
Rallyrijden
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Ik ben er. De betaling en confirmatie is geregeld.
Was wel bijna vergeten dat het al dit weekend was. Wilde eigenlijk m'n nieuwe bumper gaan halen. Dat moet dus nog een weekje wachten. (shit shit.)
Zijn er mensen die nog samen willen oprijden?
Steven jij komt toch vanuit Beverwijk? Ergens afspreken en dan door rijden?
Was wel bijna vergeten dat het al dit weekend was. Wilde eigenlijk m'n nieuwe bumper gaan halen. Dat moet dus nog een weekje wachten. (shit shit.)
Zijn er mensen die nog samen willen oprijden?
Steven jij komt toch vanuit Beverwijk? Ergens afspreken en dan door rijden?
Drive it like you stole it
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Rick-> cool dat je toch nog gaat.
Steven en ik hadden het volgende plan (correct me if i'm wrong steef!):
Steven komt naar mij (Edam).
WE gaan samen in 1 auto naar 333.
Dat is in Hilvarenbeek geloof ik.
Kunnen we vast wel ergens afspreken.
Steven???
Oh ja...steven-> Scenic is van de baan. Mn ouders hebben hem nodig.
Dus dat word met de gt. (yours or mine???)
mazzl.
Steven en ik hadden het volgende plan (correct me if i'm wrong steef!):
Steven komt naar mij (Edam).
WE gaan samen in 1 auto naar 333.
Dat is in Hilvarenbeek geloof ik.
Kunnen we vast wel ergens afspreken.
Steven???
Oh ja...steven-> Scenic is van de baan. Mn ouders hebben hem nodig.

Dus dat word met de gt. (yours or mine???)
mazzl.
Yep, hilvarenbeek inderdaad .....spir@l schreef: Dat is in Hilvarenbeek geloof ik.
over de A2 naar 's hertogenbosch, daarna de A65 / N65 volgen rihting tilburg. daarna borden beekse bergen aanhouden tot op het terrein van de beekse bergen. Daar staan borden discovery valley / 333events.
there is no spoon.
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Dat is perfect. Jullie komen langs Utrecht dan. Is het een idee dat ik dan bij jullie in de auto spring en mee betaal aan de benzine. Is wel makelijk en gezelliger 

Drive it like you stole it
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
hmmmm.....zou een goed plan zijn.
ware t niet dat ALS(!!!) we met mijn gt gaan, dat ik maar plek heb voor 2 man....(geen achterbank...)
Ik bel Steven ook nog even.
En dan spreken we wat af.
we'll keep in touch.
mazzl.
ware t niet dat ALS(!!!) we met mijn gt gaan, dat ik maar plek heb voor 2 man....(geen achterbank...)
Ik bel Steven ook nog even.
En dan spreken we wat af.
we'll keep in touch.
mazzl.
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
We zijn weer terug.
Echt een super dag gehad. Krijn en ik hadden beiden ieder een digi cam bij ons. Dus veel foto's. Maandag zal ik ze online plaatsen. (het zijn er 100, en das aleen wat ik geschoten had)
Echt kicke dat driften met de rearwheel drive bm... Maar even zo leuk was het laatste rubber laagje van het kanvas jagen op de Clio 16V.
Tijn; ik zag dat op de Clio het camber voor naar binnen stond maar achter niet echt. Heb jij op je GTT achter het camber anders dan voor?
En is het moeilijk om je camber te veranderen? Hoe doe je dat eigenlijk?
Echt een super dag gehad. Krijn en ik hadden beiden ieder een digi cam bij ons. Dus veel foto's. Maandag zal ik ze online plaatsen. (het zijn er 100, en das aleen wat ik geschoten had)
Echt kicke dat driften met de rearwheel drive bm... Maar even zo leuk was het laatste rubber laagje van het kanvas jagen op de Clio 16V.
Tijn; ik zag dat op de Clio het camber voor naar binnen stond maar achter niet echt. Heb jij op je GTT achter het camber anders dan voor?
En is het moeilijk om je camber te veranderen? Hoe doe je dat eigenlijk?
Drive it like you stole it
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Meestal hebben wagens als de clio voor meer camber dan achter. Dit tegen het onderstuur in de bochten. Cambert instellen kan op een hele hoop manieren. Meeste mensen gebruiken simpelweg zgn. camberbouten, maar da's niet echt de meest professionele oplossing. Je kunt ook camberplaten monteren, kun je de camber makkelijker instellen, of overgaan op veerpoten met camberinstelling...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Thanks! ben nu bezig het te onderzoeken wat allemaal mogelijk is.
Overigens had ik nog een vraagje.
Ik zag op de voorbeschouwing van de F1 dat ze in de toyota yaris cup een draai knop naast het kuipje zit waarmee je de rem druk achter harder of zachter kan zetten.
Nou waarom specifiek alleen achter? Harder zal dan minder uitbreken betekenen en zachter dus meer (meer onderstuur?)
Is dit moeilijk om aan te leggen?
Overigens had ik nog een vraagje.
Ik zag op de voorbeschouwing van de F1 dat ze in de toyota yaris cup een draai knop naast het kuipje zit waarmee je de rem druk achter harder of zachter kan zetten.
Nou waarom specifiek alleen achter? Harder zal dan minder uitbreken betekenen en zachter dus meer (meer onderstuur?)
Is dit moeilijk om aan te leggen?
Drive it like you stole it
Wat denk jij zelf dat het resultaat is van een stijve koets? dat hij lekker blijft flexen en alle wielen aan de grond houdt ?martin rs schreef:zag ok al die gare autos op drie wielen door de bocht gaan. zeker nog nooit gehoord an chassis doorlassen.
there is no spoon.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Zaterdag ook vaak zat met een wieltje de lucht in gegaan met de clio hoor!
Als je een beetje hard de bocht doorging dan ging-ie al!
Maar dat betekend toch JUIST dat-ie stijf is?!??!?!
lijkt mij....
mazzl.
Als je een beetje hard de bocht doorging dan ging-ie al!

Maar dat betekend toch JUIST dat-ie stijf is?!??!?!
lijkt mij....
mazzl.
psies Krijn ... my point exactlyspir@l schreef:Zaterdag ook vaak zat met een wieltje de lucht in gegaan met de clio hoor!
Als je een beetje hard de bocht doorging dan ging-ie al!![]()
Maar dat betekend toch JUIST dat-ie stijf is?!??!?!
lijkt mij....
mazzl.
there is no spoon.
de truuk bij een voorwielaandrijver is dat je liefst met beide voorwieltjes op de grond blijft. Kan je ook nog een beetje gasgeven namelijk.
Dus wil je zeker niet dat er een voorwieltje word opgetild. En dat bereik je door de voorvering minder rolstijf te maken dan de achterkant.
Ook, als je achter een wieltje optilt, heb je dan natuurlijk minder rubber op de weg (duh) en achter heeft wat minder grip hierdoor. Daardoor krijg je wat meer overstuur, en dat komt net leuk uit.
Bij een achterwielaandrijver doen ze het presies andersom. Die tilt een voorwieltje op. Heb ik zelf gezien!
Toch heeft zon geprepareerde auto veel stijvere vering dan orgineeel. En vering moet je ook dempen.
Bij de wielophanging lukt dat natuurlijk best.
Maar als nu al een aardig gedeelte van de vering komt door het verwringen van de hele auto, die beweging valt niet te dempen.
Bovendien doet men moeilijk over zaken als camber tot op de graad nauwkeurig, en je wilt niet hebben dat de hele auto een onbekend aantal graden verwringt/verdraaid.
Dus die wring/verdraai beweging is ongewensd en dus maakt men de auto zo stijf mogelijk door het doorlassen van de carrosserie.
Dus wil je zeker niet dat er een voorwieltje word opgetild. En dat bereik je door de voorvering minder rolstijf te maken dan de achterkant.
Ook, als je achter een wieltje optilt, heb je dan natuurlijk minder rubber op de weg (duh) en achter heeft wat minder grip hierdoor. Daardoor krijg je wat meer overstuur, en dat komt net leuk uit.
Bij een achterwielaandrijver doen ze het presies andersom. Die tilt een voorwieltje op. Heb ik zelf gezien!
Toch heeft zon geprepareerde auto veel stijvere vering dan orgineeel. En vering moet je ook dempen.
Bij de wielophanging lukt dat natuurlijk best.
Maar als nu al een aardig gedeelte van de vering komt door het verwringen van de hele auto, die beweging valt niet te dempen.
Bovendien doet men moeilijk over zaken als camber tot op de graad nauwkeurig, en je wilt niet hebben dat de hele auto een onbekend aantal graden verwringt/verdraaid.
Dus die wring/verdraai beweging is ongewensd en dus maakt men de auto zo stijf mogelijk door het doorlassen van de carrosserie.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ok, demonstratie...
[img]http://www.bezemer-rally.nl/images/Info ... lly_35.jpg[/img]
[img]http://www.bezemer-rally.nl/images/Info ... 2/63-1.jpg[/img]
[img]
Nu is de vering wel veel te soft, maar toch. De wagen zelf is niet bepaalt flexi meer, de kooi en het lassen maken hem echter goed stijf, en toch tilt hij makkelijk een wieltje op. Waarschijnlijk was dit zonder de kooi enzo minder geweest, Tijn's puntje...
Gijs
[img]http://www.bezemer-rally.nl/images/Info ... lly_35.jpg[/img]
[img]http://www.bezemer-rally.nl/images/Info ... 2/63-1.jpg[/img]
[img]
Nu is de vering wel veel te soft, maar toch. De wagen zelf is niet bepaalt flexi meer, de kooi en het lassen maken hem echter goed stijf, en toch tilt hij makkelijk een wieltje op. Waarschijnlijk was dit zonder de kooi enzo minder geweest, Tijn's puntje...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
EVen denken, de volgende is volgens mij op 16 augustus, check ff op onze internet site, staat het exact. Voor liefhebbers van dit soort foto's, ook even onze website checken, staan veel rally foto's onder de verslagen...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Dat is om de bandenslijtage te compenseren, als de achterbanden bijvoorbeeld op zijn kun je die wat minder remdruk geven zodat je niet te snel achterstevoren staat.RickGT TURBO schreef:Thanks! ben nu bezig het te onderzoeken wat allemaal mogelijk is.
Overigens had ik nog een vraagje.
Ik zag op de voorbeschouwing van de F1 dat ze in de toyota yaris cup een draai knop naast het kuipje zit waarmee je de rem druk achter harder of zachter kan zetten.
Nou waarom specifiek alleen achter? Harder zal dan minder uitbreken betekenen en zachter dus meer (meer onderstuur?)
Is dit moeilijk om aan te leggen?
Is vast wel op je auto te bouwen, maarja op straat zul je em niet echt veel aan hebben, eerder gevaarlijk omdat als je em verkeerd zet ook geen betrouwbare auto meer hebt.
Dus niet als een klein kind "hebbe hebbe hebbe"

-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Dat begrijp ik niet. Want minder remdruk achter betekend sneller omgedraaid staan.
Drive it like you stole it
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
Denk dat dat alleen geldt in het geval dat de achterbanden op zijn.... - slechte banden - te veel remdruk - woei, spin!Steven(ventieldopje) schreef:...Dat is om de bandenslijtage te compenseren, als de achterbanden bijvoorbeeld op zijn kun je die wat minder remdruk geven zodat je niet te snel achterstevoren staat...
Of zit ik ernaast!?
weet je wat ik nou zo jammer vind? bhv expo groep rally sprint. dat staat er. hoe laat is de start en waar vind dit uberhaubt plaats?????clio_rally schreef:EVen denken, de volgende is volgens mij op 16 augustus, check ff op onze internet site, staat het exact. Voor liefhebbers van dit soort foto's, ook even onze website checken, staan veel rally foto's onder de verslagen...
Gijs
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Da's idd jammer, maar ook wij krijgen de programma's pas vlak van tevoren. Maar ja, even internet leert al snel dat er een mooie site van is http://www.bhvexpogroeprally.com, waar je in ieder geval de nodige info kunt vinden. Verder moet je gewoon af en toe sties als http://www.rally2000.nlofzo bekijken, daar staat meestal al de beschikbare info. Ik heb trouwens toch besloten om op 16 augustus als navigator in de clio mee te gaan. Aangezien ik de afgelopen twee keer de zak was met het sleutelen, mocht ik deze keer keizen tussen het rijden in de ax (zou toch mijn debuut zijn) of navigeren in de clio. Maar ja, klinkt misschien wat pussy, maar ik ga liever een keertje mee vagieren in de clio, voordat ik iets verneuk in de AX. Maar ja, ons team is dus wel met 2 wagens vertegenwoordigd, zijn we erg trots op...
Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Hehe, je kunt je inkopen!Steven(ventieldopje) schreef:Hee Gijs hebben jullie nog een technician nodig ofzo?
Trouwens ik ga denk ik een Rally-experience doen deze maand. (bij 333 events uiteraard)

Gijs
PS: Misschien een andere wagen, maar ik weet dqat Poublon wel echt technici zoekt. Hij rijdt in de groep A Delta Integrale. Misschien iets????
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
vertel steef vertelSteven(ventieldopje) schreef:Hee Gijs hebben jullie nog een technician nodig ofzo?
Trouwens ik ga denk ik een Rally-experience doen deze maand. (bij 333 events uiteraard)
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Chiel Bos levert trouwens veren voor de Clio RS voor de standaard dempers.... http://www.chielbos.comclio_rally schreef:Ok, demonstratie...
[img]http://www.bezemer-rally.nl/images/Info ... lly_35.jpg[/img]
[img]http://www.bezemer-rally.nl/images/Info ... 2/63-1.jpg[/img]
[img]
Nu is de vering wel veel te soft, maar toch. De wagen zelf is niet bepaalt flexi meer, de kooi en het lassen maken hem echter goed stijf, en toch tilt hij makkelijk een wieltje op. Waarschijnlijk was dit zonder de kooi enzo minder geweest, Tijn's puntje...
Gijs
Misschien knapt hij daar lekker van op ?
there is no spoon.
Dus als je aan de handrem trekt wordt de auto stabielerRickGT TURBO schreef:Dat begrijp ik niet. Want minder remdruk achter betekend sneller omgedraaid staan.

Minder remdruk achter betekent een stabielere achterzijde en dus een minder overstuurd gedrag. Dit komt doordat de achterbanden nu meer zijdelingse krachten kunnen verwerken omdat er simpelweg minder remkracht overgebracht dient te worden.
Een instelbare remkrachtverdeler is geen aanrader voor in een personenauto voor de openbare weg. Dit omdat je met veel met verschillende beladingstoestand rijdt. Zie je al voor je dat je schoonfamilie instapt en jij nog ff een remproefje moet doen


De achteras is namelijk primair verantwoordelijk voor de richtingsstabiliteit van de auto. Dit volgens het "winkelkarretjes-principe"

Laatst gewijzigd door speedline op zo 4 aug 2002 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ja, via Chiel Bos zou kunnen, maar we gaan eigenlijk voor de proflex set, duurt alleen wat langer, maar dan zit je wel meteen goed...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
ja, klopt ...
helemaal mee eens ... maar met die veren van chiel heb je voor relatief weinig geld voorlopig een prima verbetering, en daarna raak je ze echt wel weer kwijt.
helemaal mee eens ... maar met die veren van chiel heb je voor relatief weinig geld voorlopig een prima verbetering, en daarna raak je ze echt wel weer kwijt.
there is no spoon.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Da's zeker waar. Nou ja, nog een keer op dezse veren, dan gaan we kijken. Heb jij trouwens ook zo'n zin? Toch al weer een tijdje geleden...Tijn schreef:ja, klopt ...
helemaal mee eens ... maar met die veren van chiel heb je voor relatief weinig geld voorlopig een prima verbetering, en daarna raak je ze echt wel weer kwijt.







Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."