Mijne dumpvalve blijft continue lichtjes openstaan als ik bijvoorbeeld 140 rijdt. Je hoort dan op de achtergrond zacht gesis, verder functioneert ie gewoon (gas los is SSSJJJJ).
Op de vacuum/turbodrukmneter lees ik dan bij constante snelheid ook altijd een vacuum af van (afhankelijk van hoe hard ie moet werken bij de betreffende snelheid) -0,2 tot -0,5 bar. De turbodruk op de originele drukmeter is op dat moment dan ongeveer 1/3 tot 1/2 van de standaard maximale druk.
Moet ik een sterkere veer monteren, en waar haal ik die dan vandaan?
Dumpvalve iets open bij 120-150 constante snelheid
Dat heb je als je hem op de cupstand hebt staan. Dan is er een vacuüm onder de gasklep en boven je gasklep heb dan druk. Als je daar van af wild moet je een anderen veer monteren.
Daar om heb ik een close-loop dump valve gekocht.
S
nder
Daar om heb ik een close-loop dump valve gekocht.
S

Die was dood! Heb nu een close-loop dump terug gekregen, omdat ik dat sissen niet echt toff vond en ik kreeg ook een beetje benzinedamp daar door in de auto.Stefijn (ZakRaket) schreef:Ik heb geen cupstnd, dus...
Btw..die wil ik binnenkort nog wel een keer aanleggen, kun jij me maybe daar mee helpen?
Die repair dumpvalve van Improve niet meer teruggezien?

Mail me maar een keer dan kunnen we een keer wat af spreken, want ik ben ook nog verhuist.
S

-
Dat was zeker in de periode dat je nog s
nder heette

En die sisss vond je niet mooi? In het algemeen niet of deze, ik vind het nl. altijd wel tof geluid
(voor zover ik ze gehoord heb). Maar ja, closed loop is ook weer efficienter en ook wel nice 

En die sisss vond je niet mooi? In het algemeen niet of deze, ik vind het nl. altijd wel tof geluid

Dat was maar even toen het niet mee zat met de carb, maar ben nu wel "redelijk" teverden!Stefijn (ZakRaket) schreef:Dat was zeker in de periode dat je nog snder heette
![]()

Die sisss is wel mooi, als je schakelt. Maat als jij 3 uur moet rijden en je hoort continu sssssssssssssssssssssstssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssstsssssssssssssssssstsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssstsssssssssssssssssstssssssssssssStefijn (ZakRaket) schreef: En die sisss vond je niet mooi? In het algemeen niet of deze, ik vind het nl. altijd wel tof geluid(voor zover ik ze gehoord heb). Maar ja, closed loop is ook weer efficienter en ook wel nice
Dan wordt je niet blij=

Dat is hetzelfde wat jij niet wou met je uitlaat. Veel herrie is leuk, maar dan voor even!
S

weet niet of het de dumpvalve is, kan wel natuurlijk, maar moeilijk te checken.
Effe over boven de gasklep druk en eronder zit vacuum. Dit heeft squad te maken met cup-stand.
Dat is gewoon weerstand over/door het circuit. Gasklep staat echt niet ver open bij constante snelheid. Dus je hebt een turbo die draaid, dus druk leverd, maar een gasklep die nagenoeg dicht staat, dus enorme weerstand.
Heeft niks met Cup of wat dan ook te maken.
Effe over boven de gasklep druk en eronder zit vacuum. Dit heeft squad te maken met cup-stand.
Dat is gewoon weerstand over/door het circuit. Gasklep staat echt niet ver open bij constante snelheid. Dus je hebt een turbo die draaid, dus druk leverd, maar een gasklep die nagenoeg dicht staat, dus enorme weerstand.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
Nja. het is bij mij iig wel de dumpvalve, want als ik iets meer gas bijgeef (-0,1 bar of hoger op de vacuummeter) dan is het gesis weg.
Cupstand wil ik los daarvan zowieso hebben, maar ik begrijp dat het geen invloed op de dumpvalve heeft...
Hoe los ik het probleem met de DV dan op? Sterkere veer? Zo ja, waar kan ik die krijgen.
Cupstand wil ik los daarvan zowieso hebben, maar ik begrijp dat het geen invloed op de dumpvalve heeft...
Hoe los ik het probleem met de DV dan op? Sterkere veer? Zo ja, waar kan ik die krijgen.
Volgens mij heeft het er zeker wel wat mee te maken ik ging gisteren mijn turbo-druk weer terug op 1 bar zetten (was lager gegaan door cup-systeem) maar verder dan 0,7 komt ie niet want dan gaat ie ineens lekken.. voor het cup-systeem kon ik gewoon zonder lekken met 1 bar rijden.Michel S. schreef:weet niet of het de dumpvalve is, kan wel natuurlijk, maar moeilijk te checken.
NiX©
[/quote]Volgens mij heeft het er zeker wel wat mee te maken ik ging gisteren mijn turbo-druk weer terug op 1 bar zetten (was lager gegaan door cup-systeem) maar verder dan 0,7 komt ie niet want dan gaat ie ineens lekken.. voor het cup-systeem kon ik gewoon zonder lekken met 1 bar rijden.[/quote]
Ik rijd met 't cup-systeem en de druk op 1 bar en de dumpvalve lekt niets!!!
Ik rijd met 't cup-systeem en de druk op 1 bar en de dumpvalve lekt niets!!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
-
Ik heb al eens eerder gehoord dat je een sterkere veer moet monteren bij het cupsysteem (of natuurlijk het goede id van menno hierboven), maar bij mij is het al bij de standaarddruk en turbosysteem.
Ik ga maar eens wat proberen met ringetjes
Ik ga maar eens wat proberen met ringetjes
wat voor verandering maak je door Cup systeem. Vrij weinig eigenlijk. Het is behoorlijk anders, maar ga kijken wat de dumpvalve voor aansluitingen heeft. De lucht-toevoer slang waar de luchtdruk op zit geleverd door de turbo.Jelmer schreef:Volgens mij heeft het er zeker wel wat mee te maken ik ging gisteren mijn turbo-druk weer terug op 1 bar zetten (was lager gegaan door cup-systeem) maar verder dan 0,7 komt ie niet want dan gaat ie ineens lekken.. voor het cup-systeem kon ik gewoon zonder lekken met 1 bar rijden.Michel S. schreef:weet niet of het de dumpvalve is, kan wel natuurlijk, maar moeilijk te checken.
En dan heb je nog het onstekingsslangetje.
Verklaar me voor gek, maar door de Cup aansluiting verander je daar helemaal niks aan hoor. Dus ik zou toch maar eens de dumpvalve nakijken, want er veranderd niks voor je dumpvalve op het feit na dat je druk iets sneller/gretiger op bouwt.
Dus volgens mij moet je toch eens ergens anders kijekn voor het probleem van het lekken.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
-
Hmm...kan het zijn dat de dumpvalve aan de achterzijde niet goed aangesloten zit? M.a.w. je kunt m op bepaalde plaatsen op de carburateur aansluiten, maar niet elke plek geeft dezelfde druk.
Het probleem is natuurlijk dat de druk die de DV aan de achterkant dichtdruk samen met de veerspanning groter moet zijn als de druk die op de grote buis staat.
zoiets: 0,7 DV + veer > 0,7 intercooler
als nu mijn DV op een verkeerde aansluiting zit, voor of achter de gasklep of zoiets, dan is die druk misschien lager:
0,5 DV + veer < 0,7 intercooler.
Dit zijn even hypothetische getallen (ik ken dat gasklep verhaal niet precies), maar zou DAT het probleem kunnen zijn, niet de sterkte van de veer?
Het probleem is natuurlijk dat de druk die de DV aan de achterkant dichtdruk samen met de veerspanning groter moet zijn als de druk die op de grote buis staat.
zoiets: 0,7 DV + veer > 0,7 intercooler
als nu mijn DV op een verkeerde aansluiting zit, voor of achter de gasklep of zoiets, dan is die druk misschien lager:
0,5 DV + veer < 0,7 intercooler.
Dit zijn even hypothetische getallen (ik ken dat gasklep verhaal niet precies), maar zou DAT het probleem kunnen zijn, niet de sterkte van de veer?
stefijn ik heb dit ook bij mijn baily ,dit is volgens mij gewoon normaal dat hij dit doet,als ik op autobaan een constante 120/130/140 rijdt hoor ik ook een gesis,geef ik gas naar een hogere snelheid is het gesis weg,maar blijf ik dan weer op die snelheid constant rijden hoor ik ook weer gesis,dusse volgens mij gewoon normaal
greetz marco
ps ik rijdt wel op cup system ,maar heeft daar niks mee te doen
greetz marco
ps ik rijdt wel op cup system ,maar heeft daar niks mee te doen
-
- Contacteer:
Weet je echt zeker dat het de dumpvalve is?
Dit staat te lezen op de site van GT Tuning :
All R5GT Turbos are fitted with either T2 (std) or T2/T25 hybrid turbos. They are always fitted with a T2 actuator. Due to exhaust gas in the turbine housing pushing against the wastegate 'button valve', there will always be a fluttering (partial opening) of the wastegate, even before actuator pressure is achieved, reducing power and torque as boost increases. A stronger T2 actuator could be fitted, reducing the effect but, fitting a 24 psi T2 actuator would make the car undriveable, uneconomical and reduce reliability. GT Tuning have now released a T3 actuator kit comprising interchangeable spring T3 actuator, adjustable ultra rigid mounting bracket and easily adjustable 'offset' linkage arm. Amazingly, the 14 psi T3 actuator supplied will have the same resistance to wastegate flutter as a 28 psi T2 actuator!! As a simple test (if you get the chance), try stretching the rod from the body of both 14 psi T2 and 14 psi T3 actuators the T3 will require twice the effort. The main advantage of our new kit is that the min. selectable boost will be just 14 psi (ideal for normal driving), but by combining it with our in-car boost control (Pro-cockpit Conversion), boost can be increased as and when required with considerable improvement in response and torque. Kit (fits all T2/T25 turbos) available in highly polished alloy or anodised in various colours additional springs available in various 'psi ratings' (10 psi to 25 psi)
Kan het hier misschien iets mee te maken hebben?
All R5GT Turbos are fitted with either T2 (std) or T2/T25 hybrid turbos. They are always fitted with a T2 actuator. Due to exhaust gas in the turbine housing pushing against the wastegate 'button valve', there will always be a fluttering (partial opening) of the wastegate, even before actuator pressure is achieved, reducing power and torque as boost increases. A stronger T2 actuator could be fitted, reducing the effect but, fitting a 24 psi T2 actuator would make the car undriveable, uneconomical and reduce reliability. GT Tuning have now released a T3 actuator kit comprising interchangeable spring T3 actuator, adjustable ultra rigid mounting bracket and easily adjustable 'offset' linkage arm. Amazingly, the 14 psi T3 actuator supplied will have the same resistance to wastegate flutter as a 28 psi T2 actuator!! As a simple test (if you get the chance), try stretching the rod from the body of both 14 psi T2 and 14 psi T3 actuators the T3 will require twice the effort. The main advantage of our new kit is that the min. selectable boost will be just 14 psi (ideal for normal driving), but by combining it with our in-car boost control (Pro-cockpit Conversion), boost can be increased as and when required with considerable improvement in response and torque. Kit (fits all T2/T25 turbos) available in highly polished alloy or anodised in various colours additional springs available in various 'psi ratings' (10 psi to 25 psi)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Neuj 

-
Nee denk het ook niet, op zich kan het best zijn dat de actuator een klein stukje open staat, maar volgens mij kun je dat niet horen, iig geen gesis van onder de motorkap. Dat zit in het uitlaatsysteem, je hoort dat zelfs niet of nauwelijks als de actuator bij vol vermogen helemáál open staat.
Overigens heeft broer Dirk dit probleem óók. En ik vind het nog steeds een onlogisch iets.
Anyway, ik heb er nu 2 ringetjes tussen zitten, maar ik moet m nog eens goed testen.
Overigens heeft broer Dirk dit probleem óók. En ik vind het nog steeds een onlogisch iets.
Anyway, ik heb er nu 2 ringetjes tussen zitten, maar ik moet m nog eens goed testen.
-
Het zal geen probleem zijn, maar het hoort ook niet. Je verliest druk die op dat moment niet verloren zou HOEVEN gaan, zonde van de energie dus.
Als je er genoeg ringen achterzet (bij de grote veer achterin het huis van de dumpvalve) dan ben je er vanaf, en werkt je DV net als normaal
Als je er genoeg ringen achterzet (bij de grote veer achterin het huis van de dumpvalve) dan ben je er vanaf, en werkt je DV net als normaal
-
- Contacteer:
Dit is om een heel ander probleem te ondervangen.Hans (-=Sleepie=-) schreef:Weet je echt zeker dat het de dumpvalve is?
Is ook zeker iets wat je turbo beter optimaliseerd. Je gebruikt tenslotte je uitlaat gas kracht dan beter als hij voor de turbine niet lekt.
Dit deze lekkage is beslist aanwezig maar wel zeer minimaal. Het is vooral dat je turbo gat kleiner word als je bij je wastegate minder lekt.
Drive it like you stole it
-
- Contacteer:
Je lekkage bij je dumpvalve is redelijk logisch.
Het is wel iets wat je beter tegen kan gaan. Want je hebt beslist vermogens verlies. Ook bij hogere toeren waarbij je denkt dat hij wel goed dicht zit.
De reden is het volgende.
Er zit een veer in je bailey. Improve Tuning verkoopt losse veren. Toen ik de mijne daar kocht kon ik kiezen tussen een zachte en hardere veer.
Ik heb beiden meegenomen toen en heb na experimenteren besloten de zachte te gebruiken.
Hierdoor opent de valve makelijker namelijk.
Na een hele zomer knallen merk ik nu dat de veer te zwak is geworden en ben ik over gegaan naar de sterkere veer.
Dit heeft dus een paar redenen volgens mij. 1. gebruiks slijtage / metal zwakker dus. En 2. de buiten temperatuur is lager geworden. Dus de veer boet ook iets in aankracht daardoor.
Die combinatie geeft dat op het moment dat je op de snelweg net je gas zo hebt dat je tussen een atmospherische motor en een turbo drukkende motor zit. En dan ga je inderdaad lekken. Op het moment dat je meer gas geeft dan sluit hij wel natuurlijk.
Maar met volle druk heb je dus veel meer lek kans dan.
Dus oplossing is veer vervangen.
Effe Improve bellen en vragen.
Ik rij nu maar 0.9 bar want hoger trekt m'n revisie turbo niet. (lang verhaal)
Over 3 maandjes rij ik 1.4, 1.5 bar. Dan zullen we wel zien of de sterke veer sterk genoeg is daarvoor.
Het is wel iets wat je beter tegen kan gaan. Want je hebt beslist vermogens verlies. Ook bij hogere toeren waarbij je denkt dat hij wel goed dicht zit.
De reden is het volgende.
Er zit een veer in je bailey. Improve Tuning verkoopt losse veren. Toen ik de mijne daar kocht kon ik kiezen tussen een zachte en hardere veer.
Ik heb beiden meegenomen toen en heb na experimenteren besloten de zachte te gebruiken.
Hierdoor opent de valve makelijker namelijk.
Na een hele zomer knallen merk ik nu dat de veer te zwak is geworden en ben ik over gegaan naar de sterkere veer.
Dit heeft dus een paar redenen volgens mij. 1. gebruiks slijtage / metal zwakker dus. En 2. de buiten temperatuur is lager geworden. Dus de veer boet ook iets in aankracht daardoor.
Die combinatie geeft dat op het moment dat je op de snelweg net je gas zo hebt dat je tussen een atmospherische motor en een turbo drukkende motor zit. En dan ga je inderdaad lekken. Op het moment dat je meer gas geeft dan sluit hij wel natuurlijk.
Maar met volle druk heb je dus veel meer lek kans dan.
Dus oplossing is veer vervangen.
Effe Improve bellen en vragen.
Ik rij nu maar 0.9 bar want hoger trekt m'n revisie turbo niet. (lang verhaal)
Over 3 maandjes rij ik 1.4, 1.5 bar. Dan zullen we wel zien of de sterke veer sterk genoeg is daarvoor.
Drive it like you stole it