Jullie herinerren je vast nog wel mijn vraag of ik mijn middendemper tussen mijn uitlaat van mijn 1.4 S uit kon halen. Toen werd mij de suggestie gedaan over een tussenpijp van een 1.2. Ik heb inmiddels van Paul zo'n tussenpijp overgekocht en ga m waars dit weekend monteren
Nou had ik nog een klein vraagie...Iemand had het over de viergassentest. Die geld vanaf 31-12-92. Mijn clio is van 11-12-92 en bezit wel een kat. Maar betekent dit nou dat mijn auto niet aan de viergassentest hoeft te voldoen? Dus met andere woorden, als ik het huis van de kat laat zitten, maar m helemaal leeghaal, ben ik dan legaal bezig / kom ik dan nog door de APK keuring heen?
hoi haaz je woont dicht bij mij man althans malden arnhem is niet echt ver
maare volgens mij hoef je een kat te hebben voor die gastest mits je auto een bouwjaar heeft tot 1992 alleen moet je co waarde wel onder de 0,5 liggen als ik het goed en vaak is het zo dat je met kat een lager co hebt dan zonder zonder is dan bijv 0,7 en dan komt hij er niet doorheen
als ik het fout heb hoor ik het graag
[ This message was edited by: mark -19- 16v on 2002-04-03 18:25 ]
Bij mijn clio 16v zit er ook een lege kat onder en deze komt niet aan z'n juiste co gehalte bij de apk . Maar met normale kat wel .Mijn collega heeft een r19 1.4 met een lege kat en die komt wel aan de juiste co waarde . Dus het kan wel bij sommige auto's.
mijn clio is van 31-12-92 dus hoeft geen 4 gassenmeting, maar wel een co test.
zolang je een lambda geregelde kat hebt is dat verplicht.
lamda geeft een permanent signaal uit naar je computer. over de verhouding van zuurstof en brandstof verhouding.
ideale verhouding is lambda=1.
klopt er aan die verhoudingen iets niet dan veranderd bv de inspuitduur om zo weer op 1 te komen.
dus in princiepe zit een katloze auto altijd op 1 co.
de kat moet daarna het werk doen om zodoende onder de 0,5 te komen.
dus zomaar een kat eronderweg dan ben je dr dus niet altijd. zou zowiezo de kat voor de safety bij de hand houden.
in mijn geval was er dus geen kat aanwezig.
een org. chip gepakt die normaal in een standaar clio zit zonder kat.
labda eraf gehaald, zodat deze geen roet in het eten kon gooien en meten maar met die hap.
had een co van 0,145 en geen keurmeester die dr naar kraait.
en als er de toevoeging s6 op je kenteken staat zoals bij een gtx van 87 moet er wel een kat onderzitten
een ongeregelde welteverstaan die mag ook zelfs leeg zijn als je co maar goed is
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
ik kan dus mijn kat wel leeghalen, maar ik moet er voor zorgen dat ik onder een 0.5 co waarde blijf. Maar hoe meet ik dat? Ja, bij een garage, dat snap ik, maar daar heb ik dus geen zin in. Weet er dus iemand of ik boven deze waarde kom als ik de kat onder mijn Clio 1.4 S haal. Kortom, heeft iemand hier ervaring mee, of kent iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik heb een renault 19 1.4 energy uit 1989 zonder kat. Ik ga er nu een motor in takelen uit 92 waar een kat en lambdasonde bijzit. Als het goed is moet mijn CO netjes rond de 0.5 blijven ZONDER die kat. Die kat hoeft er niet onder omdat ik een ouwe bak heb uit 89
denk je dat iemand tegen je gaat zeggen: ja hoor haal maar weg die kat, apk geen probleem?
Expirimenteer maar op eigen risico.
Ik zou in ieder geval zorgen dat ik de kat bewaarde voor het geval "dat".
On 2002-04-09 12:49, robert wrote:
denk je dat iemand tegen je gaat zeggen: ja hoor haal maar weg die kat, apk geen probleem?
Nee dat snap ik dat niemand dat gaat zeggen...maar oke, je hebt wel gelijk, alleen ik kan het risico nemen. Ik denk er nog wel ff over na...iig tnx voor jullie reacties!!!
Schroef er een katvervanger tussen, las er een moer op voor je lambda sonde (als die op je kat zit) en laat je CO meten. Is het te hoog dan weet je dat je je kat dus moet bewaren. Ik denk dat het geen probleem is om je kat leeg te halen, dat is bij mij namelijk ook geen probleem schijnt, en dat is een 1.7, dan lijkt het mij dat het bij een 1.4 ook wel gaat lukken.
nou dit vond ik op de site van de Geet Es Nie (GSI)club holland (wat hebben die trouwens een balle site niks werkt er, en da forum is ook nogal goedkoop)
[quote van GSI]
Hallo allemaal,
dit is denk ik goed nieuws voor iedereen!!
ik heb een kennis bij het RDW en daar heb ik een paar vragen aan gesteld en dat waren de volgende met de antwoorden daarop!!: bij de dealer zeggen ze dat als er k6 of u9 op je kenteken bewijs staat dat er dan een katalysator onder moet zitten voor de keuring.
en het antwoord:
nee dat is officieel niet meer zo en als je me niet niet gelooft of meer vragen hebt mail me of bel ander het volgende nummer nummer 0900-0739 bellen en vraag naar een technisch iemand !!!! ik heb gelijk want ik heb net een technisch iemand hierover gebeld hij moet alleen aan de milieu eisen voldoen!!
en nog eentje:
maakt het nog uit als de wagen is ingevoerd? de mijne is van 30-6-88 en het kenteken van 13-8-96!
het antwoord:
nee dat maakt niet je moet gewoon aan de milieu wetten voldoen!
conclusie:
schoef allemaal je CO naar beneden en laat die K****** kat. er lekker onder vandaan!! en als je dit verhaal niet geloof bel zelf het RDW op nummer 0900-0739 en vraag naar een techniche iemand en stel je vraag!! ik heb het trouwens bij de dealer laten lezen en die zeiden dat het klopt!! nou als iemand nog gaat bellen naar het RDW laat dan ff je vraag en antwoord achter want dan kunnen we ff nog meer duidelijkheid in deze zaak scheppen!!!
met de vriendelijk KAT. loze GSi groeten van, Marco
Ingezonden door: M. Frijmann
[/quote van GSI]
nou ik heb dus U9 op mijn clio en nu wordt er door een kennis gezegt dat er zeker wel een kat onder moet. DUS WAT is Waar?