Gaat dat zo passen?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Ollie

Ik kan een 2e hands sebring einddemper kopen, 100mm, voor een schappelijk prijsje...heeft onder een clio 1.8 rsi gezeten.
Past deze ook zonder problemen onder een 1.4? Want ik ben namelijk nog niet zo handig, dus het zou fijn zijn als dat gewoon zo is van: oude eraf -> nieuwe eronder en klaar is kees.
Voor zover ik weet zijn alleen de uitlaten, of tenminste diameters v/d aansluitingen, van een 1.8 16V en de Willie anders, maar voor de rest is het om het even of het een 1.2/1.4/1.8/diesel of weet ik wat is....klopt dit, gaat dat zo passen??
Roy
Moderator

Wat niet past kan altijd worden gelast :D

Maar doe ff een search op het forum. Dit is al veel vaker besproken. :)
5 GT Turbo '88 GT5
robert

wat niet past wordt af gelast (of anders gewoon afgelast) :D
Ollie

Maar dat is het hem nou net, ik kan niet lassen en ken ook niet echt iemand die dat zou kunnen doen. Dus daarom hoopte ik dat iemand zou weten of dat gewoon zo past. Of zijn die aanpassingen eventueel zo minimaal?
Is trouwens een Remus, geen Sebring. Simpele gast die het verschil niet ziet! Maar ik heb hem dus nog niet gezien, kan hem kopen via de onderdelenlijn!
-Ray-
Contacteer:

ik denk niet dat het past.
Immer wieder die verdammte Holländer
Ollie

Is de aansluiting dan anders van diameter? Ik wil namelijk meteen een midden"demper" van een 1.2 eronder leggen. Of zit het hem gewoon in de ophangen die anders is, of komt het met de bumper niet uit ofzo?
Heeft Ray een specifieke Remus voor een 1.4?
-Ray-
Contacteer:

Ollie schreef:Is de aansluiting dan anders van diameter? Ik wil namelijk meteen een midden"demper" van een 1.2 eronder leggen. Of zit het hem gewoon in de ophangen die anders is, of komt het met de bumper niet uit ofzo?
Heeft Ray een specifieke Remus voor een 1.4?
middendemper van een 1.2 is gewoon een demperloze pijp die zonder problemen past.

ik heb een specikieke einddemper voor een 1.4 ja. maar idd wat roy al zegt, wat niet past, kan worden gelast. :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Ollie

De aansluiting van de middendemper aan de einddemper is toch gewoon een klemverbinding, of niet? Hoe heb jij, Ray, dat gedaan? Paste de einddemper gewoon netjes hierop?
En als dit dus niet past, dan moet je dus de einddemper aan de middendemper vastlassen, of hoe zie ik dat?
Geert Claes

Over die middendemper gesproken, is dat goed zelf te doen? Met wat goede wil waarschijnlijk wel he :wink: , en geeft dat iets aan het geluid??
Kan iemand mij zeggen of een clio "s" een katalysator heeft?? want ik zie niet direct een lambdo sonde, maar ik zie wel iets da meer weg heeft van een Kat dan van een demper.

Greetz Geert
da-goof
Contacteer:

Geert Claes schreef:Kan iemand mij zeggen of een clio "s" een katalysator heeft?? want ik zie niet direct een lambdo sonde, maar ik zie wel iets da meer weg heeft van een Kat dan van een demper.

Greetz Geert
Volgens mij heeft wel of geen lambda sonde niks te maken met wel of geen Kat. een kat herken je direct, want dat lijkt in de verste verte niet op een demper.
Ollie

Mijn clio S heeft in ieder geval wel een kat.
En ik dacht altijd dat de lambda-sonde in de kat ingebouwd zat. Daarom vind ik het zo raar dat je een katvervanger kunt plaatsen....want zonder kat zou er dus niks meer zijn wat je lambda rond 1 houdt! En dit is dus in principe niet alleen slecht voor het milieu (onvolledige verbranding), maar daardoor zou je motor ook iets minder kunnen gaan lopen natuurlijk. Maar aangezien ik bij de mensen van jullie die een katvervanger hebben deze problemen niet hoor, zal de lambda-sonde dus wel ergens anders zitten!
De middendemper vervangen is trouwens een koud kunstje...twee bouten bij de verbinding middendemper/einddemper en twee bouten bij de verbinding kat/middendemper. Alleen jammer dat ze bij mij zo vastgeroest zitten, maar ja, iedere dag effe wat anti-roest spul erop spuiten.
Koop ook effe een nieuwe pakking voor de kat/middendemper verbinding en zo'n nieuwe klem voor de middendemper/einddemper verbinding en het zou geen echt probleem moeten zijn (afgezien van die aangekoekte rotzooi dan!)

Maar goed, iemand een idee hoe dat nu zit met dat lassen, zou ik die einddemper nu gewoon kunnen kopen of liever niet en zoeken naar een specifieke voor een 1.4??
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De lambdasonde zit voor de kat. Hij regelt de kat zelf niet, maar het motormanagement om de kat optimaal te laten werken. Hij meet dus zeker niet de gezuiverde lucht, en dus maakt een katvervanger hiervoor niks uit. Wel ademt de motor vrijer.
Met die einddemper is er mogelijk een verschil in diameter tussen de verschillende types. Weet ik niet zeker, maar ik zou zeggen: meten=weten!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Haas
Car: Megane RS

ik heb ook een S, en onder de mijne past wel een standaard 16V demper (met dank aan rob :wink: )...misschien heb je hier wat aan...???? :)
Ollie

Ik heb hem in ieder geval laten opsturen, dus als het niet past, heb ik alvast een einddemper in de aanbieding :D
Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat dat gaat passen en anders zoek ik wel iemand die dat passend gaat maken...een beetje de spirit erin houden!
Maar aangezien ik morgen 2 weken wegben (dat heb ik nu al vaak vermeld, maar heb ook zin om te gaan!!) duurt het nog effe voordat ik hem erop kan proberen te zetten....maar ik houd de geïnteresseerden op de hoogte!
Ollie

Stom stom stom, niet dat ik gewoon effe op de site van Remus kijk!!
Volgens mij heb ik deze nodig:

[img]http://www.remus.at/images/renault/7320900570.gif[/img]

en krijg ik dus nu deze:

[img]http://www.remus.at/images/renault/7360910570.gif[/img]

Ziet er dus bij de aansluiting op de middendemper wat anders uit? Daar gaat mijn hoop dat het past...
Ollie

Lijkt trouwens verschillende diameter te zijn, zie ik net...maar is allebei de 102mm variant. Alleen dus die aansluiting op de middendemper! :(
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Zo te zien is de uiteindelijke vorm wel hetzelfde, maar bestaat zo'n ding uit 1 of twee delen. Dat lijkt wel te passen, maar ja, nu de diameter. Je zou op zoek kunnen gaan naar een stukje uitlaatbuis dat er precies in past en over de ander heen. En dan creatief met gun-gum. Je hebt het trouwens over 102 mm?! Dat is het eindstuk. Dat maakt niks uit qua pasvorm!! Het gaat om de pijp voor de demper. Dat zal rond de 54 mm zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Ollie

Nou....vandaag dus terug van vakantie en pap is zo aardig geweest om de uitlaat voor me op te halen op het postkantoor.
Maar...volgens mij gaat dat dus niet passen. Ik heb vrijdag pas de tijd om bij een collega van mijn vader de put te gebruiken, maar zoals ik het nu kan zien mis ik dus dat extra bochtje dat op het plaatje te zien is in een paar replies geleden.
Zou dat gewoon los te verkrijgen zijn ofzo, of hoe kan ik dat nu het beste gaan doen?
Patrick L.

Ollie schreef:Nou....vandaag dus terug van vakantie en pap is zo aardig geweest om de uitlaat voor me op te halen op het postkantoor.
Maar...volgens mij gaat dat dus niet passen. Ik heb vrijdag pas de tijd om bij een collega van mijn vader de put te gebruiken, maar zoals ik het nu kan zien mis ik dus dat extra bochtje dat op het plaatje te zien is in een paar replies geleden.
Zou dat gewoon los te verkrijgen zijn ofzo, of hoe kan ik dat nu het beste gaan doen?
Mischien kun je dat bochtje van je huidige uitlaat nog gebruiken, annders bestel je toch ff een nieuw bochtje bij Heuts, Bachaus ofzo..
Ollie

Bij mijn huidige (originele) uitlaat zit dat allemaal aan één stuk. Dus ik moet dan gewoon een bochtje vragen voor een remus demper of maakt dat niet uit en is dat gewoon universeel afhankelijk van de diameter? Dan rijd ik morgenvroeg effe snel langs bachaus, is toch op een steenworp afstand!
Robke
Car: Lexus IS250

Ollie schreef:Nou....vandaag dus terug van vakantie en pap is zo aardig geweest om de uitlaat voor me op te halen op het postkantoor.
Hoort dat bochtje er niet gewoon bij te zitten??
Patrick L.

de clio 16v heeft wel dat bochtje, dat zal ook wel passen. Kunnen ze wel zien in de boeken, succes morgen :)
Ollie

robclio16V schreef:Hoort dat bochtje er niet gewoon bij te zitten??
Ja, dat had ik dus eigenlijk ook gehoopt, maar ja...
Ollie

Patrick L. schreef:de clio 16v heeft wel dat bochtje, dat zal ook wel passen. Kunnen ze wel zien in de boeken, succes morgen :)
Zit dat bochtje er gewoon los op of in geschoven bij jou dan? of loopt ie gewoon aan één stuk door de bocht om tot aan de middendemper?
Tom
Moderator
Car: MB

uiltaten zitten bijna altijd in elkaar gechoven (vaak met een klem eroverheen), maar een brander is toch meestal wel aangenaam wanneer je aan je uitlaat gaat knutselen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ollie

Dat wordt dus héél wat meer werk dan ik had gedacht (en gehoopt) had...daar gaat mijn vrijdag!! :(
Patrick L.

Positief blijven! Is toch lekker weer om te sleutelen :p
Ollie

Is zeker mooi weer!!
Geen zin om te helpen vandaag :) ?
Ollie

Nou, daar gaat de hoop...hoef ik morgen niet eens te proberen! Ik mis het bochtstukje dus en dit is ook niet los te verkrijgen bij Remus of waar dan ook, voorzover ik vandaag te weten ben gekomen. :(
Iemand een oplossing voor me?
Tom
Moderator

heb je al verder gekeken als Remus. Voor dat soort stukken pijp is Remus (om er maar een te noemen) vaak veel duurder als een goedkoper merk. Probeer anders het merk Bosal eens. Mischien hebben die wel wat jij zoekt
Ollie

Had ik ook al aan gedacht...bij de autoshop al in alle mogelijke boeken gekeken, maar niemand die zoiets levert!
Net nog effe bij een dealer/reparateur van Amerikaanse auto's geweest...die kunnen dus van een recht pijp bijna iedere willekeurige vorm maken, dus uiteraard ook een simpel bochtje. Kost alleen zo'n slordige 75 euro, vind ik vrij veel voor zo'n klein stukje pijp! Of niet?
Tom
Moderator

tja, goedkoop is anders. Ik zou nog maar even doorzoeken en mischien heeft iemand het hier op het forum nog wel liggen (dus jongens, help Ollie aan een bochie :wink: ). Als je dan echt niks kunt vinden kun je er nog altijd een laten maken
Ollie

Ja, inderdaad, help mij aan een bochie!
Ik heb dus vanavond op de meeting in Maastricht gezien dat Patrick bij zijn 16V wel gewoon zo'n bochie heeft...vreemd dus dat daar niet aan te komen is.
Ollie

Nou, geloof het of niet...maar het is me toch gelukt vandaag om alles erop te krijgen! :) Wel met véél hulp van mijn vader en een collega van mijn vader, maar het zit erop!
Vanochtend vroeg op de put gezet, oude middendemper eraf...afgezien van de vastgerotte bouten geen probleem.
Toen bekeken of de demper überhaupt passen zou, zo op het eerste gezicht wel ja. Nog wat rondgebeld links en rechts om een bochtje te bemachtigen, maar niemand die zoiets kon leveren of op zijn minst niet los maar alleen in combinatie met een nieuwe einddemper (en die had ik dus niet nodig!).
Dan maar oude einddemper slopen. Moest nu wel goedgaan, anders had ik dus helemaal geen einddemper meer! Eerst wat gekloot om dat ding eronder uit te halen, dan afmeten waar we zouden gaan zagen, zaag zaag eraf....
Probleem: diameter verschillend (uiteraard, je zou ook geluk hebben!). Nog een stuk extra buis afgezaagd, ingezaagd over de lengte en erom gefrot. Nog een beetje uitrekken en stukkie ertussen en voila, het paste.
Nu had ik dus wat gun gum nodig, maar niet meer in huis natuurlijk. Mammie effe naar de Bachaus gestuurd en meteen een paar nieuwe ophangrubbers mee laten nemen. Laatste drie die hij in huis had, precies genoeg!
En nu zit ie dus goed en wel erop, inclusief middendemper van een 1.2. En ik moet zeggen, geluidje is aardig lekker :D !
Alleen trilt het uitlaatsysteem voren nu ergens tegenaan, eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Dacht eerst eens wat rubber ofzo ertussen, maar de uitlaat wordt natuurlijk te warm. Misschien ideetjes iemand?

In ieder geval iedereen bedankt die meegedacht heeft en voor tips gezorgd heeft! IK ben tevreden ermee!
Patrick L.

Mooi dat `t opgelost is Ollie!
Plaats reactie