Stukken metaal gevonden in carter UPDATE 5: DE UITSLAG!!!
De R5 GTS van mijn broertje is vanmiddag een beetje in de soep gelopen. Ik heb nog niet in detail gekeken, maar ik vermoed dat de krukas-/drijfstanglagers het hebben begeven.
Hoe makkelijk/moeilijk is het om hier zelf iets aan te doen? Dus op de krik, assteunen eronder, carter eraf, krukas eruit, schade inventariseren, krukas laten slijpen, ondermaat lagers, en dan alles zelf weer inelkaar zetten?
Wat voor gereedschap en materiaal (carterpakking (vloeibare pakking?)) heb ik minimaal nodig, en waar moet ik op letten. Ik ben in het bezit van Haynes manual en werkplaatshandboek, ik wil alleen even vantevoren wat ervaringen horen zodat ik weet waar ik aan begin.
Evt. mensen in de (omg.) Eindhoven die in nood een helpende hand kunnen bieden?
Alvast bedankt!
Hoe makkelijk/moeilijk is het om hier zelf iets aan te doen? Dus op de krik, assteunen eronder, carter eraf, krukas eruit, schade inventariseren, krukas laten slijpen, ondermaat lagers, en dan alles zelf weer inelkaar zetten?
Wat voor gereedschap en materiaal (carterpakking (vloeibare pakking?)) heb ik minimaal nodig, en waar moet ik op letten. Ik ben in het bezit van Haynes manual en werkplaatshandboek, ik wil alleen even vantevoren wat ervaringen horen zodat ik weet waar ik aan begin.
Evt. mensen in de (omg.) Eindhoven die in nood een helpende hand kunnen bieden?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Matijs op ma 23 sep 2002 19:53, 7 keer totaal gewijzigd.
Nou wat ik wel weet is dat je de krukas er niet zomaar onder vandaan vist, je moet echt het hele blok eruit halen (is tochnie zoveel werk bij een normaal 5je)
En ik zou op zoek gaan naar een ander onderblok, gezien een krukas laten slijpen al gauw 150-200 scheuro kost. En dan moet je alle materialen er nog bij hebben etc.
En ik zou op zoek gaan naar een ander onderblok, gezien een krukas laten slijpen al gauw 150-200 scheuro kost. En dan moet je alle materialen er nog bij hebben etc.
wij hebben nog een Renault 5 GTS staan, intresse?
Het ligt eraan , grote kans dat de hele auto hem minder kost als zijn revisie.
Auto net vorige week gekocht voor 200 muntjes, dus als krukas slijpen alleen al 200 kost is hij total- loss
Ik zal es ff wat sloperijen bellen voor een nieuw onderblok. Dat is dus krukas + drijstangen, of echt alles behalve de kop?
En de motor moet er dus helemaal uit?
Mooi, dat is een leuke klus. Niet zo leuk voor mijn broertje, maar ik kan er fijn wat afstudeertijd instoppen


Ik zal es ff wat sloperijen bellen voor een nieuw onderblok. Dat is dus krukas + drijstangen, of echt alles behalve de kop?
En de motor moet er dus helemaal uit?
Mooi, dat is een leuke klus. Niet zo leuk voor mijn broertje, maar ik kan er fijn wat afstudeertijd instoppen

je kan de onze kopen voor rond de 200 eurotjes, heb je gelijk een boel reserve onderdelen voor als bijvoorbeeld iets anders het van je broertjes auto het begeeft.
Zowww dat is al vlotjes. Ruk voor je.Matijs schreef:Auto net vorige week gekocht voor 200 muntjes, dus als krukas slijpen alleen al 200 kost is hij total- loss![]()
![]()
Ik zal es ff wat sloperijen bellen voor een nieuw onderblok. Dat is dus krukas + drijstangen, of echt alles behalve de kop?
En de motor moet er dus helemaal uit?
Mooi, dat is een leuke klus. Niet zo leuk voor mijn broertje, maar ik kan er fijn wat afstudeertijd instoppen
We hebben vandaag het 1400 cc C2J blok van de R5 GTS van mijn broertje onderzocht, met de volgende resultaten:
Olie errug slecht. Zwarte verf kwam eruit.
Koelvloeistof zag er heel er roestig uit.
Bougies helemaal verrot. (even met de Haynes gecheckt: 'Heavy deposits' Fault: worn valve guides, excessive use of upper cylinder lubricant, or idling for long periods.) Auto verbruikt veel olie.
Maar waar we mee waren begonnen was het carter er af te halen, en dat leverde een fascinerende en vooral verontrustende vondst op: Onderin het carter troffen wij een groot aantal stukken metaal aan. Varierend in maat van splintertjes tot een groot stuk van 6 x 2,5 cm (!!). Het zijn dunne 'plaatjes', met een dikte van hooguit enkele tienden mm, die een beetje opgekreukeld op de bodem liggen. Deze 'scherven' vertonen een radiale tekening, alsof ze langs iets draaiends zijn geslepen.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/CarterMetaal.jpg[/img]
WAT KAN DIT ZIJN?
Aan onderblok, zuigers en kleppen, stoters, noem maar op is niets te zien, behalve dan dat alles zwart is van de olie. Geen smurrie of wat dan ook, ook geen zichtbare slijtage.
Lijkt mij dat zulke grote stukken metaal alleen maar uit het onderblok in het carter terecht kunnen komen (tenzij er gaten in de zuigers zitten, maar dat is niet het geval).
De auto was waarschijnlijk al een tijdje niet meer intensief gebruikt, en heeft het begeven toen mijn broertje voor het eerst besloot eens harder dan 120 te rijden (snelweg). Motor begon luid te ratelen en toen is hij meteen aan de kant gaan staan. Motor maakte luidruchtige schrapende geluiden, en bleef stationair niet meer fatsoenlijk lopen.
Iemand een idee waar we de schade moeten zoeken?
Olie errug slecht. Zwarte verf kwam eruit.
Koelvloeistof zag er heel er roestig uit.
Bougies helemaal verrot. (even met de Haynes gecheckt: 'Heavy deposits' Fault: worn valve guides, excessive use of upper cylinder lubricant, or idling for long periods.) Auto verbruikt veel olie.
Maar waar we mee waren begonnen was het carter er af te halen, en dat leverde een fascinerende en vooral verontrustende vondst op: Onderin het carter troffen wij een groot aantal stukken metaal aan. Varierend in maat van splintertjes tot een groot stuk van 6 x 2,5 cm (!!). Het zijn dunne 'plaatjes', met een dikte van hooguit enkele tienden mm, die een beetje opgekreukeld op de bodem liggen. Deze 'scherven' vertonen een radiale tekening, alsof ze langs iets draaiends zijn geslepen.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/CarterMetaal.jpg[/img]
WAT KAN DIT ZIJN?
Aan onderblok, zuigers en kleppen, stoters, noem maar op is niets te zien, behalve dan dat alles zwart is van de olie. Geen smurrie of wat dan ook, ook geen zichtbare slijtage.
Lijkt mij dat zulke grote stukken metaal alleen maar uit het onderblok in het carter terecht kunnen komen (tenzij er gaten in de zuigers zitten, maar dat is niet het geval).
De auto was waarschijnlijk al een tijdje niet meer intensief gebruikt, en heeft het begeven toen mijn broertje voor het eerst besloot eens harder dan 120 te rijden (snelweg). Motor begon luid te ratelen en toen is hij meteen aan de kant gaan staan. Motor maakte luidruchtige schrapende geluiden, en bleef stationair niet meer fatsoenlijk lopen.
Iemand een idee waar we de schade moeten zoeken?
Daar dacht ik eerst ook aan, maar toen ik zulke grote stukken metaal zag begon ik te twijfelen... Ik geef toe dat ik ook niks anders kan bedenken (maar dat zegt niks
), maar hoe kan het dan dat er zulke grote stukken metaal loskomen?

6 x 2,5 cm kan op zich wel de afmeting van een lagerschaal zijn, volgens mij.
Tja en hoe het losgekomen is? Misschien is er wel een drijfstanglagerkap half open/kapot? Of misschien is het met ietwatteveel speling er gewoon tussenuitgeperst.
Maar goed, eens afwachten wat anderen er van vinden?
Tja en hoe het losgekomen is? Misschien is er wel een drijfstanglagerkap half open/kapot? Of misschien is het met ietwatteveel speling er gewoon tussenuitgeperst.
Maar goed, eens afwachten wat anderen er van vinden?
dat klinkt al niet leuk, maar zijn het dan de lagerschalen van de kruk-as of zijn het de lagerschalen van de drijfstang. En als het ze allebei kunnen zijn, hoe kom je er dan achter welke van de twee het is?
Alvast bedankt voor de info.
Jeroen, broetje van Da KingTM
Alvast bedankt voor de info.
Jeroen, broetje van Da KingTM
Mijn huisgenoot had het probleem ook nog even op het motorforum gepost, en daar kwamen een paar mensen met nog een mogelijke oorsprong van de stukken metaal. Volgens hun zouden het mogelijk 'shims' oftewel opvulplaatjes zijn die ooit zijn geplaatst om lagerspeling van de krukaslagers op te vangen.
Het blok heeft al bijna 2 ton gelopen, dus dit klinkt niet onwaarschijnlijk... Tevens kregen wij de indruk dat het carter er al een keer af was geweest. Een paar bouten van het carter hadden een ringetje, en het merendeel niet. De bouten met een ringetje zijn van een ander type dan die zonder. Bovendien zag de vloeibare pakking er niet echt profi uit, dus alsof die al eens door een klusser opnieuw is aangebracht. Daarnaast zijn er op de auto nog meer vreemde constructies aan te wijzen die duiden op amateuristische klus-oplossingen.
Kan dit de oorsprong zijn van de het metaal in het carter? Weet iemand of het voorkomt dat deze 'shims' op R5's worden toegepast als lapmiddel om de auto rijdend te houden?
Morgenochtend gaan we eens even een paar lagerkappen loshalen en kijken wat we daar tegenkomen...
Het blok heeft al bijna 2 ton gelopen, dus dit klinkt niet onwaarschijnlijk... Tevens kregen wij de indruk dat het carter er al een keer af was geweest. Een paar bouten van het carter hadden een ringetje, en het merendeel niet. De bouten met een ringetje zijn van een ander type dan die zonder. Bovendien zag de vloeibare pakking er niet echt profi uit, dus alsof die al eens door een klusser opnieuw is aangebracht. Daarnaast zijn er op de auto nog meer vreemde constructies aan te wijzen die duiden op amateuristische klus-oplossingen.
Kan dit de oorsprong zijn van de het metaal in het carter? Weet iemand of het voorkomt dat deze 'shims' op R5's worden toegepast als lapmiddel om de auto rijdend te houden?
Morgenochtend gaan we eens even een paar lagerkappen loshalen en kijken wat we daar tegenkomen...
Het zijn iig geen lager schahlen. die zijn van Tin-aluminium. dat is dus een ziver achtige kleur.. En dat is dit iig niet. Dit zullen die shims misschien wel zijn, Maar volgens mij vang je axiale speling op met axilale lagers. die zitten tegen de middelste kruk as lager. Waar je deze dan zou moeten laten is mij een raadsel.
Draai de kop er af en bekijk de cylinder wanden. als dat er slecht uitzien laat dat blok maar staan dan. Misschien kun je ergens nog wel een redelijke goede krukas op de kop slaan voor niet te veel. En daar koop je dan nieuwe drijfstang, krukas en axiaal lagers bij. dan zou het blok weer goed moeten zijn.
Draai de kop er af en bekijk de cylinder wanden. als dat er slecht uitzien laat dat blok maar staan dan. Misschien kun je ergens nog wel een redelijke goede krukas op de kop slaan voor niet te veel. En daar koop je dan nieuwe drijfstang, krukas en axiaal lagers bij. dan zou het blok weer goed moeten zijn.
UPDATE 1:
Krukaslagers 2, 3 en 4 eruitgehaald. Lagers zijn helemaal op. Helemaal gladgeschuurd, maar niet in stukken. Die moeten dus in ieder geval vervangen worden...
Echter nog steeds geen spoor van een oorsprong van de stukken metaal!?!
vraagje tussendoor: als het onderblok verder nog goed is (kop gaat er nog wel af om even de zuigers en bussen te checken), is het dan mogelijk om alleen de krukas + lagers te vervangen, zoals Abel zegt?
Krukaslagers 2, 3 en 4 eruitgehaald. Lagers zijn helemaal op. Helemaal gladgeschuurd, maar niet in stukken. Die moeten dus in ieder geval vervangen worden...
Echter nog steeds geen spoor van een oorsprong van de stukken metaal!?!
vraagje tussendoor: als het onderblok verder nog goed is (kop gaat er nog wel af om even de zuigers en bussen te checken), is het dan mogelijk om alleen de krukas + lagers te vervangen, zoals Abel zegt?
????????Matijs schreef:UPDATE 1:
Krukaslagers 2, 3 en 4 eruitgehaald. Lagers zijn helemaal op. Helemaal gladgeschuurd, maar niet in stukken. Die moeten dus in ieder geval vervangen worden...
Wat bedoel je met "glad", want die moet zo glad als een spiegel zijn.
S

Nee, met glad bedoel ik zeker niet glad als een spiegel, in tegendeel, ze zitten vol met putten en krassen.
Met glad bedoel ik dat die groef die er in hoort te zitten (toch?) slechts bij 1 nog met veel fantasie te voelen valt
De motor is nu klaar om verwijderd te worden, dus dat gaan we deze week nog doen. Dan zullen we de kop er ook nog eens afhalen om te kijken of we een heel nieuw onderblok moeten zoeken, of dat een nieuwe krukas met lagers (druk-, krukas- en drijfstang-) voldoende is. Wat raden jullie aan, een nieuwe krukas + nieuwe lagers of een gebruikte set van de sloop? Ik neig zelf naar nieuw, maar wat gaat dat kosten? Veel meer dan 100 pleuro op een auto van 200 is natuurlijk een beetje overkill...
Met glad bedoel ik dat die groef die er in hoort te zitten (toch?) slechts bij 1 nog met veel fantasie te voelen valt

De motor is nu klaar om verwijderd te worden, dus dat gaan we deze week nog doen. Dan zullen we de kop er ook nog eens afhalen om te kijken of we een heel nieuw onderblok moeten zoeken, of dat een nieuwe krukas met lagers (druk-, krukas- en drijfstang-) voldoende is. Wat raden jullie aan, een nieuwe krukas + nieuwe lagers of een gebruikte set van de sloop? Ik neig zelf naar nieuw, maar wat gaat dat kosten? Veel meer dan 100 pleuro op een auto van 200 is natuurlijk een beetje overkill...
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Nieuwe lagers en krukas ga je niet redden met 100 euro denk ik.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
kijk,nu ik er kan op volgen, bieden 2 mensen zo een auto voor een 150a200 euro . mijn mening koop die, leg die motor erin bij die van jullie en karren.je zal veel goedkoper en minder werk hebbenMatijs schreef:Nee, met glad bedoel ik zeker niet glad als een spiegel, in tegendeel, ze zitten vol met putten en krassen.
Met glad bedoel ik dat die groef die er in hoort te zitten (toch?) slechts bij 1 nog met veel fantasie te voelen valt![]()
De motor is nu klaar om verwijderd te worden, dus dat gaan we deze week nog doen. Dan zullen we de kop er ook nog eens afhalen om te kijken of we een heel nieuw onderblok moeten zoeken, of dat een nieuwe krukas met lagers (druk-, krukas- en drijfstang-) voldoende is. Wat raden jullie aan, een nieuwe krukas + nieuwe lagers of een gebruikte set van de sloop? Ik neig zelf naar nieuw, maar wat gaat dat kosten? Veel meer dan 100 pleuro op een auto van 200 is natuurlijk een beetje overkill...
heren wat doen jullie moeilijk scoor toch gewoon
een ander blok op de sloop.
ten eerste veel goedkoper en minder werk.
vr/gr mark b
een ander blok op de sloop.
ten eerste veel goedkoper en minder werk.
vr/gr mark b
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Nee.
Een theorie van een motorforummer:
"Restanten van de boor/frees afdeling op de fabriek die vast zijn blijven zitten ergens.
Zo groot dat ze nooit met verversen van olie naar buiten komen.
Ook niet echt schadelijk voor het blok mits ze onderin blijven.
Dit lijkt mij het meest voor de hand liggende.
Je wilt niet weten wat je uit je oliefilter haalt als je de eerste inloop periode hebt gehad aan splinters en krullen van de freesbank."
Iemand hier ervaring mee? Ik heb verder in het onderblok echt nog niks kunnen vinden waar het metaal vanaf gekomen zou kunnen zijn...
En nog even een practische vraag:
Is er iemand in Eindhoven die een motortakel heeft die ik kan lenen om het blok op het droge te trekken?
Want wat er ook gebeurt, het blok moet er zowiezo uit. Of ik nou alleen de krukas, het hele onderblok of zelfs de hele motor moet vervangen, eerst moet hij eruit.
Huren bij Boels kost 20 per dag, en dat vind ik toch wel erg prijzig...
"Restanten van de boor/frees afdeling op de fabriek die vast zijn blijven zitten ergens.
Zo groot dat ze nooit met verversen van olie naar buiten komen.
Ook niet echt schadelijk voor het blok mits ze onderin blijven.
Dit lijkt mij het meest voor de hand liggende.
Je wilt niet weten wat je uit je oliefilter haalt als je de eerste inloop periode hebt gehad aan splinters en krullen van de freesbank."
Iemand hier ervaring mee? Ik heb verder in het onderblok echt nog niks kunnen vinden waar het metaal vanaf gekomen zou kunnen zijn...
En nog even een practische vraag:
Is er iemand in Eindhoven die een motortakel heeft die ik kan lenen om het blok op het droge te trekken?
Want wat er ook gebeurt, het blok moet er zowiezo uit. Of ik nou alleen de krukas, het hele onderblok of zelfs de hele motor moet vervangen, eerst moet hij eruit.
Huren bij Boels kost 20 per dag, en dat vind ik toch wel erg prijzig...
Op zich ben ik het met je eens, en die optie zal ik ook zeker als eerste onderzoeken. MAARr, behalve dat het leuk zou zijn de auto weer rijdend te krijgen zitten wij ook nog steeds met de knagende vraag waar dat metaal nou vandaan komt... (dat is tenslotte ook de titel van dit topic, niet 'wat moet ik doen om dit torretje weer draaiend te krijgen voor 100 euro')mark 5t schreef:heren wat doen jullie moeilijk scoor toch gewoon
een ander blok op de sloop.
ten eerste veel goedkoper en minder werk.
vr/gr mark b
Dit is archeologie!
Update 2
Gisteravond de kop er even af gehad, en dat zag er allemaal nog prima uit, dus ook hier geen bron van grote plakken metaal...
Als ik tijd heb en wat hulp kan regelen ga ik morgen het blok eruit takelen, en dan de krukas er eens helemaal uit halen, kijken wat de rest van de lagers nog te vertellen hebben...
De lagers moeten in ieder geval vervangen worden. Kan iemand mij vertellen of ik op de sloop (renault specialist) los een gebruikte krukas met bijpassende lagers kan krijgen, of moet ik dan een heel onderblok kopen?
The search continues...
Gisteravond de kop er even af gehad, en dat zag er allemaal nog prima uit, dus ook hier geen bron van grote plakken metaal...
Als ik tijd heb en wat hulp kan regelen ga ik morgen het blok eruit takelen, en dan de krukas er eens helemaal uit halen, kijken wat de rest van de lagers nog te vertellen hebben...
De lagers moeten in ieder geval vervangen worden. Kan iemand mij vertellen of ik op de sloop (renault specialist) los een gebruikte krukas met bijpassende lagers kan krijgen, of moet ik dan een heel onderblok kopen?
The search continues...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
mzzz wat kan het wezen..
Nouja hopelijk helpt je onderzoek en kan je ons het raadsel vertellen...
suc6...
Nouja hopelijk helpt je onderzoek en kan je ons het raadsel vertellen...
suc6...
In eindhoven heb je toch zo'n renault specialist, ff checken op detelefoongids.nlMatijs schreef:Update 2
Gisteravond de kop er even af gehad, en dat zag er allemaal nog prima uit, dus ook hier geen bron van grote plakken metaal...
Als ik tijd heb en wat hulp kan regelen ga ik morgen het blok eruit takelen, en dan de krukas er eens helemaal uit halen, kijken wat de rest van de lagers nog te vertellen hebben...
De lagers moeten in ieder geval vervangen worden. Kan iemand mij vertellen of ik op de sloop (renault specialist) los een gebruikte krukas met bijpassende lagers kan krijgen, of moet ik dan een heel onderblok kopen?
The search continues...
Update 3
Morgen gaan we eindelijk het blok transplanteren. Bij de Renaultspecialist Eindhoven krijgen we een blok met 170.000 op de teller voor 160 euro. Die gooien we er dan in, en dan ga ik het oude blok eens helemaal ontleden, want ik zal niet rusten voordat het duidelijk is waar dat metaal in het carter vandaan komt. Een nieuwe krukas kost bij mr. Reno trouwens 590 euro, dus dat plan was al snel van de baan
Het blok ligt al een hele tijd te wachten op de takel, dus ik heb er echt zin in!
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/MotorblokLos.jpg[/img]
Vandaag al op stap geweest voor de nodige materialen, zoals olie, koelvloeistof, filters, bougies, verdelerkap, etc.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GettingTheParts.jpg[/img]
En een luchtfilter kan je natuurlijk ook gebruiken als bril zoals Geordi Laforge van Star Trek die heeft...
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Geordi.jpg[/img]
Morgen meer nieuws en foto's...
Morgen gaan we eindelijk het blok transplanteren. Bij de Renaultspecialist Eindhoven krijgen we een blok met 170.000 op de teller voor 160 euro. Die gooien we er dan in, en dan ga ik het oude blok eens helemaal ontleden, want ik zal niet rusten voordat het duidelijk is waar dat metaal in het carter vandaan komt. Een nieuwe krukas kost bij mr. Reno trouwens 590 euro, dus dat plan was al snel van de baan

Het blok ligt al een hele tijd te wachten op de takel, dus ik heb er echt zin in!
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/MotorblokLos.jpg[/img]
Vandaag al op stap geweest voor de nodige materialen, zoals olie, koelvloeistof, filters, bougies, verdelerkap, etc.
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GettingTheParts.jpg[/img]
En een luchtfilter kan je natuurlijk ook gebruiken als bril zoals Geordi Laforge van Star Trek die heeft...
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Geordi.jpg[/img]


Morgen meer nieuws en foto's...
rare jongens.. die brabanders ...
Is geen Brabo, is een limbo, net als jij 
Inderdaad een rare jongen dus


Inderdaad een rare jongen dus
