Raar probleem bij volle stuuruitslag.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Ik heb een raar probleempje met mijn GT.
Bij volle stuuruitslag naar links is er niks aan de hand, maar bij volle stuuruitslag naar rechts loopt mijn wiel aan aan de binnenkast van de wielkast ??
Ik rijd wel met 195/50 R15 wielen/banden, maar de auto is niet of nauwelijks verlaagd.

Dit mag toch niet kunnen volgens mij.
Kan dit te maken hebben met ver versleten schokdempers (ik weet dat ik aan nieuwe toe ben) of is hier iets anders aan de hand.
Jullie mening/advies graag.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
~thijs~
Contacteer:

Ik heb hetzelfde probleem, mijn linkervoorwiel loopt aan (soort harde kraak)als ik volledig naar rechts stuur, ik heb er 195/15/50 onderzitten en de auto is niet verlaagt. Naar links is overigens geen probleem
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Waar loopt die van jou aan?

Bij mij hoor je een soort schurend geluid, en je kunt goed zien dat hij aan de binnenkant de wielkast raakt.
Ik had nooit verwacht dat hij daar aan zou lopen.

Oplossing is natuurlijk op zich niet zo moeilijk, gewoon op de bewuste plek de wielkast een stukje naar binnen slaan. Maar ik vraag me eigenlijk af of dit normaal is, of dat er iets mis is met mijn ophanging.
~thijs~
Contacteer:

Bij mij loopt ie ook aan aan de binnenkant van me wielkast (zeg maar het deel wat de motor beschermt) inderdaad een soort van scheurend kraakend geluid
robert

wat wel gebeurt kan zijn is dat het stuur een tandje verkeerd gemonteerd is, en dat dat het stuur in de rechtuit weer goed gezet is door de spoorstangen tussen stuurhuis en fusees bij te stellen.

Dan heb je aan 1 kant meer stuuruitslag!

Je kan checken of dit goed is door de stand van de rubber 'kruiskoppelingen' in de stuurkolom en bij de aansluiting van je stuurhuis te bekijken. Die moet bij rechtuit namelijk horizontaal of vertikaal zijn, niet scheef.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Dat is een goede tip robert.
Ik ga het controleren.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

heb precies tzelfde!

Ene kant wel, andere kant niet.

Maar aangezien het echt alleen bij VOLLEDIGE stuuruitslag is vind ik t niet zo erg.
Gewoone effe een centimtertje terug en t is weer weg.

Ik had er ook al aan gedacht dat t kon zijn dat het stuurhuis idd niet in de goede stand zou staan waardoor je (bv) meer omwentelingen van het stuur naar rechts hebt ten opzichte van links.
Dit kan je natuurlijk simpeler "meten" door je in rechtuit posisite zo ver mogelijk naar reachts te sturen en de omwentelingen van t stuur te onthouden.
Dat doe je dan ook voor de andere kant.
komt dit niet overeen dan zal het waarschijnlijk zo zijn dat t stuurhuis meer naar de ene kant staat als naar de andere. (wat Robert zei dus...die legt dat veel makkelijker/beter uit...)

Want om "effe" naar je kruiskoppeling van stuurkolom/stuurhuis te kijken bij een gt is ook niet alles...
Zit NOGAL(!) kloterig verstopt.
Vaak ook nog een plastic bescherm kappie eromheen... :evil:

ANNYHOE...mij boeit t niet zo erg.
gewoon effe opletten en als je het hoort ietsiepietsie terugsturen.
Of anders effe een paar rammen op die kap waar-ie tegenaan loopt.

mazzl.
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Die laatste optie "gebruik grof geweld" had ik ook al wel bedacht.
Maar aangezien ik morgen toch een heleboel ga uitbouwen onder de motorkap kan ik denk ik wel ff een blik werpen op de stuurkolom.
Stefijn

Bij mij doet ie het ook NET, aan de binnenkant in het rechterspatbord bij vol sturen naar links (195/45 R15 7J). En ik ga ook het spatbord inkloppen
Gijs V.

Simpel te checken waar en hoe hij aanloopt:
Heb je geen brug: gebruik de krik
Zoek een goed punt om een bok (de krik) in het midden onder de wagen te zetten, ik zeg nog eens: een goed punt, net achter de motorsteun of onder de dwarsbalk nog beter...brug ietsje laten zakken (wielen ietsje van de grond af krikken) en draaien aan het stuur...niet in de wagen gaan zitten, dan dondert ie om misschien!
Check stuur op complete uitdraai naar links en rechts, draai aan je wieltjes (niet vergete effe vóór je de gtt opkrikt effe de versnelling in zijn vrij te zetten) en kruip er niet onder, tenzij je een brug gebruikt!

Als je toch met de krik werkt, zorg dan eerst voor 2 (!) bokjes die je onder de wagen zet en kruip er dan onder...veiligheid boven alles..

Btw, wat robert als tip geeft is heel goed..!
Renault, créateur de GTT !!!
Steven
Car: M536

Bedankt Kermit.....
Stefijn

je ziet het toch wel aan de slijtplek ;)
Plaats reactie