Motor kaduuk?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

8) Ok hier komt een mindbreaker!

Ik heb een GT-Turbo uit '88, nu heb ik hem met loshangende oliedruk sensor gekocht, thuis weer aangesloten en ik schrok me rot:
:( stationair 2,5 bar druk, met iets of wat gas gelijk 6 bar druk!!! :evil:
Verder ben ik erachter dat er benzine in de olie zit, de intercooler ligt vol olie en natuurlijk een berg slangen ook!
Ik denk zelf aan lekke zuigerveren, lekke koppakking, of lekke klepseals.
Kop heb ik losgepakt en ik kan niet zeggen dat de koppakking lek was?
Help 8)
speedline

Ten eerste nooit de meter vertrouwen. Met lage olietemperatuur kan de meter best richting 6 bar aangeven ! Maar dat hoeft dus niet de echte druk te zijn. En trouwens binnen bepaalde grenzen is een zo hoog mogelijke oliedruk gewenst. Na verloop van tijd begint door brandstofresten de motorolie hiernaar te ruiken. In principe niets aan de hand. De mate waarin is bepalend voor de kwaliteit van de smeerfilm. Gewoon verversen dus. Olieresten in de slangen en intercooler is een normaal bijverschijnsel van carterventilatie.

Dus chill, pleeg eerst wat onderhoud, controleer eventueel mechanisch oliedruk en kijk het aan. Alles goed schoonmaken en de carterventilatie via een catch tank laten lopen kan natuurlijk geen kwaad... :D

Succes Piet Paniek :lol: :wink:
Michel S.
Contacteer:

Welkom op deze site.

Misschien om een goed begin te maken kun je je effe voorstellen in het daarvoor bedoeld topic:
wie is wie

Mag je veel plezier en kennis tegemoed komen van deze site. Oh ja, misschien geen slecht idee. Maar het is voor jezelf en voor ons makkelijker als je de gebruikersnaam veranderd in je echte naam. Tenminste je voornaam. Dat is een stukkie fijner bij meetings.

om terug te keren op je vraag.
hmmm, stationair 2,5 bar is iets aan de hoge kant. en met gas direct 6 bar. Het kan hoor. Zeker als die koud is. Als die warm is, dan moet het lager zijn. Zijn deze waarden in warme toestand, dan hebben ze zelf gedacht dat de olie druk te laag was en het niet goed zou verkopen. Dus hoppa dikke olie erin, dat werkt wel om de druk hoger te krijgen. Alleen smeert het niet zoals het moet.

Olie in je intercooler is normaal. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dit is doordat de carteronluchting voor de intercooler zit. Alle vieze olielucht wordt meegezogen en op den duur krijg je dus een laag olie in je intercooler. Slangen worden ook enorm vet. Dus dat is algemeen bekend.
Daar hoef je je ook geen zorgen om te maken.

Ik vrees dat je blok gewoon in orde is en dat je jezelf werk aan hebt gedaan door de kop eraf te halen.
Verder denk ik dat een olie-beurt en een goede zekerwetende werkende sensor het 6 bar probleem ook wel had oplost.

Groetjes
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Het kan ook zijn dat ooit de turbo van dat blok kaduuk is geweest.
Ook dan heb je al snel een behoorlijke hoeveelheid olie in je slangen in intercooler.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Steven
Car: M536

Nou kaduuk klinkt wel heel bruut :) Het is wel bekend dat de oliekeerringen wel eens beginnen met lekken. Hoeft op zich geen ramp te zijn, hij trekt dan af en toe een pluimpje. Vooral bij overschakelen, dan valt de druk weg en door de oliedruk komt er dan een beetje naar buiten.
Tenzij het zo erg wordt dat er een liter op 500 km doorheen gaat, maar dan staat ie ook wel flink te walmen hoor 8)
Heino

Volgens mij dus ook niets aan het handje,zijn allemaal normale verschijnselen bij een GTT.
Dus slangen en intercooler schoonmaken,nieuwe olie (oude olie gaat naar benzine stinken ja )en de oliedruk is harstikke goed.
Anonymous

:D Mijn oliedruk verschilt zowel koud als warm bijna niets.
Mijn derde cilinder (vanaf versnellingsbak gezien) zat als enigste vol roet.
Hij pluimt niet, hij gooit echt een grof rook spoor op moment van schakelen en op moment van gas bij geven.
Verder zat de intercooler een kwartvol olie.
:wink:
P.s. hoeveel speling mag de turbo hebben?
Bedankt al voor de reacties.
Steven

Speling mag hij bijna niet hebben, zelfs een halve mm is al veel.

En ik heb het idee dat je keerringen wel erg ver weg zijn, roken bij het overschakelen zijn duidelijk je keerringen.
Anonymous

Michel S. schreef:Welkom op deze site.
Misschien om een goed begin te maken kun je je effe voorstellen in het daarvoor bedoeld topic:
wie is wie

Mag je veel plezier en kennis tegemoed komen van deze site. Oh ja, misschien geen slecht idee. Maar het is voor jezelf en voor ons makkelijker als je de gebruikersnaam veranderd in je echte naam. Tenminste je voornaam. Dat is een stukkie fijner bij meetings.

Waar zit deze topic?
Dan wil ik me best ff voorstellen...
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

Ben

Als je goed leest in de 2de reactie en dan de 3de regel en dan op de tekst klikt kom je in wie is wie :D
Ben

damn je was me voor mijn snelheid wordt belemmerd door de bier :(
Ik was te druk met posts en regels tellen :D
Michel S.
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Speling mag hij bijna niet hebben, zelfs een halve mm is al veel.

En ik heb het idee dat je keerringen wel erg ver weg zijn, roken bij het overschakelen zijn duidelijk je keerringen.
Roken bij overschakelijk zijn keerringen. Leg maar eens uit. Want naar die uitleg ben ik benieuwd.[/i]
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Steven

Nou volgens mij omdat de druk dan even wegvalt en dan er net een paar druppels door de keering springen door de oliedruk.

Kan het verkeerd hebben hoor :)
Michel S.
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Nou volgens mij omdat de druk dan even wegvalt en dan er net een paar druppels door de keering springen door de oliedruk.

Kan het verkeerd hebben hoor :)
Het kan zijn dat het door/langs de keeringen gaat door de drukverandering. Maar hoe wil het dan roken? Ik ken maar 2 keerringen in het blok. BIj de nokken-as en bij het vliegwiel.

Dus vandaar dat ik mijn vraagtekens erbij zette.
Jeroen V
Contacteer:

ik denk dat hij het over de klephoedjes heeft
Anonymous

Jeroen V schreef:ik denk dat hij het over de klephoedjes heeft
Uhm bedoel je klepsealtjes of klep geleiders?

Ik kan trouwens in valkenswaard voor 155 euro mijn cil. kop kompleet laten reviseren.
Met o.a.:
-klepsteel controle op "rechtheid"
-nieuw inslijpen kleppen en zittingen
-nieuwe klepseals
-controle en evt vervanging klepgeleiders
-0,1 mm laten vlakken

Niet te duur of wel?

p.s. ik sta nu bij Wie is Wie!
Michel S.
Contacteer:

pumba's power schreef:
Jeroen V schreef:ik denk dat hij het over de klephoedjes heeft
Uhm bedoel je klepsealtjes of klep geleiders?

Ik kan trouwens in valkenswaard voor 155 euro mijn cil. kop kompleet laten reviseren.
Met o.a.:
-klepsteel controle op "rechtheid"
-nieuw inslijpen kleppen en zittingen
-nieuwe klepseals
-controle en evt vervanging klepgeleiders
-0,1 mm laten vlakken

Niet te duur of wel?

p.s. ik sta nu bij Wie is Wie!
In mijn ogen te duur.

Voor 100 euro heb ik hier bij het revisie bedrijf hetzelfde. Met eventueel voor een euro of 5-10 extra de kop ook nog gestraald. DUs dan is die helemaal schoon en ziet die als nieuw uit.
Die klepgeleiders kosten maar iets van 2 euro. Dus dat kost bijna niks.
Erix
Contacteer:

In de Turbo zit ook een keerring die zoals Steven zegt kan lekken bij overschakelen. Zo begon het van mij 2 maanden geleden ook. Nu is mijn Turbo overleden doordat die keerring er helemaal uitligt. Intercooler en alle slangen idd onder de olie zoals ook zooi van carb tot einddemper onder de zooi.

Heb inmiddels al nieuwe Hybride Turbo besteld maar toch word je er niet echt vrolijk van als het gebeurd. Ik ben Edwin nog steeds dankbaar dat ie toen het gebeurde een brandblusser bij had. De olie werd bij mij namelijk via m'n dumpvalve door heel de motorruimte gesproeit en dat ging natuurlijk fikken op de hete delen.

Ik wil je niet bangmaken maar controleer je Turbo maar eens goed voordat het te laat is.

suc6 verder,
Erix
Plaats reactie