is
de rest zijn dopes tegen bevriesing enz
koelvloeistog vervang je om een aantal jaar
of bij een reparatie aan het koelsysteem (radiateur-waterpomp enz)
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
jeroen.k schreef:oude type nieuwe type?

Je zult bedoelen dat oude koelvloeistof bruin is!
Hoort in principe groen te zijn en koelvloeistof hoor je met elke beurt te vervangen.

Aangezien je verder geen problemen hebt denk ik dat je vloeistof gewoon oud is (ff vervangen). Kan ook zijn dat er vaak water in gezeten heeft en er van alles is gaan roesten, krijg je ook troep in je vloeistof.

Als je koppakking kapot is krijg je vaak olie in je vloeistof, wairdt ie ook bruin van (mmar lijkt me niet aangezien je verder geen probs heb)
jeroen voordat je dit soort dingen ga beantwoorden moet je wel even iets over het onderwerp gaan leren
koelvloeistof wordt niet bij elke beurt vervangen
das je olie
verkleuring van de koelvloeistof is wel idd gevolg van roest omdat het hoofd bestansdeel water is
de rest zijn dopes tegen bevriesing enz
koelvloeistog vervang je om een aantal jaar
of bij een reparatie aan het koelsysteem (radiateur-waterpomp enz)
hmmm, ik krijg elke grote beurt nieuwe koelvloeistof.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

duur grapje
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

stuur je pm nog ff heb em gewist sorrrrrry
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:duur grapje
valt mee mn oom onderhoudt mn auto's (alleen onderdelen en een piepkleinbeetje "loon")
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Ik heb 2 jaar terug koelvloeistof gehaald bij renault en deze was rood/bruin.

Had pas geleden weer koelvloeistof nodig dit ook weer bij renault gehaald en nu was ie groen.

Dus ik ben er van uit gegaan dat er 2 types waren, ik kan me niet voorstellen dat ik gebruikte koelvloeistof heb meegekregen.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mickael schreef:Ik heb 2 jaar terug koelvloeistof gehaald bij renault en deze was rood/bruin.

Had pas geleden weer koelvloeistof nodig dit ook weer bij renault gehaald en nu was ie groen.

Dus ik ben er van uit gegaan dat er 2 types waren, ik kan me niet voorstellen dat ik gebruikte koelvloeistof heb meegekregen.
hehehe, lijkt me ook niet nee! Ik heb zelf iig alleen nog maar groene gezien.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Mickael schreef:Ik heb 2 jaar terug koelvloeistof gehaald bij renault en deze was rood/bruin.

Had pas geleden weer koelvloeistof nodig dit ook weer bij renault gehaald en nu was ie groen.

Dus ik ben er van uit gegaan dat er 2 types waren, ik kan me niet voorstellen dat ik gebruikte koelvloeistof heb meegekregen.
de kleur maak niet zoveel uit
wij hebben zelf blauw of groen
vw heeft roze
heb renaults gezien met geel/groen
het licht aan het merk en welke dopes er in zitten
"dopes zijn toevoegingen voor het smeren conserverings middelen voor langere levensduur
anti oxidatie middelen
en natuurlijk vries beveiliging"
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Met die verschillende kleuren moet je wel oppassen.
Zo weet ik dat rood en groen samen kunnen roesten, ze vreten op mekaar in.
Mrtn = Maarten
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Anti vries wat er in zit is ook heel belangrijk voor de kop, wanr antivries werkt goed tegen alu-corrosie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een een goedje dat de warmtewisseling bevorderd zit er ook nog in.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Super 5 Devil
Berichten: 165
Lid geworden op: di 3 sep 2002 22:03
Locatie: Uden

De koelvloeistof in mijn Super 5 van 1990 is hartstikke bruin. No problems verder, dus ik ga ervan uit dat ie nog goed is. Geen zorgen maken dus!
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

Als het je echt stoort, haal je toch gewoon ff je water er af en gooi je er wat nieuwe in, kost geen geld voor het produkt, en is op een paar minuten geflikkerd, en ben je ineens zeker voor de winter.
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

kevinb schreef:Als het je echt stoort, haal je toch gewoon ff je water er af en gooi je er wat nieuwe in, kost geen geld voor het produkt, en is op een paar minuten geflikkerd, en ben je ineens zeker voor de winter.
ja, had ik ook wel, de binnenkant van de houder was 'bijgekleurd'... maar misschien toch iets om in de gaten te houden ? (olie+koelvloeistof ??????)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

turboman schreef:
kevinb schreef:Als het je echt stoort, haal je toch gewoon ff je water er af en gooi je er wat nieuwe in, kost geen geld voor het produkt, en is op een paar minuten geflikkerd, en ben je ineens zeker voor de winter.
ja, had ik ook wel, de binnenkant van de houder was 'bijgekleurd'... maar misschien toch iets om in de gaten te houden ? (olie+koelvloeistof ??????)
Lijkt me niet, want als er olie in je vloeistof zit heb je een probleem met de koppaaking lijkt me, zal ook wel gewoon aanslag zijn (heb ik ook)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

jeroen.k schreef:
turboman schreef:
kevinb schreef:Als het je echt stoort, haal je toch gewoon ff je water er af en gooi je er wat nieuwe in, kost geen geld voor het produkt, en is op een paar minuten geflikkerd, en ben je ineens zeker voor de winter.
ja, had ik ook wel, de binnenkant van de houder was 'bijgekleurd'... maar misschien toch iets om in de gaten te houden ? (olie+koelvloeistof ??????)
Lijkt me niet, want als er olie in je vloeistof zit heb je een probleem met de koppaaking lijkt me, zal ook wel gewoon aanslag zijn (heb ik ook)
Gewoon ordinair roest. Daar word het water bruin/rood van en je kunt er drab van krijgen in je expansie vaatje
Plaats reactie