Koelvloeistof

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Bart V

Ik heb even een vraagje. Toen ik net na een lange rit mn motor paar minuten stationair liet draaien zag ik dat mn koelvloeistof pot ineens helemaal tot bijna de nok vol was met vloeistof. Toen ik ff handmatig gas gaf begon mn fan te draaien en zakte mn peil ineens netjes naar het normale peil. Komt dit nou doordat de pomp ff harder draait, of ergens anders door?? Zou het kunnen dat de thermostaat ineens open ging???? (je zou zeggen dat die al open was) Het zal wel niet ernistig zijn ofzo, maar vroeg me af of dat bij julie ook weleens gebeurd?
~thijs~
Contacteer:

Ik ben geen natuurkunde held, maar is het niet zo dan iets warms uitzet
robert

je hebt wat lucht ofzo in je koelsysteem. in ieder geval lijkt het erop dat je slechte circulatie hebt als de pomp langzaam draait.

Tja geen circulatie betekend dat je koelvloeistof ergens begint te koken. Hierdoor loopt de druk op, en er wordt koelwater in je vaatje geperst. De druk in je vaatje, boven het koelwater dus loopt dan ook wat op.
-this is no good-

bij gasgeven krijg je weer circulatie. auw zegt je thermoschakelaar, das heet!, snel aan die handel.
Dat koelt weer af. De koelwaterdamp condenseerd weer, de druk neemt af en het koelwater wordt weer uit je vaatje je systeem in geperst.

koelsysteem ontluchten!!
~thijs~
Contacteer:

Kijk dat zijn nog is antwoorden, in ieder geval een stuk beter dan mijn antwoord :wink:
Bart V

oke, ik zal eens wat nippels open draaien. Motor word goed gekoelt verder, en ik verbruik 0.0 koel en olie, dus koppakking is het zeker niet.
robert

zei ik ook niet ;)
Steven
Car: M536

Bartje is nog steeds erg zorgelijk :)
Bart V

Heb ff 200 kilometer gerden, en het zit als volgt. Als ik ff van de snelweg af ga en hem stil zet met draaiende motor loopt mn koelvloeistof vat helemaal vol tot de rand. Draai ik dan de ontluchtingsnippel open van de radiator en geej he gas, komt er een beetje lucht uit en dan vloeistof (duh) En meteen dan zakt ook het niveau in mn koelpot. Jouw theorie klopt wel robert, als de fan aanslaat zakt het nivea vrijwel meteen.

Nou heb ik nog iets. Ik had een dop op mn koelvat die een beetje lucht doorliet kwam ik vandaag achter, hij sissde altijd na het rijden, en er lagen altijd wat druppels koel op de dop (ook zonder druk) Dus ik die dop vandaag schoongemaakt, en veltiel bewogen enzo. Nu is die dop weer dicht, en sindsdien dus dit gezeik. Eerst kon dat beetje lucht dus nog ontsnappen (wat niet de bedoeling was) en nu die dop weer dicht is kan het niet weg en gebeurd dit dus. Ik zal morgen het koelsysteem nog een keertje ontluchten, maar ik vind het vreemd. denk dat ik ook maar ander doppie ga halen voor de zekerheid :-(
Plaats reactie