De versnellingsbak van mijn r19 uit 1990 schakelt af en toe niet in zijn 3 en 5. Was eerst niet en gebeurt nu steeds vaker.
Wat kan het zijn?
Versnellingsbak problemen
Misschien heel simpel.
Die stang van je pook naar bak-> waar ie op je bak vastzit is verstelbaar(zit een busje in), deze draai je vast met een moertje.
Als ie te vast zit, kantelt de stang niet waardoor je een versnelling niet kunt inleggen en als ie te los zit ook niet.
Simpel en kosteloos.
Die stang van je pook naar bak-> waar ie op je bak vastzit is verstelbaar(zit een busje in), deze draai je vast met een moertje.
Als ie te vast zit, kantelt de stang niet waardoor je een versnelling niet kunt inleggen en als ie te los zit ook niet.
Simpel en kosteloos.
Mrtn = Maarten
Ik heb is een beetje zitten snuffelen in oude topics.
Daar kwam ik vaak tegen dat het zou komen doordat de koppeling niet goed ontkoppelt. Nou is het wel zo dat mijn koppeling pas aangrijpt als mijn pedaal haast helemaal omhoog is. Andersom hoef ik hem dus ook maar een klein stukje in te trappen om te kunnen schakelen. Maar het probleem is er ook als ik het pedaal helemaal intrap.
Daar kwam ik vaak tegen dat het zou komen doordat de koppeling niet goed ontkoppelt. Nou is het wel zo dat mijn koppeling pas aangrijpt als mijn pedaal haast helemaal omhoog is. Andersom hoef ik hem dus ook maar een klein stukje in te trappen om te kunnen schakelen. Maar het probleem is er ook als ik het pedaal helemaal intrap.
dan is de koppeling ook het beste vanaf,maar dat heeft nu niks te maken met je schakelprobleem te maken,want dan zou hij het in alle versnellingen hebben,probeer eens verse bakolie ,kan nooit kwaad.FrankR19 schreef:Ik heb is een beetje zitten snuffelen in oude topics.
Maar het is niet zo dat de koppeling slipt ofzo. Het alleen net alsof het pedaal verkeert staat afgesteld (misschien automatisch stelmechanisme?).
Maar goed dat is het probleem niet.
Maar ik denk eigenlijk niet dat nieuwe olie helpt, want hij schakelt voor de rest soepel. Alleen wil ie af en toe gewoon niet in de 3 of 5, het lijkt dan net alsof er op die plek geen versnelling zit. Je kan hem er ook niet een klein beetje induwen. En ook niet als je een paar seconden wacht ofzo.
Maar goed dat is het probleem niet.
Maar ik denk eigenlijk niet dat nieuwe olie helpt, want hij schakelt voor de rest soepel. Alleen wil ie af en toe gewoon niet in de 3 of 5, het lijkt dan net alsof er op die plek geen versnelling zit. Je kan hem er ook niet een klein beetje induwen. En ook niet als je een paar seconden wacht ofzo.
Olie doet wonderen, in je versnellingbak en op je automatische stelinrichting.
In 12 jaar gaattie nou eenmaal wat stroever lopen en op den duur zittie vast, dat is dus nu het geval.
In 12 jaar gaattie nou eenmaal wat stroever lopen en op den duur zittie vast, dat is dus nu het geval.
je kan mischien beginnen met je koppelingskabel te smeren of te vernieuwen daar deze vaak droog komt te staan en die hoge pedaal kan aanduiden dat je koppeling toch bijna aan vervangen toe is.
toch nog 1 vraagje kraakt je bak aals je hem in acteruit zet.??????
toch nog 1 vraagje kraakt je bak aals je hem in acteruit zet.??????
Ligt eraan. Als ik de motor start en ik zet hem in zijn achteruit dan hoor je tandengeknars, maar als ik hem eerst in zijn 1 zet en daarna in zijn achteruit dan hoor ik niks. Ook als ik gewoon rij kraakt ie niet als ik hem in zijn achteruit zet. Het is alleen als de motor uit is geweest.