Hey jongens,
Ik heb een tijd geleden een topic aangemaakt over zuigerspray. Dit topic gaat over hetzelfde, maar nu meer op de realisering ervan. En daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.
Ik heb het blok nog eens bekeken, maar het is niet geschikt om de sproeikopjes/nippels in het orgineel systeem te zetten.
Voor de mensen wat niet bekend zijn met zuigerspray zullen we effe uitleggen waar het over gaat. Zo houden we immers het forum voor iedereen.
Wat is zuigerspray. Zuigerspray is niks anders van sproeikopjes wat olie onder de zuiger in spuiten.
Wat heb je eraan. Het voordeel ervan is dat de zuiger gekoeld wordt door de olie die eronder in spuit. Hierdoor wordt pingelen een stukie verder verwijderd. Dat is wat we willen. Want dan is die betrouwbaarder en gaat die langer mee. Voor sommige mensen dan. Voor de meeste mensen is het niet voor de betrouwbaarheid/slijtage, maar vermogen. Want als pingelen verder weg komt te liggen, dan kun je meer vermogen ervan vragen. Dat is wat we moeten hebben.
Hoe werkt het precies. Heel simpel. Onder in je carter zit je oliepomp. Deze bouwt oliedruk op. De olie gaat dan door de filter en door een oliekoeler(weet niet welke eerst, maar dacht de filter). Dan gaat het door een soort hoofdleiding waar verschillende dingen aan zitten. Denk aan turbo/sensoren. Kijken we van onderen de carterpan in, dan zitten er gaten met schroefdraad in de hoofleiding. Hierin zitten spreciale holle schroeven met aan de zijkant 2 gaatjes. Met die schroef zet je de sproeinippel vast. Door de gaatjes aan de zijkant wordt de sproeynippel voorzien van olie. Zo kan de nippel dus de olie onder de zuiger spuiten. Maar er is nog iets met die nippels. Er zit namelijk een mechanisme in waardoor ze pas vanaf een bepaalde druk de olie doorlaten en sproeien. Zou dit niet zo zijn, dan zou je oliepomp te weinig opleveren bij lage toerentallen en zou het hele systeem zonder olie druk komen te staan. Verder zou bij stilstaande motor ook het systeem meteen leeglopen.
Okee dat hebben we gehad.
De hoofdtoevoer bij de 5 is niet geschikt om deze nippels met bouten in te draaien. Dus ik zal of zelf een olie rail in het blok moeten maken of 4 gaten in het blok boren en dan sproeikopjes in de wand monteren.
Dat laatste lijkt me het makkelijkste en neemt de minste plaats in in het blok en zal dus geen problemen met plaats krijgen. Maar zijn deze nippels wel te krijgen? En zo ja, waar?
dus als iemand info heeft, heel graag. Wil er zo snel mogelijk mee beginnen.
groetjes
Ik heb een tijd geleden een topic aangemaakt over zuigerspray. Dit topic gaat over hetzelfde, maar nu meer op de realisering ervan. En daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.
Ik heb het blok nog eens bekeken, maar het is niet geschikt om de sproeikopjes/nippels in het orgineel systeem te zetten.
Voor de mensen wat niet bekend zijn met zuigerspray zullen we effe uitleggen waar het over gaat. Zo houden we immers het forum voor iedereen.
Wat is zuigerspray. Zuigerspray is niks anders van sproeikopjes wat olie onder de zuiger in spuiten.
Wat heb je eraan. Het voordeel ervan is dat de zuiger gekoeld wordt door de olie die eronder in spuit. Hierdoor wordt pingelen een stukie verder verwijderd. Dat is wat we willen. Want dan is die betrouwbaarder en gaat die langer mee. Voor sommige mensen dan. Voor de meeste mensen is het niet voor de betrouwbaarheid/slijtage, maar vermogen. Want als pingelen verder weg komt te liggen, dan kun je meer vermogen ervan vragen. Dat is wat we moeten hebben.
Hoe werkt het precies. Heel simpel. Onder in je carter zit je oliepomp. Deze bouwt oliedruk op. De olie gaat dan door de filter en door een oliekoeler(weet niet welke eerst, maar dacht de filter). Dan gaat het door een soort hoofdleiding waar verschillende dingen aan zitten. Denk aan turbo/sensoren. Kijken we van onderen de carterpan in, dan zitten er gaten met schroefdraad in de hoofleiding. Hierin zitten spreciale holle schroeven met aan de zijkant 2 gaatjes. Met die schroef zet je de sproeinippel vast. Door de gaatjes aan de zijkant wordt de sproeynippel voorzien van olie. Zo kan de nippel dus de olie onder de zuiger spuiten. Maar er is nog iets met die nippels. Er zit namelijk een mechanisme in waardoor ze pas vanaf een bepaalde druk de olie doorlaten en sproeien. Zou dit niet zo zijn, dan zou je oliepomp te weinig opleveren bij lage toerentallen en zou het hele systeem zonder olie druk komen te staan. Verder zou bij stilstaande motor ook het systeem meteen leeglopen.
Okee dat hebben we gehad.
De hoofdtoevoer bij de 5 is niet geschikt om deze nippels met bouten in te draaien. Dus ik zal of zelf een olie rail in het blok moeten maken of 4 gaten in het blok boren en dan sproeikopjes in de wand monteren.
Dat laatste lijkt me het makkelijkste en neemt de minste plaats in in het blok en zal dus geen problemen met plaats krijgen. Maar zijn deze nippels wel te krijgen? En zo ja, waar?
dus als iemand info heeft, heel graag. Wil er zo snel mogelijk mee beginnen.
groetjes
Kun je dat niet via een revisie bedrijf aan die nippels komen? Het moeten toch vrij standaard dingen zijn lijkt mij. Canonballman werkt in een revisie bedrijf in Tilburg die kan je misschien wel helpen of zeker na vragen/uitzoeken. 
Suc6

Suc6

Zuigerspray, alle j*z*s...
ZUIGERBODEMKOELING heren !
Dit is niet om pingelen tegen te gaan, maar de zuiger bij een eigenlijk net wat te grote thermische belasting een grotere levensduur te gunnen...
Gaten in je zuiger door gloeiende zuigerkoppen, en als gevolg daarvan detonatie (pingelen) kunnen we niet gebruiken.
Trouwens, je doet wel moeilijk. Bij een 5gtt is het niet kosteneffectief. Monteer dan liever een thermostatisch geregelde oliekoeler en een betere kwaliteit zuigers (Mahle, Kolbenschmidt, etc.).
En de temperatuur boven de zuiger gemiddeld zo laag mogelijk houden door een relatief rijk mengsel te verbranden.
P.s.: Dat "mechanisme" is een veerbelast kogeltje en is bij bijv. F7P/ -R in de sproeier geintegreerd.
Net als Robert is autotechniek mijn vak !
Dit is niet om pingelen tegen te gaan, maar de zuiger bij een eigenlijk net wat te grote thermische belasting een grotere levensduur te gunnen...
Gaten in je zuiger door gloeiende zuigerkoppen, en als gevolg daarvan detonatie (pingelen) kunnen we niet gebruiken.
Trouwens, je doet wel moeilijk. Bij een 5gtt is het niet kosteneffectief. Monteer dan liever een thermostatisch geregelde oliekoeler en een betere kwaliteit zuigers (Mahle, Kolbenschmidt, etc.).
En de temperatuur boven de zuiger gemiddeld zo laag mogelijk houden door een relatief rijk mengsel te verbranden.
P.s.: Dat "mechanisme" is een veerbelast kogeltje en is bij bijv. F7P/ -R in de sproeier geintegreerd.
-
- Über-Spammer
of ook wel iemand waar je veel van kan leren.. als IT/ICT'er. 

Het beestje heeft 16 verschillende namen en doet precies hetzelfde. Zuigerbodemkoeling is misschien de juiste benaming, maar zegt in mijn oren geen ruk wat het doet. Vindt ik zuigerspray een iets betere benaming. Maar wat boeit nou de naam.On 2002-01-02 12:33, speedline
wrote:
Zuigerspray, alle j*z*s...
Dat het met een kogeltje en een veer werkt, wist ik ook, maar overbodige details over de werking laat ik liever achterwege om het verhaal begrijpend te houden voor de niet-monteurs hier. Want hier zitten nu ook een heleboel mensen die dat hele verhaal niet veel zegt, maar op het zelfde momment je kapot kunnen gooien met osi-laag, geheugenbussen, systeembus, irq, registers, bios, Alu en weet ik wat nog allemaal. Voor deze personen is het wel fijn als er een niet al te gedetailieerd verhaal op het forum staat dacht ik zo.
Autotechniek is niet mijn vak, maar slechst mijn (duurste) hobby.
Computers kan ik heel goed in meepraten en dat is mijn werk geweest en is nog altijd een hobby, maar nooit ervoor gestudeerd.
Electronica en Elektrotehcniek is het vak waar ik voor gestudeerd heb, maar niet bepaald mijn dagelijkse bezigheid.
Maar ik probeerde te zeggen dat ik mijn verhaal simpel wilde houden.
Want zuigerbodemkoeling zorgt niet direct dat die niet gaat pingelen, maar dat is wel waarom we het doen.
Wat betreft het kosten effectief zijn ja of nee ben ik het niet met je eens. Ik denk niet dat ik met alleen die oliekoeler wat ik heb liggen het zaakje heel kan houden. Het wordt namelijk niet een standard blok met iets meer vermogen. Ding is bedoeld om minimaal het dubbele te leveren zonder gebruik van Nos, wat later op de planning staat. Dus het is wel denk ik kosten effectief, want er zit nu al voor zoveel geld in het blok dat het zonder zou zijn dat het in de soep loopt omdat ik een paar gulden wilde besparen door zuigerkoeling weg te laten. Ik hou niet zo van half werk bij mijn goede R5 GTT.
mzzl
Speedline.
ik wilde iets meer van je weten qua opleiding enzo, maar kon niks vinden. Misschien geen slecht idee om je voor te stellen in het "wie is wie" topic.
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=400" TARGET="_blank">wie is wie</A><!-- BBCode End -->
mzzl
[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-02 17:43 ]
ik wilde iets meer van je weten qua opleiding enzo, maar kon niks vinden. Misschien geen slecht idee om je voor te stellen in het "wie is wie" topic.
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=400" TARGET="_blank">wie is wie</A><!-- BBCode End -->
mzzl
[ This message was edited by: Mclain on 2002-01-02 17:43 ]
kicke plan mc-lain
als je nu weer een leuk verhaal hebt mbt de zuigerspray post dat dan ff ik ben nog steeds aan het bomen over die f3r turbo en de zuigerbodemkoeling is 1 van de dingen die ik maar niet kan overwinnen
moet jij bvb ook je olie pomp modificeren
want waar sluit je nou straks die sproeier rail op aan (waar krijgt die zijn olie druk vandaan
tak je dat af van de originele pomp, zo ja dan zal die pomp toch ook meer werk moeten doen en dus grotermoeten worden
ik weet nog uit mijn honda 4 takt brommer tijd dat we de grootst verkrijgbare oliepomp hadden gemonteerd om met 103 cc de boel op temperatuur te houden
maar ik kan me vergissen hoor maar zijn er wel grotere pompen te verkrijgen voor bvb een 5 gtt of een (f3r)
of is de pomp standaard groot genoeg om dit aan te kunnen ik bedoel als de sproeiers pas open gaan bij een bepaalde druk dan loopt ie dus veel toeren en dan heeft je blok ook het meeste olie nodig, maar die valt dan weg omdat de sproeiers open staan dan worden je zuigers wel koud maar je nokkenas bvb erg heet bij gebrek aan olie
zeer benieuwd wat je hier van vind
mail anders ff op <a href="mailto:RouwT@hotmail.com" target="_new">RouwT@hotmail.com</a>
grtz Thomas Rouw RMCC
als je nu weer een leuk verhaal hebt mbt de zuigerspray post dat dan ff ik ben nog steeds aan het bomen over die f3r turbo en de zuigerbodemkoeling is 1 van de dingen die ik maar niet kan overwinnen
moet jij bvb ook je olie pomp modificeren
want waar sluit je nou straks die sproeier rail op aan (waar krijgt die zijn olie druk vandaan
tak je dat af van de originele pomp, zo ja dan zal die pomp toch ook meer werk moeten doen en dus grotermoeten worden
ik weet nog uit mijn honda 4 takt brommer tijd dat we de grootst verkrijgbare oliepomp hadden gemonteerd om met 103 cc de boel op temperatuur te houden
maar ik kan me vergissen hoor maar zijn er wel grotere pompen te verkrijgen voor bvb een 5 gtt of een (f3r)
of is de pomp standaard groot genoeg om dit aan te kunnen ik bedoel als de sproeiers pas open gaan bij een bepaalde druk dan loopt ie dus veel toeren en dan heeft je blok ook het meeste olie nodig, maar die valt dan weg omdat de sproeiers open staan dan worden je zuigers wel koud maar je nokkenas bvb erg heet bij gebrek aan olie
zeer benieuwd wat je hier van vind
mail anders ff op <a href="mailto:RouwT@hotmail.com" target="_new">RouwT@hotmail.com</a>
grtz Thomas Rouw RMCC
Zo, effe de stof van het topic afblazen heb namelijk nieuws.
Zoals de meeste weten ben ik bezig met de Gele GTT RDW/APK en circuit klaar te maken.
Omdat ik ook meer en langdurig vermogen ga trekken leek het mij geen gek idee om bij de revisie het ook een beetje aan te passen. Namelijk met ZUIGERBODEMKOELING waar ik dus al lang mee in de kop loop. Ik heb gewoon gekeken hoe het bij de 21T zit en ben erachter gekomen dat Renault alle moeite heeft gedaan om geen plaats vrij te laten bij het GTT blok. Pech voor hun, is niet helemaal gelukt. Ik heb 1 leidingen erin zitten en meteen wat foto's gemaakt.
voila.
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0080.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0081.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0082.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0083.JPG[/img]
Nu nog de andere 2 leidingen en dan aansluiten met een klep. Ben ook aan het kijken of er iets bestaat van flow meters welke niet 200 gulden per stuk kosten. Want dan monteer ik op elk (2)leiding(en) 1 meter.
hoeft niet aan te geven hoeveel erdoorheen gaat, maar alleen of er flow is.
Verder wil ik ook een klep erop maken. Afgezien van de klep die pas doorlaat bij een bepaalde druk (iemand bekend met welke druk dit is? 2-3 bar ofzo?)
Maar die klep wil ik dus erop hebben voor als het systeem niet goed blijkt te werken(heb je wel eens met experimenten. Dan kan ik de toevoer tenminste stoppen. Vandaar ook die flow meters.
als iemand nog meer info heeft graag.
Zoals de meeste weten ben ik bezig met de Gele GTT RDW/APK en circuit klaar te maken.
Omdat ik ook meer en langdurig vermogen ga trekken leek het mij geen gek idee om bij de revisie het ook een beetje aan te passen. Namelijk met ZUIGERBODEMKOELING waar ik dus al lang mee in de kop loop. Ik heb gewoon gekeken hoe het bij de 21T zit en ben erachter gekomen dat Renault alle moeite heeft gedaan om geen plaats vrij te laten bij het GTT blok. Pech voor hun, is niet helemaal gelukt. Ik heb 1 leidingen erin zitten en meteen wat foto's gemaakt.
voila.
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0080.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0081.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0082.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0083.JPG[/img]
Nu nog de andere 2 leidingen en dan aansluiten met een klep. Ben ook aan het kijken of er iets bestaat van flow meters welke niet 200 gulden per stuk kosten. Want dan monteer ik op elk (2)leiding(en) 1 meter.
hoeft niet aan te geven hoeveel erdoorheen gaat, maar alleen of er flow is.
Verder wil ik ook een klep erop maken. Afgezien van de klep die pas doorlaat bij een bepaalde druk (iemand bekend met welke druk dit is? 2-3 bar ofzo?)
Maar die klep wil ik dus erop hebben voor als het systeem niet goed blijkt te werken(heb je wel eens met experimenten. Dan kan ik de toevoer tenminste stoppen. Vandaar ook die flow meters.
als iemand nog meer info heeft graag.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Ik kan je niet helpen met alle technische vragen waar je mee zit, maar ik wil wel even zeggen dat het weer een mooi stukje knutselwerk is!
Zo zie je maar, alles kan, waar een wil is is een weg Nzo
Benieuwd of het werkt...
Zo zie je maar, alles kan, waar een wil is is een weg Nzo

Benieuwd of het werkt...
En die leidingen worden rechtstreeks aangesloten op de hoofdtoevoer? En waar komen dan die klepjes die ze bij lage druk dichthouden, of zitten die geintegreerd in de sproeiers?
bij de orginele dingen zitten de klepjes in heb blokje waar de leiding op zit. Hier dus niet. Dus die klep komt buiten het blok ergens. Waarschijnlijk tussen de toevoer slang van het systeem in.
Wat betreft sproeiers. Nee zitten geen sproeiers op of in. Gewoon zo de leiding. Zo zit het ook bij de 21T. Zou het nu niet goed zijn, dan doe ik er sproeiers op hard solderen.
Morgen ga ik kijken hoe de dingen spuiten bij verschillende druk en natuurlijk hoeveel de flow is. Kijken of de oliepomp de extra olievoer aan kan.
zal zometeen dit bericht edditten met extra footage
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0033.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0034.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0035.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0036.JPG[/img]
Wat betreft sproeiers. Nee zitten geen sproeiers op of in. Gewoon zo de leiding. Zo zit het ook bij de 21T. Zou het nu niet goed zijn, dan doe ik er sproeiers op hard solderen.
Morgen ga ik kijken hoe de dingen spuiten bij verschillende druk en natuurlijk hoeveel de flow is. Kijken of de oliepomp de extra olievoer aan kan.
zal zometeen dit bericht edditten met extra footage

[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0033.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0034.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0035.JPG[/img]
[img]http://212.120.120.12/banaan/DSC0036.JPG[/img]
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Dat blauwe spul is silocone(nee, niet voor of van de vriendin). Is gewoon locktide RTV of RVT. Dus gewoon om een lucht en vloeistof dichte flexibele verbinding te krijgen.catrinus schreef:Ziet er goed uit michel. Wat is dat voor blauwe spul aan de binnen en buitenkant. Een soort olie en hittebestendig kit?
Dus niet dat de olie langs de leidingen afloopt. Moeten we niet hebben.
straks eens verder met het zaakje.
-
Misschien een opmerking van een leek, maar hoe warm wordt het daar in het onderblok en hoeveel bar druk komt daarop te staan, want die koperbuisjes kunnen dan toch dikker en dunner worden, of is daar juist die loctite (lock-tight *slot-vast*) voor?
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
ah heb het topic weer gevonden!
ik zag namelijk in het andere rallyblok topic dat je al weer een eind op dreef was.
je zou proefjes doen hoe het 'spuitbeeld' van je injectors eruit zag, en of het klepje (dat alleen olie doorlaat vanaf een bepaalde druk) goed werkt.
want je wil natuurlijk niet dat je oliedruk te laag wordt!!
hoe is dat dan afgelopen?
ik zag namelijk in het andere rallyblok topic dat je al weer een eind op dreef was.
je zou proefjes doen hoe het 'spuitbeeld' van je injectors eruit zag, en of het klepje (dat alleen olie doorlaat vanaf een bepaalde druk) goed werkt.
Ja en ga je hem nu op de bestande olie pomp aan sluiten of ga je een elektrische olie pomp plaatsen?robert schreef:ah heb het topic weer gevonden!
Vertel vertel

S

Daar wil ik eigenlijk nog mijn bezorgdheid aan toevoegen over de sterkte van de hele inspuitconstructie.
Ik vraag me af of de 'spuit leidingkjes' die je nu ingebouwd heb wel tegen hoge en/of langdurige belasting kunnen.
Je moet er niet aan denken wat er met je nieuwe bussen en zuigers gebeurt als het spul los komt.
Ik vraag me af of de 'spuit leidingkjes' die je nu ingebouwd heb wel tegen hoge en/of langdurige belasting kunnen.
Je moet er niet aan denken wat er met je nieuwe bussen en zuigers gebeurt als het spul los komt.
ga jij zo racen op het circuit? gaat niet goed je komt waarschijnlijk oliedruk te kort waardoor het hele zooitje vast loopt koop.koop liever een goeie oliekoeler en goeie olie[ vol synthetisch] of zo!
Denk dat er nog wel genoeg oliedruk overblijft eigenlijk, als je ziet hoeveel oliegebruik de zuigers hebben t.o.v. de rest van de motor EN turbo. zeg 10% ofzo? Met 10% oliedruk minder is prima te rijden toch? Ik vind het echt mooi gemaakt, en verders, zonder te proberen weet je nix...
Succes ermee nog! MZzl
Succes ermee nog! MZzl
ik ben pas nieuw hier. maar heb toch enkele serieuse bedenkingen over die zelf gemaakte
oliesproeiers. 1 die koperen leidingen gaan die niet lostrillen door de vibraties van de motor en gaat de silicone hier niet door lekken. als ik me alles goed kan herinneren wou je het dubbele uit de moeetor halen en er later nog nos op monteren maar heb jij al aan gepaste kleppen en veren krukaslagers en en dergelijke en steviger cilinderkoppakking want anders kan je die nos wel vergeten want dan blijft er niets meer dan een hoopje verbrand metaal over denk ik.
renault technieker uit belgie
oliesproeiers. 1 die koperen leidingen gaan die niet lostrillen door de vibraties van de motor en gaat de silicone hier niet door lekken. als ik me alles goed kan herinneren wou je het dubbele uit de moeetor halen en er later nog nos op monteren maar heb jij al aan gepaste kleppen en veren krukaslagers en en dergelijke en steviger cilinderkoppakking want anders kan je die nos wel vergeten want dan blijft er niets meer dan een hoopje verbrand metaal over denk ik.
Dit blok is weer een ander blok. Hier wordt misschien 25% meer vermogen uitgehaald en dan heb je het wel ver gehad. Op de oliespray komt een elektrische klep voor aan en uit te zetten, een regel ventiel die bepaald hoeveel olie erdoorheen wordt gelaten zodat het niet al te laag wordt, en een klep die ervoor zorgt dat de olie pas bij 1.3 bar druk gaat spuiten. Zoiets zal het worden. De koperen buisjes zitten goed vast en heb er een goed hoofd over. Komt allemaal wel in orde.saturn schreef:ik ben pas nieuw hier. maar heb toch enkele serieuse bedenkingen over die zelf gemaakte
Wat betreft die opmerkingen van, koop liever een goede olie koeler en goede olie, daar hou ik niet zo van. Ga dan liever naar een bedrijf en betaal 20.000 euro en laat het blok door hun maken. Schiet je weinig mee op. Kost je geld, en je leert er geen flikker van. Dit is een leerzaam project en daarvoor is het ook bedoeld. Het is niet zo dat ik niks te doen had.
mzzl
Een prachtig stukje "knutselwerk" in de positieve zin van het woord !!! RESTECP !!!
Om de boel thermisch gezond te houden is dit een goede zet. Alleen ben ik van mening dat je met het blok wat je richting 200kW wil prepareren toch wel een flink betere kwaliteit zuigers en drijfstangen moet gebruiken. Dit om er langdurig van te kunnen genieten
Je turbo dient in bedrijf toch wel over een minimale oliedruk van ca. 2 bar te beschikken (bij laaddrukopbouw, dit kan dus bij sneller opspoelende hybrides problemen opleveren).
Als je problemen krijgt met capaciteit en druklevering is het misschien een idee om het systeem om te bouwen naar dry-sump met externe oliepomp. Ivm olietemperatuur en makkelijk te realiseren extra aansluitingen een goede keus.
Ook heb je dan de mogelijkheid de aandrijflijn lager op te hangen (zwaartepunt
), en risico van lucht aanzuigen in bochten hoort tot het verleden. Of loop ik nu op de zaken vooruit
(P.s.: Ik weet niet precies wat je plannen zijn met dit blok, en misschien was je al van plan om andere zuigers/ drijfstangen toe te passen.)

Om de boel thermisch gezond te houden is dit een goede zet. Alleen ben ik van mening dat je met het blok wat je richting 200kW wil prepareren toch wel een flink betere kwaliteit zuigers en drijfstangen moet gebruiken. Dit om er langdurig van te kunnen genieten

Je turbo dient in bedrijf toch wel over een minimale oliedruk van ca. 2 bar te beschikken (bij laaddrukopbouw, dit kan dus bij sneller opspoelende hybrides problemen opleveren).
Als je problemen krijgt met capaciteit en druklevering is het misschien een idee om het systeem om te bouwen naar dry-sump met externe oliepomp. Ivm olietemperatuur en makkelijk te realiseren extra aansluitingen een goede keus.
Ook heb je dan de mogelijkheid de aandrijflijn lager op te hangen (zwaartepunt

(P.s.: Ik weet niet precies wat je plannen zijn met dit blok, en misschien was je al van plan om andere zuigers/ drijfstangen toe te passen.)
Kan je hier wat meer toelichting op geven? Ik heb wel eens vaker naar die systemen zitten kijken (sandtler, ISA-racing..) En op zich lijkt het me op termijn wel mooi, maar wat doe ik bijvoorbeeld met de bestaande carterpan en oliepomp? waar moet je op letten (waar hang je de olietank in een GTT? kan zoiets in de ruimte waar normaal de krik ligt?)speedline schreef: Als je problemen krijgt met capaciteit en druklevering is het misschien een idee om het systeem om te bouwen naar dry-sump met externe oliepomp. Ivm olietemperatuur en makkelijk te realiseren extra aansluitingen een goede keus.
Ook heb je dan de mogelijkheid de aandrijflijn lager op te hangen (zwaartepunt), en risico van lucht aanzuigen in bochten hoort tot het verleden. Of loop ik nu op de zaken vooruit
![]()
there is no spoon.
Dry sump is niet de enige mogelijkheid. Het vergroten van je carterpan en het lager ophangen van de aanzuigmond (of gehele) van de oliepomp is een stap in de goede richting.
Nog ff dit: anti-slingerschotten net zoals in de Coupe versie zijn een vereiste bij een dynamische rijstijl !!! Sommige fabrieksautoŽs hadden het ook, al is hier geen touw aan vast te knopen ?! Het is herkenbaar aan puntlassen op de carterpan.
Een Dry sump smeersysteem geeft de grootste veiligheid tegen het aanzuigen van lucht. Vooral in race en rally autoŽs geeft dit voordelen. De daarbij optredende dwarskrachten, massavertragingen en verticale verplaatsingen stellen bijzondere eisen aan het smeersysteem.
Het verschil met "wet sump" (normale cartersmering) is dat bij Dry-S. ten behoeve van het aanzuigen en het wegpersen twee van elkaar gescheiden werkende oliepompen toegepast worden. Met een of twee oliepompen wordt het carter steeds leeggezogen (Dry-Sump), de olie opgeslagen in een aparte tank en vanuit deze tank door een aparte pomp in het hoofdsmeersysteem geleid.
De voordelen:
* continu olie beschikbaar (mits juiste dosering olie en goed ontworpen olietank)
* aanzienlijk minder olie in carter dan bij wet sump dus minder wrijvings en wervelingsverliezen
Nog ff dit: anti-slingerschotten net zoals in de Coupe versie zijn een vereiste bij een dynamische rijstijl !!! Sommige fabrieksautoŽs hadden het ook, al is hier geen touw aan vast te knopen ?! Het is herkenbaar aan puntlassen op de carterpan.
Een Dry sump smeersysteem geeft de grootste veiligheid tegen het aanzuigen van lucht. Vooral in race en rally autoŽs geeft dit voordelen. De daarbij optredende dwarskrachten, massavertragingen en verticale verplaatsingen stellen bijzondere eisen aan het smeersysteem.
Het verschil met "wet sump" (normale cartersmering) is dat bij Dry-S. ten behoeve van het aanzuigen en het wegpersen twee van elkaar gescheiden werkende oliepompen toegepast worden. Met een of twee oliepompen wordt het carter steeds leeggezogen (Dry-Sump), de olie opgeslagen in een aparte tank en vanuit deze tank door een aparte pomp in het hoofdsmeersysteem geleid.
De voordelen:
* continu olie beschikbaar (mits juiste dosering olie en goed ontworpen olietank)
* aanzienlijk minder olie in carter dan bij wet sump dus minder wrijvings en wervelingsverliezen
Laatst gewijzigd door speedline op za 27 jul 2002 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmmm moet zeggen dat je dit zeer helder uitlegd, Speedline.
En ik dacht dat de fase 2 carters allemaal met anti-slingerschotten waren uitgerust, zoiets heb ik een tijdje geleden ergens op dit forum gelezen.
En ik dacht dat de fase 2 carters allemaal met anti-slingerschotten waren uitgerust, zoiets heb ik een tijdje geleden ergens op dit forum gelezen.
Ja, voor een 200 KW moet je wel meer doen dan alleen zuigerspray :dspeedline schreef:Een prachtig stukje "knutselwerk" in de positieve zin van het woord !!! RESTECP !!!![]()
Om de boel thermisch gezond te houden is dit een goede zet. Alleen ben ik van mening dat je met het blok wat je richting 200kW wil prepareren toch wel een flink betere kwaliteit zuigers en drijfstangen moet gebruiken. Dit om er langdurig van te kunnen genieten![]()
Ook heb je dan de mogelijkheid de aandrijflijn lager op te hangen (zwaartepunt), en risico van lucht aanzuigen in bochten hoort tot het verleden. Of loop ik nu op de zaken vooruit
![]()
Maar dit blok gaat niet zoveel power leveren. Denk aan een 160 PK aan de krukas en dan zal het wel het maximale zijn.
Wel wordt hiermee afstanden van 10-30 KM mee gereden en dan alleen maar volle gas. En dat zou die ook standard aan kunnen, maar als je toch bezig bent kun je net zo goed een beetje eraan doen waardoor die in orde blijft.
Het andere 200KW blok is weer uit elkaar en wordt weer vanaf scratch opgebouwd, maar dan ook met zuigerspray, maar dan wel een soort orgineel systeem.
Uiteraard komen daar gesmede zuigers in welke de compressie meteen verlagen en de drijfstangen zullen ook vervangen worden. Maar dat project staat nu een beetje op halt. Eerst dit hiero.
mzzl en bedankt voor de info.
-
- Contacteer:
ik blijf het topicje een beetje volgen
want misschien moet ik ook maar eens zo iets gaan doen met mijn plannetjes
ik ga zeker niet over de 200 pk uit maar als je al meer dan standaart (licht opgevoerd) hebt is de zuiger smering/koeling idd wel belangrijk
want misschien moet ik ook maar eens zo iets gaan doen met mijn plannetjes
ik ga zeker niet over de 200 pk uit maar als je al meer dan standaart (licht opgevoerd) hebt is de zuiger smering/koeling idd wel belangrijk
Laatst gewijzigd door Sven 5 A T (VLIEGTEUG) op za 27 jul 2002 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Contacteer:
dat kan maar er is nog zoveel wat ik nog niet weet over de auto waar ik mee bezig ben
wat mijn voordeel is is dat ik monteur ben en voor het injectie verhaal een opleiding in die richting heb gedaan
verders deze auto heb ik uitgekozen omdat ik het mooi vind en verders niet vanwege wat er allemaal al opzit
dus voordat ik een werkplaats handboek heb weet ik nog lang niet genoeg
wat mijn voordeel is is dat ik monteur ben en voor het injectie verhaal een opleiding in die richting heb gedaan
verders deze auto heb ik uitgekozen omdat ik het mooi vind en verders niet vanwege wat er allemaal al opzit
dus voordat ik een werkplaats handboek heb weet ik nog lang niet genoeg
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
juist... dus je laat de originele carter wel gewoon zitten ...speedline schreef:Dry sump is niet de enige mogelijkheid. Het vergroten van je carterpan en het lager ophangen van de aanzuigmond (of gehele) van de oliepomp is een stap in de goede richting.
De voordelen:
welke modificatie zorgt er dan voor dat je de aandrijflijn lager op kan hangen ? want een lager zwaartepunt zie ik wel zitten ....
(of iemand moet een setje groep A motorsteunen voor een GTT weten te liggen uit een 11 Turbo ofzo ...)
Is er een maatstaf voor hoe groot die externe olietank moet zijn ? inhoud ongeveer gelijk aan carterinhoud?
there is no spoon.
Michel, als ik dit zo lees is dit een heel mooi iets om een oliecooler en een electriche pomp er bij aan te sluiten.
Olie cooler net zo hoog monteren als het carter en hier dus een "liter" extra olie in het systeem kwijt kunnen, eventueel een extra olie filter monteren en zie daar, een autonoom olie spray systeem. Zorg alleen dat het daadwerkelijk een olie spray wordt en geen straal.
Dit zou volgens mij nadelig kunnen uitvallen. pleks gewijs meer smering dus een on-evenredige slijtage.
Maar het kost je dus wel weer een extra cooler en pomp zowiezo. En vergeet het filter niet. Nu heb je dus een drie dubbel werkens systeem tov. jouw idee.
1) Geen extra belasting, behalve de vermogen voor de pomp
2) Olie cooler die je zelf kunt regelen, of met een temp sensor.
3) Extra olie, niet dat als je het syteem aanzet het pijl iets daalt.
Misschien 4) betere olie, door 2 voudige filter, en door die "liter" langer te gebruiken. 25% langer zowiezo, omdat de verontreiniging langzamer gaat.
Kies in iedergeval een olie met een hogere doop. nu is normaal 2 of 3, maar ga voor 4, tenminste als je motor vrij is van alle oude olie en troep uit de olie kanalen.
Olie cooler net zo hoog monteren als het carter en hier dus een "liter" extra olie in het systeem kwijt kunnen, eventueel een extra olie filter monteren en zie daar, een autonoom olie spray systeem. Zorg alleen dat het daadwerkelijk een olie spray wordt en geen straal.

Maar het kost je dus wel weer een extra cooler en pomp zowiezo. En vergeet het filter niet. Nu heb je dus een drie dubbel werkens systeem tov. jouw idee.
1) Geen extra belasting, behalve de vermogen voor de pomp
2) Olie cooler die je zelf kunt regelen, of met een temp sensor.
3) Extra olie, niet dat als je het syteem aanzet het pijl iets daalt.
Misschien 4) betere olie, door 2 voudige filter, en door die "liter" langer te gebruiken. 25% langer zowiezo, omdat de verontreiniging langzamer gaat.
Kies in iedergeval een olie met een hogere doop. nu is normaal 2 of 3, maar ga voor 4, tenminste als je motor vrij is van alle oude olie en troep uit de olie kanalen.
Ja het is even geleden maar hij is weer naar boven gehaald. Ik heb een vraag: wie weet in welk type motoren van Renault zuigerspray is toe gepast. Nieuwe of oude motor types maakt niet uit.
Alvast bedankt S
nder
Alvast bedankt S

-
- Contacteer:
Michel,
Wat heb je nou precies qua Zuigers en bussen gedaan? Gesmede zuigers? Standaard zuigers? Standaard Zuigers behandeld met een coating? Gesmede zuigers die een lagere compressie geven etc etc?
Wat heb je nou precies gedaan en zijn/waren je bevindingen?
Waarom de compressie verlagen? Met een hogere druk hoef je toch niet perse de compressie nog verder te verlagen? Want je dikke koppakking geeft natuurlijk ook al lagere compressie.
Wat heb je nou precies qua Zuigers en bussen gedaan? Gesmede zuigers? Standaard zuigers? Standaard Zuigers behandeld met een coating? Gesmede zuigers die een lagere compressie geven etc etc?
Wat heb je nou precies gedaan en zijn/waren je bevindingen?
Waarom de compressie verlagen? Met een hogere druk hoef je toch niet perse de compressie nog verder te verlagen? Want je dikke koppakking geeft natuurlijk ook al lagere compressie.
Drive it like you stole it