[GTT ph2] koelvloeistof vervangen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Tom
Moderator
Car: MB

5GTT PH2

zo jongens, mijn temp begint na een lange rit toch een beetje hoog (te hoog naar mijn zin) op te lopen zoals jullie gisteren hebben kunnen zien (voor degene die meereden van de Meern naar Marum). Aangezien mijn koelvloeistof al geruime tijd niet is vernieuwd maar steeds bijgevuld is wil ik nu graag alle koelvloeistof eruit hebben en nieuwe (schone :D ) erin. Ik heb al even de search functie gebruikt maar deze kon mij niet zo snel het juiste antwoord geven. Daarom de volgende vragen:

- Is het makkelijk zelf te doen (met standaard gereedschap en zonder brug)?
- waar zitten all aansluitingen en ontluchtingsnippels onder de motorkap?
- waar moet je de koelvloeistof eruit laten lopen?
- hoeveel werk is het ongeveer?
- hoe moet ik het systeem weer ontluchten?

Verder zou ik ook nog wel even willen weten hoe je je intercooler schoon kon maken. Ik had daar al een keer iets over gelezen maar kon ook dit niet vinden. Dus als iemand mij dit nog een keer wil zeggen of de juiste link even neer wil zetten.

Ik hoop dat er wat mensen zijn die mij een duidelijk antwoord kunnen geven op mijn vragen.

[/b]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
gille
Contacteer:

ik zal je dat eens simpel uitleggen.je lost de slangen die op je radiator zitten,das simpel hoor dan loopt je koelvloeistof weg,dan die terug op de radiator monteren ,koelvloeistof ingieten,tot potje bijna vol is nippels open (koude niet draaiende motor hé)dan je bovenkant van potje schoonmaken,en je mond eropzetten en blazen met de nippels open tot er bij de nippels koelvloeistof uitloopt(dan zal dat potje wel leeg zijn) ,dan potje bijvullen tot de helft,starten en potje hoog houden,zo hoog dat je kunt ,steek er desnoods iets onder,dan paar keer de nipels openen, tot de laatste lucht eruit is. en alles terug op zijn plaats zetten en koelvloeistof tot het midden vullen.
gille
Contacteer:

de nippels zitten op je koelslangen aan de waterpomp
Tom
Moderator

bedank Gille, dit is al een mooi en duidelijk antwoord. Wel nog even een vraagje kun je die slangen onder de radiateurr gewoon losmaken als de auto met 4 wielen op de grond staat?
gille
Contacteer:

Tom schreef:bedank Gille, dit is al een mooi en duidelijk antwoord. Wel nog even een vraagje kun je die slangen onder de radiateurr gewoon losmaken als de auto met 4 wielen op de grond staat?
is wel wat prutswerk maar je kunt er wel aan,neem desnods je radiator er ff uit en spoel die eens uit met de tuinslang en wat azijn,en dan terug monteren hé voor koelvloeistof vernieuwd.
Abel
Über-Spammer

Aan de zijkant van je blok zit ook een schroef. als je deze er uit draait loopt ook nog eens alle water uit je blok.. Is een klein schoefje met taps draad. draad stuk is relatief dik in vergelijk met de kop.

De schroef zit in het blok in de buurt van je distributie ketting.
Tom
Moderator

ik heb net eens even gekeken, maar ik kon die aansluiting onder aan de radiateur niet zo snel vinden. Dus zit deze aan de kant van de intercooler of aan de andere kant. En als je deze gevonden hebt is het volgens mij zeer lastig om daar van boven af bij te kunnen.

Is het overigens ook niet mogelijk om de aansluitingen van je expansie vat los te halen om vervolgens alle koelvloeistof uit het circuit te blazen. Dan is in 1 keer alles weg en kun je alles vernieuwen?? KAN DIT ???

<< hoe doen ze dat eigenlijk in een garage? Hebben ze daar niet een of ander apparaat, waarmee ze heel je koelciruit leeg pompen en reinigen en dan weer vullen??>>
gille
Contacteer:

Tom schreef:ik heb net eens even gekeken, maar ik kon die aansluiting onder aan de radiateur niet zo snel vinden. Dus zit deze aan de kant van de intercooler of aan de andere kant. En als je deze gevonden hebt is het volgens mij zeer lastig om daar van boven af bij te kunnen.

Is het overigens ook niet mogelijk om de aansluitingen van je expansie vat los te halen om vervolgens alle koelvloeistof uit het circuit te blazen. Dan is in 1 keer alles weg en kun je alles vernieuwen?? KAN DIT ???

<< hoe doen ze dat eigenlijk in een garage? Hebben ze daar niet een of ander apparaat, waarmee ze heel je koelciruit leeg pompen en reinigen en dan weer vullen??>>
tis wel moeilijk die los te maken,maar je kunt er aan. deze lossen en alles leeg laten lopen, of desnoods met een compressor leegblazen, maar trek maar een regenjas aan dan 8)
Tom
Moderator

maar het is dus wel te doen met een compressor?? Of mischien een fietspomp achtig iets om niet zoveel druk te gebruiken??
Goof

Tom schreef:ik heb net eens even gekeken, maar ik kon die aansluiting onder aan de radiateur niet zo snel vinden. Dus zit deze aan de kant van de intercooler of aan de andere kant. En als je deze gevonden hebt is het volgens mij zeer lastig om daar van boven af bij te kunnen.

Is het overigens ook niet mogelijk om de aansluitingen van je expansie vat los te halen om vervolgens alle koelvloeistof uit het circuit te blazen.
De waterpomp levert via de bovenste koelslang koelsap naar de radiateur, bovenaan, naast de intercooler.
Het koelsap verlaat de rad rechtsonder (dus andere kant dan intercooler).
Heowel het goed weggestopt is kan je er met beetje moeite best bij, als moet je misschien ff je handen dubbelvouwen :) en je kan alles van bovenaf doen.

En je koelvloeistof er uit blazen? Lijkt mij niet echt handig. Paraplu d'rbij :)
Steven
Car: M536

Ok Tom ik heb ff op je tempmeter gekeken en dat was zo schrikbarend dat je direct geld bij elkaar moet gaan sprokkelen voor een nieuwe Radiateur.
Dat is zeker 1 vereiste want met alleen koelvloeistof los je dit probleem niet 'ff' op.

Ook is het verstandig voordat je aan dit project begint een potje koelsysteem reiniger door de koelvloeistof te gooien. Dit kun je halen bij brezan en halffords. Of bij de dealer ff van dat aggressieve zuur halen, das helemaal goed.
Hiermee rijd je ff (lees gebruiksaanwijzing).

Als je dit gedaan hebt moet je je bumper ff demonteren (2 schroefjes aan de binnenkant van je wielkast losschroeven met dop 10)
Grilletje kun je er ook wel ff uithalen.

Nou dan haal je de onderste slang van je radiateur af (best ff boven een put of een bak eronder)
Alles eruit, ff met de tuinslang alle bruine bende eruit spoelen.

hele radiateur omhoog eruit tillen, fan overzetten op de nieuwe en die er weer inzetten.

Alles slangen weer aansluiten, je tankje ff loshalen en zo hoog mogelijk trekken.
Langzaam vullen, daarna draai je je 2 ontluchtingsnippels los (zitten op de 2 slangen vlakbij je waterpomp) ff op je koeltankje blazen tot er bij 1 van de nippels water uitkomt (wel bijvullen!) die draai je dicht en dna blaas je net zolang door tot er bij de andere ook water uitkomt.

Dan kun je ff ene klein stukkie rijden en dan nog es die nippels losdraaien (pasop: warm!) en dan komt het laatste beetje lucht eruit.

Heel simpel :)
gille
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Ok Tom ik heb ff op je tempmeter gekeken en dat was zo schrikbarend dat je direct geld bij elkaar moet gaan sprokkelen voor een nieuwe Radiateur.
Dat is zeker 1 vereiste want met alleen koelvloeistof los je dit probleem niet 'ff' op.

Ook is het verstandig voordat je aan dit project begint een potje koelsysteem reiniger door de koelvloeistof te gooien. Dit kun je halen bij brezan en halffords. Of bij de dealer ff van dat aggressieve zuur halen, das helemaal goed.
Hiermee rijd je ff (lees gebruiksaanwijzing).

Als je dit gedaan hebt moet je je bumper ff demonteren (2 schroefjes aan de binnenkant van je wielkast losschroeven met dop 10)

Nou dan haal je de onderste slang van je radiateur af (best ff boven een put of een bak eronder)
Alles eruit, ff met de tuinslang alle bruine bende eruit spoelen.

hele radiateur omhoog eruit tillen, fan overzetten op de nieuwe en die er weer inzetten.

Alles slangen weer aansluiten, je tankje ff loshalen en zo hoog mogelijk trekken.
Langzaam vullen, daarna draai je je 2 ontluchtingsnippels los (zitten op de 2 slangen vlakbij je waterpomp) ff op je koeltankje blazen tot er bij 1 van de nippels water uitkomt (wel bijvullen!) die draai je dicht en dna blaas je net zolang door tot er bij de andere ook water uitkomt.

Dan kun je ff ene klein stukkie rijden en dan nog es die nippels losdraaien (pasop: warm!) en dan komt het laatste beetje lucht eruit.

Heel simpel :)
zo simpel als BONJOUR. :lol: :lol:
Goof

Steven(ventieldopje) schreef: Als je dit gedaan hebt moet je je bumper ff demonteren (2 schroefjes aan de binnenkant van je wielkast losschroeven met dop 10)
Kan, hoeft niet (althans, ikke nie gedaan toen).
Chrisv

Tom schreef:5GTT PH2

Verder zou ik ook nog wel even willen weten hoe je je intercooler schoon kon maken. Ik had daar al een keer iets over gelezen maar kon ook dit niet vinden. Dus als iemand mij dit nog een keer wil zeggen of de juiste link even neer wil zetten.

[/b]
Op Jeroen (jetab) zijn pagina staat dit beschreven.

http://www.renault-tuning.nl/~rtc068/
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator

ik zie eigenlijk een beetje tegen deze werkzaamheden op. Het het nog nooit eerder gedaan en zie het eerlijk gezegd ook niet zo zitten.

<< Keek net nog even naar de bumper, maar volgens mij zit die wel op meer als 2 plaatsen vast>>
Tom
Moderator

even nog over die toevoeging voor in de koelvloeistof. Als ik het goed begrijp moet je dat doen voordat je de koelvloeistof wilt vervangen en daarna dus nieuwe erin doen. Of niet????
gille
Contacteer:

Tom schreef:even nog over die toevoeging voor in de koelvloeistof. Als ik het goed begrijp moet je dat doen voordat je de koelvloeistof wilt vervangen en daarna dus nieuwe erin doen. Of niet????
kom ff op msn
Steven

Goof schreef:
Steven(ventieldopje) schreef: Als je dit gedaan hebt moet je je bumper ff demonteren (2 schroefjes aan de binnenkant van je wielkast losschroeven met dop 10)
Kan, hoeft niet (althans, ikke nie gedaan toen).
Nee hoeft niet, maar als jij voor 2 schroefjes minder en een hele hoop moeite meer het zo wilt doen best.

Zonder bumper kun je gewoon normaal bij die slang en die bumper zit echt maar met 2 parkers vast hoor!
Tom
Moderator

volgens mij zit ie ook aan de onderkant vast. naas de mistlampen.

Maar die bumper die zit zo vast, dus waar klemt ie dan op??????
Steven

Hij steunt op die zwarte blokken die uit je voorbalk van je chassis komen. Die schroefies borgen em alleen dat ie daar niet vanaf schuift.

Je moet de bumper er dus ook naar voren afschuiven.

Echt 2 seconden werk en een hoop meer overzicht.
Overigens de stekkertjes van de mistlampen niet vergeten, maar das logisch.
Tom
Moderator

ik zal het dan morgen eens even gaan proberen. Dus dan zou het een kwestie moeten zijn van de boutjes aan de binnenkant (bovenkant denk ik) van de wielkasten en dan de stekkertjes van de mistlampen. Ben benieuwd
Steven

Nou tis echt zo gedaan, ze zitten inderdaad bovenin de hoekjes, je moet ff voelen naar een dop 10-parkertje.
Tom
Moderator

Steven(ventieldopje) schreef:Nou tis echt zo gedaan, ze zitten inderdaad bovenin de hoekjes, je moet ff voelen naar een dop 10-parkertje.

Nou steven, ik zal je morgen kunnen vertellen hoe het is afgelopen :wink: En ik denk dat ik toch maar eens een nieuwe radiateur aan moet schaffen.

Weet iemand toevallig waar die dingen redelijk goedkoop te halen zijn?? En wat kost zo'n ding bij reno zelf??
Steven

Doe ff een search, je hebt oa 'Rada' in Breda die redelijk goedkoop is en nog ene bedrijf in R'dam waar je je oude kan inruilen.

Orsjineel Reno is te duur, dus laat dat maar liggen.
gille
Contacteer:

Tom schreef:
Steven(ventieldopje) schreef:Nou tis echt zo gedaan, ze zitten inderdaad bovenin de hoekjes, je moet ff voelen naar een dop 10-parkertje.

Nou steven, ik zal je morgen kunnen vertellen hoe het is afgelopen :wink: En ik denk dat ik toch maar eens een nieuwe radiateur aan moet schaffen.

Weet iemand toevallig waar die dingen redelijk goedkoop te halen zijn?? En wat kost zo'n ding bij reno zelf??
bij de dealer 150 euro bij die Buyls daar in HAARLEM zou dat 125 euro zijn maar dat wist je al wel dacht ik
Tom
Moderator

he, daar hebben we Gille weer (die weet ook alles :wink: ). Tja, als ik er voor naar Haarlem moet rijden dan kan ik net zo goed hier in Den Bosch naar reno gaan. Dat maakt dan ook niet meer uit. Zal wel weer een lange levertijd zijn op zo'n ding
gille
Contacteer:

Tom schreef:he, daar hebben we Gille weer (die weet ook alles :wink: ). Tja, als ik er voor naar Haarlem moet rijden dan kan ik net zo goed hier in Den Bosch naar reno gaan. Dat maakt dan ook niet meer uit. Zal wel weer een lange levertijd zijn op zo'n ding
ik heb bij ded ealer 1dag moeten wachten was wel een unicum want renault en leveringstijden maar ja valt wel mee (vraag mark.g maar eens wat wachten is op die BB.PERFORMANCE)
Steven

Zoek zoek:

hatsee!
Gilles schreef:hihi, okie zal dit berichtje dan maar onder juidte forum zetten dan;

voor iedereen die interessen hebben in en radiateur die goedkoper is als het orrigineel en meer kapasiteit heeft als het orrigineel kan bellen naar Rada in breda
076-5652502
koste; 175,-- met koper binnenwerk
(betere warmte wisseling dus=meer koel kapaciteit)

dacht dat dit jullie wel aansprak.......:grin:
Steven

Wat is zo'n searchfunctie toch handig:
Goof schreef:
Steven(ventieldopje) schreef:Er is ergens een adresje in Rotterdam, daar kun je tegen inlevering van je oude voor 200 ouwe guldens een gereviseerde krijgen, kan em alleen niet meer vinden.
Autoradiateuren Service West
Vliststr 36
3044ET Rotterdam

Tel : 010 4370706

Informatie (Gouden Gids):
In onze werkplaats reviseren en repareren wij auto- en industrieradia-
teuren. Direct leverbaar uit magazijn alle merken autoradiateuren,
nieuw en/of ruil, kachelradiateuren, aircocondensors, oliekoelers en
turbokoelers. Tevens inbouwstation van autoradiateuren
-Ray-
Contacteer:

Jan Search...
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator

bedankt voor de info, zal eens kijken wat het word
Abel
Über-Spammer

Abel schreef:Aan de zijkant van je blok zit ook een schroef. als je deze er uit draait loopt ook nog eens alle water uit je blok.. Is een klein schoefje met taps draad. draad stuk is relatief dik in vergelijk met de kop.

De schroef zit in het blok in de buurt van je distributie ketting.
Heb je hier ook nog naar gekeken?
Tom
Moderator

ik heb wel gekeken of ik het boutje kon vinden maar dat lukte zo snel niet.
Tom
Moderator

so, heb net even gekeken ofdat ik mijn bumper los kon halen en het is gelukt!! Die 2 schroefjes aan de onderkant moet je overigens ook loshalen dus het zijn er 4 ipv 2. Ik baal alleen wel een beetje, want aan de bijrijders kan is het ophangbeugeltje van de bumper doorgeroest (die in de wielkast). Waarschijnlijk kan ik daar wel iets op verzinnen en zelfs met geen 1 schroef zit ie al aardig vast dus ik hoop dat dat geen problemen gaat opleveren.
Tom
Moderator

ben ik weer. Heb net even gebeld met raditeuren .......Den Bosch. En die hebben hem als het goed is morgen voor me klaar liggen. Het is dan een standaard raditeur (originele dus) van een GTT en de prijs was rond de 140
Plaats reactie