ideetje GTT

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
RickGT TURBO
Contacteer:

Ok even een ideetje. Ik denk dat ik de pro's en cons wel goed begrijp. Maar ik zou voor al de cons nog wel eens van jullie willen horen.

M'n gas kabel moet een klein beetje gesmeerd worden....

En gister reed ik een sprintje......

Toen ik van 1 naar twee schakelde bleef tijdens het schakelen m'n gas kabel een beetje hangen. Dus 3000 toeren met koppeling in.
Dus koppeling knal op in de twee. Met de Turbo druk op vol en al 3000 toeren.

Ik wist niet hoe ik het had. Wat een acceleratie... Je miste dus die 1.5 seconde op komen....

Nou begrijp ik dat al deze krachten op de koppeling niet bevoordelijk zijn. (maar vrij binnen kort rij ik een versterkte sintermetalen koppeling...)
En voor sprintjes is het zeker wel bevoordelijk :)

Dus de vraag nou... zou er het mogelijk zijn om een soort mechanisme te bedenken om tijdens sprintjes tijdelijk je gas kabel een stukje in te korten (net tot 3000 toeren).

Met resultaat nog sneller zijn.... Want dit is denk ik waar je dus tijd kan pakken. En wiel spin zal ook mee vallen mits goed afgesteld.

Wat denken jullie?
Drive it like you stole it
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Hmm... Volgens mij... maar ik kan het fout hebben, valt je turbo-druk wel degelijk terug als je schakelt. Al blijft je toerental hoog.

Maybe i am right, maybe i am wrong. Ik ben benieuwd! :)
Laatst gewijzigd door Merijn op vr 16 aug 2002 9:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Euhm, gewoon je voet op het gaspedaal houden? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :)
Matijs
Contacteer:

Merijn schreef:Hmm... Volgens mij... maar ik kan het fout hebben, valt je turbo-druk wel degelijk terug als je schakeld. Al blijft je toerental hoog.

Klopt, de motor levert geen arbeid meer (want ontkoppeld), maar de druk komt er wel veel sneller weer in als je vanaf 3000 verder gaat. Bovendien blijft de turbo met een goede dumpvalve redelijk op toeren als je snel schakeld.
RickGT TURBO
Contacteer:

Merijn schreef:Hmm... Volgens mij... maar ik kan het fout hebben, valt je turbo-druk wel degelijk terug als je schakeld. Al blijft je toerental hoog.

In combinatie met een dump valve en makelijke (weinig tegen druk) uitlaat en hoge toeren blijft de turbo wel degelijk op snel draaien. (valt wel ietjes terug).
Merijn
Über-Spammer

Hmm... Nooit zo op gelet, eigenlijk.

Maar, als je tot 5700 tpm doortrekt en je schakelt door kom je ook zo rond de 3000 of hoger uit, toch? Dan heeft absoluut geen voordeel lijkt mij. Blijft de turbo doordraaien omdat je het gas erop houdt of omdat je uitlaat en dumpvalve geen tegendruk opbouwen? Het is namelijk echt niet zo dat wanneer je (rijdend of stilstaand in neutraal) gas geeft tot boven de 3000 tpm je turbo opspint.

Ik kan het mis hebben... Ik heb niet zoveel verstand van dit soort dingen, dus ik hoor graag van een expert hoe het dan wél zit! :D
RickGT TURBO
Contacteer:

Matijs schreef:Euhm, gewoon je voet op het gaspedaal houden? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :)
Ben ik wel mee eens. Maar....

Maar ik wil dus niet met 5000 toeren de koppeling er op laten knallen. 3000 is net beheerst genoeg om de koppeling wat langer mee te laten gaan.

Dus ik vertrouw m'n eigen voet in de haast niet hier :)
RickGT TURBO
Contacteer:

Merijn schreef:Hmm... Nooit zo op gelet, eigenlijk.

Maar, als je tot 5700 tpm doortrekt en je schakelt door kom je ook zo rond de 3000 of hoger uit, toch? Dan heeft absoluut geen voordeel lijkt mij. Blijft de turbo doordraaien omdat je het gas erop houdt of omdat je uitlaat en dumpvalve geen tegendruk opbouwen? Het is namelijk echt niet zo dat wanneer je (rijdend of stilstaand in neutraal) gas geeft tot boven de 3000 tpm je turbo opspint.

Ik kan het mis hebben... Ik heb niet zoveel verstand van dit soort dingen, dus ik hoor graag van een expert hoe het dan wél zit! :D
Bij mij dus wel. Als ik in stil stand 3000 toeren draai en dan gas los gooi dan blaast m'n dump valve al af.

Maar ik heb een groter compressor huis. Dus mischien daarom.
Armando

Misschien is dit iets Ik wil je voelen... zie anders maar even op http://www.fastchip.nl bij Full Throttle shift
Laatst gewijzigd door Armando op vr 16 aug 2002 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer

Hmm... Dat zou de reden kunnen zijn. Bij mij is het in ieder geval niet zo! :)

Pfoe... Het lijkt erop dat ik niet zo dom ben als dat ik eruit zie! :lol:
Anonymous

RickGT TURBO schreef:
Matijs schreef:Euhm, gewoon je voet op het gaspedaal houden? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :)
Ben ik wel mee eens. Maar....

Maar ik wil dus niet met 5000 toeren de koppeling er op laten knallen. 3000 is net beheerst genoeg om de koppeling wat langer mee te laten gaan.

Dus ik vertrouw m'n eigen voet in de haast niet hier :)
Oefening baart kunst ?

Gewoon blijven proberen, je kan nu even lekekr oefenen want je krijgt straks een nieuwe koppeling.
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk dat de meeste GTT bij 3000tpm nog niet zoveel druk opgebouwd hebben. Ik denk dat het dus belangrijk is om vooraal veel te druk te houden tijdens schakelen (hoe je dat voor mekaar krijgt zou ik niet weten), want onder de 3000tpm kom je toch niet bij stevig doortrekken
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Michel S.
Contacteer:

bang bang erop. Dan hoef je je niet zo druk te maken. Letterlijk dan.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
martin rs

ik schakel altijd met een beetje gas en dan als ik op laat komen met veel gas dan slipt ie wel maar is wel lekker snel mijns inziens. wat is anders de snelste manier van schakelen
Michel S.
Contacteer:

martin rs schreef:ik schakel altijd met een beetje gas en dan als ik op laat komen met veel gas dan slipt ie wel maar is wel lekker snel mijns inziens. wat is anders de snelste manier van schakelen
de snelste manier van schakelen is volgens mij niet.
Dus automaat, maar ja, aan die info heb je weinig.
Dan heb je nog sequentieel zonder koppeling.
Hebben we ook weinig aan dus.

Met de standard bak, is gas inhouden het beste, en de koppeling echt laten knallen. Dan blijft je gas-klep open en je motor stijgt in toerental waardoor je met de meeste druk uitkomt bij de volgende versnelling volgens mij.

Echter vindt je blok en koppeling dit proces helemaal niks.
Dus dat wordt dan beetje gas erop houden, of dumpvalve. En misshcien iets later van het gas af dan de koppeling intrappen, dan schiet je toerental iets door waardoor je motor iets beter uit zou komen. Maar dat ligt ook eraan hoe snel je KUNT schakelen als bestuurder denk ik.
Denk niet dat er maar 1 goede manier is. Is bestuurder en auto afhankelijk.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Anonymous

De snelste manier van schakelen is gewoon zonder koppeling.
Koen
Contacteer:

Ploegah schreef:De snelste manier van schakelen is gewoon zonder koppeling.
Precies, gas los en schakelen zonder koppelen
Merijn
Über-Spammer

Koen schreef:
Ploegah schreef:De snelste manier van schakelen is gewoon zonder koppeling.
Precies, gas los en schakelen zonder koppelen
Het is geen kart! :)
Matijs
Contacteer:

Armando schreef:Misschien is dit iets Ik wil je voelen... zie anders maar even op http://www.fastchip.nl bij Full Throttle shift
Ik kan op de site behalve dat filmpje verder niks vinden over dat 'full throttle shift'. Ziet er wel erg interessant uit, waar kan ik daar meer info over vinden?
Anonymous

Matijs schreef:
Armando schreef:Misschien is dit iets Ik wil je voelen... zie anders maar even op http://www.fastchip.nl bij Full Throttle shift
Ik kan op de site behalve dat filmpje verder niks vinden over dat 'full throttle shift'. Ziet er wel erg interessant uit, waar kan ik daar meer info over vinden?
das voor homo's man...

net als dat launch control

kan je net zo goed een automaat kopen, is zo handig
Matijs
Contacteer:

Thanx. Maar voorlopig dus alleen op de Clio Ph.1. Jammer.
Armando

Full Throttle shift
Ook is het met deze chip mogelijk geworden om volgas over te schakelen wat resulteert in snellere 400m tijden. Voor stage 5 Turbomotoren dient de Full throttle shift tevens als anti-lag mechanisme. De turbo blijft hier tijdens overschakelen gewoon op toeren, omdat in tegenstelling tot normaal overschakelen, de gasklep volledig geopend blijft.

dit is wat ik lees
Matijs
Contacteer:

Ja, en dit:

Stage 2

Herprogrammeerbare Fastchip. (Voorlopig alleen Fase I Clio leverbaar)
Met deze chip kunt u zelf het ideale toerental programmeren voor het shift light, toerenbegrenzer en launch rpm. De toerentallen kunnen net zo vaak gewijzigd worden als u zelf wilt en blijven behouden zelfs als de accu leeg raakt.
Shift light
Launch control
Full Throttle shift
Adjustable rev limiter

De Stage 5 motoren waar zijn het over hebben zijn Clio 16v motoren met een Turbo-kit.
martin rs

die chip moet je dan waarschijnlijk met de computer afstellen dus altijd de laptop bij je? en wat kost dan die software om het af te stellen????? kabels naar de computer enz???
Matijs
Contacteer:

martin rs schreef:die chip moet je dan waarschijnlijk met de computer afstellen dus altijd de laptop bij je? en wat kost dan die software om het af te stellen????? kabels naar de computer enz???
De chips zijn al geprogrammeerd met standaardwaarden, maar je kan ze naar wens herprogrammeren, en daar zal je dan wel een of andere computeraansluiting voor nodig hebben ja.
martin rs

dure shit dus hoor ik al haha
Matijs
Contacteer:

Maar wel leuk speelgoed voor het betere tuningwerk 8)
Armando

Matijs schreef:Ja, en dit:

Stage 2

Herprogrammeerbare Fastchip. (Voorlopig alleen Fase I Clio leverbaar)
Met deze chip kunt u zelf het ideale toerental programmeren voor het shift light, toerenbegrenzer en launch rpm. De toerentallen kunnen net zo vaak gewijzigd worden als u zelf wilt en blijven behouden zelfs als de accu leeg raakt.
Shift light
Launch control
Full Throttle shift
Adjustable rev limiter

De Stage 5 motoren waar zijn het over hebben zijn Clio 16v motoren met een Turbo-kit.
Kun je meteen zien dat ik er geen kaas van gegeten heb :D
Matijs
Contacteer:

Gewoon blijven oefenen. That worked for me :)
Michel S.
Contacteer:

het herprogrameren doe je met de mogelijkheden van je auto. Met de koppeling en je rem dacht ik. en ook je contact???

Je hoeft geen laptop, kabels of wat dan ook eraan te mikken. dat heb ik toen gelezen erover
Riël
Über-Spammer

Merijn schreef:Hmm... Volgens mij... maar ik kan het fout hebben, valt je turbo-druk wel degelijk terug als je schakelt. Al blijft je toerental hoog.

Jah, dumpvalve lost dit meestal op ! Je gasklep staat dicht, dus beste dumpvalve is eigenlijk beetje gas erop houden! Dan hoeft de dumpvalve nog niet eens wat te doen, ik denk dan ook dat de turbo gewoon zijn druk redelijk blijft houden, uitlaatgas is er en de weg is vrij omdat de gasklep nog wat open staat.
Plaats reactie