[r19 16v] uitvallen/inhouden motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Arjen

Leuke opgave voor de techneuten onder ons:

- Vanochtend bij het starten van mijn 19: accu leeg. Auto had een week stilgestaan. Accu ff aan de lader gezet en na een kwartier liep ie weer.

- Rij ik vanavond naar Groningen, begint de auto af en toe te stotteren (op LPG). Auto op benzine gezet en alles weer oke. Na een kilometer maar weer op gas gezet en hij liep weer prima. Totdat na een paar kilomter de radio begon te stotteren/kraken en daarna uitviel. Tegelijkertijd wilde de auto ook niet meer op LPG lopen. Snel op benzine gezet en ook op benzine stotterde hij nog, maar liep nog wel. eerste afslag eraf om benzine te tanken, om dan verder op benzine te rijden.

- Maar, zoals ik al verwachtte, wilde de auto natuurlijk nooit meer starten. Gelukkig wilde mijn vriendin wel ff duwen (toch handig een vriendin). Duwen, lopen !!!

- Dus nu toch maar gekeerd en weer op weg naar huis. Hij liep toen weer normaal (op benzine), alleen gingen de dashboardlampjes steeds zwakker branden. Ook ging het frontje van de radio steeds heen en weer. Op het laatst was de verlichting bijna uit. Toen ben ik langzamer gaan rijden en meteen gingen ook de lampen weer feller branden. Gelukkig dus toch nog thuis gekomen.

Maar nu de hamvraag: wat zou dit kunnen betekenen ?

Laadstroomlampje is niet gaan branden. Accuspanning was bij thuiskomst maar 11.56V. Geen doorgebrande zekeringen en ook geen schroeilucht geroken. Accukabel zitten gewoon vast. Ook de massakabel van de accu en het motorblok zitten vast?

Iemand een idee, zodat ik morgen, fijn op mijn laatste vakantiedag, mijn 19 nog kan maken? Want ik heb geen flauw idee waar ik het moet zoeken.

ps: spanningsregelaar zit er net een half jaar op.
jacco 16v

echt alle massa's goed gecontroleerd.
van slechte massa's kun je echt de raarste storingen krijgen.
Of dynamo niet erg vervuild.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
illuminator

als je de accu had opgeladen en hij is nu minder dan 12 volt dan lijkt mij toch dat de dynamo slecht is. Alleen wel raar dat dan het accu lampje niet gaat branden. Als je de auto start heb je dan wel een hogere spanning. zoniet dan is toch echt de dynamo op spanningsregelaar kaduuk. Dat rare lopen. geen idee eigenlijk. Als je de accu eruit hebt gehaald tijdens het opladen dan is de computer gereset. dan loopt die de eerste paar seconden wel even beroerd maar dan toch niet meer.
Arjen

Dat van die geresete computer dat wist ik. Ik heb net nog ff de accuspanning, bij draaiende motor gemeten en die was stationair maar 11,9 v. Lijkt me laag. Toch vreemd dat er geen laadstroomlapje gaat branden.
jacco 16v

dat rare lopen is misschien wel te verklaren.
dat de spanning onder een bepaald nivo zakt waarop de computer zijn werk niet meer goed kan doen.
weet zo gauw niet wat de werk spanning van de computer vaak is dit 9 volt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen

jacco 16v schreef:echt alle massa's goed gecontroleerd.
van slechte massa's kun je echt de raarste storingen krijgen.
Of dynamo niet erg vervuild.
Je bedoelt de koolborstels ? Die zitten toch aan de spanningregelaar ? Die heb ik net een half jaar geleden vervangen. Ook slipt de multiriem niet. Die heb ik net een week geleden vervangen en onlangs weer op spanning gebracht.
Arjen

jacco 16v schreef:dat rare lopen is misschien wel te verklaren.
dat de spanning onder een bepaald nivo zakt waarop de computer zijn werk niet meer goed kan doen.
weet zo gauw niet wat de werk spanning van de computer vaak is dit 9 volt.
Dat lijkt mij ook. En op het laatst branden de dashboardlampies haast niet meer, terwijl die toch nauwelijks spanning vragen.
jacco 16v

die 11,9 volt is wel erg laag 13 a 14 volt lijkt er meer op.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen

En die 11,9 volt is met alles uit (radio/verlichting/ventilator)
jacco 16v

das niet ok.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
illuminator

chipje van de computer werkt op +5 volt met een tolerantie van +/- 10 procent. Maar als je stationair met alles uit minder dan 12 volt hebt lijkt het me toch echt de ringen van de dynamo die op zijn. spanningsregelaar wil ook wel eens maar die heb je dus al een keer vervangen. Als je licht, radio en blower etc aan heb zakt die spanning nog wel verder. dat zou inderdaad stotteren kunnen veroorzaken. Alleen raar dat die op gas meer stottert. Zit er veel elektronica in een gas systeem ? geen idee eigenlijk. kan best spanningsverschilgevoelige elektronica inzitten. Je kan nog de spanning rechtstreeks aan de dynamo meten. kijken wat die dan voor waarde geeft. Toch raar dat het accu lampje niet brand. Tijdens het op contact zetten brandt ie wel?
Arjen

Het is een LPG-injectie-systeem met aparte computer speciaal voor het gasgebeuren. De aparte injectoren worden hierdoor aangestuurd. Het laadstroomlampje brandt wel als ik de auto op contact zet.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

hee arjen kijk eerst even met een andere accu er in
het kan ook zijn dat je accu een inwendige weerstand opwekt door inwendige sluiting
de dynamo wordt dan ook zwaar belast
kan best zijn dat er gewoon een cell uit licht
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Arjen

Ik heb ook even aan een kapotte accu gedacht, maar als de motor loopt dan levert de dynamo toch gewoon de spanning? Maar ik zal het voor de zekerheid even proberen. Nu alleen nog die andere accu....juist nu staat mijn andere auto bij de dealert voor de APK :(
Laatst gewijzigd door Arjen op ma 2 sep 2002 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

probeer maar even
die accu's die plots instorten geven de raarste storingen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
gille
Contacteer:

het acculampke is infeite een verkeerde weergave want bij battery problemen brand dat nie ,wel bij alternator problemen. dus denk ik dat je battery kaduk is
Arjen

Dat zou dan ook betekenen dat ik met een andere accu, bij draaiende motor, een hogere spanning aan de accu meet ?
gille
Contacteer:

Arjen schreef:Ik heb ook even aan een kapotte accu gedacht, maar als de motor loopt dan levert de dynamo toch gewoon de spanning? Maar ik zal het voor de zekerheid even proberen. Nu alleen nog die andere accu....juist nu staat mijn andere auto bij de dealert voor de APK :(
als je battery stuk is, kan je bak nie goed lopen op je alternator alleen.
en een battery moet een 13.5 a 14 geven met draaiende motor is dat ongeveer een 14.5.
probeer andere battery, kan je nog verder zoeken.
Arjen

Thanks voor alle reply's. Morgen maar ff vroeg op en alle genoemde punten controleren.
gille
Contacteer:

Arjen schreef:Dat zou dan ook betekenen dat ik met een andere accu, bij draaiende motor, een hogere spanning aan de accu meet ?
ja want dan meet je de spannig van de alternator,en die is een 14.5 dacht ik, ale heb ik gemeten bij 21T van t weekend.
gille
Contacteer:

Arjen schreef:Thanks voor alle reply's. Morgen maar ff vroeg op en alle genoemde punten controleren.
suc6 man
Mrtn
Car: R5GTT

De accu zal wel zelfspanning hebben gehad, waardoor die nu pijn in z'n hoofd heeft een niet goed meer presteert, dus eigenlijk geen gelijkspanning meer geeft, maar met pieken en dalen.
Is natuurlijk ook niet echt bevordelijk voor de motor en z'n toebehoren
Mrtn = Maarten
Arjen

Zelfspanning ????? Wat is dat ?
Arjen

Bleek dus inderdaad de accu te zijn. FF een andere accu erin gezet en alles was weer oke. Mooi 14V aan de accu bij draaiende motor. Thanks voor de tips!
Arjen

Nu meet ik nog maar 13V bij draaiende motor.

Maakt het nog iets uit voor het voltage hoe warm de motor/dynamo/accu is? De eerste keer heb ik bij een koude motor gemeten en nu bij een warme, vandaar.
Plaats reactie