Hoi mensen,
Ik wil dus samen met me broertje een turbo gaan proberen te reviseren. Ik heb net een turbo die opgeblazen is gekregen om eens mee uit te kunnen proberen. Bij deze turbo zit op de rotor bijna geen speling alleen hij gooit de olie er door heen.
Ik dacht dus dat de keerringen defect zijn.
Mijn broertje werkt in een groot metaal bedrijf die veel dingen reviseren en zo.
Ik heb verder de turbo nog niet uit elkaar gehaald, maar denk wel dat moet te doen zijn om die keerringen zelf te gaan vervangen.
Heeft er iemand dit toevallig wel eens gedaan, die misschien wat tips kan geven, of is het gewoon onbegonnen werk?
Tis wel leuk om zoiets eens een keer zelf te proberen.
Ik hoor het nog wel. Alvast bedankt.
Greats Edwin
R5GTT ph2. Zelf turbo reviseren.
-
- Contacteer:
Heb zelf van twee turbo's een gemaakt. Viel reuze mee, ene had kapot turbo huis, ander een kapot as. Met jouw punttangjetje kun je de ringetjes eruit knallen en daarna ligt het geheel zo goed als open. Keerringetjes zetten is niet zo moeilijk, zorg er wel voor dat je ze niet buigt.
MEn neme een gouden gids. MEn zoekt op revisiebedrijf en belt die gasten gewoon op of gaat langs met het lagertje/ keerringetje. Wat je ook kunt doen is bellen naar de turbomannen als Turbo World enz. Die gasten hebben die spullen ook los liggen. Denk pers dat je bij een revisiebedrijfje geodkoper uit zult zijn.
BEetje onhandig weggezet. Bedoelde dus dat als je het zelf gaat doen, je de onderdelen het beste bij een revisiebedrijfje kan halen.
-
- Contacteer:
Waar ik de keerringen en zo vandaan ga halen weet ik nog niet. Eerst eens kijken aan welke onderdelen mijn broertje kan komen en dan effe verder kijken.
Evt haal ik het bij een revisibedrijf vandaan.
Lijk mij dat die ringen niet zo duur zullen zijn.
Evt haal ik het bij een revisibedrijf vandaan.
Lijk mij dat die ringen niet zo duur zullen zijn.

-
- Contacteer:
Steven(fiets) schreef:Als je de gegevens van de keerring kan lezen kan ik ff kijken voor je of ik ze kan scoren.
Ik heb daar nog wel wat adresjes voor
Adressen zijn altijd welkom.

Als ik ze nodig heb dan bel ik je wel effe.
Heej die kapotte turbo waar je het over hebt ken ik 

Wil ik eigenlijk ook wel es gaan doen. Zijn dit speciale keerringen of lukt 't met meten en de goeie maat bestellen ook al?
-
ik had ook een kapotte turbo,wastegate zat vast.ik wou de uitlaat eraf halen maarja draadeinden braken af.
ik had alles al ingespoten met kruipolie maar oke.alle bouten van die wastegate waren rond,dan maar de koppen eraf slijpen.wastegate eraf,weekje in de diesel leggen werkt perfect
.helemaal gangbaar!
ik dacht douw er wel even nieuwe lagertjes en ringetjes in.bouten die in de turbinehuizen gedraaid zaten braken gewoon af.lagertjes en keerringen vervangen stelde niet veel voor.
maar ik zag wel op tegen al die afgebroken bouten,zou ik allemaal moeten gaan uitboren en als ik pech heb nieuw draad intappen.toen heb ik voor 150 euro maar een andere gekocht.
ben ik de enige die dit heeft meegemaakt met een turbo of zijn er nog meer mensen die dit hebben gehad en zoja hoe heb je dat opgelost?want ik heb hem nog wel in onderdelen liggen.
paar tips:stand van de huizen aftekenen,deze kunnen er op verschillende manieren op.
het turbinehuis van de uitlaat zit geklemd om het huis met de lagers.huis moet je eraf tikken met een hamer.had eerst geprobeerd met een trekker maar dat werkte niet.
ps moet zo'n ding niet uitgebalanceerd worden?
ik had alles al ingespoten met kruipolie maar oke.alle bouten van die wastegate waren rond,dan maar de koppen eraf slijpen.wastegate eraf,weekje in de diesel leggen werkt perfect

ik dacht douw er wel even nieuwe lagertjes en ringetjes in.bouten die in de turbinehuizen gedraaid zaten braken gewoon af.lagertjes en keerringen vervangen stelde niet veel voor.
maar ik zag wel op tegen al die afgebroken bouten,zou ik allemaal moeten gaan uitboren en als ik pech heb nieuw draad intappen.toen heb ik voor 150 euro maar een andere gekocht.
ben ik de enige die dit heeft meegemaakt met een turbo of zijn er nog meer mensen die dit hebben gehad en zoja hoe heb je dat opgelost?want ik heb hem nog wel in onderdelen liggen.
paar tips:stand van de huizen aftekenen,deze kunnen er op verschillende manieren op.
het turbinehuis van de uitlaat zit geklemd om het huis met de lagers.huis moet je eraf tikken met een hamer.had eerst geprobeerd met een trekker maar dat werkte niet.
ps moet zo'n ding niet uitgebalanceerd worden?
Ik ben nu ook al een tijd bezig met het oplappen van mn overleden turbo, maar HELAAS. Ik heb alle turbo-revisie-bedrijven in nederland al gesproken en niemand wil me losse onderdelen of revisie-setjes leveren. Zij zeggen dat het min. 270 euri gaat kosten voor nieuwe lagertjes en uitbalanceren (op 150.000 rpm.) Zij willen dat jij langs komt met je turbo, dan vertellen ze je wat er volgens hun gedaan moet worden. Laat je dat niet doen en wil je alleen het bovenstaande, (het minimale dus) dan krijg je geen garantie....Het uit elkaar draaien van een turbo is geen probleem, maar je moet goed kijken of de schoepjes geen afgeronde hoekjes hebben. dit betekend dat ze iets `gevreten` hebben en nu kunnen ze niet genoeg druk opbrengen. Suc-6 ermee en mocht je een oplossing vinden, laat wat horen.
gr. Maurice
gr. Maurice
Waar heeft meneer R5 dan de keerringen vandaan gehaald? Mijn turbo levert nog plenty druk. Afgezien van een raar geluidje en een hoop damp. Dus ik wil da wel es proberen.
-
Alle bedrijfjes raden je aan om langs te komen en te laten reviseren, maar eigenlijk is dat onzin:
Als je zelf een beetje technisch bent aangelegd, en je weet hoe een turbo werkt kan je 95% van het werk zelf doen.
Er is echter een ding wat je beter kunt overlaten aan een revisiebedrijf: Het uitbalanceren van de turbo: Hier heb je een VSR (Vibration Sorting Rig) voor nodig (balanceermachine).
Een bedrijfje als C&E turbo's in Amersfoort rekent daar iets van 75 euro voor.
P.s. als je een draaibank/freesbank ter beschikking hebt is het mogelijk om zelf je lagertjes te draaien.
Bij een standaard turbo zijn de lagertjes van sinterbrons, bij rally/race turbo's gebruiken ze gedraaide lagers i.v.m. de hogere toerentallen.
Alleen het taatslager is zelf nauwelijks te maken (tenzij je gereedschapmaker/fijnmechanicus bent), dus dan kun je het beste een bedrijfje raadplegen of direct bij Turbonetics in Engeland bestellen (daar halen alle turboboeren hier in Nederland hun spullen vandaan)
Nog een tip: ga niet naar TurboWorld, tenzij je het prettig vind om genaaid te worden...
Grt. Robin
Als je zelf een beetje technisch bent aangelegd, en je weet hoe een turbo werkt kan je 95% van het werk zelf doen.
Er is echter een ding wat je beter kunt overlaten aan een revisiebedrijf: Het uitbalanceren van de turbo: Hier heb je een VSR (Vibration Sorting Rig) voor nodig (balanceermachine).
Een bedrijfje als C&E turbo's in Amersfoort rekent daar iets van 75 euro voor.
P.s. als je een draaibank/freesbank ter beschikking hebt is het mogelijk om zelf je lagertjes te draaien.
Bij een standaard turbo zijn de lagertjes van sinterbrons, bij rally/race turbo's gebruiken ze gedraaide lagers i.v.m. de hogere toerentallen.
Alleen het taatslager is zelf nauwelijks te maken (tenzij je gereedschapmaker/fijnmechanicus bent), dus dan kun je het beste een bedrijfje raadplegen of direct bij Turbonetics in Engeland bestellen (daar halen alle turboboeren hier in Nederland hun spullen vandaan)
Nog een tip: ga niet naar TurboWorld, tenzij je het prettig vind om genaaid te worden...
Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...