Koel ventilator

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Hugo

FF een klein vraagje, :)

ik heb net een 'nieuwe'ventilator ingebouwd in mijn Renault 5 GTX en de kabels aangesloten, alleen is nu het probleem dat de ventilator altijd draait! Das niet zo handig.
Ik heb alles als volgt aangesloten:
thermo contact naar ventilator, van ventilator naar aarde carroserie(deze draad heb ik nog niet vervangen en is heel verrot)en van thermocontact naar een draad die ergens van achter de motor kwam (ik denk van een kabelboom aansluiting van de motor)
Als ik de kabel schoentjes op thermocontact omwissel dan blijft de ventilator nog draaien ook al is de motor koud.
Dus kan iemand mij vertellen hoe dit op telossen.

Groeten Hugo
en alvast bedankt he. :wink:
Gijs V.

Ik heb geen idee waarom je vent. constant draait, maar als je effe goed voelt, dan weet je welke kant hij opdraait...

De draadjes op je thermocontact moeten zo zitten dat als je lucht voelt blazen tussen de ventilator en je blok dan zitten die goed. Hij zuigt dus lucht van buiten door de grille, door de radiateur je motorruimte binnen. Dan hangt het er natuurlijk ook nog vanaf hoe je + en de aarde op je vent. hebt aangesloten!!

Als het thermocontact kapot zou zijn, dan geeft ie géén stroompje door, dus dan zou hij überhaupt niet kunnen draaien., je thermocontact lijkt me niet de stroomdoorgever in deze.

Misschien iemand anders een idee?
Renault, créateur de GTT !!!
Maarten Henderieckx
Contacteer:

Lekker laten zitten zo, kan ie ook nooit zo warm worden :p
Bart V

Maarten Henderieckx schreef:Lekker laten zitten zo, kan ie ook nooit zo warm worden :p
Wel als hij de verkeerde kant op blaast :-D
Maarten Henderieckx
Contacteer:

Bart V schreef:
Maarten Henderieckx schreef:Lekker laten zitten zo, kan ie ook nooit zo warm worden :p
Wel als hij de verkeerde kant op blaast :-D
Ja, hij moet linksom draaien. maarja dat is maar een kwestie van twee draadjes omdraaien :-*
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Als je hem zo laat zitten, zorg dan wel voor een zekering ergens in de + draad.
Je zou niet de eerste zijn die op deze manier zijn GT in rook ziet opgaan!
(Ventilatormotor brandt door, isolatie van de kabeltjes begint te fikken, enz.......)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Riël
Über-Spammer

Heel goed idee, nog niet aan gedacht, mijne draait ook nog constant. Maar nu ik het zeg, wie heeft er nog een thermocontact liggen?
robert

de brezan, een heleboel zelfs!

komkom, zo duur is zon ding niet. Wat wel duur kan worden is dattie het niet doet en de boel droogkookt ofzo.

dus naar de brezan voor zon thermoswitchje. :)

dan kan je de draairichting omdraaien door de 2 aansluitingen op de fan de verwisselen natuurlijk.
De draadjes op de switch wisselen heeft natuurlijk geen effect, dom zeg, dat ik daar niet aan dacht.

En soldeer ofzo aan de (massa) draad die richting die switch gaat gelijk maar een extra draad. Die je netjes met een t-rapje ofzo bij elkaar bind want nu heb je em nog niet nodig.
Maar als je over 2 jaar in de file staat, de switch doet het niet, en je temperatuurlampje gaat aan dan heb je em wel ineens nodig. Draadje trek je tevoorschijn een plugt em ergens tegen massa klaar.
(die switchen hebben de neiging niet zolang mee te gaan :( )

Een zekering is wel handig, maar als de draad uit de kabelboom komt issie ongetwijfeld al wel gezekerd.

Zelf vind ik het handig om het aan de 12V te hangen die niet door het contact wordt uitgezet. Dan kan hij nog een minuutje nakoelen als ik de motor uitzet.
Maar dat moet je zelf weten.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Inderdaad nakoelen is een leuke optie.
Moet je eigenlijk met een tijdrelais doen, heb ik in mijn GT zitten (met dank aan de vorige eigenaar).
Schakelaartje om, motor afzetten en hij blijft nog 10 minuten draaien.
Werkt perfect.
Maarten Henderieckx
Contacteer:

Hans schreef:Inderdaad nakoelen is een leuke optie.
Moet je eigenlijk met een tijdrelais doen, heb ik in mijn GT zitten (met dank aan de vorige eigenaar).
Schakelaartje om, motor afzetten en hij blijft nog 10 minuten draaien.
Werkt perfect.
Blijft je motor 10 min draaien of alleen je ventilator?? Als alleen je ventilator blijft draaien heeft het volgens mij niet veel nut, je waterpomp draait niet meer en hierdoor koel je alleen het water dat in je radiateur zit
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Ik heb drie schakelaartjes

1 om de anti-percolatiefan na te laten draaien
1 om de koelventilator na te laten draaien (ik geef je gelijk dat dat minder nut heeft als de motor niet draait, maar de lucht onder je kap die toch behoorlijk opwarmt als de auto stilstaat met warme motor wordt natuurlijk wel ververst. Ik heb het eens op t gevoel "gemeten" en met de fan 10 minuutjes draaiend koelt de boel toch echt wel sneller af hoor)

en nog 1 schakelaar om de hele motor na te laten draaien, maar helaas werkt die om een of andere reden niet meer. Binnenkort moet er toch mn hele dashboard een keer uit, dus dan kijken we dat meteen ff na.
Het zijn trouwens hele simpele schakelingetjes, als ik mn dash eruit heb zal ik wel eens een schemaatje hier posten.
robert

Maarten Henderieckx schreef:Als alleen je ventilator blijft draaien heeft het volgens mij niet veel nut, je waterpomp draait niet meer en hierdoor koel je alleen het water dat in je radiateur zit
hola, er blijft wel een kleine circulatie op gang hoor. afkoelend water is zwaarder dan de hete in je blok. Niet geheel toevallig is de waterslang van blok naar radiator (heet) altijd bovenaan, en de slang van radiator naar blok (minder heet) altijd onderaan!

Ouwe watergekoelde zundapp's deden het zelfs helemaal zonder waterpomp.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

robert schreef:
Maarten Henderieckx schreef:Als alleen je ventilator blijft draaien heeft het volgens mij niet veel nut, je waterpomp draait niet meer en hierdoor koel je alleen het water dat in je radiateur zit
hola, er blijft wel een kleine circulatie op gang hoor. afkoelend water is zwaarder dan de hete in je blok. Niet geheel toevallig is de waterslang van blok naar radiator (heet) altijd bovenaan, en de slang van radiator naar blok (minder heet) altijd onderaan!

Ouwe watergekoelde zundapp's deden het zelfs helemaal zonder waterpomp.
Theoretisch klopt dat wel ja. Maar dan zou dat temperatuursverschil genoeg drukverschil moeten opleveren om de circulatie door de radiator op gang te houden en daar geloof ik niet zo in.
Maar het heeft wel nut al is t maar om de warme lucht onder je motorkap te verversen.
robert

Hans schreef:Theoretisch klopt dat wel ja.
das fijn
Hans schreef: Maar dan zou dat temperatuursverschil genoeg drukverschil moeten opleveren om de circulatie door de radiator op gang te houden en daar geloof ik niet zo in.
hoeveel druk heb je nodig denk je? tenminste als er geen grote luchtbel bovenin zit, vrijwel nix namelijk.

edit: loesje was here! ;)
Laatst gewijzigd door robert op vr 9 aug 2002 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Tuurlijk bestaat convectieve circulatie wel.
Wat ik bedoelde en misschien een beetje onduidelijk opschreef is dat je daarmee niet je hele koelsysteem zult koelen, dus geen circulatie door waterpomp/kachelradiator enzo.

't ging uiteindelijk om een reactie op het feit dat als je alleen je radiator-fan laat draaien, dat dan alleen het water in je radiator gekoeld wordt.
robert

nou je waterpomp is een soort waaiertje, geen tandwielpompje ofzo. als hij stilstaat sluit hij niet de waterstroom af. Als de thermostaat dicht is (dicht? waar is dat kleine gaatje dan voor) dan sluit hij ook niet volledig af. Zonder luchtbel bovenin de koelwaterslang is dus de hele kring gewoon geopend.
Tis ook geen wilde waterstroom, maar circuleren doet het zeker. Het kachelcirquit ligt een beetje op een zijspoor, dat zal wel niet helemaal geweldig mee circuleren, maar dat hoeft ook niet. Het gaat over het kwijtraken van de overtemperatuur in het blok, vlak na het uitzetten.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Volgens mij heb je dat gaatje nodig om je koelsysteem te kunnen vullen.
Als de thermostaat 100% dicht is zou dat anders nogal moeilijk worden volgens mij.
robert

hé - vullen=flow :D

ja dat helpt ook bij het vullen natuurlijk.
Maar het is in eerste instantie bedoelt om bij koude motor een kleine flow door de radiator in stand te houden. Het koelwater in de radiator is dan niet zo enorm koud meer. Want bij openen van de thermostaat zou de kop anders een thermoshock krijgen van die kouwe plons water ineens.
Plaats reactie