Mijn snelheidsmeter wijkt echt enorm af. Ik rij tijdelijk wel met 195/50/15 ipv 195/45/15 maar het lijkt me toch niet normaal dat mijn tellertje 100 km/uur aangeeft terwijl een standaard auto van een vriend van me dan bijna 130 aangeeft.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Er zijn door de vorige eigenaar wel witte wijzerplaten in geplakt, zou misschien de naald niet goed teruggezet zijn? Bij stilstand staat het naaldje toch wel op zijn normale plaats volgens mij.
Zou het ook kunnen dat de wijzerplaten gewoon niet goed zijn? Bij mij is 130 km/uur precies midden boven, 12 uur zeg maar. Is dat bij een standaard dashboard ook zo?
Mischien kan iemand ff een plaatje posten van de standaard GTT klokkenwinkel?
Snelheidsmeter wijkt af (en niet zo'n beetje ook)
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Dat is wel een erg grote afwijking ja. De afwijking met 195/50R15 zou ongeveer 5% moeten zijn t.o.v. 195/55R13, plus de normale afwijking van 10% is maximaal 15% oftewel 115 km/u. Zelfs als je tellers van beide auto's precies de andere kant op afwijken kom je niet aan een verschil van 30 km/u, dus het lijkt mij dat er inderdaad iets niet helemaal klopt. Vraag blijft: welke auto is fout?
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Mijn auto is fout, dat is wel duidelijk.
Ten eerste heb ik het al met verschillende mensen gecontroleerd, en telkens is er die enorme afwijking.
Ten tweede, als ik 130 km/uur op mijn tellertje zet op de snelweg, blaas ik echt iedereen voorbij
Zelfs met 100-110 op de teller rij ik al harder dan de meesten.
Dus iets klopt er niet, maar wat?
0 - 100 acceleratietijd time-en geeft ook hele vreemde resultaten nu, omdat ik eigenlijk 0-125 ofzoiets aan het meten ben ..haha
Ten eerste heb ik het al met verschillende mensen gecontroleerd, en telkens is er die enorme afwijking.
Ten tweede, als ik 130 km/uur op mijn tellertje zet op de snelweg, blaas ik echt iedereen voorbij

Zelfs met 100-110 op de teller rij ik al harder dan de meesten.
Dus iets klopt er niet, maar wat?
0 - 100 acceleratietijd time-en geeft ook hele vreemde resultaten nu, omdat ik eigenlijk 0-125 ofzoiets aan het meten ben ..haha

Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Dat was ook mijn idee.dennis16v schreef:nou das simpel. t naaldje staat niet goed. dus ff terugzetten. tangetje om het asje vast te houden en een zwiep terug geven.
Maar hoe kan het dan dat de naald bij stilstand wel in de juiste stand staat?
Of is dat op een of andere manier mechanisch begrensd dat hij niet verder terug kan zakken.
(Gewoon nuchter denkend zou je zeggen dat hij 30 km te weinig aangeeft, dus dat de naald bij stilstand ver "onder 0" zou moeten zakken)
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Hans schreef:Dat was ook mijn idee.dennis16v schreef:nou das simpel. t naaldje staat niet goed. dus ff terugzetten. tangetje om het asje vast te houden en een zwiep terug geven.
Maar hoe kan het dan dat de naald bij stilstand wel in de juiste stand staat?
Of is dat op een of andere manier mechanisch begrensd dat hij niet verder terug kan zakken.
(Gewoon nuchter denkend zou je zeggen dat hij 30 km te weinig aangeeft, dus dat de naald bij stilstand ver "onder 0" zou moeten zakken)
zou zeggen. haal uit elkaar en zet de naald op 130. draai hem dan terug naar 100. en laat hem dan los. kijken wattie doet. vaak zou je toerenteller dan ookniet helemaal toppie zijn overgens, want de KM teller is eigenlijk de meest simpele om terug te zetten.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Goed idee.
Toerentellertje is inderdaad ook verdacht ja.
Ik krijg hem met moeite richting 6000 RPM.
Misschien kan iemand ff neerpennen thuis wat de snelheid / toerental combinatie is bij bv 120 km/uur in 5
Of iemand een ander idee om de toerenteller te ijken?
Toerentellertje is inderdaad ook verdacht ja.
Ik krijg hem met moeite richting 6000 RPM.
Misschien kan iemand ff neerpennen thuis wat de snelheid / toerental combinatie is bij bv 120 km/uur in 5
Of iemand een ander idee om de toerenteller te ijken?
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Misschien is het gemakkelijker om effe een stopwatch te gebruiken en zo te zien hoe snel je rijdt.
Pak de snelweg, en begin te meten bij een kmpaaltje, en druk af na 1 km.:
27s dan 133 km/h
28s dan 128 km/h
29s dan 124 km/h
30s dan 120 km/h
31s dan 116 km/h
32s dan 112,5 km/h
33s dan 109 km/h
Als jouw teller 100 km/h aangeeft (en waarschijnlijk dus te weinig) doe jij waarschijnlijk zoŽn 30 a 31 sec over 1 km wat inhoudt dat je dan dus 115-120 rijdt (in dit verhaal heb ik rekening gehouden met een afwijking naar boven van de auto van die maat van je)
Om je meter af te stellen met een potmetertje check dit topic van mij
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=
Als je wat verder leest kun je ook zien hoe ver je het potmetertje moet verdraaien om ongeveer 10 km/h bij te stellen en ook welke kant je op moet draaien.
Maar pas op: bij mij heeft het (voorzichtig) diverse keren draaien aan het potmetertje waarschijnlijk het potmetertje kapotgemaakt waardoor ik die moet gaan vervangen (tenminste ik hoop dat het dat is). Ik zou dus proberen om aan de hand van mijn ervaring met het verdraaien van het metertje te proberen in 1x de goede kant op te draaien. Maar goed, lees dat topic, ook dat staat erin.
Pak de snelweg, en begin te meten bij een kmpaaltje, en druk af na 1 km.:
27s dan 133 km/h
28s dan 128 km/h
29s dan 124 km/h
30s dan 120 km/h
31s dan 116 km/h
32s dan 112,5 km/h
33s dan 109 km/h
Als jouw teller 100 km/h aangeeft (en waarschijnlijk dus te weinig) doe jij waarschijnlijk zoŽn 30 a 31 sec over 1 km wat inhoudt dat je dan dus 115-120 rijdt (in dit verhaal heb ik rekening gehouden met een afwijking naar boven van de auto van die maat van je)
Om je meter af te stellen met een potmetertje check dit topic van mij
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=
Als je wat verder leest kun je ook zien hoe ver je het potmetertje moet verdraaien om ongeveer 10 km/h bij te stellen en ook welke kant je op moet draaien.
Maar pas op: bij mij heeft het (voorzichtig) diverse keren draaien aan het potmetertje waarschijnlijk het potmetertje kapotgemaakt waardoor ik die moet gaan vervangen (tenminste ik hoop dat het dat is). Ik zou dus proberen om aan de hand van mijn ervaring met het verdraaien van het metertje te proberen in 1x de goede kant op te draaien. Maar goed, lees dat topic, ook dat staat erin.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Thanks !!!
Daar kan ik wel wat mee denk ik
Daar kan ik wel wat mee denk ik
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Ik heb hetzelfde probleem, alleen is bij mij de tellerafwijking niet constant terwijl ik gewoon 195/55 13inch eronder heb zitten. Als je de teller terugdraait geeft deze dan bij lagere snelheden niet een te lage snelheid aan of is dat te simpel gedacht?
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Het verstellen m.b.v. de potmeter is proportioneel. Simpel gezegd: afwijking bij 50km/h=5, afwijking bij 100km/h=10, 10km/h terugdraaien bij 100km/h is 5km/h terug bij 50km/h.
Als je een absolute afwijking hebt moet je de wijzer verleggen (dus bij 50km afw. = 10, bij 100km afw. = 10)
Als je een absolute afwijking hebt moet je de wijzer verleggen (dus bij 50km afw. = 10, bij 100km afw. = 10)
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Een beetje verschil is ook niet storend.
Maar 30 km/uur verschil vind ik toch wel vervelend.
Vooral op 80 km wegen weet ik nooit hoe hard ik moet/mag rijden.
Maar 30 km/uur verschil vind ik toch wel vervelend.
Vooral op 80 km wegen weet ik nooit hoe hard ik moet/mag rijden.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Ik ga toch maar even mijn naaldje nakijken en evt. wat aan dat pot-metertje draaien.
Dat zou nog wel eens een paar bekeuringen kunnen voorkomen.
Dat zou nog wel eens een paar bekeuringen kunnen voorkomen.
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Laat effe weten of het bij jou wel lukt?Hans schreef:Ik ga toch maar even mijn naaldje nakijken en evt. wat aan dat pot-metertje draaien.
Dat zou nog wel eens een paar bekeuringen kunnen voorkomen.
Heb ff voor je gekeken; Bij mij (origineel) staat ong 110 km/h bovenaan! Gewoon witte platen erafhalen en je tellertje doet het volgens mij al een stuk beter!!Hans schreef: Zou het ook kunnen dat de wijzerplaten gewoon niet goed zijn? Bij mij is 130 km/uur precies midden boven, 12 uur zeg maar. Is dat bij een standaard dashboard ook zo?
Mischien kan iemand ff een plaatje posten van de standaard GTT klokkenwinkel?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Ik krijg vandaag een 2de hands gekocht dashboard binnen.
Dus ik kan de meters zelf ff vergelijken en volgens mij zit er inderdaad verschil in.
De kerel waar ik mn GT van heb gekocht heeft volgens mij gewoon verkeerde wijzerplaten gekocht
Dus ik kan de meters zelf ff vergelijken en volgens mij zit er inderdaad verschil in.
De kerel waar ik mn GT van heb gekocht heeft volgens mij gewoon verkeerde wijzerplaten gekocht

Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com