Renault 5 GTX

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Hello allemal!

Ben blij dat heb goede forum gevonden voor renault : )

Anyway, ik heb nu al paar maanden een renault 5 GTX met 1.7 motor. Het is bj 87. Ten eerste, hoe kom ik achter hoe veel PK heeft ie!? Ik heb gezien dat er zijn verschillende versies van 1.7 motor (van 60 tot 95 pk...)?

En ik heb 2 vragen:
Motor loopt altijd heel warm. Het temperatuur is altijd rond 100 graden (maakt niet uit of snelweg is, stad, rustig of snel rijden). Is dit goed voor motor?! En hoe kan ik termostaat aanpassen dat ie eerder wordt ingeschakkeld?!

En tweede vraag is:
tussen 2500 en 3000 toeren, in 3 en 4-de versnelling, trilt de motor (en auto ook) vrij wel veel... Hoe is dit te verbeteren (hoe veel tijd, kosten, onderdelen etc).

Aangezien dit mijn eerste topic is en mijn NL taal is duidelijk niet mijn sterkste punt : ) hoop ik dat ik duidelijk genoeg heb beschreven wat problemen zijn : )

Groet,
Smilie
Marcel B.

Hoi, en welkom op dit forum!

Je nederlands is erg goed, er zijn nederlanders die er een groter zooitje van maken dus je hoeft je geen zorgen te maken dat we het niet snappen ;)
Ik kan je wel antwoord geven op een vraag, namelijk op de vraag over het vermogen.
Volgens carbase van autoweek (http://www.autoweek.nl) Zijn dit de specificaties:

max. vermogen
66 kW (90 pk)/5500tpm

max. koppel
135 Nm/3500tpm

Voor de rest van de vragen moet je bij renault 5 guru's zijn :)
Don't walk the grass... smoke it
Anonymous

Oxje,

bedankt voor je reply... nu weet ik zeker over het vermogen :)

Groet,
Smilie
gille
Contacteer:

Smilie schreef:Hello allemal!

Ben blij dat heb goede forum gevonden voor renault : )

Anyway, ik heb nu al paar maanden een renault 5 GTX met 1.7 motor. Het is bj 87. Ten eerste, hoe kom ik achter hoe veel PK heeft ie!? Ik heb gezien dat er zijn verschillende versies van 1.7 motor (van 60 tot 95 pk...)?

En ik heb 2 vragen:
Motor loopt altijd heel warm. Het temperatuur is altijd rond 100 graden (maakt niet uit of snelweg is, stad, rustig of snel rijden). Is dit goed voor motor?! En hoe kan ik termostaat aanpassen dat ie eerder wordt ingeschakkeld?!

En tweede vraag is:
tussen 2500 en 3000 toeren, in 3 en 4-de versnelling, trilt de motor (en auto ook) vrij wel veel... Hoe is dit te verbeteren (hoe veel tijd, kosten, onderdelen etc).

Aangezien dit mijn eerste topic is en mijn NL taal is duidelijk niet mijn sterkste punt : ) hoop ik dat ik duidelijk genoeg heb beschreven wat problemen zijn : )

Groet,
Smilie
hallo kerel welkom dus ,in verband die warmte,ik denk dat je de termostaat wel kunt veranderen. in eentje van een R4, heeft iets van 74 graden als ie open gaat, en kijk ook je radiator eens na want die verstroppen wel snel. en dan loopt je temperatuur op,probeer eerst die andere termostaat loopt ie nog zo snel op ,zal je radiator wel dicht zitten.die trillingen kunnen je motorsteunen zijn die ook wat versleten zijn,trilling kan ook voortkomen van je aandrijfassen maar dat lijkt me vergezocht,zou ie het in elke versnelling moeten hebben.groetjes :wink:
Anonymous

gille 21TURBO,

Hoe veel werk is het om motorsteunen te vervangen?! Moet ik daarvoor naar de garage of is het iets wat ik zou voor de deur doen!?

Alvast bedankt!
Stroker
Contacteer:

Hee dat probleem met dat trillen herken ik. Als ik rond de 120 rijd dan trilt de motor van mijn 1.7 gtx ook best erg. Ga ik iets harder/zachter rijden dan zijn de trillingen weg. Een oplossing is dus gewoon wat harder rijden :p ,maar als iemand een betere oplossing heeft dan hoor ik het graag :wink:
jeroen.k

zoals Gille zei: Motorsteunen! Deze zijn niet voor een leek zo ff te vervangen! Het woord zegt het namelijk al. Je motor steunt erop. Die moet er dus uit zodat je de steunen kunt vervangen (desnoods voor betere)
Rob

ALs je dat trillen alleen bij een bepaalde snelheid hebt (en dan vooral in je stuur) dan moet je eens kijken of je banden wel goed zijn uitgebalanceerd!
Maar je zegt dat je het bij een bep. toerental in 2 versnellingen hebt. Als het je motorsteunen zijn zou je het toch bij iedere versnelling moeten merken. Toch ?
Anonymous

Stroker, precies zoals je zegt... Ga je wat langzamer of sneller rijden zijn de trillen weg...

En het is duidelijk dat motor is. Druk ik de koppeling bij trillen, dan zijn ze weg. Dus het ligt (helaas) niet aan het banden...

Jeroen, dus voor dat zou ik naar garage moeten gaan!? Het is namelijk zo dat ik zit beetje krap met geld op het moment en ik ben bang dat ik ga gewoon zo rijden dat andere onderdelen zullen ook schade lijden door die trillingen... Ik probeer deze zo min mogelijk te veroorzaken, maar soms kan je dat niet : (

Aan hoe veel punten steunt de motor?! En zijn het rubbertjes, of...

Groet,
Smilie
Riël
Über-Spammer

3 punten. Je kan de rubbers wel zien zitten onder de kap. Misschien zie je al duidelijke slijtage. Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien hoef je alleen de steunen los te draaien en de motor op te krikken/takelen en de steunen ertussenuit halen. wel ff de aandrijfassen loshalen. Denk dat de rest mag blijven zitten als je hem niet te ver omhoog doet (cm of 10).
Martijnberk
Contacteer:

10 cm is hoog genoeg om de steunen te demonteren, je hoeft niet eens alles te demonteren, denk wel aan je uitlaat en je schakelstang!
Riël
Über-Spammer

Ja maak die ook maar los, al denk ik dat deze allebei wel mee omhoog willen hoor ... dat stukje? Maar het vergemakkelijkt de zaak inderdaad. Succes ermee.
Anonymous

Bedankt allemal voor advies!!!!

Groet,
Smilie
Plaats reactie