[GTT] Vliegwiel afdraaien
-
- Contacteer:
Tot hoever kan je het vliegwiel afdraaien voordat je onbelans in de motor gaat krijgen?
Drive it like you stole it
Hoe bedoel je onbalans??
Zodra je een beitel in je vliegwiel zet is het al uit balans.
Of bedoel je voordat je motor niet meer mooi rind wil lopen???
Zodra je een beitel in je vliegwiel zet is het al uit balans.
Of bedoel je voordat je motor niet meer mooi rind wil lopen???
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
regel wat ik heb gehoord toen is 20%. Dat kun je ongeveer eraf halen zonder dat je je motor niet meer aankrijgt en echt heeeel klote gaat lopen.
Wel zal die niet meer zo stabiel en rustig lopen als met het volledige gewicht aan het wiel.
Maar er zit volgens mij ook een klein probleem waar je het afhaalt. Buiten heeft volgens mij met 0.3 kg meer effect dan 0.5 aan de binnen zijde
Wel zal die niet meer zo stabiel en rustig lopen als met het volledige gewicht aan het wiel.
Maar er zit volgens mij ook een klein probleem waar je het afhaalt. Buiten heeft volgens mij met 0.3 kg meer effect dan 0.5 aan de binnen zijde
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
je kan het vlak waar de koppeling tegenaan gemonteerd zit wel 2mm afdraaien. Je moet het contour wel hetzelfde houden. Dan kan je aan de achterkant nog wat vlees afshapen. Dan zit je wel aan 0.5 kg.
Wel heel goed uitklokken of liefst laten balanceren daarna. Met krukas en drukgroep.
Of je nog dieper kan dan die 2mm weet ik niet, het lijkt door de 20% richtlijn wel mogelijk
Als je nog verder gaat kan je de starterkrans of de ontstekingnokken erafhalen. Die zitten helemaal aan de buitenkant dus dat heeft het meeste effect. Klein nadeel is dattie lastig start.

Of je nog dieper kan dan die 2mm weet ik niet, het lijkt door de 20% richtlijn wel mogelijk
Als je nog verder gaat kan je de starterkrans of de ontstekingnokken erafhalen. Die zitten helemaal aan de buitenkant dus dat heeft het meeste effect. Klein nadeel is dattie lastig start.

maar zal wel sneller ronddraaienrobert schreef:je kan het vlak waar de koppeling tegenaan gemonteerd zit wel 2mm afdraaien. Je moet het contour wel hetzelfde houden. Dan kan je aan de achterkant nog wat vlees afshapen. Dan zit je wel aan 0.5 kg.Wel heel goed uitklokken of liefst laten balanceren daarna. Met krukas en drukgroep.

20% is goed te doen, dat heb ik ook gehoord. Maar waar je ook rekeing mee moet houden is als je een andere nokkenstok wil plaatsen, want daar wordt hij ook niet stabieler van. (dat is wat ik ga doen) Aan de buitenkant is het vliegwiel ook het dikste van de GTT.(=/- 20mm) Maar 20% van het vliegwiel van een GTT is 1,25 Kg ongeveer.Michel S. schreef:maar zal wel sneller ronddraaienrobert schreef:je kan het vlak waar de koppeling tegenaan gemonteerd zit wel 2mm afdraaien. Je moet het contour wel hetzelfde houden. Dan kan je aan de achterkant nog wat vlees afshapen. Dan zit je wel aan 0.5 kg.Wel heel goed uitklokken of liefst laten balanceren daarna. Met krukas en drukgroep.
S

Wat was hier ook alweer het nut van ?
Ik heb zelf 1 GT waarbij het vliegwiel niet vlak meer is. Ik kan je zeggen dat dat je 0 - 100 sprintje niet te goed komt.
Ik heb zelf 1 GT waarbij het vliegwiel niet vlak meer is. Ik kan je zeggen dat dat je 0 - 100 sprintje niet te goed komt.

-
- Contacteer:
Kan je dit duidelijker uitleggen? Inderdaad staat een leuk nokke asje van Reichhard in de winter plannen. Dat gebeurt tegelijker tijd met het afdraaien...Sander schreef:20% is goed te doen, dat heb ik ook gehoord. Maar waar je ook rekeing mee moet houden is als je een andere nokkenstok wil plaatsen, want daar wordt hij ook niet stabieler van. (dat is wat ik ga doen) Aan de buitenkant is het vliegwiel ook het dikste van de GTT.(=/- 20mm) Maar 20% van het vliegwiel van een GTT is 1,25 Kg ongeveer.Michel S. schreef:maar zal wel sneller ronddraaienrobert schreef:je kan het vlak waar de koppeling tegenaan gemonteerd zit wel 2mm afdraaien. Je moet het contour wel hetzelfde houden. Dan kan je aan de achterkant nog wat vlees afshapen. Dan zit je wel aan 0.5 kg.Wel heel goed uitklokken of liefst laten balanceren daarna. Met krukas en drukgroep.
Snder
Als je dat verhaaltje leest bij Reichhard, zie je al dat ze zegen dat je hem hoger stationair moet gaan laten draaien. Als je dan vervolgens ook je vliegwiel af draait, zul je hem nog hoger stationair moet laten draaien waarschijnlijk. Dan kan je dus wel tussen de 1250 en de 1500 rpm uit komen.RickGT TURBO schreef:Kan je dit duidelijker uitleggen? Inderdaad staat een leuk nokke asje van Reichhard in de winter plannen. Dat gebeurt tegelijker tijd met het afdraaien...Sander schreef:20% is goed te doen, dat heb ik ook gehoord. Maar waar je ook rekeing mee moet houden is als je een andere nokkenstok wil plaatsen, want daar wordt hij ook niet stabieler van. (dat is wat ik ga doen) Aan de buitenkant is het vliegwiel ook het dikste van de GTT.(=/- 20mm) Maar 20% van het vliegwiel van een GTT is 1,25 Kg ongeveer.Michel S. schreef:maar zal wel sneller ronddraaienrobert schreef:je kan het vlak waar de koppeling tegenaan gemonteerd zit wel 2mm afdraaien. Je moet het contour wel hetzelfde houden. Dan kan je aan de achterkant nog wat vlees afshapen. Dan zit je wel aan 0.5 kg.Wel heel goed uitklokken of liefst laten balanceren daarna. Met krukas en drukgroep.
Snder

S

Iedereen opgepast! Rick staat op het punt officieel INSANE te worden!!!

Je moet hem inspannen in de draaibank en dan aan de achterkant het metaal af draaien.
S
nder
S

Nee. Vliegwiel zit tussen de motor en de versnellingsbak. Dus blok en bak moeten wel uit de auto (bij een GTT), maar hoeven niet helemaal uitelkaar.martin rs schreef:dan moet je hele blok ook uit elkaar zeker?
Voor zover mijn kennis rijkt 2 dingen:martin rs schreef: wat doet het onderdeel precies??
1. houdt de motor op gang. Omdat bij een motor met minder dan 5 cylinders de arbeidsslagen niet overlappen moet de massatraagheid van het vliegwiel de tussenliggende dode punten overbruggen;
2. zorgt voor gelijkmatige aandrijving. Hoe minder cylinders een motor heeft, hoe 'schokkeriger' de aandrijving is (elke verbranding geeft de krukas weer een zetje). Weder om zorgt de massatraagheid van het vliegwiel voor een gelijkmatige aandrijving, zodat de versnellingsbak niet bij elke ontbranding een tik krijgt (nu moet de krukas deze krachten opvangen (torsie)).
Heb ik dat zo goed uitgelegd mensen?
En je koppeling zit er tegen. Dus op je vliegwiel zit je drukgroep met koppeling. Bij het ontkoppelen draait je vliegwiel door en houd de bak op met draaien, niet geheel natuurlijk!
S
nder
S

kijk het wordt al duidelijker maar eh iemand mischien en tekeningetje??? ja sorry ik weet er niet veel van maar wil het graag leren bergijpen jullie. maar alsje ags geeft bij het op laten komen van de kopeling zoadt beide platen bijna op gelijke snelheid draaien dan scheelt dat dus koppeling????
-
- Contacteer:
[quote="Sander
Als je dat verhaaltje leest bij Reichhard, zie je al dat ze zegen dat je hem hoger stationair moet gaan laten draaien. Als je dan vervolgens ook je vliegwiel af draait, zul je hem nog hoger stationair moet laten draaien waarschijnlijk. Dan kan je dus wel tussen de 1250 en de 1500 rpm uit komen.
Mar je weet nooit hoe dat precies uitpakt, maar daar komen wij dan nog wel achter. 
S
nder[/quote]
Ja dat zal wel leuk worden. Gelukkig heb ik twee blokjes en twee vliegwielen dus.
1500 rpm stationair kan nog net wel. Liever niet ivm koeling die dan helemaal gek word. (tweede ven installeren)
Als je dat verhaaltje leest bij Reichhard, zie je al dat ze zegen dat je hem hoger stationair moet gaan laten draaien. Als je dan vervolgens ook je vliegwiel af draait, zul je hem nog hoger stationair moet laten draaien waarschijnlijk. Dan kan je dus wel tussen de 1250 en de 1500 rpm uit komen.

S

Ja dat zal wel leuk worden. Gelukkig heb ik twee blokjes en twee vliegwielen dus.
1500 rpm stationair kan nog net wel. Liever niet ivm koeling die dan helemaal gek word. (tweede ven installeren)
-
- Contacteer:
Door minder gewicht te hebben ben je dus sneller op gang. Dus nog sneller in je toeren...Matijs schreef: Voor zover mijn kennis rijkt 2 dingen:
1. houdt de motor op gang. Omdat bij een motor met minder dan 5 cylinders de arbeidsslagen niet overlappen moet de massatraagheid van het vliegwiel de tussenliggende dode punten overbruggen;
Teven raak je ook veel sneller je snelheid kwijt. Dus op de motor afremmen zal sneller de-accelereren.
En dat is wat ik bedoel met uit balans raken. Want dan ga je net iets te ver en word het tik tik tik en niet een vloeiende kracht over brenging.Matijs schreef: 2. zorgt voor gelijkmatige aandrijving. Hoe minder cylinders een motor heeft, hoe 'schokkeriger' de aandrijving is (elke verbranding geeft de krukas weer een zetje). Weder om zorgt de massatraagheid van het vliegwiel voor een gelijkmatige aandrijving, zodat de versnellingsbak niet bij elke ontbranding een tik krijgt (nu moet de krukas deze krachten opvangen (torsie)).
effe snel gemaakt:martin rs schreef:kijk het wordt al duidelijker maar eh iemand mischien en tekeningetje???
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/vliegwiel.jpg[/img]
De nokkenas wordt aangedreven door de krukas en zorgt ervoor dat de kleppen open en dicht gaan. De nokken duwen de kleppen open, en met een veer gaan ze weer dicht.
In bijna alle gevallen is 20-30% massavermindering ,zonder de motorloop storend te beînvloeden, mogelijk. In veel gevallen is nog meer mogelijk.
Gegoten vliegwielen vormen de uitzondering, hier kan materiaal verwijderd worden zonder dat het aan sterkte inboet.
Als je de starterkrans ook smal laat afdraaien wordt de luchtweerstand hiervan verminderd. Hou een minimumbreedte van 6-9mm aan. Het vliegwiel kan ook op neutrale plaatsen doorboord worden. Het vliegwiel polijsten voor verminderde luchtweerstand heeft niet veel effect, maar kwaad kan het ook niet.
Bij bewerken mag er niet te veel "voeding" worden gegeven. Anders kan het materiaal door warmteontwikkeling vervormen. Indien dit toch gebeurt kun je het vliegwiel laten slijpen. Een controle op slingering en slag is ook aan te bevelen.
Uitbalanceren na iedere bewerking is onvermijdelijk.
Je hoofdlagers zullen extra onbalans kunnen waarderen
P.s.: Buiten de functie als koppelingsdrager heeft het vliegwiel nog andere taken. Hij moet nl. de periodiek werkzame krachtimpulsen van de afzonderlijke cilinders opslaan en daarmee zorgen voor een mogelijk ronde en gelijkmatige cilinderloop. Maar ja, dit wisten jullie natuurlijk al
Andersom geredeneerd behoort het vliegwiel tot de roterende massa van de motor die bij het verhogen van het toerental op gang gebracht moet worden. Een (te) grote massa werkt dan ook remmend op een spontaan op toeren komen van de motor.
Gegoten vliegwielen vormen de uitzondering, hier kan materiaal verwijderd worden zonder dat het aan sterkte inboet.
Als je de starterkrans ook smal laat afdraaien wordt de luchtweerstand hiervan verminderd. Hou een minimumbreedte van 6-9mm aan. Het vliegwiel kan ook op neutrale plaatsen doorboord worden. Het vliegwiel polijsten voor verminderde luchtweerstand heeft niet veel effect, maar kwaad kan het ook niet.
Bij bewerken mag er niet te veel "voeding" worden gegeven. Anders kan het materiaal door warmteontwikkeling vervormen. Indien dit toch gebeurt kun je het vliegwiel laten slijpen. Een controle op slingering en slag is ook aan te bevelen.
Uitbalanceren na iedere bewerking is onvermijdelijk.
Je hoofdlagers zullen extra onbalans kunnen waarderen

P.s.: Buiten de functie als koppelingsdrager heeft het vliegwiel nog andere taken. Hij moet nl. de periodiek werkzame krachtimpulsen van de afzonderlijke cilinders opslaan en daarmee zorgen voor een mogelijk ronde en gelijkmatige cilinderloop. Maar ja, dit wisten jullie natuurlijk al
Andersom geredeneerd behoort het vliegwiel tot de roterende massa van de motor die bij het verhogen van het toerental op gang gebracht moet worden. Een (te) grote massa werkt dan ook remmend op een spontaan op toeren komen van de motor.
Ja, dat laatste hebben we hier dus al allemaal uit zitten leggen
RickGT TURBO schreef:Door minder gewicht te hebben ben je dus sneller op gang. Dus nog sneller in je toeren...Matijs schreef: Voor zover mijn kennis rijkt 2 dingen:
Teven raak je ook veel sneller je snelheid kwijt. Dus op de motor afremmen zal sneller de-accelereren.
En dat is wat ik bedoel met uit balans raken. Want dan ga je net iets te ver en word het tik tik tik en niet een vloeiende kracht over brenging.Matijs schreef: 2. zorgt voor gelijkmatige aandrijving. Hoe minder cylinders een motor heeft, hoe 'schokkeriger' de aandrijving is (elke verbranding geeft de krukas weer een zetje). Weder om zorgt de massatraagheid van het vliegwiel voor een gelijkmatige aandrijving, zodat de versnellingsbak niet bij elke ontbranding een tik krijgt (nu moet de krukas deze krachten opvangen (torsie)).
Wat doe jij toch altijd moeilijk over koeling? hij draait 1500 rpm onbelast, dus denk je echt dat ie dan constant in het rood zit?RickGT TURBO schreef:Ja dat zal wel leuk worden. Gelukkig heb ik twee blokjes en twee vliegwielen dus.
Waarom hang je dan niet gelijk 3 radiateuren achter elkaar met 3 fannen ertussen.
Geen motorkap, dan heb je helemaal frisse wind rond je motortje.
grrrrrrrrr waf wafSteven(ventieldopje) schreef:Wat doe jij toch altijd moeilijk over koeling? hij draait 1500 rpm onbelast, dus denk je echt dat ie dan constant in het rood zit?RickGT TURBO schreef:Ja dat zal wel leuk worden. Gelukkig heb ik twee blokjes en twee vliegwielen dus.
Waarom hang je dan niet gelijk 3 radiateuren achter elkaar met 3 fannen ertussen.

Immer wieder die verdammte Holländer

-
- Contacteer:
Heh?? Ik heb geloof ik momenteel een van de weinige GTT's die weinig tot geen koelings problemen heeft.Steven(ventieldopje) schreef:Wat doe jij toch altijd moeilijk over koeling? hij draait 1500 rpm onbelast, dus denk je echt dat ie dan constant in het rood zit?RickGT TURBO schreef:Ja dat zal wel leuk worden. Gelukkig heb ik twee blokjes en twee vliegwielen dus.
Verder ben ik nu aan het anticiperen wat de gevolgen zijn van m'n aanpas woede. En natuurlijk wordt het koelsysteem van een motor veel warmer als hij 10 minuten zonder rij wind staat als hij met 1500 TPM draait in plaats van 800 TPM. Dat is bijna het dubbelle en dus zal dubbel zo veel warmte verdreven moeten worden.
Logisch dat ik dan denk dat 1 klein vennetje niet genoeg is....
Overigens hebben veel turbo dieseltjes twee ven's achter de radiateur zitten... Dus is in nieuwe auto's volgens mij langzaam standaard aan het worden (maar dat is alleen een gut feeling)
1 klein vennetje kan je niet eens in zwemmen rick 

Immer wieder die verdammte Holländer
Jah ik snap het nog steeds niet met 2 fannen moet ie iets sneller koelen?
En hoe snel loopt jou GT dan warm? Als ik em koel had duurde het 2 minuten voordat ie boven 2/3 kwam (waar normaal de fan aanslaat) nu misschien 1 75 seconden, dus wil je 2 fannen erop zetten?
Neem dan een dieselradiateur met aparte oliekoeler(met thermostaat) en 1 grote fan erop. Dat werkt tenminste wel.
En hoe snel loopt jou GT dan warm? Als ik em koel had duurde het 2 minuten voordat ie boven 2/3 kwam (waar normaal de fan aanslaat) nu misschien 1 75 seconden, dus wil je 2 fannen erop zetten?
Neem dan een dieselradiateur met aparte oliekoeler(met thermostaat) en 1 grote fan erop. Dat werkt tenminste wel.
-
- Contacteer:
Momenteel loopt de mijne bijna niet warm.Steven(ventieldopje) schreef:Jah ik snap het nog steeds niet met 2 fannen moet ie iets sneller koelen?
Inderdaad, helemaal mee eens Dat staat ook in de planning. Probleem is ruimte vinden alleen. Aparte olie koeler is zeker wat gaat gebeuren.Steven(ventieldopje) schreef: Neem dan een dieselradiateur met aparte oliekoeler(met thermostaat) en 1 grote fan erop. Dat werkt tenminste wel.
Ik zat een aan soort systeempje te denken dat een grote radiateur heeft plus twee vennetjes. Kijk eens hoe het bij de nieuwe vw's zit. Zoiets bedoel ik.
Verder zal het blok aqua mist koeling hebben. Dus dat helpt zeker. Maar de hitte die de turbo afgeeft is waar het kritieke randje behaald kan worden.
Dus na langere volle belasting still staan...
Inderdaad dat gebeurt niet heel erg vaak. Maar ik ben graag voor bereid...
2x zoveel toeren = 2x zoveel warmte.RickGT TURBO schreef:Heh?? Ik heb geloof ik momenteel een van de weinige GTT's die weinig tot geen koelings problemen heeft.Steven(ventieldopje) schreef:Wat doe jij toch altijd moeilijk over koeling? hij draait 1500 rpm onbelast, dus denk je echt dat ie dan constant in het rood zit?RickGT TURBO schreef:Ja dat zal wel leuk worden. Gelukkig heb ik twee blokjes en twee vliegwielen dus.
Verder ben ik nu aan het anticiperen wat de gevolgen zijn van m'n aanpas woede. En natuurlijk wordt het koelsysteem van een motor veel warmer als hij 10 minuten zonder rij wind staat als hij met 1500 TPM draait in plaats van 800 TPM. Dat is bijna het dubbelle en dus zal dubbel zo veel warmte verdreven moeten worden.
Logisch dat ik dan denk dat 1 klein vennetje niet genoeg is....
Overigens hebben veel turbo dieseltjes twee ven's achter de radiateur zitten... Dus is in nieuwe auto's volgens mij langzaam standaard aan het worden (maar dat is alleen een gut feeling)
Laat dat maar niemand horen. Want zo werkt het helemaal niet. Want je leverd nou niet bepaald 2 x zoveel vermogen.
Met die formules kom je nergens. Bekende andere formule is:
30% meer turbodruk is 30% meer vermogen. Dat klopt ook niet bepaald.
Voor dat allemaal te berekenen moet je net een iets zwaardere formule hebben.