Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Aan alle rakkers die een 5gtt hebben is nu de vraag:Wat voor benzine gooien jullie in je karretje?
Ik gooi er nu 98 ongelood met loodvervanger in.Wat kan/mag erin??

greetz Erik.
Bart V

ik heb zelf geen gtt. maar werk wel bij een tankstation, en gelode benzine lijkt mij niet nodig in een gtt. Dus die loodvervanger kan je thuis laten. ongelood 98 is het beste.

Mazzel
-----------------
Renault Rulezz
[ This message was edited by: Bart V on 2002-03-10 23:05 ]
Hans R.

Als je een gewone oude 5 hebt is gelode benzine de voorgeschreven benzine.
Dit i.v.m. de nodige smering voor b.v. de kleppen.

Je kunt ook andere kleppen monteren die wel met ongelode benzine samen gaan.
Anonymous

Het is een "gewone" 5 gtt uit 88 dus phase2.

Greetz Erik.
Bart V

kan je rustig ongelode benzine ingooien.

Mazzel
Anonymous

Ik kan er ook "gewoon" diesel ingooien....
Nee,nee het gaat erom dat ik er in wil gooien wat er in MOET!!
Dat alles een beetje heel te houden is i.v.m de kleppen enzo.

Greetz Erik.
Abel
Über-Spammer

wat jij tankt is goed. 1n '88 zat er nog wel lood in volgens mij. Maar 98MLV is de voor geschreven brandstof volgens mij.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

aangezien er vroeger benzine MET LOOD inging, zou ik gewoon doorgaan met je Euro98 MET loodvervanger!!
DAT is t beste.
Ongelood kan ook best hoor, maar schijnt iets minder goed voor t motortje te zijn...

Ik "mix" ook af en toe wel es.....simpelweg omdat sommige kleine pompies geen 98 met loodvervanger hebben!!

eerder.
Heino

In de phase 1 moet super98 met loodvervanger,in de phase 2 mag ook loodvrije super 98 omdat de p2 geharde klepzittingen heeft.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

On 2002-03-10 23:09, Hans R.
wrote:
Als je een gewone oude 5 hebt is gelode benzine de voorgeschreven benzine.
Dit i.v.m. de nodige smering voor b.v. de kleppen.

Je kunt ook andere kleppen monteren die wel met ongelode benzine samen gaan.
hee meneer de monteur het gaat om de zittingen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Turbo-Peer

Ik heb vandaag ff gekeken op http://www.rtoc.org en ben daar het volgende artikel tegengekomen:
http://www.rtoc.org/articles/article.asp?ArticleID=12

Als ik alles goed heb gelezen (??) staat er o.a. dat benzine met loodvervanger niet goed voor de turbo schijnt te zijn. Weet iemand hier meer van en dit kan bevestigen (of misschien lees ik het artikel weer eens verkeerd) :) ??

In dit artikel komt o.a. voor:

"The generally held view is that LRP (Lead Replacement Petrol) may not be safe to use, as it can cause damage to the turbocharger particularly under extended periods of high load - for example high-speed motorway cruising for prolonged periods."

...

"During the course of preparation for this trial, the RMI has gathered information relating to engine damage in Sweden, where LRP (Lead Replacement Petrol) has been on sale for over six years. Higher levels of valve seat recession and valve burn have resulted in Sweden, requiring cylinder head overhauls. Also, LRP is causing hot corrosion of large numbers of turbochargers. Replacement units are then required.

Where cars are fitted with turbo chargers, several Swedish companies including Saab Sweden have recommended using Super Unleaded (98) Ron with an approved additive."
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Riël
Über-Spammer

Ik dacht eigenlijk dat ph1 en ph2 allebei getankt moeten worden met gelode benzine! ph1 en ph2 hebben onderling toch geen verschil in klepzittingen?

Bij een kop die pas gereviseerd is worden de klepzittingen meestal gehard, zodat lood tanken niet meer nodig is. Maar origineel wél!

Ik tank altijd 98 loodvrij en heb een flesje loodvervanger erbij.
Michel S.
Contacteer:

Riël schreef:Ik dacht eigenlijk dat ph1 en ph2 allebei getankt moeten worden met gelode benzine! ph1 en ph2 hebben onderling toch geen verschil in klepzittingen?

Bij een kop die pas gereviseerd is worden de klepzittingen meestal gehard, zodat lood tanken niet meer nodig is. Maar origineel wél!

Ik tank altijd 98 loodvrij en heb een flesje loodvervanger erbij.
Wat dacht je van de klepzitting hoek. Die is bij de phase I 90 graden en bij phase II 120.
En klepzittingen worden niet gehard bij revisie. Ze worden of opnieuw geslepen(lood is dan nog een must) of vervangen door geharde. Zittingen harden in de kop lijkt mij een onmogelijk proces.

Heb laatste een lijstje voor mijn neus gehad. GTT MOET lood vervanger hebben. De 21T mag van fabriek af loodvrij tanken. maar ook loodvervanger mag erop. Maar waarom duur tanken als het goedkoop kan.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
clio_rally
Contacteer:

Vanuit de grale ervaring tank ik zelf geen gelode benzine, omdat de looddampen corrosie van de turbo bevorderen, wat weer leuke problemen veroorzaakt. Maaaarrrrr, veel mensen tanken wel af en toe met loodvervanger, omdat, zoals de naam als zegt, hier niet echt lood in zit. Dus wel de bescherming van je kleppen, niet de corrossie van je turbo. Ik doe het zelf nooit, tank gewoon 98 ongelood...\

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Turbo-Peer

clio_rally schreef:Vanuit de grale ervaring tank ik zelf geen gelode benzine, omdat de looddampen corrosie van de turbo bevorderen, wat weer leuke problemen veroorzaakt. Maaaarrrrr, veel mensen tanken wel af en toe met loodvervanger, omdat, zoals de naam als zegt, hier niet echt lood in zit. Dus wel de bescherming van je kleppen, niet de corrossie van je turbo. Ik doe het zelf nooit, tank gewoon 98 ongelood...
Dus super met loodvervanger zou wel gewoon goed zijn voor de turbo, maar de echte loodhoudende benzine van vroeger is niet goed voor de turbo.
Maar dat klopt weer niet met wat in het artikel wordt gezegd: "Also, LRP (benzine met loodvervanger) is causing hot corrosion of large numbers of turbochargers."
Audi 80 met GTI motor
martijn.p
Contacteer:

Zoals ik het nu lees is MLV slecht voor je turbo en gewoon super 98 ongelood slecht voor je klepzitting. Er gaat dus zowiezo een onderdeel van je auto niet vrolijk worden. :(
Matijs
Contacteer:

Dan hangt je keuze dus af van of je je kop of je turbo wilt laten reviseren :wink:
Riël
Über-Spammer

Michel S. schreef: Wat dacht je van de klepzitting hoek. Die is bij de phase I 90 graden en bij phase II 120.
En klepzittingen worden niet gehard bij revisie. Ze worden of opnieuw geslepen(lood is dan nog een must) of vervangen door geharde. Zittingen harden in de kop lijkt mij een onmogelijk proces.

Heb laatste een lijstje voor mijn neus gehad. GTT MOET lood vervanger hebben. De 21T mag van fabriek af loodvrij tanken. maar ook loodvervanger mag erop. Maar waarom duur tanken als het goedkoop kan.

mzzl
Dat wist ik inderdaad helemaal niet! Maar dat betekend nog dat je ook bij ph2 gelood moet tanken, toch?
Zoals ik het nu lees is MLV slecht voor je turbo en gewoon super 98 ongelood slecht voor je klepzitting. Er gaat dus zowiezo een onderdeel van je auto niet vrolijk worden.
Verder staat er in die tekst dat een flesje goeie additive de oplossing zal zijn, tegen je kleppen EN de turbo. Gewoon zoiets halen dan. Stond ook uitdrukkelijk bij steeds één en hetzelfde merk loodadditief te gebruiken i.v.m. mogelijke chemische reacties van de additieven onderling! Betaal ongeveer 10 euro voor een flesje en dat kan wel 15 tanks mee ... dus ja, boeie...

Handig om te weten ...
Laatst gewijzigd door Riël op di 13 aug 2002 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn.p
Contacteer:

Matijs schreef:Dan hangt je keuze dus af van of je je kop of je turbo wilt laten reviseren :wink:
Mijn huidige Turbo gaat al 300.000 km mee, waarvan de helft op benzine met MLV. Bovendien heb ik nog een reserve turbo liggen. Ik ga dus voor de LV.
Michel S.
Contacteer:

Ik voor Loodvrij :)

Heb de geharde klepzittingen in de koppen laten zetten :D

kosten toen der tijd 40 gulden per zitting. Dus dat is 160 piek.

Bespaard maar een paar cent, maar ze zijn wel sterker. En dat moeten we hebben.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Matijs
Contacteer:

Ja, dat is natuurlijk de enige echte oplossing, maar dan moet je wel even je kop eraf trekken, en dat doe je niet even tussendoor.
Koen
Contacteer:

Dit geld toch alleen voor phase1 gtt, een phase2 loopt toch prima op euro98 zonder iets erbij?
Goof

Zucht, de eeuwige discussie...........
Super 98 MLV tank ik, anders Super Ongelood 98.
Turbo-Peer

Riël schreef: Verder staat er in die tekst dat een flesje goeie additive de oplossing zal zijn, tegen je kleppen EN de turbo. Gewoon zoiets halen dan. Stond ook uitdrukkelijk bij steeds één en hetzelfde merk loodadditief te gebruiken i.v.m. mogelijke chemische reacties van de additieven onderling! Betaal ongeveer 10 euro voor een flesje en dat kan wel 15 tanks mee ... dus ja, boeie...

Handig om te weten ...
Volgens mij kan er inderdaad uit opgemaakt worden dat super ongelood met een goede toevoeging het beste zal zijn. Ik denk dat het dat voortaan zal worden voor mij. (en aangezien de hoeveelheid topics inderdaad een eeuwige discussie :) )
Audi 80 met GTI motor
Plaats reactie