Koppakking kapot en nu?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
jeroen.k

Heb je net lekker vakantie gehad in Frankrijk. Ben je onderweg naar huis knalt net onder Luik je koppakking eruit! :( Daar gaat je vakantie-stemming.

Nu heb ik zelf alleen een probleem, de auto doet het nu niet en ik heb de auto maandag weer nodig.

Zover ik weet is de koppakking lek (volgens de Belgische ANWB-er). Er is een bougiekabel inclusief bougie van zn plek gesprongen en de motor ratelde als een gek toen ik stopte. Dus ik denk ook cilinderkop kapot en 2 kleppen (1 cilinder)?

Wat is het verstandigst? Laten maken of ander blok erin?
Nu hebben ze bij holtrop een 1.4e blok te koop voor 350 euro. Dus dat is goedkoper dan fixen lijkt me!

Maar kan je zo'n blok gewoon inbouwen en dan klaar? Of moet er dan ook nog een hoop (prijzigs) aan gebeuren?

Grootste probleem is eigenlijk dat ik blut ben! :( dus kan geen garage betalen!

Is er hier mischien iemand die voor weinig mn motor kan fixen of helpen met inbouwen?

greetz Jeroen ( :( :( :( :( )
robert

niet zo negatief denken man,
het had je 1000 km eerder kunnen gebeuren. Mazzelaar, zo dicht bij huis!

je moet even een second opinion krijgen. niet via het forum natuurlijk, want we kunnen niet naar jouw blok kijken dus het blijft bij gissen.

als het niet iets heel simpels is, is een blokje wisselen wel het safest.
blut? pak de fiets.
Bart V

Ik heb ook nog een perfect 1.4e blokkie liggen. Maar ik zou gaan shoppen voor een andere kop. Je onderblok etc is toch nog goed?
jeroen.k

robert schreef:niet zo negatief denken man,
het had je 1000 km eerder kunnen gebeuren. Mazzelaar, zo dicht bij huis!

je moet even een second opinion krijgen. niet via het forum natuurlijk, want we kunnen niet naar jouw blok kijken dus het blijft bij gissen.

als het niet iets heel simpels is, is een blokje wisselen wel het safest.
blut? pak de fiets.
hehehe, vindt Lelystad-Harderwijk een beetje ver fietsen, maar idd. Het had ook al eerder kunnen gebeuren. Ik moet maar gewoon ff wachten tot mn beun (oom) weer terug is van vakantie. Dan zien we wel wat we kunnen doen. Kan er nu toch niks aan doen eigenlijk en kan af en toe de kadett :-* van me pa wel lenen, dus beetje schuiven maar dan.

Is het trouwens denkbaar dat de kleppen van de cilinder waar de bougie uit geknalt is krom zijn en of de hele cilinder/zuiger kapot is?
robert

ja die bougie eruit knallen is wel heel bijzonder.
is hij niet gewoon langzaam losgelopen en er toen uitgeplopt? of issie er met draad en al eruit gestampd?

Heb je em nog? Zie de electrode er gestampd uit? etc.

misschien kan je de foute zuiger eens bovenin zetten en een beetje naar binnen loeren. brokken?
Sander
Contacteer:

Het kan ook dat de cilinder vol is gezogen met water en toen heeft geprobeerd te comprimeren. Vaak komt er dan een gat in de zuiger, maar misschien was bij jou de bougie wel het zwakste punt en klapte hij er uit!

Suc6

S :) nder
jeroen.k

robert schreef:ja die bougie eruit knallen is wel heel bijzonder.
is hij niet gewoon langzaam losgelopen en er toen uitgeplopt? of issie er met draad en al eruit gestampd?

Heb je em nog? Zie de electrode er gestampd uit? etc.

misschien kan je de foute zuiger eens bovenin zetten en een beetje naar binnen loeren. brokken?
Hij is er idd met draad en al uitgestampt. Zal hem zo ff beter bekijken! Nog niet gedaan, veel te moe na zo'n langzame lange reis.
Gijs V.

sjuks jeroen... :(

Als ie die bougie eruit geknald heeft, dan is het wel erg hard gegaan, ik zou zeker rekenen op een kapotte zuiger en kromme kleppen. Dat geratel wat je hoort kan een piston zijn die kapot is onder je zuiger, maar kunnen ook de kleppen zijn op die cilinder..of stukjes van de zuiger die naar beneden in het blok zijn gevallen...
Je hebt een beun oom? Nou wachten tot ie retour is van vakantie en dan eens rustig de schade opnemen en je blokkie loshalen, als je er tijd en geduld voor kunt vinden samen met je oom.
Kan je aan een ander blokkie komen, tja dan moet je wel goed weten of dat blok nog wel goed is. Tenzij jij en je oom een beetje handig zijn en evt. het juiste gereedschap hebben om van 2 blokkies weer 1 te maken.
Mijn ervaring in de werkplaats met geknalde bougies en (bij diesels) niet los te krijgen gloeikaarsen of afgebroken gloeikaarsen, is heel vaak; dag dag kop en een nieuwe monteren. Dat loopt sowieso in de papieren..! Kan je ergens een blok op de kop tikken en is je "oude" onderblok nog goed, tja dan alleen de nieuwe kop laten afpersen bij een revisiebedrijf om zeker te zijn dat je een goede kop terug gaat zetten en een hoop geduld met de- en monteren...
Eén ding blijft: het gaat je geld kosten, alles wat je zelf kunt doen is euro-besparing, moet je maar denken.. succes man..!
Renault, créateur de GTT !!!
jeroen.k

Ben er net achter dat er waarschijnlijk een soort van bus (?) inzat ipv een origineel schroefdraad bij die bougie (kop was er al eens afgeweest) zit ook allemaal "soldeertin op de bougie lijkt wel (gesmolten metaal?), dus waarschijnlijk idd een nieuwe kop nodig en verder hopelijk niet veel. Staan gelukkig een stuk of 10 Clio's met 1.4e blokkie op de sloop hier, dus onderdelen genoeg. Maja, het is zo wel zonde om steeds een blokje op te knappen die ik er tzt uit wil gooien! gaan de euro's steeds op aan de verkeerde dingen. :(
Bart V

Mischien is die bougie dus al een keer losgelopen, en ze hebben er dus een helicolt in gezet. Dat zal dan waarschijnlijk een andere kop worden en hopen dat je zuigers niet beschadigd zijn.

en anders heb ik een PERFECT 1.4e blokkie liggen hierzo. kan je met ALLES erop en aan komen halen.

In het te koop topic staat hij ook met alle specifiecaties.

Je mag de hele bende komen halen voor 200 pleuro.

Mazzel
Sander
Contacteer:

jeroen.k schreef:ook allemaal "soldeertin op de bougie lijkt wel (gesmolten metaal)
Dat is waarschijnlijk zuiger! :( Als er metaal smelt in je verbrandings kamer dan slaat dat op je bougie.

S :) nder
Abel
Über-Spammer

Sander schreef:S :) nder
Niet echt netjes he... :p :wink:
Sander
Contacteer:

Abel schreef:
Sander schreef:S :) nder
Niet echt netjes he... :p :wink:
Dit slaat niet op hem maar op mij! En ik ben al een beetje ingetogen, want normaal is is het S :D nder.

S :( nder = goed?
jeroen.k

Nou, ben net ff bij mn beun oom geweest en de schade valt waarschijlijk reuze mee. Voor zover hij nu kon oordelen is er niks meer gebeurt dan een bougie uit geknalt. Wat dus kwam door de bus die daar in zat (nieuw schroefdraad), die is er dus waarschijnlijk uitgetrilt. Als er een nieuwe bus en bougie inzit weten we het zeker en kunnen we ff luisteren, maar waarschijnlijk is met een paar knaken het hele probleem opgelost. Dus ik ben weer een beetje :D ik geloof dus nooit meer een belgische automonteur, want die hebben er geen verstand van :lol: (alhoewel hij wel een mooie megane coupe had).
robert

robert schreef:je moet even een second opinion krijgen. ...als het niet iets heel simpels is.....
:D geen paniek....
gille
Contacteer:

jeroen.k schreef:Nou, ben net ff bij mn beun oom geweest en de schade valt waarschijlijk reuze mee. Voor zover hij nu kon oordelen is er niks meer gebeurt dan een bougie uit geknalt. Wat dus kwam door de bus die daar in zat (nieuw schroefdraad), die is er dus waarschijnlijk uitgetrilt. Als er een nieuwe bus en bougie inzit weten we het zeker en kunnen we ff luisteren, maar waarschijnlijk is met een paar knaken het hele probleem opgelost. Dus ik ben weer een beetje :D ik geloof dus nooit meer een belgische automonteur, want die hebben er geen verstand van :lol: (alhoewel hij wel een mooie megane coupe had).
moet ik dat nu letterlijk nemen of watte,maar ben wel blij dat het dat maar is,nieuwe bus erin bougie en rijden die hap(wrak) 8)
jeroen.k

Nee hoor Gille, was maar een grapje, maar moet ik wrak wel serieus nemen dan? :evil: :wink: :wink:

Nu heb ik alleen wel een klein beetje een probleem...mn oom heeft overal gezocht en nagevraagd, maar kan nergens de juiste maat van die bus vinden. Overal hebben ze alleen maar de standaard maat en degene die er bij mij in zat was een stuk groter. Nu gaat hij het morgen nog bij een garage voor vrachtwagens en bij een ijzerhandel proberen, maar weet hier iemand mischien waar die dingen in groot formaat te krijgen zijn?
gille
Contacteer:

jeroen.k schreef:Nee hoor Gille, was maar een grapje, maar moet ik wrak wel serieus nemen dan? :evil: :wink: :wink:

Nu heb ik alleen wel een klein beetje een probleem...mn oom heeft overal gezocht en nagevraagd, maar kan nergens de juiste maat van die bus vinden. Overal hebben ze alleen maar de standaard maat en degene die er bij mij in zat was een stuk groter. Nu gaat hij het morgen nog bij een garage voor vrachtwagens en bij een ijzerhandel proberen, maar weet hier iemand mischien waar die dingen in groot formaat te krijgen zijn?
en ijzerhandel of smid kanje zeker helpen,en je moet dat wrak nie aux serieus nemen hoor (tis maar een klein wrakje) 8) 8) 8) :lol: :lol: :lol:
jeroen.k

ok tis idd wel een klein beetje een wrakje :p (ook nog probleem in de aandrijving), maar ja als die voorlopig maar weer (zonder veel moeite) loopt ben ik allang blij.
-Ray-
Contacteer:

Bart V schreef:Mischien is die bougie dus al een keer losgelopen, en ze hebben er dus een helicolt in gezet. Dat zal dan waarschijnlijk een andere kop worden en hopen dat je zuigers niet beschadigd zijn.

en anders heb ik een PERFECT 1.4e blokkie liggen hierzo. kan je met ALLES erop en aan komen halen.

Mazzel
ik heb ook nog een blok, zit alleen wel een hele clio omheen. en is iets duurder dan 200 euro... ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
jeroen.k

Ray (Zonnebril) schreef:
Bart V schreef:Mischien is die bougie dus al een keer losgelopen, en ze hebben er dus een helicolt in gezet. Dat zal dan waarschijnlijk een andere kop worden en hopen dat je zuigers niet beschadigd zijn.

Mazzel
ik heb ook nog een blok, zit alleen wel een hele clio omheen. en is iets duurder dan 200 euro... ;)
Wat moettie kosten dan?
limburgio

hm verhaaltje ken ik, heb ik ook al voor gehad dat mijn bougie eruit sprong, namelijk met bosch platinum, ik denk losgehodderd en zo alle schroefdraad naar de zak
Plaats reactie