[GTTP2]Probleem, krijg hem niet in zijn 5 [vers.b dood?!]

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Chrisv

Ik had al een tijdje het probleem dat hij af en toe uit de 5 schoot bij mijn gtt.
Maar nu is het erger geworden, als ik hem in de 5 zet schiet hij terug en pakt hij hem helemala niet.

Ook hoor ik een geluid bij bijv. na een drempel af gegaan te zijn weer aan te rijden hoor ik net of er iets over de weg heen sleept. (ijzerachtig geluid :))

Motorsteun veroorzaakt dit ben ik al in andere topics achtergekomen.

Wat is hieraan te doen?
Is zoiets vervangen duur?
Kan iemand me een prijsindicatie geven?

thnx
Laatst gewijzigd door Chrisv op do 25 jul 2002 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tim B.

Toen ik mn GTT nog had heb ik een keer de motorsteun achter de versnellingsbak vervangen, motorsteun zelf was toen FL 170,- geloof ik, weet ik niet meer zeker, en ook een pokkewerkje naar ik me kan herinneren.
Chrisv

Tim B. schreef:Toen ik mn GTT nog had heb ik een keer de motorsteun achter de versnellingsbak vervangen, motorsteun zelf was toen FL 170,- geloof ik, weet ik niet meer zeker, en ook een pokkewerkje naar ik me kan herinneren.
Is het aan te raden dit meteen te maken en niet meer ermee rijden?
Tim B.

Nou, ik heb het wel gedaan, maar mijn GTT had ook hele andere "symptonen" als de jouwe. Mijn blok begon helemaal te schudden boven de 50 km/h, kon er dus niet eens normaal meer mee rijden. Hiermee heb ik toen ook 1 van de voorste motorsteunen om zeep geholpen. Ik had niet dat er iets over de grond sleepte ofzo. Weet je zeker dat het een motorsteun is en niet de schakelstang ofzo die de grond raakt en dat je daardoor ook problemen hebt met schakelen? Ik zeg ook maar wat.....
Chrisv

ik weet het ook niet precies, maar dit nam ik aan omdat dit in een ander topic verteld was.

De schakelstang, kan ik zelf zien of deze nog goed functioneerd?
Tim B.

Ow ik las net dat het een ijzergeluid is? Maar er raakt niet echt daadwerkelijk een onderdeel de grond? Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar dat ijzergeluid vandaan moet komen met een kapotte motorsteun. Maar goed...zoveel verstand heb k dr ook weer niet van. Kan je "ijzergeluid" wat ruimer omschrijven? En waar komt het precies vandaan?
Chrisv

Tim B. schreef:Ow ik las net dat het een ijzergeluid is? Maar er raakt niet echt daadwerkelijk een onderdeel de grond? Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar dat ijzergeluid vandaan moet komen met een kapotte motorsteun. Maar goed...zoveel verstand heb k dr ook weer niet van. Kan je "ijzergeluid" wat ruimer omschrijven? En waar komt het precies vandaan?
Nee het geluid komt wel vanuit onder de motorkap vandaan, maar op het begin leek het alsof ik na een drempel afgegaan te zijn en weer aan te rijden dat hij onder iets raakte, maar dit is dus niet zo.
Chrisv

Chrisv (pookie) schreef:
Tim B. schreef:Ow ik las net dat het een ijzergeluid is? Maar er raakt niet echt daadwerkelijk een onderdeel de grond? Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar dat ijzergeluid vandaan moet komen met een kapotte motorsteun. Maar goed...zoveel verstand heb k dr ook weer niet van. Kan je "ijzergeluid" wat ruimer omschrijven? En waar komt het precies vandaan?
Nee het geluid komt wel vanuit onder de motorkap vandaan, maar op het begin leek het alsof ik na een drempel afgegaan te zijn en weer aan te rijden dat hij onder iets raakte, maar dit is dus niet zo.
Ik had net ff mijn auto gestart om te kijken of ik iets verdachts kon zien/horen.
En nu hoor ik een zoem geluid..... dit geluid hoorde ik gister ook even en begon toen ik mijn auto geparkeerd had en ff uit liet draaien.........

iemand?
Chrisv

Ik heb strax even geprobeerd of het schakelen zonder te rijden nog goed lukte, dit was dus niet het geval.

In de vijf krijg je hem 9 van de 10 keer er niet in en moet je hem doorduwen zeg maar......

Is dit dan toch mijn versnellingsbak?? :evil: :( ?
Menno

Chrisv (pookie) schreef:- Probleempje, krijg hem niet in zijn 5
- open the door of his car
- kick him into the supercinq
- tell him to fuck off

:p
rev it like a rental
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Menno schreef:
Chrisv (pookie) schreef:- Probleempje, krijg hem niet in zijn 5
- open the door of his car
- kick him into the supercinq
- tell him to fuck off

:p
In alle andere gevallen: scoor een andere bak.

Ik had het zelfde probleem, werd steeds erger en toen was t sprookje uit. Andere steun hielp niet bij mijn GT
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Chrisv

Bak naar de tering dus, :(
Wat gaat me dit geintje kosten???

Balen dat dit zo snel moet gebeuren, maarja was me er van bewust dat ik zoiets kon verw88 dus de klap valt wel mee...

iemand enig id?
Menno

2 a 3honderd euro. plus een klein dagje stoeien om 'm d'r in te stoppen.
rev it like a rental
Chrisv

Menno schreef:2 a 3honderd euro. plus een klein dagje stoeien om 'm d'r in te stoppen.
En dan praat je over een 2e hands bakkie neem ik aan...?
jetab
Contacteer:

Chris, dat zoemen wat je hoorde is van je benzinepomp.

Je probleem met de 5e versnellingsbak ligt denk ik aan je bak. Ook het rare gekluid alsof er iets over de grond sleept (ijzer soundje) ligt aan je bak.

Ik denk dat het volgende bij jou aan de hand is. Bij de 5e versnelling (in je versnellingsbak) zit een kogeltje met een soort plaatje (dit plaatje houd het kogeltje tegen) het komt nog al eens voor dat dit plaatje (en kogeltje dus ook) eruit schiet. Het volgende kan dan gebeuren:
1. Bak totaal naar de klootte
of
2. de 5e werkt niet goed.

Het beste kan je even bellen/langsgaan met renault (oeffelt) en kijken of je daar wijzer van wordt. OF bellen naar een versnellingsbakrevisiebedrijf (ZIE GOUDEGIDS) en vragen om hun mening... ik denk zelf niet dat het een motorsteun is....

Succes
Chrisv

jetab schreef:Chris, dat zoemen wat je hoorde is van je benzinepomp.

Je probleem met de 5e versnellingsbak ligt denk ik aan je bak. Ook het rare gekluid alsof er iets over de grond sleept (ijzer soundje) ligt aan je bak.

Ik denk dat het volgende bij jou aan de hand is. Bij de 5e versnelling (in je versnellingsbak) zit een kogeltje met een soort plaatje (dit plaatje houd het kogeltje tegen) het komt nog al eens voor dat dit plaatje (en kogeltje dus ook) eruit schiet. Het volgende kan dan gebeuren:
1. Bak totaal naar de klootte
of
2. de 5e werkt niet goed.

Het beste kan je even bellen/langsgaan met renault (oeffelt) en kijken of je daar wijzer van wordt. OF bellen naar een versnellingsbakrevisiebedrijf (ZIE GOUDEGIDS) en vragen om hun mening... ik denk zelf niet dat het een motorsteun is....

Succes

Ok thnx!

Ff diep in mijn portemonnee kijken dan.... :(
Anonymous

waarschijnlijk tandwiel 5e versnelling en lagers in de bak zit in deksel lv van de versnellings bak :)
Chrisv

Maar t kan geen kwaad als ik hiermee gewoon naar Renault toe rijd?
Chrisv

Hijs alweer gemaakt! :D

Heb hem bij iemand laten maken, hij dacht toen ik hem wegbracht dat het een of andere schroef was die los was getrild. Ik weet niet of het dit ook daadwerkelijk was, dit weet ik strax als ik hem op ga halen.

Fijn weer turbo-en :D
Chrisv

Chrisv (pookie) schreef:Hijs alweer gemaakt! :D

Heb hem bij iemand laten maken, hij dacht toen ik hem wegbracht dat het een of andere schroef was die los was getrild. Ik weet niet of het dit ook daadwerkelijk was, dit weet ik strax als ik hem op ga halen.

Fijn weer turbo-en :D
Het was dus een of andere moer die was losgetrild, misschien weet iemand wat hiermee bedoeld wordt, want die kerel was er zelf niet toen ik mijn auto ging ophalen.

maar hij doet het weer, daar gaat t om. :D

Heb trouwens nog wel dat als ik hem in zijn 5 zet dat ik een ijzergeluid hoor, maar dit was ervoor ook al....
Dit hebben meerdere heb ik geloof ik gelezen....?
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

Waarschijnlijk is het gewoon een moer van de schakelstang geweest.

Lees ook dit artikel maar (in Engels):
http://www.rtoc.org/articles/article.asp?ArticleID=86
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Beter dan. Scheelt weer $
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Chrisv

Hmm, next problem...

Als ik van de snelweg af kom of op een 80 km weg naar stoplicht en ik schakel van 5 naar de 2 dan krijg ik hem niet naar de 2, (rest pakt ie ook niet) lijkt of dat alles ff geblokkeert is.

Na even beetje links rechts enzo met de pook is ineens alles weer normaal en krijg ik hem in zijn 2.

Dit gebreurde strax 2 keer, onderweg....

was di dan weer?
gille
Contacteer:

Chrisv (pookie) schreef:Hmm, next problem...

Als ik van de snelweg af kom of op een 80 km weg naar stoplicht en ik schakel van 5 naar de 2 dan krijg ik hem niet naar de 2, (rest pakt ie ook niet) lijkt of dat alles ff geblokkeert is.

Na even beetje links rechts enzo met de pook is ineens alles weer normaal en krijg ik hem in zijn 2.

was di dan weer?
schakelstang stellen probleem opgelost.maar ff een suggestie doe,schakel van 5 naar 4 en zo naar 3 en dan 2 is beter voor je bak, en remt goed af op de motor ook.
Chrisv

gille 21TURBO schreef:

was di dan weer?
schakelstang stellen probleem opgelost.maar ff een suggestie doe,schakel van 5 naar 4 en zo naar 3 en dan 2 is beter voor je bak, en remt goed af op de motor ook.
Dus als jij van een snelweg afkomt en bij het stolicht komt schakel je eerst naar 4-3 en dan pas 2?

Af laten remmen op de motor, is dit eigenlijk goed/slecht. Ik bedoel, bij hoge toeren klinkt het leuk, maar het lijkt me dan niet het beste, wel?
Rudo

gille 21TURBO schreef:maar ff een suggestie doe,schakel van 5 naar 4 en zo naar 3 en dan 2 is beter voor je bak, en remt goed af op de motor ook.

Zinloos. Je komt aanrijden in zijn 5, koppeling in en afremmen totdat je stilstaat, óf, als het stoplicht onverhoopt eerder op groen springt dan schakel je in de versnelling die bij de snelheid van dat moment past en rij je door.
(Bespaart je een hoop onnodig geschakel :) )
marco

ik doe ook altijd wat gille zegt ,ik rem altijd af op de motor , dusse snelweg af remmen terugschakelen 4 afremmen op motor terug naar drie afremmen op motor en dan naar twee ,
greetz marco
gille
Contacteer:

Rudo schreef:
gille 21TURBO schreef:maar ff een suggestie doe,schakel van 5 naar 4 en zo naar 3 en dan 2 is beter voor je bak, en remt goed af op de motor ook.

Zinloos. Je komt aanrijden in zijn 5, koppeling in en afremmen totdat je stilstaat, óf, als het stoplicht onverhoopt eerder op groen springt dan schakel je in de versnelling die bij de snelheid van dat moment past en rij je door.
(Bespaart je een hoop onnodig geschakel :) )
tja zo rijd me oma ook :lol: :lol: kan toch nooit geen kwaad om van versnelling af te gaan en af te remmen via de versnellingen
Koen
Contacteer:

Afremmen op de motor werd voorheen ook bij rijles geleerd. Maar sinds enige tijd is dat niet meer. Belachelijk eigenlijk is veel beter om op de motor af te remmen, scheelt in slijtage van de remmen, en als t glad is op de weg kun je beter ook niet de remmen gebruiken. Dus al die rookies die net twee a drie jaar hun rijbewijs hebben gebruiken te veel de remmen :-) (no offence)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Als je veel op de motor afremt krijgt je koppeling wel een flinke klap. Mijn remblokken gaan lang mee, maar de veren (trillingsdempers) van de koppeling een stuk korter. Komt vooral doordat de koppeling het verschil in toerental van motor en bak moet opvangen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Chrisv

gille 21TURBO schreef:

was di dan weer?
Maar om even hierop terug te komen, is dit zo gepiept of moet ie weer een dag naar b. de haas toe om dit te doen :)
Chrisv

Chrisv schreef:
gille 21TURBO schreef:

was di dan weer?
Maar om even hierop terug te komen, is dit zo gepiept of moet ie weer een dag naar b. de haas toe om dit te doen :)

Na er een tijd geen last van te hebben gehad is het probleem weer terug, strax weer 2 keer.
Als ik in zijn 5 terug wil schakelen, maakt niet uit welke versnelling, slaat ie vast, pakt alleen de 5 nog.
Strax kon ik even alleen in de 1 en 2 rijden, na een km ofzo kreeg ik hem weer overal in.
Het probleem begint als ik in de 5 ben geweest en daarna terug ga, dit is niet altijd het geval.

Kan iemand me vertellen of ik de schakelstang zelf kan stellen?
Zoja, hoe?

Thnx
Riël
Über-Spammer

Weet je zeker dat je bak zelf nog in goede staat is? Keb hetzelfde probleem, bij de 3 en de 4 na lange ritten. Net of de versnelling niet bestaat. ff wiebelen (lees: rammelen) aan de pook en dan wil ie er wel weer in. Ik ga dus fijn een andere bak kopen ... Niet om je te ontmoedigen, maar als ie de ene keer wel goed schakelt zal het je schakelstang niet zijn ... toch?

Nieuwe bakolie wil ook nog wel es een beetje helpen
Chrisv

Riël schreef:Weet je zeker dat je bak zelf nog in goede staat is? Keb hetzelfde probleem, bij de 3 en de 4 na lange ritten. Net of de versnelling niet bestaat. ff wiebelen (lees: rammelen) aan de pook en dan wil ie er wel weer in. Ik ga dus fijn een andere bak kopen ... Niet om je te ontmoedigen, maar als ie de ene keer wel goed schakelt zal het je schakelstang niet zijn ... toch?

Nieuwe bakolie wil ook nog wel es een beetje helpen
Ik hoor ook een ijzergeluid als ik hem in de vijf zet, dit was sinds dat ie is gerepareerd. Verder geen last van alleen ff *Krt* asl je hem in de 5 zet.

Misschien hier iets mee te maken?
turboman
Contacteer:

Met auto's is het zo dat je voor je 1+2 een schakelstang hebt, de 3+4 en de 5 en de achteruit, al naar gelang de ouderdom van de auto's. Weet niet precies hoe het zit met nieuwe auto's. Als je 'm dus niet zo goed meer, of helemaal niet in z'n 2 krijgt dan zal de 1 ook slecht werken, die schakelstang is dan misschien afgebroken... Ik heb de hele bak ooit eens helemaal vast gekregen in z'n 3 (reed toen in z'n 3), kon niks meer. Bleek een blokje daaronder zodanig versleten te zijn (normale slijtage r5), dat het ernaast schoot.

zie voor wat afbeeldingen een Kever site (ja, ik stap niet van m'n geloof af, haha)
http://www.kevershop.nl/index.html

en een andere link over een kruisstuk:

http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?ID=5 ... ransmissie

Ik heb hier een paar maanden geleden al een topic hierover geplaats, maar weet even niet meer waar precies.

Groeten, Turboman
Plaats reactie