Nou warmdraaien is ooknie altijd goed, je kunt beter meteen gaan rijden, dan komt ie het snelste op temperatuur en heb je dus het minste last van slijtage.
Bovendien komt de olie pas overal als je ermee rijd, dus je moet alsnog een heel stuk rijden voor je op het gas kan gaan staan.
Grotere/sterkere motor in een GTE?
Is dat zo? Lijkt mij toch wel een beetje vreemd.Steven (Fiets) schreef:
Bovendien komt de olie pas overal als je ermee rijd, dus je moet alsnog een heel stuk rijden voor je op het gas kan gaan staan.
Als je start gaat je motor draaien en dan gaan de oliepomp en koelwaterpomp ook draaien. Olie en koelvloeistof gaan door het blok heen doordat deze olie- en waterpomp een circulatie opstarten. Dus ik niet begrijp niet wat je bedoeld. Hoezo komt de olie niet overal???
Dit is geen aanval hoor Steven ik ben gewoon benieuwd naar je uitleg. het kan best zijn dat je gelijk hebt alleen zou ik het dan zeer waarderen als je dit wat verder zou kunnen uitleggen.
Ok mee eens dat je zonder je motor te belasten het langer duurt voordat de olie warm is, maar je vergeet ook een belangrijk element RIJWIND. Rijwind koeld ook. Bij een clio is het geloof ik zo dat de olie door het koelvloeistof gewarmt en gekoeld wordt.
Dus mijn redenering is als ik mijn auto start en ik laat hem stat. draaien wordt mijn koelvloeistof sneller warm als dat ik rij (rijwind koeling). Mijn olie wordt op gewarmt op dat moment door mijn koelvloeistof. Oke je zal lang moeten wachten totdat de olie op deze manier echt goed warm is, maar het scheelt toch zeker als je hem even laat warm lopen.
Maar mijn vraag was waarom zou er niet overal olie komen?
Dus mijn redenering is als ik mijn auto start en ik laat hem stat. draaien wordt mijn koelvloeistof sneller warm als dat ik rij (rijwind koeling). Mijn olie wordt op gewarmt op dat moment door mijn koelvloeistof. Oke je zal lang moeten wachten totdat de olie op deze manier echt goed warm is, maar het scheelt toch zeker als je hem even laat warm lopen.
Maar mijn vraag was waarom zou er niet overal olie komen?
Nou omdat je onbelast draaid, als jij belasting gebruikt en dus meer oliedruk wordt, alles beter doorgeperst en warmt alles gelijkmatiger op. (kan het ff niet helemaal jofel uitleggen)
En nee in de radiateur van een 16v zit geen warmtewisselaar zover ik weet, ik dacht altijd gewoon een oliekoeler met thermostaat.
En nee in de radiateur van een 16v zit geen warmtewisselaar zover ik weet, ik dacht altijd gewoon een oliekoeler met thermostaat.
Daarom zit er een thermostaat in het koelwatercircuit, die zorgt ervoor dat de radiator en de koelvloeistof daarin in de opwarmfase van de motor niet gebruikt wordt.Mickael schreef:Ok mee eens dat je zonder je motor te belasten het langer duurt voordat de olie warm is, maar je vergeet ook een belangrijk element RIJWIND. Rijwind koeld ook. Bij een clio is het geloof ik zo dat de olie door het koelvloeistof gewarmt en gekoeld wordt.
Dus mijn redenering is als ik mijn auto start en ik laat hem stat. draaien wordt mijn koelvloeistof sneller warm als dat ik rij (rijwind koeling). Mijn olie wordt op gewarmt op dat moment door mijn koelvloeistof. Oke je zal lang moeten wachten totdat de olie op deze manier echt goed warm is, maar het scheelt toch zeker als je hem even laat warm lopen.
Heel simpel.. je hebt een lage olie druk van te weinig toeren, en je cylinders worden gesmeerd d.m.v. Spat smering. Dit door het hard rondraaien van je krukas... Dus lag stationair draaien is slecht voor de motor. Ik denk zelfs hoeveel te warmer de motor hoeveel te slechter. Olie = dunner, dus ook nog weer een lagere olie druk.Mickael schreef: Maar mijn vraag was waarom zou er niet overal olie komen?
Suc6 met je GTE
Oeps...
Ik ben wel vergeten dat er bij mij een termostaat in zit waar een groot gat inzit. of was dat nou het termocontact? In iedergeval dat ding in je radiateur dat open gaat als het warm word.
Dus je hebt gelijk bij een normale cq org. auto is dit niet van toepassing.
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom de olie dan niet overal komt. Bij een koude motor heb ik een olie druk van +/-5 bar even ter info voor steven. Dus hoezo hogere druk mijn meter gaat maar tot 6 bar.
Ik wacht altijd totdat mijn koel temp. ongeveer in het midden staat. En ik moet zeggen dat de olie dan binnen een km of 5-10 warm genoeg is 90 graden.
Dus steven kan je me dat aub verder proberen uit te leggen of iemand anders misschien?

Ik ben wel vergeten dat er bij mij een termostaat in zit waar een groot gat inzit. of was dat nou het termocontact? In iedergeval dat ding in je radiateur dat open gaat als het warm word.
Dus je hebt gelijk bij een normale cq org. auto is dit niet van toepassing.
Maar ik begrijp nog steeds niet waarom de olie dan niet overal komt. Bij een koude motor heb ik een olie druk van +/-5 bar even ter info voor steven. Dus hoezo hogere druk mijn meter gaat maar tot 6 bar.
Ik wacht altijd totdat mijn koel temp. ongeveer in het midden staat. En ik moet zeggen dat de olie dan binnen een km of 5-10 warm genoeg is 90 graden.
Dus steven kan je me dat aub verder proberen uit te leggen of iemand anders misschien?
Dunner olie 'spat' makkelijker.
Daarnaast, dunnere olie gaat makkelijker door de oliekanaaltjes in je blok.
In princiepe zijn motoren zo gemaakt dat wanneer de olie op temperatuur is, de smering voldoet (wellicht niet optimaal).
Dus ook bij langdurig stationair draaiien. (Anders zouden alle auto's die veel in de file staan wel kapot gaan.)
Daarnaast, dunnere olie gaat makkelijker door de oliekanaaltjes in je blok.
In princiepe zijn motoren zo gemaakt dat wanneer de olie op temperatuur is, de smering voldoet (wellicht niet optimaal).
Dus ook bij langdurig stationair draaiien. (Anders zouden alle auto's die veel in de file staan wel kapot gaan.)
Je motor stationair warm laten draaien is niet goed voor het blok, kdacht dat dat wel algemeen bekend zou zijn onder de leden en liefhebbers van auto's hierzo............niet dus.
Als je na het starten meteen rustig weg rijd wordt het blok amper tot niet belast, de smering wordt ook sneller optimaal door het blok gevloeid en verwarmd.
Bij een koude stationair draaiende motor wordt alles veel minder snel warm, terwijl de motor toch toeren draait (900/1000tpm) en zelfs aant begin nog meer (1200/1500tpm->bij hand en auto.choke)
Doordat alles minder snel warm wordt loopt alles stroever en dus meer slijtage.
Een blok die rustig wordt warm gereden (tot 3000tpm) warmt veel sneller op als een stationair blok dus (1000tpm)
Even een snel sommetje; Stel, een blok dat wordt warmgereden (tot 3000tpm) is in 5min.(STEL) op bedrijfstemp.
Een blok dat stationair draait (1000tpm) heeft meer dan 3X (3000/1000) zoveel tijd nodig om op bedr.temp. te komen.
Wel 5min. langer, dus 5 min. langer koud lopen=meer slijtage.
Duidelijk

Als je na het starten meteen rustig weg rijd wordt het blok amper tot niet belast, de smering wordt ook sneller optimaal door het blok gevloeid en verwarmd.
Bij een koude stationair draaiende motor wordt alles veel minder snel warm, terwijl de motor toch toeren draait (900/1000tpm) en zelfs aant begin nog meer (1200/1500tpm->bij hand en auto.choke)
Doordat alles minder snel warm wordt loopt alles stroever en dus meer slijtage.
Een blok die rustig wordt warm gereden (tot 3000tpm) warmt veel sneller op als een stationair blok dus (1000tpm)
Even een snel sommetje; Stel, een blok dat wordt warmgereden (tot 3000tpm) is in 5min.(STEL) op bedrijfstemp.
Een blok dat stationair draait (1000tpm) heeft meer dan 3X (3000/1000) zoveel tijd nodig om op bedr.temp. te komen.
Wel 5min. langer, dus 5 min. langer koud lopen=meer slijtage.
Duidelijk

Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
je verhaaltje is duidelijk, maar je sommetje toch iets minder hoor.
Jij verondersteld een lineair verband tussen toerental en de tijd nodig om op te warmen, leuk bedacht maar niet de praktijk natuurlijk.
(Om maar wat te zeggen en auto die rijdt wordt ook weer meer gekoeld door de rijwind dan een auto die stilstaat)
Jij verondersteld een lineair verband tussen toerental en de tijd nodig om op te warmen, leuk bedacht maar niet de praktijk natuurlijk.
(Om maar wat te zeggen en auto die rijdt wordt ook weer meer gekoeld door de rijwind dan een auto die stilstaat)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Dit is dus onzin. Je berekening slaat nergens op, je aannames kloppen daarnaast ook niet.Mrtn schreef:Je motor stationair warm laten draaien is niet goed voor het blok, kdacht dat dat wel algemeen bekend zou zijn onder de leden en liefhebbers van auto's hierzo............niet dus.![]()
Als je na het starten meteen rustig weg rijd wordt het blok amper tot niet belast, de smering wordt ook sneller optimaal door het blok gevloeid en verwarmd.
Bij een koude stationair draaiende motor wordt alles veel minder snel warm, terwijl de motor toch toeren draait (900/1000tpm) en zelfs aant begin nog meer (1200/1500tpm->bij hand en auto.choke)
Doordat alles minder snel warm wordt loopt alles stroever en dus meer slijtage.
Een blok die rustig wordt warm gereden (tot 3000tpm) warmt veel sneller op als een stationair blok dus (1000tpm)
Even een snel sommetje; Stel, een blok dat wordt warmgereden (tot 3000tpm) is in 5min.(STEL) op bedrijfstemp.
Een blok dat stationair draait (1000tpm) heeft meer dan 3X (3000/1000) zoveel tijd nodig om op bedr.temp. te komen.
Wel 5min. langer, dus 5 min. langer koud lopen=meer slijtage.
Duidelijk
En in 5 minuten (ja het was zomaar een getal) is je Williamsblok nog echt niet op bedrijfstemperatuur.
Daarnaast als je met koude moter voorzichtig wegrijdt dan haal je aal oliedrukken van 5 bar als je tot 3000 rpm gaat, dat deed de mijne ten minste wel. Ik deed 5 minuten waarmdraaien, en dan rustig rijden totdat de oliedruk behoorlijk begint te dalen en de olietemperatuur over de 90 graden ging en dan langzaam maar zeker het tempo opvoeren.
In mijn geval betekent dat ik van uit Dordrecht pas bij Ridderkerk een beetje gas ga geven en pas bij de van Briennenoord een sprintje ga trekken.
Doe je dit niet, dan sloop je onder andere de oliekeerringen van je Willie of 16V blok en ik verwacht dat het voor je lagers ook niet echt jofel is.
Laatst gewijzigd door Merijn.V op di 3 sep 2002 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Zonder rijwind kan die radiateur 't bij een koude motor allemaal nog wel aan hoor. Door te rijden zal ie niet veel extra gekoeld worden in die situatie.Hans schreef:je verhaaltje is duidelijk, maar je sommetje toch iets minder hoor.
Jij verondersteld een lineair verband tussen toerental en de tijd nodig om op te warmen, leuk bedacht maar niet de praktijk natuurlijk.
(Om maar wat te zeggen en auto die rijdt wordt ook weer meer gekoeld door de rijwind dan een auto die stilstaat)
rev it like a rental
Mensen, stationair 'warm' draaien is NIET GOED. Je olie wordt er amper warm van, komt zelfs na 10 minuten nog niet op de gewenste viscositeit. Verder maken veel onderdelen gebruik van spatsmering welk op hogere toerentallen beter tot zijn recht komt (je kleppendeksel bijv.). Stationair = daar minders smering 1) lager toerental 2) kouder=slechte smering 3) dikke olie minder spetterdespetter.
Alles boven de kop en onder de klepdeksel werkt niet met spat smering.Riël schreef:Mensen, stationair 'warm' draaien is NIET GOED. Je olie wordt er amper warm van, komt zelfs na 10 minuten nog niet op de gewenste viscositeit. Verder maken veel onderdelen gebruik van spatsmering welk op hogere toerentallen beter tot zijn recht komt (je kleppendeksel bijv.). Stationair = daar minders smering 1) lager toerental 2) kouder=slechte smering 3) dikke olie minder spetterdespetter.
Maar via een olie kanaal!!!!. Als je info geeft, geef dan wel de correcte info.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mensen bedankt dit is nu voor mij duidelijk.
Niet warm laten draaien, maar meteen rustig rijden vanwege spatsmering.
Alleen heb ik nog het volgende: Er is meerdere malen gesproken over een lage olie druk. Echter is mijn olie druk WEL heel hoog (zoals eerder gemeld 5 bar stat. bij koude motor). Er wordt gesproken over niet meer als 3000 rpm, maar dit toeren tal lijkt mij toch behoorlijk hoog. Bij 3000 toeren koude motor is mijn oliedruk BOVEN 6 bar, het lijkt me niet dat dat de bedoeling is dit zal me dan waarschijnlijk mijn koppakking gaan kosten.
Voor de rest is de uitleg van meerdere zeer duidelijk. En ja het was inderdaad nog niet bij iedereen bekend.
Ik laat hem nu wel minder lang stat. draaien, maar meteen rijden KAN bij mij gewoon niet mijn oliedruk is bij 1500 rpm al 6 bar.
Niet warm laten draaien, maar meteen rustig rijden vanwege spatsmering.
Alleen heb ik nog het volgende: Er is meerdere malen gesproken over een lage olie druk. Echter is mijn olie druk WEL heel hoog (zoals eerder gemeld 5 bar stat. bij koude motor). Er wordt gesproken over niet meer als 3000 rpm, maar dit toeren tal lijkt mij toch behoorlijk hoog. Bij 3000 toeren koude motor is mijn oliedruk BOVEN 6 bar, het lijkt me niet dat dat de bedoeling is dit zal me dan waarschijnlijk mijn koppakking gaan kosten.
Voor de rest is de uitleg van meerdere zeer duidelijk. En ja het was inderdaad nog niet bij iedereen bekend.
Ik laat hem nu wel minder lang stat. draaien, maar meteen rijden KAN bij mij gewoon niet mijn oliedruk is bij 1500 rpm al 6 bar.
als de auto koud is kom ik zowiezo al niet boven de 2000-2200 rpm. Het voelt ook heel onnatuurlijk als ik met de temp meter nog onderin richting de 2500 rpm ga voor bv een tractor in te halen. Heb het idee dat die ook een beetje weigerd.
Dus ik blijf netjes onder de 2200 rpm.
De oliedruk is bij de GTT koud rond de 4-5 bar als die ongeveer 1500 rpm draaid(bij mij dan).
Dat je je pakking opblaast omdat je oliedruk te hog wordt is volgens mij niet van toepassing. De oliedruk oefend namelijk geen echte druk op de koppakking. Tenminste niet bij de ringen. Wel bij het oliekanaal, maar ja, dat is volgens mij echt wel daarop gemaakt.
Gewoon starten, x seconde laten lopen(riem enzo al eens om doen) en dan rustig wegrijden.
Die x seconde laat ik hem altijd lopen om zo zeker te weten dat de olie al weer in de kanalen zit. Ook voor de turbo fijn om te weten
Dus ik blijf netjes onder de 2200 rpm.
De oliedruk is bij de GTT koud rond de 4-5 bar als die ongeveer 1500 rpm draaid(bij mij dan).
Dat je je pakking opblaast omdat je oliedruk te hog wordt is volgens mij niet van toepassing. De oliedruk oefend namelijk geen echte druk op de koppakking. Tenminste niet bij de ringen. Wel bij het oliekanaal, maar ja, dat is volgens mij echt wel daarop gemaakt.
Gewoon starten, x seconde laten lopen(riem enzo al eens om doen) en dan rustig wegrijden.
Die x seconde laat ik hem altijd lopen om zo zeker te weten dat de olie al weer in de kanalen zit. Ook voor de turbo fijn om te weten

M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Michel S. schreef:Alles boven de kop en onder de klepdeksel werkt niet met spat smering.Riël schreef:Mensen, stationair 'warm' draaien is NIET GOED. Je olie wordt er amper warm van, komt zelfs na 10 minuten nog niet op de gewenste viscositeit. Verder maken veel onderdelen gebruik van spatsmering welk op hogere toerentallen beter tot zijn recht komt (je kleppendeksel bijv.). Stationair = daar minders smering 1) lager toerental 2) kouder=slechte smering 3) dikke olie minder spetterdespetter.
Maar via een olie kanaal!!!!. Als je info geeft, geef dan wel de correcte info.
Ah ja verrek de nokkenas zit er weer in .. ja 't zijn zoveel verschillende auto's die bestaan he ... ga op mijn basics af van 't schooljaartje, maar over het algemeen kun je het zo wel stellen met die spatsmering. Inderdaad hebben lang niet alle auto's dit! You're right.
Maarja de olie gaat wel weer moeilijker door 't kanaaltje

Ik heb dus geprobeerd aan te tonen dat een blok welke langzaam op temp wordt gereden sneller en gelijkmatiger warm wordt, wat dus bevordelijk is voor het blok.
Van dat sommetje klopte inderdaad nix, wat ik ook aangaf.
Ik heb het dus zo dom mogelijk opgeschreven, zodat enige het dan misschien toch nog begrijpen, want het sommetje laat WEL zien dat een blok sneller en beter warm wordt als erin wordt gereden dan dat het met stationairtoerental gebeurd.
Jammer dat er dan toch nog over een sommetje wordt gevallen door de mensen die WEL weten hoe je een auto goed op temp moet krijgen.
Van dat sommetje klopte inderdaad nix, wat ik ook aangaf.
Ik heb het dus zo dom mogelijk opgeschreven, zodat enige het dan misschien toch nog begrijpen, want het sommetje laat WEL zien dat een blok sneller en beter warm wordt als erin wordt gereden dan dat het met stationairtoerental gebeurd.
Jammer dat er dan toch nog over een sommetje wordt gevallen door de mensen die WEL weten hoe je een auto goed op temp moet krijgen.
Mrtn = Maarten
Over je oliedruk hoef je je toch niet echt druk te maken???
Dit is dan toch gewoon vanaf fabriek dan al zo??
Lijkt mij nm. niet dat ze 15 jr en nog langer terug geleden tegen de klanten zeiden;
"wel eerst even stationair laten draaien, want de oliedruk is te hoog, everything will and can explode!"
Nix mis mee dan toch?
Dit is dan toch gewoon vanaf fabriek dan al zo??
Lijkt mij nm. niet dat ze 15 jr en nog langer terug geleden tegen de klanten zeiden;
"wel eerst even stationair laten draaien, want de oliedruk is te hoog, everything will and can explode!"

Nix mis mee dan toch?
Mrtn = Maarten
Wees blij dat er tenminste druk op staat, met te lage oliedruk ben je veel zuurder.
Trouwens licht ook sterk aan de viscositeit eigenschappen van je olie als ie nog koud is, de een is veel dikker bij koude motor dan de ander.
Trouwens te hoge oliedruk zal echt niet ten koste van je koppakking gaan, eerder ten koste van je keerringen. (en das nou niet echt rampzalig, tuurlijk beter om ze te besparen maar een beetje olielekkage is niet de wereld)
Trouwens licht ook sterk aan de viscositeit eigenschappen van je olie als ie nog koud is, de een is veel dikker bij koude motor dan de ander.
Trouwens te hoge oliedruk zal echt niet ten koste van je koppakking gaan, eerder ten koste van je keerringen. (en das nou niet echt rampzalig, tuurlijk beter om ze te besparen maar een beetje olielekkage is niet de wereld)
als je motot koud is het normaal dat de druk veel hoger is men geeft ook immers de druk die hij minimum moet hebben bij een bepaalde temperatuur niet de max druk. voor een gt t moet de oliedruk bij 750 tr / min 1.3 bar minimum
en bij 4000 tr is dit 3.2
en als je niet weet dat je eender welke auto moet warm rijden verdien je geen auto. om het maar heel sterk uit te drukken. 
en bij 4000 tr is dit 3.2


Voor de beste bedrijfsomstandigheden van een motor zijn de vloeistoffen op bedrijfstemperatuur. Daarom dient de opwarmfase zo kort mogelijk te zijn. De koude start levert relatief weinig extra slijtage op. Als de olie tussen 30° en 75° verkeert treedt de meeste slijtage op. Dit komt omdat in dit temperatuurgebied de (anti slijtage) dopes niet optimaal actief zijn.
Dit betekent dus niet dat je volgas warm moet rijden
Voor stationair warmrijden valt ook wat te zeggen, de belasting is minimaal (verhoogd toerental is iets minder) en het toerental ook. Echter de warmteafgifte is ook minimaal en dus de tijd op een lagere dan bedrijfstemperatuur langer als bij warmrijden. Verder is de verbranding verre van optimaal dus de vorming van afzetting wordt bevorderd. Verder wordt de zelfreinigingstemp van de bougies niet gehaald.
Goed warmrijden is starten - verbruikers aan - gordel om - wegrijden - warmrijden met RELATIEF lage toerentallen en lage belasting (gaspedaalstand) - zodra koelvloeistof op temperatuur is kan zwaarder belast gaan worden - indien motorolie op bedrijfstemperatuur kan volle belasting worden gebruikt
Met relatief lage toerentallen bedoel ik dus niet smoren met 1200min-1 in 4e. Veel mensen maken de fout om wel lage toerentallen te rijden maar hun acceleratiebehoefte te bevredigen door het gaspedaal verder in te trappen en zo de motor onbedoeld zwaarder te belasten dan nodig is.
Vindt een juist balans. Ga bijvoorbeeld niet verder dan 3000min-1, maar laat de motor ook niet onder 1500min-1 zakken ! En dus tijdens de opwarmfase ook niet in de 5e boven dat toerental. Dit ivm de figuren die 30sec. van een snelweg afwonen.
Als je toch redelijk fors moet accelereren gebruik dan het middelste toerengebied en relatief weinig extra belasting ipv volgas en een laag toerental.
Dat niet onder 1500min-1 vindt ik een vuistregel voor alle bedrijfsomstandigheden. Alleen de 1e versnelling is hierop de uitzondering en de 2e bij lage belasting.
O.a. de hoofdlagers van de krukas werken met drukgevoede hydrodynamische smering. Hoe groter het toerental (binnen grenzen uiteraard) hoe beter de centrering in het lager.
Hoge oliedrukken zijn geen probleem, integendeel zelfs. Er ploft heus geen pakking
Alleen bij een verkeerde olie-viscositeit kan de oliedruk zo hoog oplopen dat de keerring tussen je filter en de adapter er uit ploft, of de distributie beschadigt (bij ketting met hydraulische spanner). Dat is bij een GT dus een reëel gevaar
Voor alles geldt: op tijd of eerder olie verversen geeft optimale levensduur. Netjes warmrijden met oude of slechte olie is een beetje dubieus
Succes...
Dit betekent dus niet dat je volgas warm moet rijden

Goed warmrijden is starten - verbruikers aan - gordel om - wegrijden - warmrijden met RELATIEF lage toerentallen en lage belasting (gaspedaalstand) - zodra koelvloeistof op temperatuur is kan zwaarder belast gaan worden - indien motorolie op bedrijfstemperatuur kan volle belasting worden gebruikt

Met relatief lage toerentallen bedoel ik dus niet smoren met 1200min-1 in 4e. Veel mensen maken de fout om wel lage toerentallen te rijden maar hun acceleratiebehoefte te bevredigen door het gaspedaal verder in te trappen en zo de motor onbedoeld zwaarder te belasten dan nodig is.
Vindt een juist balans. Ga bijvoorbeeld niet verder dan 3000min-1, maar laat de motor ook niet onder 1500min-1 zakken ! En dus tijdens de opwarmfase ook niet in de 5e boven dat toerental. Dit ivm de figuren die 30sec. van een snelweg afwonen.
Als je toch redelijk fors moet accelereren gebruik dan het middelste toerengebied en relatief weinig extra belasting ipv volgas en een laag toerental.
Dat niet onder 1500min-1 vindt ik een vuistregel voor alle bedrijfsomstandigheden. Alleen de 1e versnelling is hierop de uitzondering en de 2e bij lage belasting.
O.a. de hoofdlagers van de krukas werken met drukgevoede hydrodynamische smering. Hoe groter het toerental (binnen grenzen uiteraard) hoe beter de centrering in het lager.
Hoge oliedrukken zijn geen probleem, integendeel zelfs. Er ploft heus geen pakking

Alleen bij een verkeerde olie-viscositeit kan de oliedruk zo hoog oplopen dat de keerring tussen je filter en de adapter er uit ploft, of de distributie beschadigt (bij ketting met hydraulische spanner). Dat is bij een GT dus een reëel gevaar

Voor alles geldt: op tijd of eerder olie verversen geeft optimale levensduur. Netjes warmrijden met oude of slechte olie is een beetje dubieus

Succes...