Subwooferkist bouwen (wie weet de inhoud)

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Hagen
Contacteer:

Ik heb eindelijk een versterker gekocht voor mijn subwoofer, maar ik weet niet wat de inhoud van de kist moet worden.
Nu heb ik op internet wel gezocht naar van de bereken programmatjes, maar die zijn allemaal in het engels en ik krijg de gegevens ook niet goed ingevuld.

Voor de duidelijkheid. Het gaat om een 10" woofer van Rockfort Fosgate.
Type: RFS 1410
De specificaties heb ik opgezocht op internet en zijn als volgt:

RFS-1410 / 1810 10" RF Woofer
Nominal Impedance: 4 Ohm / 8 Ohm
Power Handling: 100 Watts
Peak Power: 200 Watts
Sensitivity: 91dB / 91dB
FS: 36 / 38 Hz QTS: .36 / .38
VAS: 2.40 cu. ft. (68.0L)
XMAX: 0.20"
Voice Coil Diameter: 1 œ"
Mounting Depth: 3 29/32" (99.2mm

Ik hoop dat iemand hier de inhoud voor kan berekenen of de inhoud al weet :)

Het liefst zo snel mogelijk zodat ik zo nog aan het zagen kan.
Ik heb ploegha ook al gemailt dus daar wacht ik ook nog op.

groeten,
Hagen

ps versterker is 2 x 160 watt
martin rs

hmmm heb je msn ofzo heb er verschillende programmas vor van mijn studie nog. heb namelijk vier jaar licht geluid gestudeerd.
Hagen
Contacteer:

Kan je ze ook mailen en er misschien een uitleg bij geven?
Roy
Moderator

Bas, Ploegah is op vakantie dus die zal niet reageren denk ik.

Maar hij heeft wel het perfecte programma ervoor om het te berekenen :)
5 GT Turbo '88 GT5
martin rs

kan geen een programma mailen maar moet weten welke soort bas jij nodig hebt. dit in verband dus met de grote van de kast en de kwaliteit en schakeldruk van de speaker en de plaatsing van de speaker ten opzichte van de kast. wil je de speaker ervoor klinkt ie anders dan de speaker erin en de bas door een sleuf of een dichte kast voor meer strakke bas een sleuf of gaten voor een meer waterige bas etc.
Hagen
Contacteer:

Roy (Signaalkabel) schreef:Bas, Ploegah is op vakantie dus die zal niet reageren denk ik.

Maar hij heeft wel het perfecte programma ervoor om het te berekenen :)
Jammer, maar het komt wel goed 8)
Hagen
Contacteer:

martin rs schreef:kan geen een programma mailen maar moet weten welke soort bas jij nodig hebt. dit in verband dus met de grote van de kast en de kwaliteit en schakeldruk van de speaker en de plaatsing van de speaker ten opzichte van de kast. wil je de speaker ervoor klinkt ie anders dan de speaker erin en de bas door een sleuf of een dichte kast voor meer strakke bas een sleuf of gaten voor een meer waterige bas etc.
Het moet een strakke bas zijn die wel hard kan.
Dus volgens mij een dichte kist, die het liefst niet zo groot is.
Ik wil hem namelijk achter de wielkast tegen de zijkant van de 5 bouwen.
Je krijgt dan een beetje een rechthoekige platte kist.
En wat moet er eigenlijk voor dempingsmateriaal in?
Ik heb nog van die zwarte gebubbelde matjes van de bouwmarkt, maar ik weet niet of dat wat is.
martin rs

oke voor een harde bas moet je kist zowieso dicht zijn. ook geen kieren dus zorg dat je alles dichtkit van binnen. dit kan je het beste doen door het gat waar de speaker inkomt. lijm de verbindingen eerst en schroef ze dan in elkaar. dat scheelt ook weer in dichtheid.

de binnenkant hoef je niks aan te doen kan wel maar hoeft niet. de buitenkant zou ik ff vloerbedekking over maken. dit staat mooier maar klinkt ook omdat ie minder kan springen.

zorg dat je speaker aan iedere kan 10 tot 15 procent heeft van de kant dus bijvoorbeeld je speaker is 10 inch dan kan je 1 tot 1.5 inch overlaten op de plank waar je speaker inkomt.

als je de mogenlijk hebt kan je het hout het beste in verstek zagen zodat het netjes uitkomt. de aansluiting moet je zelf weten maar het beste is geen losse draden eruit laten steken. als die kapot gaan moet de hele box weer open.

de speaker gewoon tegen de voorkant aan monteren en ff kijken of je een rooster of een geperforeerd stuk plexieglas met neon erin 8) dit ter beschadiging van de speaker.

heb je vragen topic ff terug en laat weten hoe het lukt.
Hagen
Contacteer:

Okee thanks,

Maar hoeveel liter inhoud mag de kist nu maximaal hebben en maakt het nog uit hoever de magneet van de achterkant van de kist af zit?
:)
martin rs

aha je bedoelt hoe diep de kist moet??? hmm das normaal tussen de 60 en de 90 procent van de breedte. ik zou een marge van 10 cm nemen zo precies komt het niet want je hebt maar 91 db schakeldruk
Hagen
Contacteer:

He Martin, Hartelijk bedankt. Nu kan ik morgen mooi aan de knutsel.
8)
Ik laat wel even weten hoe het is gelukt :wink:
martin rs

geaag gedaan kom je naar marum we willen wel resultaat zien en horen
Hagen
Contacteer:

Tuurlijk ben ik daar.
Hoop dat het dan wel af is, maar ik zaag wel een eind weg.

groeten, :D
martin rs

ja dat zagen is wel zo gebeurd toch
robert

Hagen schreef:De specificaties heb ik opgezocht op internet en zijn als volgt:

RFS-1410 / 1810 10" RF Woofer
Nominal Impedance: 4 Ohm / 8 Ohm
Power Handling: 100 Watts
Peak Power: 200 Watts
Sensitivity: 91dB / 91dB
FS: 36 / 38 Hz QTS: .36 / .38
VAS: 2.40 cu. ft. (68.0L)
XMAX: 0.20"
Voice Coil Diameter: 1 œ"
Mounting Depth: 3 29/32" (99.2mm

Ik hoop dat iemand hier de inhoud voor kan berekenen of de inhoud al weet :)
ja, ik! (en jij!) :lol:
je mag er natuurlijk van afwijken, maar das aanbevolen, dus waarom niet?

deze was zowiezo ook erg grappig:
Hagen schreef:Maar hoeveel liter inhoud .....
martin rs schreef:aha je bedoelt hoe diep de kist moet
martin rs

dit omdat ik de maten van hoogte en breedte al had gegeven. dus moest ie alleen nog de diepte weten snapie. mar he moet jij er nu ook een berekenen of niet
Hagen
Contacteer:

Ja, ja, ik weet het, maar ik heb dus echt geen verstand van zulk soort zaken. Ik kan prima een kistje bouwen, maar je moet me niet vragen wat alles betekend :D
Maar.....ik heb nu een kist en hij werkt prima.
Ben er nu nog een aan het maken voor mijn versteker en dan komt het zaakje schuin tegenover elkaar in de achterbak te staan.
Morgen nog even bekleden met zwart skai leer en klaar is clara.
Maar iedereen bedankt voor de hulp!!
martin rs

oke dan klinkt ie goed. maar een kist voor je versterker????
Arjen

Er is op dit moment een special verkrijgbaar van een Duits car-hifi blad gericht met als thema: High-End car hifi. Hierbij zit een CD met een box-berekeningsprogramma. Verkrijgbaar bij de betere tijdschriftenboer.
Hagen
Contacteer:

Ja, niet omdat je dan geluid uit je versterker krijgt (geintje).
Nee, ik heb nog een kist gebouwd om twee gelijke kisten achter in de kofferbak te krijgen want dat staat wat mooier.
In de ene zit dan de sub en aan de andere hangt de versterker.
Eventueel kan ik het ooit nog eens ombouwen naar nog een sub erbij.
martin rs

pas op voor de warmte van de versterker. freez er ff sleuven in aan de achterkant of zoiets
Hagen
Contacteer:

Arjen schreef:Er is op dit moment een special verkrijgbaar van een Duits car-hifi blad gericht met als thema: High-End car hifi. Hierbij zit een CD met een box-berekeningsprogramma. Verkrijgbaar bij de betere tijdschriftenboer.
Zal eens gaan kijken. Bedankt voor de tip :)
Hagen
Contacteer:

martin rs schreef:pas op voor de warmte van de versterker. freez er ff sleuven in aan de achterkant of zoiets
Hoezo, want de versterker zit er gewoon tegenaan en niet erin, dus volgens mij kan hij zijn warmte gewoon krijt in de auto. Alleen de onderkant zit tegen het hout aan.
martin rs

oh oke ik denk die komt erin haha
Hagen
Contacteer:

Is ook een optie, maar dan zie je hem niet en hij is net zo mooi chroom. Lekker glimmen 8)
Anonymous

He bas !

Ik ben er weer:

de perfecte inhoud voor een gesloten kist voor deze woofer 23,8 liter. Dit is alleen de binnenmaat, voor de buitenmaten

Ik kan ook de hele kist voor je berekenen, dan moet je me even wat maten mailen. (bijvoorbeeld hoogte en breedte, bereken ik de hoogte voor je)
martin rs

ja ga nog ff door. de dikte van het hout het soort hout. de soort rand van de speaker. de luchtruimte buiten de box de ruimte die gevuld moet worden met geluid. de hoogte van de box ten opzichte van de oren enz. zo kan je nog wel ff doorgaan maar zoals gezegd de speaker is 91 db. een topmerk levert 103. dus met andere woorden wat maken die paar cm nou uit
Arjen

martin rs schreef:ja ga nog ff door. de dikte van het hout het soort hout. de soort rand van de speaker. de luchtruimte buiten de box de ruimte die gevuld moet worden met geluid. de hoogte van de box ten opzichte van de oren enz. zo kan je nog wel ff doorgaan maar zoals gezegd de speaker is 91 db. een topmerk levert 103. dus met andere woorden wat maken die paar cm nou uit
Wat bedoel je met die 91 db? De gevoeligheid ? de meeste topspeakers leveren volgens mij vaak juist minder (JL, MTX, enz).
Anonymous

Als je zo redeneert kan je net zo goed geen kist maken en hem gelijk in een schoenendoos bouwen.

Iets mindere kwaliteit presteert ook beter in een goede kist, net als hoge.
martin rs

kijk een speaker heeft een aantal wattage. dan komt het erop aan hoeveel db haalt ie uit dat aantal wattage. dus bijvoorbeeld er zijn speakers die uit 400 watt 91 db halen en er zijn speakers die uit 400 watt 103 db halen. das dus het verschil in schakeldruk. let op dit is echt een groot verschil want om geluidsvolume te verdubbelen heb je 3 db meer nodig. 91 naar 103 is 12. das dus 4 keer zo hard en dat merk je. dan na de taan wat een kastje allemaal kan doen. het belangrijkste van de kast is de klankweergave. de toon wordt beinvloed door de kast dus welke soort bas haal je eruit. de groote is hiervoor natuurlijk ook bepalend maar het is ook heel belangrijk dat de kast trillingsvrij is en das heel moeilijk om te bouwen en dat red je ook niet met je programma. de kasten in de winkel zijn ook voor de groote van de speaker en niet echt het wattage.

nou mensen hebben we nu iets geleerd? :D
Robke
Car: Lexus IS250

Volgens mij ben je nu een beetje in de war met PA speakers, die hebben vaak een gevoeligheid van 100+ db, subwoofers in de auto hebben meestal een veel lagere gevoeligheid. De meesten zullen rond de 89-90db zitten afhankelijk van het formaat van de woofer.

Er zijn maar heel weinig merken met subwoofers voor incar gebruik die een hogere gevoeligheid hebben, het voordeel van zulke woofers is dus wel dat je minder vermogen nodig hebt om net zo hard te kunnen gaan.
Anonymous

martin rs schreef:nou mensen hebben we nu iets geleerd? :D
Uhm, nee sorry, ik wist dit al.

Maar goed, ik ga bier drinken. Bas ik hoor het wel van je als ik nog door moet rekenen met 'dat programmaatje van mij'
martin rs

ook auto speakers komen tot 100 db. kom je wel in de duure prijsklasse
Riël
Über-Spammer

Had een 15" sub in een pijp, haalde 98 db
Rafe
Contacteer:

nu in het nederlands pls ?
:P :P
Doe mij maar de JBL GTI A6000 Versterker!!
heeft u misschien 10.000 pleuro's voor mij?
Plaats reactie