[5gtt] draad startonderbreking

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Tom
Moderator
Car: MB

Even een vraagje,

ik ben bezig met het inbouwen van een alarm in een gtt(ph2) en daar zit ook een startonderbreking op. Nu was ik bij het contact slot aan het kijken een daar zitten twee gele een oranje en een rode draad. Welke moet ik nu gebruiken voor de start onderbreking ??? (of zijn er meerdere draden die daarvoor gebruikt kunnen worden??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V

Toevallig ben ik ook bezig met het inbouwen van een alarm in mijn auto, en ook ik heb de onderbreking nog niet aangesloten. Het beste kan je hem op je startmotor zetten, en anders op je ontsteking. Ik heb rechtstreeks een draad vanaf het contactslot naar mijn ontsteking lopen volgens mij, een dun grijs geel draadje die samen met die dikke gele aan het slot hangt. Zit dat ook niet zo bij een gtt? ik ga daar denk ik mijn onderbreking opzetten.
Tom
Moderator

tja, ik zal eens even kijken dan, maar het nadeel is dat je niet zo makkelijk kunt meten aan de aansluitingen van het contactslot (of je moet heel de bovenkant van het dashboard gaan slopen, en daar heb ik niet zoveel zin in). Als iemand het weet dan hoor ik het heel graag
Tom
Moderator

weet er niemand waar de juiste draad zit om een startonderbreker aan te sluiten??????
Robke
Car: Lexus IS250

Dan moet je dat eventjes meten met zo'n "scherp lampje". Makkelijke dingen meestal, maar als het goed is staat op die 2 papiertjes die je hebt welke draad je moet hebben, is het niet de roze??
Tom
Moderator

wat bedoel je met een scherp lampje Rob??? En volgens die papiertjes zou het een roze draad moeten zijn bij de onsteking ja, maar die kan ik nergens ontdekken.
Bart V

Tom schreef:wat bedoel je met een scherp lampje Rob??? En volgens die papiertjes zou het een roze draad moeten zijn bij de onsteking ja, maar die kan ik nergens ontdekken.
:lol: Hij bedoelt zon steek lampje met een scherp puntje erop waarmee je een klein gaatje in bedrading kan prikken om dus te meten of er spanning opstaat. Die roze draad van je ontsteking komt volgens mij vanaf je zekeringskast, waar hij paralel ZONDER zekering aan je startslot geknoopt zit.

Vanaf je slot gaan de draden naar je zekeringskast, en vanaf daar word alles verdeelt, zowel met als zonder zekeringen. Zo zit het volgens mij bij mij (r19) weet niet of het ook zo bij een 5 zit. Lijkt me wel.

Succes
Tom
Moderator

probleem is inmiddels op gelost. Bij de GTT zitten er dus vier dikke draden vanaf het contact slot.

Rode >> constant +12V
Oranje >> alleen spanning bij starten (en dus geschikt als startonderbreking)
Geel 1 >> +12V bij contact maar spanning valt weg bij starten
Geel 2 >> alleen +12V bij eerste stand van contact (maar deze weet ik niet meer 100% zeker)
Plaats reactie