Thermostaat R19

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Anonymous

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, 't werd tijd om ook eens wat te posten... Helaas gaat 't over een mankement :(

Ben in het bezit van een R19 1.7 TXE bj.'89. Heb al heel wat kilometertjes met dit beestje gemaakt en ben er zeer tevreden over.

Kwam van het weekend echter tot de ontdekking dat hij als de motor op temperatuur is al zijn koelvloeistof bij het expansievaatje eruit spuugt. Heb een beetje op het forum gezocht en meest voor de hand liggende probleem lijkt me een kapotte thermostaat of waterpomp, hopelijk het eerste...

Nu wil ik m'n thermostaat graag checken door 'm ik kokend water te gooien maar waar vind ik dat ding? Heb de koelwaterleidingen al een beetje zitten checken maar kan niet echt iets vinden waarvan ik zeg: dat moet de thermostaat wezen. Kan iemand me ff vertellen waar dat ding precies zit?
~thijs~
Contacteer:

Welkom Joost, ik heb zelf de ballen geen vestand van techniek, maar er zijn er genoeg die er wel wat vanaf weten, zou je jezelf willen voorstellen in het topic wie is wie
Anonymous

Heb me inmiddels voorgesteld.

Zojuist van een oom gehoord dat als de thermostaat kapot zou zijn dat ik dan nooit koelvloeistof zou verliezen en dat de meter op m'n dashboard niet ver uit zo slaan.

Het lijkt me onzin maar wat moet ik ermee??
Tijn
Contacteer:

joost3000 schreef:Heb me inmiddels voorgesteld.

Zojuist van een oom gehoord dat als de thermostaat kapot zou zijn dat ik dan nooit koelvloeistof zou verliezen en dat de meter op m'n dashboard niet ver uit zo slaan.

Het lijkt me onzin maar wat moet ik ermee??
ik denk dat je oom meer verstand heeft van centrale verwarmingen ?

in principe zou bij normaal rijden van een 1.7 de temperatuur volgens mij nooit zo hoog mogen komen dat hij gaat overkoken. Wat zou kunnen is dat de thermostaat in de bovenste radiateurslang inderdaad stuk is, waardoor de radiateur niet gebruikt word.....
(er vanuitgaande dat er bij jou ook zo eentje zit zoals bij de GTT )
there is no spoon.
Patrick

hmm,ja bij nieuwere auto's zal koeling optimaal zijn,maar kan het niet zo zijn dat het allemaal wat slechter koeld dat ie toch warm kan lopen.
ik heb zelf pas een nieuwe thermostaat gemonteerd maar bij mij was het niet nodig,de twee draadjes die uit de kabelboom kwamen waren losgerammeld door de jaren heen omdat ze natuurlijkk stijver waren geworden van ouderdom,je kan dat ook eens goed nakijken voordat je de thermostaat vernieuwd.
is deze ook geschakeld via een rellais,deze kan ook stuk zijn.je kan dit testen door de draadjes die naar de van toegaan ff tegen elkaar aan te houden dan hoor je de relais klikken,meestal als ie klikt is ie nog oke(correct me if I'm wrong :) )
kijk maar es,maar thermostaatje testen moet je kunnen doen met zo'n piepdingetje die gaat piepen als er ergest spanning opstaat.
ff in kokend water piept ie is ie goed piept ie nie dan is ie kapot :p
succes :wink:
Anonymous

Alvast errug bedankt!

Graag wil ik die thermostaat controleren maar heb geen idee waar ik zoeken moet want weet niet hoe zo'n ding er ongeveer uit ziet!??

Ik heb de koelwaterleidingen al een beetje zitten volgen maar kwam niet echt iets tegen waarvan ik dacht: dat is een thermostaat. Ligt dat ding aan de oppervlakte of zit 'ie ergens verscholen??
Arjen

Waarschijnlijk zit ie links (vanaf bestuurdersstoel gezien)naast het blok vlakbij de verdeelkap. Zit geloof ik met drie boutjes vast. FF de bovenste slang van je radiateur volgen richting blok.
Patrick

nee thermostaat zit op radiateur aan linker kant als je voor de auto staat op ongeveer tweederde van bovenaf naar onderen gerekend,je hebt twee soorten hierin een korte met het stekertje meteen op de sensor en een verlengde sensor met iets langere aansluiting.
je vindt em zo,boutes van de bovenste beugeltjes ff loshalen beugeltjes weg en je ken de radiateur zo kantelen dat je bijna geen vleoistof hoeft te verliezen bij eventueel verwisselen of ff testen.
het ging bij mij echt makkelijk en ik geloof toch dat je bij 16v iets minder plaats hebt.
Arjen

Patrick, de eerste thermostaat met stekkertjes eraan moet volgens mij echt nog uitgevonden worden. Jij bedoelt waarschijnlijk het thermocontact/schakelaar die de fan aan doet slaan ?
Anonymous

Die 'thermostaat' die in de radiator steekt die had ik ook gevonden maar aangezien de ventilator gewoon aan slaat lijkt me daar niet het probleem te zitten.

Ik ga zo maar eens even die bovenste slang volgen van radiateur naar blok. Uit m'n hoofd zit er een dikke zwarte 'pot' op de plaats waar de slang het blok in gaat. Is dat soms de thermostaat? Ik zag geen schroeven of boutjes zitten, hoe verwijder ik die dan?
Arjen

Ik heb voor de zekerheid nog ff in mijn Duitse handboek gekeken. Daarin staat inderdaad ook dat alle F motoren (waaronder de 1700 van de TXE) de thermostaat op dezelfde plek hebben zitten. Dwz op de plek waar de bovenste slang van de radiateur vastzit aan het motorblok. Hij (de slang) zit daar vast, met een slangklem, aan een gebogen buis. Dit buisje zit weer met 3 boutjes vast aan het blok. Wanneer je deze losmaakt zie je daarachter de thermostaat. Hij zit dus tussen het motorblok en dat buisje.
Laatst gewijzigd door Arjen op do 25 jul 2002 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick

Arjen schreef:Patrick, de eerste thermostaat met stekkertjes eraan moet volgens mij echt nog uitgevonden worden. Jij bedoelt waarschijnlijk het thermocontact/schakelaar die de fan aan doet slaan ?
oeps sorry,my mestake :wink: ik heb het goedje weer eens niet goed gelezen :p
volgende keer beter :wink:
Anonymous

Bedankt Arjen, ik ga morgen meteen aan de slag.
Anonymous

wat leuk om te zien dat er nog iemand op dit forum rreageerd met een beetje kennis keep up the good work arjen
Bart V

joost3000 schreef:Ik lees al een tijdje mee op dit forum, 't werd tijd om ook eens wat te posten... Helaas gaat 't over een mankement :(

Ben in het bezit van een R19 1.7 TXE bj.'89. Heb al heel wat kilometertjes met dit beestje gemaakt en ben er zeer tevreden over.

Kwam van het weekend echter tot de ontdekking dat hij als de motor op temperatuur is al zijn koelvloeistof bij het expansievaatje eruit spuugt. Heb een beetje op het forum gezocht en meest voor de hand liggende probleem lijkt me een kapotte thermostaat of waterpomp, hopelijk het eerste...

Nu wil ik m'n thermostaat graag checken door 'm ik kokend water te gooien maar waar vind ik dat ding? Heb de koelwaterleidingen al een beetje zitten checken maar kan niet echt iets vinden waarvan ik zeg: dat moet de thermostaat wezen. Kan iemand me ff vertellen waar dat ding precies zit?
Ik heb dus momenteel precies hetzelfde probleem, heb ook een TXE.
Anonymous

Tip voor mensen die hun thermostaat vervangen: monteer de thermostaat en behuizing voorzichtig en zorg dat er geen randje van de pakking tussen de behuizing en het motorblok inzit.

Als je dat namelijk wel doet zegt de behuizing krak en breekt 'ie in twee stukken... Heb ik dus net gehad :(

Dinsdag nieuwe ophalen bij Renault dealer...
Plaats reactie