Rally auto maken(paar vraagjes, maar dan ook voor op de weg.

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Michel S.
Contacteer:

Ha die mensen,

Zoals sommige van jullie weten woont hier in het dorp een schilder die helemaal gek is van auto's en racen.
Dit weekend ben ik met hem mee geweest naar solré saint gery. Daar was een rally-sprint.
Was echt super te gek, alleen viel hij binnen 4 minuten al uit door een gesprongen slang.

Nou heeft hij mij en luc weten te overtuigen om niet een circuit auto te bouwen, maar een rally auto.
met dit gebakje willen wij(luc en ik) dus gaan rally'en.
Maar ik vindt het een beetje zonde om er alleen maar een rally auto van te maken. Want het blok wat erin zit is dus helemaal nieuw en er zijn veel mooie dingen aangepast waarvan het eigenlijk zonde zou zijn om dat alleen maar in het weekend op een rally te kunnen gebruiken. Dus het wordt ook een streetlegal machientje als het kan. Nu heb ik diversen vragen waar Jean, de beruchte schilder, ook geen antwoord op wist.

eerst over het rally'en. Is het zo dat wanneer je 1400 of minder cc's hebt geen rally-licentie hoeft te hebben om te rijden daar. En de navigator hoeft er dus ook geen te hebben?? We hebben het effe over belgië.
Hoe zit het met de groepen. Ik mag volgens mij maar bepaalde dingen veranderen. Dus zeg ik maak hem group N, dan heb ik eigenlijk vrij weinig dingen die ik mag en kan veranderen. Met group A ben ik volgens mij wat vrijer, maar daar aan voldoe ik ook al niet.
Vliegwiel moet b.v. 6400 gram wegen minimaal. Ik zit op 5200 gram.
Verbrandingskamers en poorten heb ik mooi aangepast, mag ook niet.
Nou wilde ik ook injectie erop sleutelen, maar dat zal wel helemaal niet mogen, of wel?
Menno vertelde mij dat ze meer kijken naar de wegligging en remmen met betrekking tot de groupen, vermogen/motor is wat vrijer. Iemand een idee???

Nu even over straat gebeuren.

het ding heeft geen schutbord meer. is dat verplicht voor de RDW/APK? Zo ja, is het los te krijgen???

Hoe zit het met de stoelen?? Mogen deze vast gemonteerd worden. Dus in 1 stand, of moeten deze verplaatsbaar zijn???

Hoe zit het met de handrem. Mag deze hydrolisch zijn??

Zeiken ze ook nog over rolkooi, en missende interieur stukken zoals deur bekleding, vloerbekleding enz enz.

De tank. Ik wil een alu tank achterin gooien met swirl pot. Mag dit zomaar. Gaan ze dan niet zeiken dat ik binnen moet tanken met een jerrycan ofzo.

Hoe zit het met de motor kap. Mag deze alleen met die slotjes vast zitten of moet het ook met een val slot van binnen-uit vast zitten?

Ik krijg geen problemen dat ik zelf de kabelboom maak???

En dan nog de rolkooi enzo. Daar gaan ze niet over krakelen???

ik hoor het graag.

mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Tijn
Contacteer:

Michel S. schreef:Ha die mensen,

Maar ik vindt het een beetje zonde om er alleen maar een rally auto van te maken. Want het blok wat erin zit is dus helemaal nieuw en er zijn veel mooie dingen aangepast waarvan het eigenlijk zonde zou zijn om dat alleen maar in het weekend op een rally te kunnen gebruiken.
in nederland en belgie mag je dus alleen dat aanpassen wat in de homologatie vermeld staat, niet zomaar alles wat je denkt dat het vermogen helpt.
eerst over het rally'en. Is het zo dat wanneer je 1400 of minder cc's hebt geen rally-licentie hoeft te hebben om te rijden daar. En de navigator hoeft er dus ook geen te hebben?? We hebben het effe over belgië.
Je rijdt een 1400 turbo, geen 1400. een 1400 turbo is een 1.4X1.7 = 2.38 liter motor voor de sport
Hoe zit het met de groepen. Ik mag volgens mij maar bepaalde dingen veranderen. Dus zeg ik maak hem group N, dan heb ik eigenlijk vrij weinig dingen die ik mag en kan veranderen. Met group A ben ik volgens mij wat vrijer, maar daar aan voldoe ik ook al niet.
Nou wilde ik ook injectie erop sleutelen, maar dat zal wel helemaal niet mogen, of wel?
nee, nee en nee..... helaas... standaard motor, kleppen, kamers, en turbo ....
turbo met een 32mm inlaatrestrictor er in waarschijnlijk.
Menno vertelde mij dat ze meer kijken naar de wegligging en remmen met betrekking tot de groupen, vermogen/motor is wat vrijer. Iemand een idee???
niet waar, ook de motor wordt gecontroleerd, is niet vrij in gr. N (ook niet in gr A, maar daar hebben we het niet over)
there is no spoon.
Tijn
Contacteer:

groep A is voor een GTTurbo ook niet interessant trouwens, aangezien het minimumgewicht van een gr. A8 (want dat is dan je klasse) ongeveer 1100 kg is.

dus ga je gr. N rijden.
Dit betekent dat je binnenbekleding mag verwijderen, maar de motor "standaard" houdt. sproeierbezetting mag aangepast, venturi niet, kop mag geflowed worden, maar geen grotere kleppen en dergelijke.

De uitlaat mag in belgie geloof ik wel open zijn, maar in NL dien je het originele aantal dempers te behouden. Tegenwoordig is een katalysator verplicht in NL, ook al heeft de auto er af fabriek geen :S
there is no spoon.
Tijn
Contacteer:

Hoe zit het met de stoelen?? Mogen deze vast gemonteerd worden. Dus in 1 stand, of moeten deze verplaatsbaar zijn???
Moeten vast zitten. verder geen eisen.
ja hoor, geen punt, mits correct gemonteerd (dus als separaat circuit). leg een blokje hout in de auto voor de "vergrendeling"
Zeiken ze ook nog over rolkooi, en missende interieur stukken zoals deur bekleding, vloerbekleding enz enz.
nee, maakt niet uit.
De tank. Ik wil een alu tank achterin gooien met swirl pot. Mag dit zomaar. Gaan ze dan niet zeiken dat ik binnen moet tanken met een jerrycan ofzo.
als het op straat al mag dan mag het in de sport niet, tenzij je met een brandwerend materiaal een afscheiding maakt tussen de tank en de cabine. dus GEHEEL gescheiden van de cabine, lucht dicht. in de praktijk is dit zo onhandig dat niemand het doet in gr. N
Hoe zit het met de motor kap. Mag deze alleen met die slotjes vast zitten of moet het ook met een val slot van binnen-uit vast zitten?
ik moet het even opzoeken, maar volgens mij dient het originele slot verwijderd te worden in verband met brandveiligheid bij ongevallen.

geen probleem bij APK, hoe krijg je een rallyauto anders door de keuring ?
there is no spoon.
clio_rally
Contacteer:

Michel S. schreef:
Maar ik vindt het een beetje zonde om er alleen maar een rally auto van te maken. Want het blok wat erin zit is dus helemaal nieuw en er zijn veel mooie dingen aangepast waarvan het eigenlijk zonde zou zijn om dat alleen maar in het weekend op een rally te kunnen gebruiken. Dus het wordt ook een streetlegal machientje als het kan.
Dat moet zelfs, aangezien elke rallywagen apk-gekeurd moet zijn en verzekerd rond moet rijden. Dit omdat de verbindingsstukken tijdens een rally op de openbare weg zijn, dus je moet je dan ook aan alle verkeersregels houden...

Tijn had gelijk met het verhaal van de turbo, ik weet niet exact waar je op uitkomt, maar boven de 1.4 in ieder geval.
Er mag inderdaad vrij weinig. Tijn, valt hij echt in de A8? Dan wordt het A-groep rijden lastig. Aan de andere kant zijn de keuring heel erg soepel. Als je remmen en veiligheidsspullen ok zijn, is het al snel goed. Niemand gaat je vliegwiel wegen of je kamers bekijken. Zeker omdat het een wat oudere wagen betreft zullen ze wat 'ruimer denken'

het ding heeft geen schutbord meer. is dat verplicht voor de RDW/APK? Zo ja, is het los te krijgen???

Vast monteren mag, en is volgens mij ook normaal... Let er wel op dat je het verstevigd. Dus in de clio hebben we dwars balkjes gelast, waarop het frame van de stoel wordt gebout. Niet zomaar in de bodemplaat jassen, en zelfs de standaard punten zijn niet altijd goed.
Mag inderdaad, zorg wel voor een manier van vergrendelen, maar hydraulisch is geen probleem.
Je gaat rallyrijden, wie heeft er een interieur nodig? >-) Rolkooi moet de juiste papieren hebben...
Lastig, je ziet dit volgens mij wel eens bij ouders wagens, maar ik weet het niet exact...
Geen slot van binnenuit, gewoon die slotjes aan de buitenkant (doe de achterklep ook zo, wel zo makkelijk). Voor het straatgebruik wat lastig misschien, wij hangen er slotje op als hij buiten staat. Oh, je kunt ook heel simpel het palletje erop en eraf schroeven, zodat hij alleen tijdens de rally niet van binnenuit op slot kan?

Nee

ik hoor het graag.

mzzl
Succes met de ombouw! Vergeet de dodemansknop onder de voorruit en bij de middenconsole niet, net als de brandblus installatie, allebei belangrijk!

Gijs[/quote]
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Tijn
Contacteer:

there is no spoon.
Michel S.
Contacteer:

Daar staat inderdaad ook de formule van 1.4 x 1.7 zodat ik in de group A8 klasse zou vallen. (2382 cc)

Terwijl hier in de homologatie papieren van de group A renault staat 1401 x 1.4 = 1961.4 cm3
Daarbij zou ik dus vallen in de Group A7. En bij de group N in N3 en niet N4.

Weet iemand hier het exacte antwoord op? Want dan wordt het nogal pittig. Want als ik N4 of A8 moet pakken, dan moet ik en een restrictor op de turbo EN ik rij tussen kanonnen met 2.0 16V's en 4wd enzo. Wordt nogal pittig dan.

Iemand een idee?

Btw. Leuk om te weten. Maar het onderblok is al helemaal klaar. Nu alleen nog wachten op de kop en dan is het blok er al klaar voor. :P
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Michel S.
Contacteer:

ik heb wat gevonden. Op de FIA site staat wat info over homologaties van bepaalde auto's

nr: 5262
group A
Renault 5 GT Turbo C405
X: 1.4 (1961 CC)
From: 01.04.01985
ASN: F
Ext: 28

nr: 5262
group N
Renault 5 GT Turbo C405
X: 1.4 (1961 CC)
From: 01.04.01985
ASN: F
Ext: 12

Dus daaruit leid ik af dat ik in N3 of A7 zou vallen.
Het boekje wat ik hier heb liggen is A-5262. N-5262 staat half op internet.

Maar dat ASN en Ext snap ik nog niet. Dat moet ik nog effe uitpluizen.
Tijn
Contacteer:

Michel S. schreef:Daar staat inderdaad ook de formule van 1.4 x 1.7 zodat ik in de group A8 klasse zou vallen. (2382 cc)

Terwijl hier in de homologatie papieren van de group A renault staat 1401 x 1.4 = 1961.4 cm3

Weet iemand hier het exacte antwoord op? Want dan wordt het nogal pittig. Want als ik N4 of A8 moet pakken, dan moet ik en een restrictor op de turbo EN ik rij tussen kanonnen met 2.0 16V's en 4wd enzo. Wordt nogal pittig dan.

Iemand een idee?

Btw. Leuk om te weten. Maar het onderblok is al helemaal klaar. Nu alleen nog wachten op de kop en dan is het blok er al klaar voor. :P
turborestrictor moet je toch wel.

In de loop van de jaren 90 is de vermenigvuldigingsfactor voor motorinhoud verhoogd van 1.4 naar 1.7 . Vandaar dat in de oude homologatiepapieren een andere klasse vermeld staat.
there is no spoon.
Michel S.
Contacteer:

Tijn schreef:
Michel S. schreef:Daar staat inderdaad ook de formule van 1.4 x 1.7 zodat ik in de group A8 klasse zou vallen. (2382 cc)

Iemand een idee?

turborestrictor moet je toch wel.

In de loop van de jaren 90 is de vermenigvuldigingsfactor voor motorinhoud verhoogd van 1.4 naar 1.7 . Vandaar dat in de oude homologatiepapieren een andere klasse vermeld staat.
Jij weet er denk ik veel meer af dan mij, maar volgens mij klopt het niet helemaal. Ik kijk bevoorbeeld bij fia en dan history cars. Daar ga ik kijken en zie dus maal 1.4 geen 1.7.

Kijk naar de datum en daar staat mooi bij de 08.03.2002

Kijk ik voor de zekerheid verder bij andere auto's en daar zie ik bevoorbeeld renault 21T X 1.7
Dus de regeling van 1.7 is wel van toepassing maar niet op de 5 volgens mij.

Kan het mis hebben, maar klinkt in mijn oren toch wel logisch. Want als ik kijk naar de homologatie papieren, je mag bijna niks aan het kreng veranderen. Staan foto's zoals het moet zijn. Kop standard, je mag hem wel polijsten, maar niet aanpassen qua kamers. Je mag het vliegwiel niet afdraaien. krukas moet kaal zoveel wegen.
standard spruitstukken, standard turbo, enz enz.
met andere woorden, qua motor ben je ongeveer standard bezig. En dan zou je het moeten opnemen tegen de rest van je klassen. 2.0 16V AWD om maar iets te noemen met ALS erop en alles.
Kan ik de kast waar de beker in komen beter benutten door ze te vullen met padington mokken. Om maar effe uit mijn nek te lullen.
Want een 5je is wel snel en licht, maar een subaru met 300 PK en AWD erop trek je dus niet met je kist. Dus dan zou ik als laatste altijd eindigen, tenzij iemand pech krijgt en rustig aan moet doen.

Kan het zijn dat het voor bepaalde voertuigen gewoon toch 1.4 is??
Tijn
Contacteer:

Het zou kunnen dat je groep H gaat rijden en dan met de oude waardes kan rijden .... moet ik ff opzoeken ... qua restrictormaten gaat dat wel op geloof ik , maar ik weet niet zeker of dat ook voor de vermenigvuldigingsfactor geld.

ik zoek het op ....
there is no spoon.
Michel S.
Contacteer:

effe oud topic opgekicked.

Weet iemand of homologatie papieren verouderen en nieuwere uitkomen. En als er nieuwere uitkomen, waar ik deze kan bemachtigen??

ik hoor het wel.

groetjes
clio_rally
Contacteer:

Volgens mij verouderen die papieren niet, maar zeker weten doe ik het niet. Anders moet je kontakt opnemen met de knaf en vragen of zij de papieren voor de 5 hebben liggen. Als ze die niet hebben liggen kunnen ze je waarschijnlijk het nummer van de fia afdeling geven die er meer van weet...

Gijs
Bezemer Rally Team

Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Voor zover ik weet viel een GT Turbo altijd in de A8 danwel N4 klasse, met de vermenigvuldigingsfactor van 1.7 voor de turbo
Dat is ook de reden dat je in rally's zo weinig 5-jes tegenkwam/komt.
Je moet dan idd tegen die dikke 2.0 turbo 4wd gevallen opboksen, en dat wordt toch wel erg moeilijk hoor.

Maar als je het helemaal zeker wilt weten, de jongens van GT Tuning zijn aan het rally-en geslagen met een R5 GTT, en ik wil ze wel eens bellen om dat na te vragen.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
clio_rally
Contacteer:

Ach, als je een gtt rijdt, kun je wel mooi meedoen voor het F2 kampioenschap. Daarin kun je heus een beetje meedoen, rijden verder weinig N4/A8 wagens mee, omdat die bijna allemaal 4wd zijn. Verder is het je eerste jaar toch? Nou, het beginnerskampioenschap pakken is ook leuk :D

Gijs
Bezemer Rally Team

Michel S.
Contacteer:

clio_rally schreef:Ach, als je een gtt rijdt, kun je wel mooi meedoen voor het F2 kampioenschap. Daarin kun je heus een beetje meedoen, rijden verder weinig N4/A8 wagens mee, omdat die bijna allemaal 4wd zijn. Verder is het je eerste jaar toch? Nou, het beginnerskampioenschap pakken is ook leuk :D

Gijs
Mijn eerste jaar? euh, ben niet eens begonnen hhahahahah.

Nee effe zonder gekheid. Ik ben begonnen met het preppen van de auto. Die gaan we het eerst klaar maken. In de tussentijd hopen we onze licenties te halen en alles bij elkaar te hebben en ook de auto in orde te hebben(zowel voor op de weg als voor op de rally(oke, banden wisselen is zo gedaan, maar je begrijpt me wel denk ik)).
En dan is het de bedoeling dat we volgend jaar voor de eerste keer mee gaan rijden. We proberen nou zoveel mogelijk races mee te gaan als service monteurs en zo wat op te pikken hoe het in zijn werk gaat.

Eerste wat ik nu ben aan het doen is de auto afbreken en opnieuw lak geven op plaatsen war die het nodig heeft. Ook krijgt die nieuwe onderdeeltjes erop. Zoals het complete front.
Maar ik zit nog altijd met een ggebrek van info met betrekking tot een heleboel dingen. Dus maar blijven vragen en hopen dat iemand een vast en concreet antwoord kan geven.

mzzl
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Er wordt elk jaar ik geloof in Febrari of zo een rally-informatiedag gehouden. Volgens mij wordt dat door de KNAF geregeld.
Die dag is min of meer bedoeld voor beginnende rally-rijders. Ik denk dat je daar zeker naar toe moet gaan, daar zou je alle informatie moeten kunnen krijgen die je nodig hebt.

En anders moet een telefoontje met de KNAF toch ook wel wat duidelijkheid kunnen verschaffen?

Succes !
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
clio_rally
Contacteer:

Michel S. schreef:
clio_rally schreef:Ach, als je een gtt rijdt, kun je wel mooi meedoen voor het F2 kampioenschap. Daarin kun je heus een beetje meedoen, rijden verder weinig N4/A8 wagens mee, omdat die bijna allemaal 4wd zijn. Verder is het je eerste jaar toch? Nou, het beginnerskampioenschap pakken is ook leuk :D

Gijs
Mijn eerste jaar? euh, ben niet eens begonnen hhahahahah.

Nee effe zonder gekheid. Ik ben begonnen met het preppen van de auto. Die gaan we het eerst klaar maken. In de tussentijd hopen we onze licenties te halen en alles bij elkaar te hebben en ook de auto in orde te hebben(zowel voor op de weg als voor op de rally(oke, banden wisselen is zo gedaan, maar je begrijpt me wel denk ik)).
En dan is het de bedoeling dat we volgend jaar voor de eerste keer mee gaan rijden. We proberen nou zoveel mogelijk races mee te gaan als service monteurs en zo wat op te pikken hoe het in zijn werk gaat.

Eerste wat ik nu ben aan het doen is de auto afbreken en opnieuw lak geven op plaatsen war die het nodig heeft. Ook krijgt die nieuwe onderdeeltjes erop. Zoals het complete front.
Maar ik zit nog altijd met een ggebrek van info met betrekking tot een heleboel dingen. Dus maar blijven vragen en hopen dat iemand een vast en concreet antwoord kan geven.

mzzl
Nou ja, je wat ik bedoel, als je volgend jaar begint, kun je meedoen in de beginners klasse. Verder zijn er in maart meestal de theorie examens, soms door het jaar heen, maar dan moet je mazzel hebben dat meer mensen het nog moeten doen, dan maken ze daar speciaal een datum voor. Je had iets eerder moeten zijn, er was er toevallig eentje een paar weken geleden, heb je je theorie vast...
Verder moet je een praktijk doen. Als je een cursus doet, zit dat examen er aan het einde bij, anders weet ik niet precies hoe het werkt. Ik denk dat je dan ook een keer moet opdraven om te laten zien dat je geen rooie waas voor je ogen krijgt zodra je achter het stuur zit...

Gijs
Bezemer Rally Team

Michel S.
Contacteer:

Okee people,

Ik zoek hulp. Ik heb een Devil Rolkooi. Een geschroefde 10 punts.
Nu zit het zo. Ik krijg van sommige mensen te horen van, andere kooi. Is niet goed en niet goedgekeurd.
Dat goedgekeurd praatje is al van de baan, want het mag wel.

Nu wil Mathijs graag de auto Frans houden en daarom dus mijn devil hebben. Dat waardeer ik en probeer hem daarin tegemoet te komen. Voor mij moet een rolkooi mij gewoon beschermen. Of het nou devil is, of OMP of Matter, maakt mij weinig uit.

Nu is Mathijs vandaag ook een beetje gaan rondbellen en bij achterbergen zeiden ze geen OMP en geen Devil. Matter was het merk wat je moest hebben wilde je een goede kooi hebben. Waarom die dat zei weten we niet, maar hij zal wel een reden hebben en die is er niet voor niks.

Nu ben ik dus op zoek naar een rolkooi. Welke merken zijn te krijgen(natuurlijk met FIA goedkeuring) en het moet een goede bescherming bieden. Wie weet wat te krijgen is en wat het moet kosten.

RTC help mij mee met uw kennis.
Anonymous

Maar wat wil je, een schroef of een laskooi?
moet hij bevestigd worden op de veerkokers voor (dus door het schutbord heen)?

zelf ben ik bezig met het inbouwen van een OMP 6 punts schroefkooi, en daar ben ik zeer tevreden over.
Tijn
Contacteer:

Martijn T. schreef:Maar wat wil je, een schroef of een laskooi?
moet hij bevestigd worden op de veerkokers voor (dus door het schutbord heen)?

zelf ben ik bezig met het inbouwen van een OMP 6 punts schroefkooi, en daar ben ik zeer tevreden over.
10 punts .... geen 6 ...
there is no spoon.
Tijn
Contacteer:

Michel S. schreef: Nu wil Mathijs graag de auto Frans houden ...
Roestig dus ? :D
there is no spoon.
Michel S.
Contacteer:

Het liefst natuurlijk een Multipoint door het schutbord heen. Maar ik heb al verstevigings digen daar zitten, maar die kunnen eventueel weg gehaald worden wanneer de kooi zover doorloopt(lekker stijf)

Maar het liefst een las kooi. Het beste zou zijn een las kooi, maar met de zij stangen die zo lekker hinderen bij instappen dat die net zoals nu eruit te halen zijn door middel van schroeven los en weg. Maar denk niet dat dat gaat.

Achterbergen is natuurlijk geen renault-god, maar voor een reden raad hij zowel OMP als Devil af. Dus ja, ik weet het niet.
Anonymous

Michel S. schreef:maar met de zij stangen die zo lekker hinderen bij instappen dat die net zoals nu eruit te halen zijn door middel van schroeven los en weg. Maar denk niet dat dat gaat.
Die dingen zijn inderdaad leuk, krijg je zeer charmante uitstappogingen bij de damens :D.

inderdaad ik heb een 10 punts, ok Tijn:)
Tijn
Contacteer:

Michel S. schreef: Maar het liefst een las kooi. Het beste zou zijn een las kooi, maar met de zij stangen die zo lekker hinderen bij instappen dat die net zoals nu eruit te halen zijn door middel van schroeven los en weg. Maar denk niet dat dat gaat.
ja wat wil je nou .... rally of comfort ...

ga je voor op straat ook andere dempers en motorsteuen monteren? :lol:
there is no spoon.
Anonymous

De auto die je schets is mischien leuk voor BW'tjes , maar voor echt rallyrijden denk ik niet.. volgens mij kan je met rallyen geen consessies doen. En comfort is al helemaal niet van belang
Jeroen V
Contacteer:

Michel S. schreef:Okee people,

Ik zoek hulp. Ik heb een Devil Rolkooi. Een geschroefde 10 punts.
Nu zit het zo. Ik krijg van sommige mensen te horen van, andere kooi. Is niet goed en niet goedgekeurd.
Dat goedgekeurd praatje is al van de baan, want het mag wel.

Nu wil Mathijs graag de auto Frans houden en daarom dus mijn devil hebben. Dat waardeer ik en probeer hem daarin tegemoet te komen. Voor mij moet een rolkooi mij gewoon beschermen. Of het nou devil is, of OMP of Matter, maakt mij weinig uit.

Nu is Mathijs vandaag ook een beetje gaan rondbellen en bij achterbergen zeiden ze geen OMP en geen Devil. Matter was het merk wat je moest hebben wilde je een goede kooi hebben. Waarom die dat zei weten we niet, maar hij zal wel een reden hebben en die is er niet voor niks.

Nu ben ik dus op zoek naar een rolkooi. Welke merken zijn te krijgen(natuurlijk met FIA goedkeuring) en het moet een goede bescherming bieden. Wie weet wat te krijgen is en wat het moet kosten.

RTC help mij mee met uw kennis.

heb hier een sandtler boekje liggen, daar staan heigo kooien in, ze zien er wel netjes uit en hebben vele soorten en maten, ook voor de gt
Tijn
Contacteer:

Martijn T. schreef:geen consessies doen.
[img]http://www.smilies.nl/muziek/music049.gif[/img]
there is no spoon.
clio_rally
Contacteer:

Idd geen consessies doen! Maar in principe is elke fia goedgekeurd kooi prima. Matter is een van de betere, maar ook een stuk duurder. Maar OMP wordt bijvoorbeeld heel veel door Biesheuvel verkocht, en daar weten ze wel hoe ze een rally wagen in elkaar moeten flanzen. Maar ok, wil je mijn mening? Je hebt al zoveel geld uitgegeven aan mooie spullen, vermogen, etcetc... Waarom dan moeilijk doen over de kooi? Bel Biesheuvel of een andere kooibouwer op en laat een kooi lassen naar jouw wensen met certificaat. Zij weten wel wat mag en wat niet mag en het is simpelweg nog steviger dan een schroefkooi. Komt ook meteen de hardheid van je koets ten goede, en je veiligheid... :)

Gijs
Bezemer Rally Team

Michel S.
Contacteer:

clio_rally schreef:Idd geen consessies doen! Maar in principe is elke fia goedgekeurd kooi prima. Matter is een van de betere, maar ook een stuk duurder. Maar OMP wordt bijvoorbeeld heel veel door Biesheuvel verkocht, en daar weten ze wel hoe ze een rally wagen in elkaar moeten flanzen. Maar ok, wil je mijn mening? Je hebt al zoveel geld uitgegeven aan mooie spullen, vermogen, etcetc... Waarom dan moeilijk doen over de kooi? Bel Biesheuvel of een andere kooibouwer op en laat een kooi lassen naar jouw wensen met certificaat. Zij weten wel wat mag en wat niet mag en het is simpelweg nog steviger dan een schroefkooi. Komt ook meteen de hardheid van je koets ten goede, en je veiligheid... :)

Gijs
nou veel geld aan vermogen en mooie spullen. Voor de blauwe GTT ja. Deze GTT heeft eigenlijk nog niet echt veel geld gekost. Tja, de motor ja. Maar die is niet persee aan die auto gebonden. Die kan ik ook nog omhangen. Wil natuurlijk proberen het niet te duur te maken, maar voor veiligheid en duurzaamheid van het blok wil ik niet juist die nodige euro's besparen die het verschil tussen invalide en niet invalide maken.

Ik wil best wel iets uitgeven voor een goede kooi. Maar stel ik krijg een mooie prijs terug voor mijn kooi en moet dan nog eens 500 euro bij gaan lappen, dan doe ik het liever niet. Kooi is niet slecht, maar beter kan altijd. Maar moet wel normaal blijven. Heb geen zin om een hele maand te werken voor een rolkooi. Zie ik niet zitten. Zeker niet als ik een goedgekeurde hier heb staan. Iets uitgeven voor een betere vindt ik prima, maar niet te gek maken.

Comfort zal de auto never nooit bieden. Het moet hoofdzakelijk een rally auto worden en ook blijven. Maar omdat ik niet het geld heb om 12 keer per jaar een rally te rijden, is het doodzonde om het ding puur voor rally te gebruiken. Ik denk dat ik blij mag zijn als ik 2 keer per jaar kan rijden en luc 2 keer per jaar. Misschien 3 keer, maar dan praat je echt al over veel geld. En dat zou ik zonde vinden. Dus als het mogelijk is het ding rally en straatwaardig te krijgen, dan doe ik dat. Kan ik ook eens ermee naar meetings komen. Is altijd wel leuk.
Kijk, met die stang ertussen uit halen zou ik fijn vinden, zeker als iemand mee moet, maar als het niet gaat, boeit mij niet. Kooi zit er niet voor niks :P

maar heeft iemand toevallig niks van prijzen?

Misschien wordt ik met deze vraag tot domme limburger bekroont, maar wat zijn consessies? Ik heb geen idee. need input
Patrick

Martijn T. schreef:
Michel S. schreef:maar met de zij stangen die zo lekker hinderen bij instappen dat die net zoals nu eruit te halen zijn door middel van schroeven los en weg. Maar denk niet dat dat gaat.
Die dingen zijn inderdaad leuk, krijg je zeer charmante uitstappogingen bij de damens :D.

inderdaad ik heb een 10 punts, ok Tijn:)
kijk maar es naar de dukes of hazzard,hoelang is dat geleden en we hebbe het er nu nog over :)
veiligheid gaat voor en je moet instappen en dan weer uitstappen,maar niet van die kutstukjes gaan rijden dan gaat het idd storen.maar ik weet het wel,jouw stoort het niet maar.....
gewoon een vaste kooi je komt ooit wel eens in de auto,hoe is bijzaak 8)
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Anonymous

Sorry voor de toch wel off topic,

MAAR

Wil je met je 5je echt een keer meedoen aan een leuk rally sprint gebeuren met veel andere 5jes en veel meer franse autotjes, ga dan eens op zoek naar informatie over de rally sprint dag in Sewen in Frankrijk. Ligt in de buurt van Mulhouse (kun je gelijk naar het ultra gave automuseum).

Ik weet het, het is ver, maar ook wel erg leuk. Wordt elk jaar verreden op de nationale feestdag, 14 juli.

Als mijn vakantiepics klaar zijn zal ik eens wat foto's posten.

Sorry voor mijn brutale off topic gedrag. Zie het als een tip van een bezoeker van dit rally sprint gebeuren...
Gunther

klinkt misschien dom van mij maar ik hoor verschillende eigenaars hier (in mijn woonplaats)van GTT bezig over hun group N uitlaat van scorpion. Nu heb ik even gekeken naar de vereisten van group N en de foto van het uitlaatsysteem laat gewoon een buis zien van downpipe helemaal naar achteren toe zonder enige demping, nu is mijn vraag is dit normaal dat er niks maar dan ook niks van demping tussenzit en waarom dan zoveel geld uitgeven aan een uitlaatsysteem van, zeg maar Devil, Remus, Scorpion??? Graag raad aub
Hoge bomen vangen...geen konijnen
gille
Contacteer:

Gunther schreef:klinkt misschien dom van mij maar ik hoor verschillende eigenaars hier (in mijn woonplaats)van GTT bezig over hun group N uitlaat van scorpion. Nu heb ik even gekeken naar de vereisten van group N en de foto van het uitlaatsysteem laat gewoon een buis zien van downpipe helemaal naar achteren toe zonder enige demping, nu is mijn vraag is dit normaal dat er niks maar dan ook niks van demping tussenzit en waarom dan zoveel geld uitgeven aan een uitlaatsysteem van, zeg maar Devil, Remus, Scorpion??? Graag raad aub
tja ,ik vermoed dat het simpelste is van zelf wat buizen doormeter????,te plooien maar de meeste zullen dat nie kunnen,dus is devil en scorpion de beste oplossing,terwijl er wel goeie zaken bij zijn zoals in RVS enzo........,en het verschil tussen GROEP N, en GROEP A uitlaat zich zit in de diameter,kijk maar naar Kevin zijn GTT,dat zal wel een GROEP A zijn.
clio_rally
Contacteer:

Hm, ik heb het groep N/A verhaal bij de uitlaat eigenlijk nooit begrepen. Op onze RS Groep N3 mogen we bij de uitlaat doen wat me maar willen, dat is vrijgegeven. Wat zou je dan nog meer mogen met een groep A uitlaat???? Diameter moet niet uitmaken, mag allebei voor de FIA even groot zijn.
MAar ja, da's in de autosport, in de automaterialen handel is groep N/Groep A gewoon meer een leuke marketing term... het staat niet echt ergens voor volgens mij...

Gijs
Bezemer Rally Team

Plaats reactie