warmtestraling einddemper

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Haas
Car: Megane RS

ik heb een clio 1.4 zoals jullie (misschien) wel weten en wilde een andere uitlaat. Nu moet ik dus nog ff sparen, maar heb een tijdelijke oplossing gevonden.
Ik heb van rob een oude originele 16V-einddemper gekregen, waar een groter eindstuk op is gelast. Die demper gaat wel passen onder mijn autootje, dat is het probleem niet, maar ik vraag me af of de hittestraling geen probleem gaat worden. Die 16V-demper hangt namelijk pal naast mijn reservewiel.
Ik weet niet of de ruimte voor de einddemper op een 16V groter is of hetzelfde en of deze dus meer warmte kwijt kan...
Dus: kan ik zonder risico die 16V-demper monteren zonder gevaar te lopen dat er wat smelt of dat ik de band van mijn reservewiel vern**k?
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Zolang de demper nergens tegenaan hangt lijkt met dit niet zo'n probleem.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
clio_rally
Contacteer:

Idd, zolang hij maar loshangt...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Haas

ik heb m nog niet gemonteerd, maar t lijkt me geen probleem, hij kan volgens mijn gewoon 'los' hangen. Ik wil het alleen ff zeker weten, want ik wil m daluk eigenlijk wisslen, maar aangezien ik dit weekend naar belgie ga wil ik zeker weten dat ik ook heel thuis kom...
Haas

wat een ge-eikel om je einddemper onder je 1.4'tje uit te halen...moet je hele achtertrein los...ipv dat de uitlaat er net zo uitziet als een 16V (met zo'n los bochie)..zou veel makkelijker zijn...Nouja, toch maar laten doen dan... :(
Robke
Car: Lexus IS250

Gewoon doorzagen die oude demper joh, die gooi je toch weg.

Je zou hem er zo onder uit moeten kunnen trekken als het goed is.
Haas

robclio16V schreef:Gewoon doorzagen die oude demper joh, die gooi je toch weg.

je hebt pm over t verdere verloop...:D
Ollie

haaz schreef:wat een ge-eikel om je einddemper onder je 1.4'tje uit te halen...moet je hele achtertrein los...ipv dat de uitlaat er net zo uitziet als een 16V (met zo'n los bochie)..zou veel makkelijker zijn...Nouja, toch maar laten doen dan... :(
Ik heb laatst ook m'n einddemper eronderuit gehaald. Is inderdaad wat gekloot. Zo moet het volgens mij lukken: reservewiel eronder uit, dan kun je namelijk net dat beetje extra naar rechts met de demper (van achteren gezien) en met een beetje ruimtelijk inzicht krijg je hem er dan zo onderuit! Is net zoiets als met verhuizers en een bank of kast die de trap op moet, een beetje draaien en proberen en wat zweet en dan moet het wel lukken.
Haal wel meteen effe drie nieuwe ophangrubbers, grote kans dat de oude een beetje broos zijn!
Haas

Ollie schreef:
haaz schreef:wat een ge-eikel om je einddemper onder je 1.4'tje uit te halen...moet je hele achtertrein los...ipv dat de uitlaat er net zo uitziet als een 16V (met zo'n los bochie)..zou veel makkelijker zijn...Nouja, toch maar laten doen dan... :(
Ik heb laatst ook m'n einddemper eronderuit gehaald. Is inderdaad wat gekloot. Zo moet het volgens mij lukken: reservewiel eronder uit, dan kun je namelijk net dat beetje extra naar rechts met de demper (van achteren gezien) en met een beetje ruimtelijk inzicht krijg je hem er dan zo onderuit! Is net zoiets als met verhuizers en een bank of kast die de trap op moet, een beetje draaien en proberen en wat zweet en dan moet het wel lukken.
Haal wel meteen effe drie nieuwe ophangrubbers, grote kans dat de oude een beetje broos zijn!
heb ik allemaal al gedaan...maar knappe vent als het je gelukt is. Heb een erg goed ruimtelijk inzicht, maar ik kom toch echt ruimte tekort. Als je tijd heb mag je t wel een keer komen laten zien hoor ;)
Ollie

robclio16V schreef:Gewoon doorzagen die oude demper joh, die gooi je toch weg.

Gewoon doorzagen? Is wel makkelijk natuurlijk, maar je zou hem eventueel eens later weer kunnen gebruiken! Denk aan bijvoorbeeld verkoop van de auto met behoud van sportieve demper ofzo!
Ollie

haaz schreef:heb ik allemaal al gedaan...maar knappe vent als het je gelukt is. Heb een erg goed ruimtelijk inzicht, maar ik kom toch echt ruimte tekort. Als je tijd heb mag je t wel een keer komen laten zien hoor ;)
Kanppe vent?? dank je :lol: :lol: :lol:
Nee, maar het is me toch echt gelukt en ik ben goed in wiskunde, maar ruimtelijk inzicht heb ik voor geen meter! Misschien meer geluk gehad dan wat anders? Misschien dat er hier op de site een medewerker van een Renault-garage is die zoiets weet. Bij mij was het in ieder geval een kwestie van draaien en trekken en proberen....kostte een minuutje of tien, maar dan heb je ook wat!
Haas

Ollie schreef: Kanppe vent?? dank je :lol: :lol: :lol:
Nee, maar het is me toch echt gelukt en ik ben goed in wiskunde, maar ruimtelijk inzicht heb ik voor geen meter! Misschien meer geluk gehad dan wat anders? Misschien dat er hier op de site een medewerker van een Renault-garage is die zoiets weet. Bij mij was het in ieder geval een kwestie van draaien en trekken en proberen....kostte een minuutje of tien, maar dan heb je ook wat!
Ben anderhalf uur aant klooien geweest...en ik heb helemaal nix...ja nog steeds een standaard dempertje....AAAAAAAH frustrerend dat het anderen wel lukt..ik WIL die demper eronder uit...Volgende week maar weer een keer proberen,dan heb ik pas tijd...Tnx!
Ollie

Wat wil nu dan precies niet lukken? Zit het stangetje van de ophanging in de weg of krijg je de draai helemaal niet gemaakt, ondanks dat je het reservewiel eronder uit hebt?
Riël
Über-Spammer

Erop schoppen ... tot ie eronderuit valt... kick the basterd BAMBAM >-)
Paul

Je moet je wagen van achter toch wel behoorlijk omhoog halen. Met je standaard krikje red je het iig niet!!
Met zo'n garagekrikje van de Gamma kun je het wel redden volgens mij. Ik heb het drie jaar geleden eens gedaan, was niet een probleem ofzo.

Dus: omhoog met dat ding! :)
Ollie

Ik had de auto op de put staan, maar ik ging er meteen eigenlijk vanuit dat Haaz op een brug of put stond! Misschien dat dat het is!!
Haas

ik heb me bakkie gewoon op een fatsoenlijke krik staan...op half metertje hoogte ofzo...
Het probleem bij mij is dat ik die laatste bocht, dus bij de verbinding tussenpijp en einddemper, niet om mijn benzinetank heenkrijg. Ik kan draaien wat ik wil,maar het lukt niet. Mijn bumper zit in de weg en mijn achteras. Het reservewiel had ik er ook al onderuit gehaald, maar dat hielp niet echt heel veel. Ik denk dat ik toch maar de zaag ga pakken na het weekend...Als het niet anders kan moet het maar....
Ollie

Is inderdaad klote om die bocht te maken. Was bij mij een kwestie van proberen. Van achteren gezien:

Genoeg naar rechts, dus voorbij waar reservewiel zit....genoeg zakken om onder de bumper door te komen...en tegelijkertijd nét op de juiste manier draaien! En dat lukte bij mij :) .

Maar ja, als je nu toch iets anders erop zet (tijdelijk) en straks als je gespaard hebt je einddemper naar keuze erop zet én het lukt zo echt niet, dan toch maar zagen.
Maar probeer het gewoon nog een keer als je effe afgekoeld bent. Laatste keer met frisse moed ertegenaan! En dan wel straks eentje kopen met los bochtje, wel zo makkelijk :D .
Haas

nou, het is eindelijk gelukt..hij is er onderuit. Eerst heb ik het nog maar beschaafd geprobeerd, maar het lukte echt niet...heb ik de ijzerzaag maar ter hand genomen en: bye bye, zwaai zwaai einddemper. Vriend van me last de handel weer aan elkaar, issie tenminste weer heel...
De 16V demper paste niet helemaal lekker. Het flensstuk was iets te groot voor de klem, dus heb een uur staan vijlen om hem op de goede grootte te krijgen...maar uiteindelijk alles gelukt.
Alleen er is een probleempje: de achterste ophanging komt niet overeen. Ik kan de demper niet met het rubbertje aan de auto hangen. Ten eerste omdat dan de eindpijp tegen mijn bumper aanzit en ten tweede omdat het ophangstaafje aan de demper te kort is. Nu heb ik m vastgehangen met electriciteitsdraad, maar ben bang dat dat doorsmelt door de warmte. Iemand een idee hoe ik dit anders kan doen? Zonder lassen dan...Tierip (hoe schrijf je dat in godsnaam??) (spreek uit: "Tai-rip" :lol: :lol: )

Zie ook topic in nl.chat over minimeeting in Niftrik
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Ik weet t niet zeker, maar volgens mij moet je auto officieel afgekeurd worden bij de APK alsie niet goed vast zit.
Misschien toch ff wat laten lassen, is ook n stuk steviger trouwens.
Haas

Hans schreef:Ik weet t niet zeker, maar volgens mij moet je auto officieel afgekeurd worden bij de APK alsie niet goed vast zit.
Misschien toch ff wat laten lassen, is ook n stuk steviger trouwens.
snap wat je bedoeld...is ook niet bedoeld als langetermijnoplossing, maar omdat ik niet kan lassen is het zo ff geregeld. Voor de duidelijkheid, alleen de achterste hangt los, de andere zitten allemaal netjes vast en alle klemmen zijn dicht...
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Volgens mij wordt zo'n uitlaat niet zo heel heet hoor.
Een goede tierap moet volgens mij wel kunnen. En als je op zeker wilt gaan, er bestaan ook metalen uitvoeringen van tieraps of iig dingen die daar erg op lijken.
Zou alleen niet weten waar je die kunt halen.
Heb ze wel ns bij ons op de zaak gezien.
Hans R.

Je kunt een beetje knutselen met slangklemmen...maar het blijft tijdelijk.

Enne om ff te pesten :wink: ....ik heb mijn Remus er ook zonder al te veel moeite onder gekregen :p ....alleen ff goed opletten bij de bumper.
Ollie

Hey Haaz...goed dat het gelukt is man. Weliswaar met zagen, maar toch!

Je bent toch op zoek naar een einddemper, of aan het sparen in ieder geval...kijk dan eens hier:

http://www.marktplaats.nl/printbody.php ... ef=&style=

Misschien wat voor jou?
Haas

Ollie schreef:Hey Haaz...goed dat het gelukt is man. Weliswaar met zagen, maar toch!

Je bent toch op zoek naar een einddemper, of aan het sparen in ieder geval...kijk dan eens hier:

http://www.marktplaats.nl/printbody.php ... ef=&style=

Misschien wat voor jou?
DUDE!!!! Dit is dus precies wat ik wil..tnx voor de tip man! Heb net ff mail gestuurd naar die kerel...hoop dat hij m nog heeft...

Wel lol als ik m koop...drie verschillende uitlaten in twee weken tijd :D

BTW. heeft iemand nog tips waar ik op moet letten bij de aankoop?

Het gaat hier om:

[img]http://www.marktplaats.nl/foto.php3?g=a ... &n=&t=&wp=[/img]
Haas

pic doet t niet blijkbaar...hier dan de shortcut:

http://www.marktplaats.nl/foto.php3?g=a ... &n=&t=&wp=

TIPS PLEASE :D
Haas

welke reply ik dus eigenlijk wou plaatsen: heb vanmiddag samen met een maat van me ff de demperophanging verandert...mooi strak laswerk...hangt nu erg mooi...Zonde dat hij er misschien weer onderuit gaat :lol: :p
Plaats reactie