Camber , Caster
Heeft iemand wel eens van Cember Cester gehoord!? En wordt er op de stand van de voorbanden gelet wanneer de auto apk gekeurd moet worden? Als de voorbanden scheef staan zeg maar, mag dat?! Stond laatst ook een plaatje van zo een auto op het forum, zal ff kijken of ik hem kan vinden!
-Edit- plaatje gevonden
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... ght=toyota
ff naar beneden scrollen en dan zie je wat ik bedoel, alleen is het bij dit plaatje een beetje extreem en zijn het de achterbanden.
Hopenlijk snappen jullie wat ik bedoel!
-Edit- plaatje gevonden
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... ght=toyota
ff naar beneden scrollen en dan zie je wat ik bedoel, alleen is het bij dit plaatje een beetje extreem en zijn het de achterbanden.
Hopenlijk snappen jullie wat ik bedoel!
Camber en Caster.
ook goed, wat jij wilMatijs schreef:Camber en Caster.

Maar weet jij of dat het kwaad kan bij de apk? Het probleem wat ik uitlegde?!
Ik zou het echt niet weten.
Ik ben alleen van de spellingcontrole
Ik ben alleen van de spellingcontrole

robert schreef:En die auto met die belachelijke 20 graden camber in plaats van 2 graden hoeft van mij de apk niet te halen.

-
- Contacteer:
Mmm, het moet niet uitmaken voor de apk met hoeveel camber of caster je je wagen uitrust. Veel wagens krijgen na verlaging toch al een andere camber. Misschien dat ze wat zeuren over de mogelijk foute slijtage van je banden ofzo, maar boeit ze volgens mij niet. Nu ik erover nadenken, ik heb de bmw met 3 graden negatief camber ook door de apk gekregen, niks over gehoord...
Oh, en veel rally wagens rijden met meer camber en die moeten ook apk gekeurd worden...
Gijs
Oh, en veel rally wagens rijden met meer camber en die moeten ook apk gekeurd worden...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Is het slecht voor de ophanging van de wielen ?clio_rally schreef:Mmm, het moet niet uitmaken voor de apk met hoeveel camber of caster je je wagen uitrust. Veel wagens krijgen na verlaging toch al een andere camber. Misschien dat ze wat zeuren over de mogelijk foute slijtage van je banden ofzo, maar boeit ze volgens mij niet. Nu ik erover nadenken, ik heb de bmw met 3 graden negatief camber ook door de apk gekregen, niks over gehoord...
Gijs
Heb je kans op een verkeerde belasting en daardoor sneller slijtage of stukken ?
Het kan geen kwaad, maar je banden zullen er wel sneller van slijten. Ze zullen dan ook schuin afsluiten, behalve als je net zo rijdt als mij, dan slijten ze wel mooi vlak af ook al staan m'n voorwielen aardig schuin.Kevin schreef:Is het slecht voor de ophanging van de wielen ?clio_rally schreef:Mmm, het moet niet uitmaken voor de apk met hoeveel camber of caster je je wagen uitrust. Veel wagens krijgen na verlaging toch al een andere camber. Misschien dat ze wat zeuren over de mogelijk foute slijtage van je banden ofzo, maar boeit ze volgens mij niet. Nu ik erover nadenken, ik heb de bmw met 3 graden negatief camber ook door de apk gekregen, niks over gehoord...
Gijs
Heb je kans op een verkeerde belasting en daardoor sneller slijtage of stukken ?

-
- Contacteer:
Het kan idd niet echt kwaad. Het zal waarschijnlijk zorgen voor een iets andere belasting van de ophanging, maar niks ernstigs. De wagen wordt in de rechte lijn iets nerveuser en zal meer gaan 'spoorzoeken', maar in de bochten zul je het verschil erg snel merken
Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team
als je sporing goed is zullen ze niet zo snel schuin slijten hoor.robclio16V schreef:Het kan geen kwaad, maar je banden zullen er wel sneller van slijten. Ze zullen dan ook schuin afsluiten, behalve als je net zo rijdt als mij, dan slijten ze wel mooi vlak af ook al staan m'n voorwielen aardig schuin.Kevin schreef:Is het slecht voor de ophanging van de wielen ?clio_rally schreef:Mmm, het moet niet uitmaken voor de apk met hoeveel camber of caster je je wagen uitrust. Veel wagens krijgen na verlaging toch al een andere camber. Misschien dat ze wat zeuren over de mogelijk foute slijtage van je banden ofzo, maar boeit ze volgens mij niet. Nu ik erover nadenken, ik heb de bmw met 3 graden negatief camber ook door de apk gekregen, niks over gehoord...
Gijs
Heb je kans op een verkeerde belasting en daardoor sneller slijtage of stukken ?![]()
camber heeft daar minder invloed op.
there is no spoon.

Een Clio 16v draagarm bij een 5GTT heeft ongeveer hetzelfde effect. Bij een Clio 16v een Clio Coupe/ Williams draagarm toepassen idem (zorgen voor grotere spoorbreedte).
Het initiële onderstuur bij insturen verdwijnt nagenoeg (afhankelijk van de hoeveelheid camber). Maar bij gas los in de bocht wordt de overstuurreactie des te heftiger !!! Maar hierdoor stuurt de auto wel sneller de bocht in

Ff algemeen: verschillende fabrikanten gebruiken camber op de voor en achteras als laatste fijnafstelling aan het weggedrag.
Of om bij een facelift zonder verdere aanpassing aan de wielophanging het weggedrag te wijzigen.
Cambersettings worden gedaan om de feedback (algemeen- en stuurgevoel) naar de bestuurder niet te veel te wijzigen. Dit omdat de demping, vering en spoorbreedte niet veranderen, maar je toch de maximum grip per as af kunt stellen.
Voor minder getalenteerde en ervaren bestuurders is het van belang dat de auto d.m.v. rollen, duiken, gieren, stampen, etc. "aangeeft" wanneer de grenzen van de grip worden genaderd of overschreden. Zo kun je gemakkelijker "meer uit je auto halen" en dus sneller rijden.
Voorbeeld: Bij Renault (o.a.: Clio 16v/ Williams) gebruiken ze bij sportieve versies i.p.v. een cambersetting een flink grotere spoorbreedte op de vooras en een iets bredere achteras. Want een zoekerig en nerveus stuurgevoel door een cambersetting is niet iets waar de pers en klanten op zitten te wachten. Dit om het ondersturen (vooras) te verminderen en de overstuurneiging (achteras) bij gas los te verminderen. Het eindresultaat is een snellere stabiele auto die in het grensgebied ook wat te bieden heeft voor de "stuurman".
Vanwege de feedback heb ik het ook niet zo begrepen op flink grotere en bredere velgen en banden. De maximum grip wordt hierdoor wel enorm vergroot maar de balans van de auto wordt hier niet mee geholpen. Meestal zijn extreme racties in het grensgebied het gevolg. Dit omdat vering en demping niet zijn afgesteld op zulke hoge gripniveaus.
Btw uit remwegoogpunt vindt ik het (bredere en grotere banden) een pluspunt. Alleen om hier alles uit te halen zijn ook weer aanpassingen (Ja, ik blijf gaan
Personen die uit optisch oogpunt bij een VOORwielaangedreven auto met bredere velgen op de achteras rijden neem ik niet serieus.
De overstuurreactie bij gas los (na een schrikreactie) in de bocht wordt hierdoor verminderd en ondersturen bevorderd. Stel je nu eens een obstakel aan de buitenzijde van de bocht voor... En de ellende is compleet

Sommigen hier zullen denken: Je zus, we beginnen over "cember en cester"

Check voor de grap maar eens bij andere autoŽs op het oog de wielstanden op de voor en achteras. Rijdend op de openbare weg is dit goed mogelijk. Je kunt hier meestal meteen uithalen wat de fabrikant beoogde met de wegligging (t.o.v. de motorisering).
Ff iets anders: voor acceleratietijden is het van belang dat de aandrijflijn niet te veel beweegt i.v.m. de reactietijd. Dus iedereen aan de harde motorsteunen

Ook i.v.m. slijtage bij een veeleisende rijstijl blijft dit een aanrader.
Laatst gewijzigd door speedline op ma 5 aug 2002 7:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Het kan geen kwaad, maar je banden zullen er wel sneller van slijten. Ze zullen dan ook schuin afsluiten, behalve als je net zo rijdt als mij, dan slijten ze wel mooi vlak af ook al staan m'n voorwielen aardig schuin.
[/quote]
je lager belasting is ook anders dus je wielagers zullen ook sneller slijten

je lager belasting is ook anders dus je wielagers zullen ook sneller slijten
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Kijk dat is de informatie die ik zoek. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Camber en Cester gehoord en wist ook niet wat je ervan kan verwachten. Ik weet er nu weer wat meer van. Bedankt mede posters, bedankt voor deze wijze lessen!
P.S. op welke rekening moet ik het lesgeld storten??

P.S. op welke rekening moet ik het lesgeld storten??

Ok, maar vind de veerpoot het nou echt nog wel zo fijn als je hem 3 graden loopt te draaien? Ik zit al een tijdje met deze gedachte te spelen namenlijk (ja, dankzij jouw herdaaldelijke vermeldingen van deze aanpassingen) maar normaal gesproken pas je camber aan door de hoek tussen fusee en veerpoot aan te passen (zoals ik nu heb , drie graden negatief) en niet door de veerpoot naar buiten te draaien aan langere draagarmen....speedline schreef:
Een Clio 16v draagarm bij een 5GTT heeft ongeveer hetzelfde effect. Of om bij een facelift zonder verdere aanpassing aan de wielophanging het weggedrag te wijzigen.
Ff iets anders: voor acceleratietijden is het van belang dat de aandrijflijn niet te veel beweegt i.v.m. de reactietijd. Dus iedereen aan de harde motorsteunen![]()
En WAAR halen we die stijvere motorsteunen ? (nee, ik wil geen stalen Gr. A steunen, gewoon wat stuggere gr. N steunen, te beginnen met de voorste kantelsteun)
there is no spoon.
Als je meer camber zet door de hoek tussen fusee en veerpoot te veranderen draait de veerpoot naar binnen. De veerpoot komt nu rechter te staan en dit heeft voor de dempers(lijtage) alleen maar positieve gevolgen. Alleen verandert nu het casterverloop bij verdraaïng van het (stuur)wiel.Tijn schreef: Ok, maar vind de veerpoot het nou echt nog wel zo fijn als je hem 3 graden loopt te draaien? Ik zit al een tijdje met deze gedachte te spelen namenlijk (ja, dankzij jouw herdaaldelijke vermeldingen van deze aanpassingen) maar normaal gesproken pas je camber aan door de hoek tussen fusee en veerpoot aan te passen (zoals ik nu heb , drie graden negatief) en niet door de veerpoot naar buiten te draaien aan langere draagarmen....
En WAAR halen we die stijvere motorsteunen ? (nee, ik wil geen stalen Gr. A steunen, gewoon wat stuggere gr. N steunen, te beginnen met de voorste kantelsteun)
Dit casterverloop heeft invloed op je wielstand en dus op de grip van de vooras in bochten !!!
Het is juist beter om de Clio draagarmen te gebruiken omdat je het originele casterverloop bij verdraaïng van het wiel weer benadert !
Ik zou mij trouwens absoluut niet druk maken over een paar graden meer kanteling van de veerpoot t.o.v. de veertoren. Demonteer je wiel, laat iemand aan je stuur draaien en je weet precies wat ik bedoel

Gr.N oliepan:
60 01 006 831
Gr.N anti slingerschot/ luchtafscheider:
60 01 006 417
Gr.N motorsteunen:
77 11 065 509
77 11 065 510
60 01 007 858
Gr.N stuurhuisrubbers:
60 01 007 918
60 01 007 919
Ik hoop dat deze spullen nog te leveren zijn. Zo ja, laat ff weten via pm.
Gr N stuurhuisrubbers ? beter bestand tegen hite ofzo ?
Je moet toch een stuurhuis van de 16V monteren als je die draagarmen er op zet? of vergis ik mij nou ... zijn dat dan dus de clio stuurhuisrubber, de GT rubbers of maakt het niet uit ?
Super bedankt voor je uitleg trouwens.... rijdt jouw GT nou ook met die settings rond ?
Je moet toch een stuurhuis van de 16V monteren als je die draagarmen er op zet? of vergis ik mij nou ... zijn dat dan dus de clio stuurhuisrubber, de GT rubbers of maakt het niet uit ?
Super bedankt voor je uitleg trouwens.... rijdt jouw GT nou ook met die settings rond ?
there is no spoon.
Gr.N als van Renault Sport RallyTijn schreef:Gr N stuurhuisrubbers ? beter bestand tegen hite ofzo ?
12. av. F.Sommer 92167 Antony Cedex tel.46680038

De Gr.N stuurhuisrubbers zijn stijver en zorgen voor een beter en preciezer stuurgevoel, ook omdat het stuurhuis minder beweegt t.o.v. de "firewall" (ben NL woord ff kwijt). Voor de Clio coupe zijn deze er ook btw !!!
Ik doe pas een upgrade als ik over de volgende onderdelen beschik:
* 1e grap: comfort

* Clio 16v draagarmen
* Clio 16v stabilisatorstang
* Clio 16v achteras
* 6Jx14 of 6,5Jx15 velgen gebruiken
Hierdoor krijgen de voor- en achteras een flink grotere spoorbreedte met flink hogere bochtsnelheden als resultaat. Maar alleen doen als je over alle zojuist genoemde onderdelen beschikt. Anders is het voor onervaren piloten levensgevaarlijk !!!
* 2e grap: keihard de lekkerste

* Clio 16v coupe/ Williams draagarmen
* Clio coupe/ Williams stabilisatorstang
* Clio coupe onbekrachtigd stuurhuis
* Clio coupe achteras
* 7Jx15 velgen gebruiken
Voor de echte stuurman...
Dempers naar eigen smaak toevoegen. Al doen coupe dempers op de achteras icm standaard of koni voor het erg goed.
Rij dus voorlopig met -3° camber op de vooras. En een ietsje meer caster (draagarmbussen doorpersen).
-
- Contacteer:
[quote="speedline"][quote="Tijn"]Gr N
we hebben een complete ophanging te koop van een williams; draagarmen, stabilisatorstangen, achteras, coupeveren en dempers voor en achter, bilstein cup dempers.
we hebben een complete ophanging te koop van een williams; draagarmen, stabilisatorstangen, achteras, coupeveren en dempers voor en achter, bilstein cup dempers.
Juist, duidelijkspeedline schreef:
De Gr.N stuurhuisrubbers zijn stijver en zorgen voor een beter en preciezer stuurgevoel, ook omdat het stuurhuis minder beweegt t.o.v. de "firewall" (ben NL woord ff kwijt). Voor de Clio coupe zijn deze er ook btw !!!
Ik mis in de eerste lijst een beetje het stuurhuis .... hoeft dat niet vervangen te worden dan ?Ik doe pas een upgrade als ik over de volgende onderdelen beschik:
* 1e grap: comfort![]()
* Clio 16v draagarmen
* Clio 16v achteras
Dempers naar eigen smaak toevoegen. Al doen coupe dempers op de achteras icm standaard of koni voor het erg goed.
Rij dus voorlopig met -3° camber op de vooras. En een ietsje meer caster (draagarmbussen doorpersen).
Velgen en dempers reeds in orde

there is no spoon.
Williams voortrein gaat me te ver (denk ook niet dat de voorschermen er zo blij mee zouden zijn ... ) 16V is goed genoeg voor me ....Tijn schreef:Juist, duidelijkspeedline schreef:
De Gr.N stuurhuisrubbers zijn stijver en zorgen voor een beter en preciezer stuurgevoel, ook omdat het stuurhuis minder beweegt t.o.v. de "firewall" (ben NL woord ff kwijt). Voor de Clio coupe zijn deze er ook btw !!!Ik mis in de eerste lijst een beetje het stuurhuis .... hoeft dat niet vervangen te worden dan ?Ik doe pas een upgrade als ik over de volgende onderdelen beschik:
* 1e grap: comfort![]()
* Clio 16v draagarmen
* Clio 16v achteras
Velgen, veren en dempers reeds in ordekoni rondom en 6.5J speedlines
Overigens is een achteras van een Willie toch gelijk aan die van een 16V ?
there is no spoon.
en de aandrijfassen natuurlijk ... hoe zit het daarmee ?
there is no spoon.
-
- Contacteer:
de aandrijfassen zijn langer van een 16V maar passen op de r5Tijn schreef:en de aandrijfassen natuurlijk ... hoe zit het daarmee ?
ja, dat weet ik , maa ik neem aan dat je met de aanpassing van speedline die dus wel moet vervangen, aangezien de afstand van je bak tot je fusees langer word ....Maarten Henderieckx schreef:de aandrijfassen zijn langer van een 16V maar passen op de r5Tijn schreef:en de aandrijfassen natuurlijk ... hoe zit het daarmee ?
there is no spoon.
-
Overigens is een achteras van een Willie toch gelijk aan die van een 16V ?
De achteras is toch ook breder van een williams. die velgen staan toch al meer naar buiten van een willie?
De achteras is toch ook breder van een williams. die velgen staan toch al meer naar buiten van een willie?
16v en Williams achteras zijn gelijk. Williams heeft 7J brede velgen i.p.v. 6 of 6,5J...illuminator schreef:Overigens is een achteras van een Willie toch gelijk aan die van een 16V ?
Aandrijfassen was ik ff vergeten, shame on me
-
ooh. ik dacht de de williams voor en achter breder was. heb zelf ook een 7j velg eronder liggen. met ET 35. vondt toch dat de velg nog aardig wat naar binnen lag en heb er dus maar een 15 mm spoorverbreder per kant tussen gezet.
-
hoe kan dat dan. heb je zeker een bredere band erop. ik heb 15 inch velgen. Jij 16 inch toch ? verder ligt er bij mij een 195/45-15 band op
-
- Contacteer:
zou die onder een "normale" 19 passen?Menno schreef:voor de geintresseerden; keb nog wat 16v en coupe achteras spul liggen.
nope, gaat niet passen. Maar daarvoor hebben we dan weer de 19 16V achteras liggen, hahaSven 5 Alpine Turbo schreef:zou die onder een "normale" 19 passen?Menno schreef:voor de geintresseerden; keb nog wat 16v en coupe achteras spul liggen.

rev it like a rental
-
- Contacteer:
vertel vertel vertel
hoop wel een voor non-abs
ik denk dat mijn rubbers gaar zijn en brake discs achter is natuurlijk leuk
hoop wel een voor non-abs
ik denk dat mijn rubbers gaar zijn en brake discs achter is natuurlijk leuk