Druk op koelslangen; probleem?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Dames en heren,

Omdat ik vond dat de temperatuur van de koelvloeistof erg snel opliep en de fan erg snel aan moet slaan heb ik effe het 1 en ander in de gaten gehouden. Na een stuk te hebben gereden zodat de motor goed warm was heb ik 'm effe langs de kant van de weg gezet om effe wat te checken.

De koelvloeistof blijft gewoon op hetzelfde peil (kan een heel klein verschil inzitten, maar eigenlijk niet dus), maar er staat volgens mij erg veel druk op de slangen waar de vloeistof doorheen wordt gepompt. Is dit normaal? Zo niet, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Wat kan ik doen om er achter te komen wat nou echt te oorzaak is?

Of is dit allemaal heel normaal voor een 87'er GTT phase 1? (niet-watergekoelde turbo).
Riël
Über-Spammer

Misschien ergens een verstoppingkje, zit de veer in de onderste koelslang van de radiateur nog goed? Bij mij is ie es 'gevouwen' gaan zitten, dit bevorderd de waterstroom ook niet echt...
robert

dat hoort zo.
De radiatordop of vuldop of waar het dan ook zit moet iets van 0.9 bar tegenhouden.
Dus de druk in je koelsysteem kan 0.9 bar worden.
Dat moet ook, omdat koelvloeistof bij lage druk ook bij relatief lage temp gaat koken. Als de druk op loopt, dan loopt ook het kookpunt op.

Het princiepe van de snelkookpan :lol:

Als je radiatordop kapot is, en dus geen druk kan vasthouden, dan kookt dus langzaam je koelsysteem leeg. Dan heb je een mystery niet te vinden koelwaterlek.

Als de druk veel hoger is, en het spuit er met kracht uit, dan heb je een serious koppakking probleem.
Bart V

Ik had dus dat gezeik met die lekkende koeldop.
Merijn
Über-Spammer

Ik heb er pas een splinternieuw expansievat opgezet, omdat in de oude een scheur zat. Dus ik denk niet dat er iets met de dop is. Waar kan ik checken of de vloeistof er met grote kracht uitspuit? Bij die draainippeltjes die op de slangen zitten?

Als het de koppakking is, zou ik dan niet óf olie in de koelvloeistof óf witte rook uit de uitlaat moeten zien? Dat zie ik geen van beide.

Het kan zijn dat het allemaal gewoon goed is, maar het is toch wel makkelijk op het zeker te weten!
robert

Merijn schreef:Waar kan ik checken of de vloeistof er met grote kracht uitspuit? Bij die draainippeltjes die op de slangen zitten?
Als het de koppakking is, zou ik dan niet óf olie in de koelvloeistof óf witte rook uit de uitlaat moeten zien? Dat zie ik geen van beide.
als je een flink lekke koppakking hebt wordt de druk in het koelsysteem hoger dan 0.9 bar, en dan gaat het ventiel in je radiatordop open. Dat merk je wel als het zover is. Hoef je niet te checken. Twas alleen een uitleg over hoe de druk in je systeem soms hoog zou kunnen zijn.
Merijn
Über-Spammer

Aha, op die manier... Dat zal het dus niet zijn. :D

Maar zou het kunnen zijn dat 1 van de slangen (deels) verstopt zit? Als ik in de dikke slang die voor (of achter, het is maar hoe je het bekijkt) knijp wanneer de motor afgekoeld is zie ik in het expansievat vloeistof omhoog komen, dus ik neem aan dat de slangen vanaf daar naar het expansievat wel goed zijn. Enige tips hoe ik kan checken of de rest ook nog goed is?
Merijn
Über-Spammer

Ow ja, je had het over de radiateurdop, maar ik over de dop van het expansievat. Effe verkeerd begrepen.

In maart van dit jaar is ook de radiateur vervangen, dus ik neem aan dat die dop nog gewoon in orde is.
robert

robert schreef: De radiatordop of vuldop of waar het dan ook zit moet iets van 0.9 bar tegenhouden.
het kan per auto verschillen in welke dop het overdrukventiel zit.
bij mijn at en de 205 op het expansievaatje.
bij mijn (ex)slopel en (ex)fiat op de radiator.

Dus je moet zelf even kijken welke dop het bij jou is.
Riël
Über-Spammer

Stomme vraag, maar zit bij een gt wel een dop op de radiateur?
Anonymous

Riël schreef:Stomme vraag, maar zit bij een gt wel een dop op de radiateur?
Nope :D gesloten systeem.

Riël
Über-Spammer

Merijn schreef:
In maart van dit jaar is ook de radiateur vervangen, dus ik neem aan dat die dop nog gewoon in orde is.
Jah dat denk ik ook dan, als ie er niet is kan ie ook niet stuk :D
Merijn
Über-Spammer

inderdaad! ;) Daar kwam ik ook achter toen ik de staat van die dop wilde controleren... :D
Plaats reactie